Jump to content
Annons

ska uppgradera! analog mixer, summeringsmixer, 2ch komp.. 50lax?


red_house_painter

Recommended Posts

hej, ja det var ett tag sedan man var verksam här så det ska bli kul och höra lite nya ideer.

jag har flyttat min studio och vet att bilder oftast förklarar saker lättare. så där då, välkomna in till mitt förra sovrum...

jag känner att jag vill uppgradera mig något och som ni ser så har jag redan lite outboards som jag gärna använder. för att förtydliga vad som redan finns (tyvärr med en lite bild...)

från vänster...

- ombyggd 50s rörpreamp

- Emu procussion

- IGS 2ch EQ

- patchbay

- 2x Api 512, burl b1d, purple biz, retro comp, 2x inward c - vc500 comp, purple EQ och en VOG

- apogee ensemble (som jag kör via adat med mitt apollo)

några konstiga reverbs (dock inge bandeko eller sådant..)

kortfattat; 5st preamps, 3st compressors, 3 EQs och en VOG som är lite skojig ibland.. och ett gäng UAD pluggar. förut hade jag en massa mikrofoner men sålde av allt jag inte använde och begränsade min samling till några sm57or, 2x Coles 4038 och 2x Oktava 012 eller vad dom heter.

för mig så räcker dom.

jag jobbar själv, precis som beck med allt jag spelar in. ibland filmmusik, mycket piano och akustiska instrument. mycket sång. elgit och bas osv... jag spelar inte in band och kommer inte heller göra det i nya lokalen. det är mer som en bra projektstudio där jag oftast gör pålägg till produktioner och ibland mixar jag dom eller så tar dom tillbaka inspelningarna till sin studio.

men just nu till det roliga som ibland händer en.. jag tänkte bränna lite deg. jag gillar hands-on grejen men är också lite begränsad vad gäller space. tänker att jag kan röra mig omkring 50 000kr.

vad skulle ni köpa? antingen slutar ni läsa här eller så lägger jag upp några saker jag själv tänkt.

- analog mixer som är max 12ch!!! hittar ju aldrig något...

- analog summering som är så debatterat 😉 - neve 8816 har dessutom talkback och alt speakers.

dangerous 2bus. den ena ska färga mycket och den andra inte alls... jag undrar också om den här analog summerings hypen kommit fram till något. låter det bättre? "limmas" kanalerna ihop? känns det roligare att mixa? i det här fallet mellan dessa två jag skrivit upp så har en mer reglar osv..

- jag har också kollat på någon 2ch kompressor för att färga mixarna och bussarna.

jag har kollat och fastnat för dessa 3 kompressorer;

- Empirical Labs Fatso eller den nya modade UBK fatso. gällade dessa två? är UBK mer en kompressor jämfört med orginalet EL fatso med sin "analog tape simulator"?

- Buzz audio soc 1

preamps är jag inte riktigt behov av och om jag nu skulle skaffa mig analog eller summeringsmixer så byter jag bort mitt apollo twin och ensemble mot en 16chanals lösning. men om man hittar 2st roliga kanalstrippar så är det självklart intressant.

vad säger ni om en summeringsmixer och en 2ch "färgglad" kompressor..? är summeringen bortkastade pengar? många tycker olika...

alternativt en dangerous music d-box som ger mig både talkback, summering och fler monitoralternativ. (den är ju billigare men det är ju inte där jag har problem.. sorry, jag vill inte heller framstå som dryg men jag har lite pengar över och en bil vill jag inte ha. en vettig kaffemaskin har jag redan koll på, och fler gitarrer har jag inte plats med)

så, hur tänker ni kring upplägget? och har jag missat något annat skoj? gillar ju som sagt roliga effekter och tänker snart ändå skaffa mig ett bandeko osv. UAD är det verkligen inge fel på men som sagt, hands-on är skoj! ;D

fredrik

post-3686-0-44308000-1423664287_thumb.png

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
drloop (oregistrerad)

En ren summering utan regler och EQ känns rätt bortkastade pengar. Det ger väldigt lite i praktiken. Då skulle jag hellre köpa en mixer så att man får lite reglar och EQ.

Eller varför inte köpa en analog tape masterbandare, det gör skilland på ljudet istället för summeringslåda, klart ballare.

Kompressor finns massa ball att köpa och där verkar du ha bra idéer själv.

Mina 50 öre.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan tipsa om flexibla lösningar, SSL SIGMA kanske kan vara något.. om man förstår vad mkt den kan användas till samt att det är en analog mixer fast med digitalt interface som går att styra via datorn samt en summerare.

Bekräftande Kompressor, Crane Song Titan är flexibel även då du själv kan bestämma vilken färg och färgmängd eller om du vill ha super clean..båda tillsamans hamnar strax under 50 papp..

