Jump to content

XtommyX

Medlem
  • Content Count

    140
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    3

XtommyX last won the day on August 15 2016

XtommyX had the most liked content!

Community Reputation

8 Neutralt

About XtommyX

  • Rank
    Med i gänget

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Barn och massa skivor senare s fortsätter bygget. har gjutit, fixat avlopp och murat 1/3-del. resten ska vi mura upp inom 2 veckor. Sedan tak och osv innan sommaren är slut. ha bestämt mig att göra det som en one room studio. Så kommer inte vara någon vägg mellan ”verkstad” och ”garage” enligt ritningen här. Utan så öppen som möjligt. har märkt efter att ha jobbat i en väldigt stor studio de senaste åren att separat kontrollrum inte är rätt för de här bygget. Jag undrar lite angående ljudisolering. plattan är gjuten på 3 lager frigolit (sådana moduler man bygger vanliga husgrunder på. närmsta grannhus är väl ca 25-30 meter ifrån studion. min tanke har hela tiden varit att bygga hela studion flytande på Sådana där gummifötter sol ser ut som U. men behöver jag det? Jag vill få det så ljudisolerat som möjligt. Kommer vilja kunna spela in dygnet runt utan att störa någon.
  2. Testet handlar väl inte om rätt mick för denna situationen. Utan vilken karaktär micken har. Vilket framgår från detta test.
  3. Det Neve talar om är nog frekvenser vi inte hör men ä då påverkas av. Neve talade även om något mixerbord som levererades till en kund som klagade på att en av kanalerna lät sämre än de andra. Och de mätte o mätte men hittade ingen skillnad. Sedan var det någon som mätte Betydligt högre upp i frekvenserna och hittade en ringande ton i extremt mycket högre frekvenser än vad vi människor ska kunna höra. Men kunden hörde att något var fel ändå.
  4. Ang att kunna höra höga frekvenser så talade Rupert Neve om detta i någon intervju ( tror det var denna). Var ett tag sen. Men tesen är väl typ även om du inte hör det så påverkas du upp långt högre än 20khz. Om så är fallet så är det ju grymt med lurar som går extremt högt och lågt.
  5. Grymt Ulf! Med kompression eller transient designer på md421 så låter läckaget sannolikt ännu sämre. Milab vm44 låter ljuvligt.
  6. 2 st EMT 140 plåtar. Båda stereo en transistor och en rör-version. Även en Otari mtr 90 mk2 med både 16 och 24 huvuden.
  7. Jag brukar nästan alltid mixa Total mix Instrumental mix Accapella mix Skickar med alla filer när det går på mastering också. Ifall man upplever att sången måste upp eller ner när man hör vad masteringsteknikern gjort. Dels för att jag mixar analogt till stor del och oftast är det på sångnivåer som justeringar sker på. Så då slipper jag återkalla allt. Men också för att förlag brukar vilja ha materialet separerat. Detta är inget jag tar extra för utan gör det som rutin. Det har minskat arbetsbördan att slippa återkalla en analog mix för att höja sången lite.
  8. Takhöjd i liverum blir ca 5,5-6meter i nock. Från 2,80 på sidorna då. Kontrollrum har ju då 280 i utgångsläge. Kommer ju krympa en del när det blir rum i rum. Sannolikt blir det en fönsterruta mellan loft och ner i liverum. Så man ska kunna stå där uppe o tracka sång eller så. Samtidigt som trummor/band trackas där nere. Mitt mål med liverummet är att få det så stort, levande och odämpat som möjligt.
  9. Här ska byggnaden stå. Ska bli en fröjd när det är klart.
  10. Nu är jag igång. Grävt bort 20-40 ton blandad vegetation, sten och jord. Snart blir det att gjuta plattor.
  11. Hejsan. Nu äntligen efter mycket om och men drar studiobyggnationen igång. Hela byggnaden blir musikstudio med övernattningsmöjligheter på ovanvåningen. Vad som inte syns på bild är att liverum (kallas garage här) har en egen betongplatta som inte sitter ihop med resten av byggnadens platta. Samt ingen ljudisolering eller akustikbehandling är inritad än. Detta är bara LECA strukturen på byggnaden. Men garage=liverum och verkstad=kontrollrum. Måtten på utsidan är 8*12 meter. Kommer behöva bli rejält tjocka väggar när det är klart. Måste ha det extremt ljudisolerat.
  12. Personligen är jag glad för att musikaffärer håller ut och kan existera överhuvudtaget. Köper själv nästan aldrig gear där. Men strängar, trumskinn och andra slitprylar. Förstår egentligen inte vad problemet är att vissa butiker är dyrare än andra? Har en inte råd att handla så köper man inget. Har en råd att handla så betalar en för det man vill ha.
  13. Intressant jämförelse. Förstår dock inte riktigt vad som är så märkligt med vad Henrik Bladh skriver? Bara för att du mailar olika butiker så innebär det ju inte nödvändigtvis att det inte är samma person som jobbar på det. Speciellt med vetskapen om att det är samma företag för alla butiker. Rent teoretiskt kan det ju faktiskt vara så att alla 4soundbutiker använder sig av exakt samma kontor för alla Offertförfeågningar som hela konsernen samt onlinetjänsten får in. Vilket vore ganska logiskt. Det är faktiskt också logiskt att inte olika 4soundbutiker konkurerar med varandra.
  14. Senaste inköpet råkade bli Montey Pythons gamla Amek Angela 32kanalare. Blåa varrianten. Vet dock inte vad kag ska ha det till då jag precis recappat mitt Trident Series 80. Om någon letar pro mixer så kan ni hojta.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.