Jump to content
Annons

XtommyX

Medlem
  • Antal inlägg

    125
  • Gick med

  • Senast inloggad

  • Dagar jag vunnit

    3

Dagen då XtommyX senast vann var 15 augusti 2016

XtommyX hade det mest gillade innehållet!

Rykte i communityn

8 Neutralt

Senaste profilbesökare

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra medlemmar.

  1. Barn och massa skivor senare s fortsätter bygget. har gjutit, fixat avlopp och murat 1/3-del. resten ska vi mura upp inom 2 veckor. Sedan tak och osv innan sommaren är slut. ha bestämt mig att göra det som en one room studio. Så kommer inte vara någon vägg mellan ”verkstad” och ”garage” enligt ritningen här. Utan så öppen som möjligt. har märkt efter att ha jobbat i en väldigt stor studio de senaste åren att separat kontrollrum inte är rätt för de här bygget. Jag undrar lite angående ljudisolering. plattan är gjuten på 3 lager frigolit (sådana moduler man bygger vanliga husgrunder på. närmsta grannhus är väl ca 25-30 meter ifrån studion. min tanke har hela tiden varit att bygga hela studion flytande på Sådana där gummifötter sol ser ut som U. men behöver jag det? Jag vill få det så ljudisolerat som möjligt. Kommer vilja kunna spela in dygnet runt utan att störa någon.
  2. Det Neve talar om är nog frekvenser vi inte hör men ä då påverkas av. Neve talade även om något mixerbord som levererades till en kund som klagade på att en av kanalerna lät sämre än de andra. Och de mätte o mätte men hittade ingen skillnad. Sedan var det någon som mätte Betydligt högre upp i frekvenserna och hittade en ringande ton i extremt mycket högre frekvenser än vad vi människor ska kunna höra. Men kunden hörde att något var fel ändå.
  3. Ang att kunna höra höga frekvenser så talade Rupert Neve om detta i någon intervju ( tror det var denna). Var ett tag sen. Men tesen är väl typ även om du inte hör det så påverkas du upp långt högre än 20khz. Om så är fallet så är det ju grymt med lurar som går extremt högt och lågt.
  4. Grymt Ulf! Med kompression eller transient designer på md421 så låter läckaget sannolikt ännu sämre. Milab vm44 låter ljuvligt.
  5. 2 st EMT 140 plåtar. Båda stereo en transistor och en rör-version. Även en Otari mtr 90 mk2 med både 16 och 24 huvuden.
  6. Jag brukar nästan alltid mixa Total mix Instrumental mix Accapella mix Skickar med alla filer när det går på mastering också. Ifall man upplever att sången måste upp eller ner när man hör vad masteringsteknikern gjort. Dels för att jag mixar analogt till stor del och oftast är det på sångnivåer som justeringar sker på. Så då slipper jag återkalla allt. Men också för att förlag brukar vilja ha materialet separerat. Detta är inget jag tar extra för utan gör det som rutin. Det har minskat arbetsbördan att slippa återkalla en analog mix för att höja sången lite.
  7. Takhöjd i liverum blir ca 5,5-6meter i nock. Från 2,80 på sidorna då. Kontrollrum har ju då 280 i utgångsläge. Kommer ju krympa en del när det blir rum i rum. Sannolikt blir det en fönsterruta mellan loft och ner i liverum. Så man ska kunna stå där uppe o tracka sång eller så. Samtidigt som trummor/band trackas där nere. Mitt mål med liverummet är att få det så stort, levande och odämpat som möjligt.
  8. Här ska byggnaden stå. Ska bli en fröjd när det är klart.
  9. Nu är jag igång. Grävt bort 20-40 ton blandad vegetation, sten och jord. Snart blir det att gjuta plattor.
  10. Hejsan. Nu äntligen efter mycket om och men drar studiobyggnationen igång. Hela byggnaden blir musikstudio med övernattningsmöjligheter på ovanvåningen. Vad som inte syns på bild är att liverum (kallas garage här) har en egen betongplatta som inte sitter ihop med resten av byggnadens platta. Samt ingen ljudisolering eller akustikbehandling är inritad än. Detta är bara LECA strukturen på byggnaden. Men garage=liverum och verkstad=kontrollrum. Måtten på utsidan är 8*12 meter. Kommer behöva bli rejält tjocka väggar när det är klart. Måste ha det extremt ljudisolerat.
  11. Senaste inköpet råkade bli Montey Pythons gamla Amek Angela 32kanalare. Blåa varrianten. Vet dock inte vad kag ska ha det till då jag precis recappat mitt Trident Series 80. Om någon letar pro mixer så kan ni hojta.
  12. Ca 33min in. Så kör jag ungefär. Fast virvel och golvpuka också. För att safea. Kör d12 som i videon också. Om trummis har flera crashar så kan man få flytta lite. Men oftast hamnar det ganska exakt där. Är det långsammare musik så räcker det gott med OH och kick. Om jag inte kör u87 så kör jag någon bandmick typ beyer m260n eller en akg d19.
  13. Älskar mono oh. Kör ofta u87 som oh, d12 på baskagge. Brukar safea upp med en dynamisk pml på virvel och 421 eller akg 414 b uls på golvpukan.
  14. Har man förmycket pengar att röra sig med så är det ju bara att köra på. Min input är bara att pay offen fylla hemstudion med på tok för dyra verktyg är mindre än att köpa plug-invarrianterna av de klassiska burkarna. Inga av de här burkarna kommer göra din låt bättre. Lägg pengarna på att kolla på band istället. Åk till new orleans eller liknande. Det är låten som spelar roll in the end. Men bedriver du en professionell verksamhet så är det en bra investering. Dels för att den kommer hålla (eller öka i) värde. Också för att externa producenter kan se din studio som alternativ när de scannar av studios att göra projekt i. Också att du lär dig de klassiska verktygens funktioner hands on. Vilket hjälper dig när du ska mixa ett projekt med en producent eller dyl. Eller jobba i en annan studio. Men pular man hemma med sina egna prylar så tycker jag att man ska skippa att samla på sig massa dyr utrustning. Utöver ljudkort, monitors, mickar som passar en, preamp/eq, dator och instrument. Lägg pengarna på annat tex. ungarna eller tjej/kille istället.
×
×
  • Skapa ny...