Redigerat av Ekstasis
Link to comment
Dela på andra sajter

Händer ibland att det dyker upp 12 Kanaliga Tore Seem bord eller studer 169 begagnat. Där har du ju grymma eq och fantastisk summering. Även satt Sam 82 är grymma att mixa på. Där har du 10 in ( 2 ch mono och 8 ch med eq och pan). Summering utan eq känns trist.

Överlag tycker jag själv att re-201, eqs och reverb med lägre bitdjup är ovärderligt (typ lexicon 224, klark dn780, ams rmx 16 el dyl). Men det är ju en smaksak.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan tipsa om flexibla lösningar, SSL SIGMA kanske kan vara något.. om man förstår vad mkt den kan användas till samt att det är en analog mixer fast med digitalt interface som går att styra via datorn samt en summerare.

Bekräftande Kompressor, Crane Song Titan är flexibel även då du själv kan bestämma vilken färg och färgmängd eller om du vill ha super clean..båda tillsamans hamnar strax under 50 papp..

har tittat lite på den också. känns dock hellre att jag lägger det krutet på en bra 2ch kompressor isåfall som färgar och puschar upp nivåerna. vill ha något som är lite annorlunda än mina VC500

Link to comment
Dela på andra sajter

Händer ibland att det dyker upp 12 Kanaliga Tore Seem bord eller studer 169 begagnat. Där har du ju grymma eq och fantastisk summering. Även satt Sam 82 är grymma att mixa på. Där har du 10 in ( 2 ch mono och 8 ch med eq och pan). Summering utan eq känns trist.

Överlag tycker jag själv att re-201, eqs och reverb med lägre bitdjup är ovärderligt (typ lexicon 224, klark dn780, ams rmx 16 el dyl). Men det är ju en smaksak.

jo det är jättebra ideer. har dock letat som en tok efter dom där gamla studerborden och har nästan skippat det. tore seem har jag stött på ett fåtal gånger men då har jag aldrig haft pengar eller behov av en mixer.

och som sagt, ett bandeko står också på listan. ska även hämta hem ett telefunken echomixer också. sen har jag ett holländskt och ett norskt reverb som heter duga!

Link to comment
Dela på andra sajter

ojdå och den kom ut idag tom! kan enligt en bekant vara kalles gamla.. hade kanske vart bra att få hem den där till göteborg igen då

Shit. Det var den jag talade om. Köp den och lägg 15 lax på någon tekniker, någon bra busscompressor och ett par reverb/delay.

ska ta en lite funderare på det där! åker inte förbi stockholm heller det första jag gör :/

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns en tråd på gearslutz som handlar om neve:en du pratar om där har man gjort en blindtest där de dock inte summerar, de kör igenom LR bara och ett spår utan. Vissa tyckte att det inte vara någon skillnad alls, jag tyckte det var supertydligt och är själv ett fan av analoga prylar. Leta upp den tråden så får du höra själv, svart på vitt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har varit med och summerat mix på SSL 4000 ett par ggr. Tycker färgningen är försumbar.

SSLs styrka tycker jag är EQ och compressor. Inte summering eller preamp. Såklart helt utifrån min egen personliga smak.

Redigerat av XtommyX
Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns en tråd på gearslutz som handlar om neve:en du pratar om där har man gjort en blindtest där de dock inte summerar, de kör igenom LR bara och ett spår utan. Vissa tyckte att det inte vara någon skillnad alls, jag tyckte det var supertydligt och är själv ett fan av analoga prylar. Leta upp den tråden så får du höra själv, svart på vitt.

ska leta reda på den där!

Link to comment
Dela på andra sajter

SSL Sigma verkar klockren. Den + en SSL-typ kompressorer är ju fina grejer.

Annars kanske du ska kolla på burl-konverterarna? Finns många möjligheter i den prisklassen 🙂

SSL är självklart fina grejer men sigman känns inte rätt för min setup. vet ej varför jag känner så. säkert också för att det handlar om en hel del stålar och jag egentligen vill kunna färga mixarna lite mer.

har någon sjuk grej för mig att SSL ändå är lite för kliniska för min smak.

Link to comment
Dela på andra sajter

annars tänker jag också att DANGEROUS MUSIC D-BOX är en smart grej där jag ändå får grejer för monitor också. den summerar även 8ch så jag kan ju börja i den änden och märker jag en skillnad så kan man köpa expandera summeringen genom att köpa en till burk.

D-boxen känns som om den har massa bra funktioner i övrigt som man ändå önskar att man har lätttillgängligt. den känns knappast som ett felköp även om jag inte direkt gillar iden att en maskin gör allt.... men 15000kr för en sådan ny känns ändå helt okej.

har ni några fler tips på sådana maskiner annars?

