Jump to content
Annons

Ni som tar betalt för att mixa/mastra


Peterwashere

Recommended Posts

Annons
drloop (oregistrerad)

Beror på som folk redan sagt, jag har varit med och mixat en låt där vi räknade ut att mixen tog 48 timmar att göra, slet med mixen i flera dagar.

En dag per mix är väl ett bra snitt annars.

Link to comment
Dela på andra sajter

Brukar räkna med 1,5 dag per låt när någon frågar, men det varierar såklart jättemycket med materialet. Plattan vi sitter med nu har vi säkert lagt ned typ 3 dagar per låt, men då är det väldigt mycket experimenterande åt olika håll och en del nya pålägg som dyker upp efterhand när man hittar hål i mixen eller upptäcker att något behöver skruvas för mycket och skulle må bättre av att läggas om.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tar ni betalt för tiden, eller per mix, eller hur?

Per mix, dock så sätter jag begränsningar på t.ex hur många mix revisioner som ingår osv. Det handlar mer om att bandet ska koncentrera sig på det viktiga och prata ihop sig sinsemellan så man inte får 20st mail osv.

Ibland säger jag till banden att t.ex trummorna är väldigt dåligt editerade, vill ni att jag ska fixa det? Och så kommer jag med prisförslag. Givetvis lägger man ner massa "gratis" arbete på att fixa dåliga editeringar osv men någonstans får man dra gränsen. Igentligen skall man ju inte behöva editer något om man blir anställd som mixare.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...
Mixningskonsulten (oregistrerad)
Hur många timmar i snitt gör ni det på?

Det varierar jättemycket. Om vi utgår från inledande fas till att det blir helt klart och ev mix-revisioner däremellan. Följande faktorer avgör:

- Hur pass lätt/svårmixat projektet är.

- Hur aktiv kunden är med att följa upp på ev frågor/mix-förslag.

- Om kunden under processen kom på sig att vilja ändra i arret.

- Huruvida akutavgift har inbetalats eller ej.

- Hur många andra projekt jag har parallellt.

1,5 arbetsdag är ett bra genomsnitt, som en annan postare påpekade.

Jag kan vara färdig med en mix efter kanske 1 arbetdag, men återgå till mixen efter ett par dagar och upptäcka en smartare/bättre lösning för något.

Man ska dock inte sitta för länge och nöta under kort tid. Därför har jag satt 7 arbetsdagar som en rimlig gräns / per mix-version som är en bra kompromiss.

Tar ni betalt för tiden, eller per mix, eller hur?

Per mix och jag har svårt att se hur man skulle kunna göra på något annat vis, det är ju mest rättvist.

Redigerat av Mixningskonsulten
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tar betalt per mix. Hur lång tid det tar beror som andra sagt. Mycket som drar ut på tid kan vara om det blir så att kunden kanske blir missnöjd med något i arret eller i framförandet, eller om det är en jättestor utmaning i produktionen.

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...