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Här har jag ett ljudexempel jag klippt ihop med en Dangerous 2-Bus.

Ljudet är slumpvisklippt mellan med eller utan DB.

https://dl.dropboxus.../db2_avid16.wav

Jag tycker inte det är värt pengarna.

Du kan ju alltid ha användning för D-Boxen för lyssningen, men den ger nog inte mycket effekt på ljudet.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Här har jag ett ljudexempel jag klippt ihop med en Dangerous 2-Bus.

Ljudet är slumpvisklippt mellan med eller utan DB.

https://dl.dropboxus.../db2_avid16.wav

Jag tycker inte det är värt pengarna.

Du kan ju alltid ha användning för D-Boxen för lyssningen, men den ger nog inte mycket effekt på ljudet.

vad tycker du inte är värt pengarna? D-box eller 2-bus summeringen?

D-boxen tänker jag främst för lyssningen. att den sen också råkar summera gör det lite intressant. att den inte färgar ljudet är jag medveten om och inte heller min tanke.

ser mer D-boxen som ett bra verktyg i det övriga

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

vad tycker du inte är värt pengarna? D-box eller 2-bus summeringen?

D-boxen tänker jag främst för lyssningen. att den sen också råkar summera gör det lite intressant. att den inte färgar ljudet är jag medveten om och inte heller min tanke.

ser mer D-boxen som ett bra verktyg i det övriga

Summeringsboxar, D-Boxen känns mer rätt än 2-Bus.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Vad jag hade köpt? En Satellite Octo, några grymma pluggar och ett klippkort på ett schysst spa. Kanske en resa nånstans.

I ärlighetens namn låter det ju inte som du har behov av något egentligen. Kanske vettigare att spara pengarna tills du känner att du verkligen behöver något? Eller spendera dem på annat som får dig att må bra och utvecklas. Känns som det skulle göra större skillnad.

Visst är det kul med leksaker, men hur inspirerande är en summinglåda när allt kommer kring?

Link to comment
Dela på andra sajter

SSL Sigma verkar klockren. Den + en SSL-typ kompressorer är ju fina grejer.

Annars kanske du ska kolla på burl-konverterarna? Finns många möjligheter i den prisklassen 🙂

SIGMA är en spännade produkt vars koncept jag hoppas kommer användas av andra. Finns många fördelar med den, men den främsta är väl att den är kompakt ock att man också kan få ner priset då man inte behöver ha en mixer i fullstorlek utan i rack format. Vill man ha en fjullfjädrad mixer får man köpa en lämplig daw controller mixer helst motordrivna sådana.. så blir det som en riktig mixer. Säger igen..mixern är analogt, volymen ändras analogt men kontrolleras digitalt via SSLs mjukvara.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad jag hade köpt? En Satellite Octo, några grymma pluggar och ett klippkort på ett schysst spa. Kanske en resa nånstans.

I ärlighetens namn låter det ju inte som du har behov av något egentligen. Kanske vettigare att spara pengarna tills du känner att du verkligen behöver något? Eller spendera dem på annat som får dig att må bra och utvecklas. Känns som det skulle göra större skillnad.

Visst är det kul med leksaker, men hur inspirerande är en summinglåda när allt kommer kring?

nu har ju jag ett apollo och gillar förvisso UAD (har egentligen det jag vill) men tycker det är lite roligare att jobba hands-on. sen ska det självklart alltid vara kul och inspirerande att gå till jobbet så om en summeringsmixer kan få saker och ting och lyfta så absolut.

personligen hatar jag datorer och internet men det är också ett sätt att snabbt kunna jobba med saker och ha olika projekt. så rullband kan jag inte ha (dels också pga platsbrist) det jag menar är att det är bra att ha gott arbetsflöde och en leksak då och då är alltid kul.

nu har jag jobbat och slitit något så jävulskt mycket i två år konstant och dessa pengar kan jag göra vad jag vill med utan dåligt samvete. reser gör jag ändå med jobbe och god mat äter jag alltid. däremot ett par snygga vintagestolar vore något. men det ligger på en annan budget precis som mina "fotbolls-weekendresor i vår"

ska även bygga en annan längre arbetsplats också 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Om jag hade din studio skulle jag skippa summeringsmixer, de är inte värda

sitt pris för den lilla skillnaden.

Istället skulle jag skaffa fler/bättre LDC mickar: Neumann U87 eller AKG 414. Mkt användbara!

Coles är trevliga men har en jobbig proximity och bandmickar överlag

är inte det första man kopplar upp.

Nästa steg - fler bra monitorer. Amphion (+ slutsteg) eller Quested t.ex.

Sen ett bra reverb. Lexicon PCM92 går att fynda på Thomann!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...