Jump to content
Annons

Tips på klaviatur med vägda tangenter


The Edge

Recommended Posts

Hallå.

Jag vet att många sådana här trådar redan finns, men jag hittade ingen som riktigt gav mig något bra svar...

Jag behöver tips på midi-klvaiatur. Jag hade tänkt köpa någon för runt 5000 (gärna under naturligtvis). Det jag är ute efter är bästa möjliga pianokänsla i den här prisklassen. Jag vill alltså ha vägda tangenter (eller vad det heter) så att det känns som en riktigt piano (eller ja, åt det hållet i alla fall). Jag behöver alltså inga inbyggda högtalare eller specialla rattar och grejer på något sätt (bra pianoljud kan man ju få via midi på datorn).

Någon som har något bra tips? gärna en bra butik/internetbutik där man kan beställa också.

\\ Xeta

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 82
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Postat mest i detta ämne

  • 6 månader senare...
kallestropp2000 (oregistrerad)

Hej,

Jag är ute efter att köpa ett nytt klaviatur till min lilla hobbystudio. Det jag är ute efter är att komma så nära ett riktigt piano i känsla som det bara går (utan att spendera alla mina småslantar).

Är det någon som har några bra tips? Av vikt är att det ska vara 88 tangenter, vägda, hammer action och gärna aftertouch.

Jag har sett erbjudanden om Studiologic SL 990 Pro och CME UF8. Är det någon som har erfarenheter av dessa?

Mvh

Kalle

Link to comment
Dela på andra sajter

Själv har jag M-Audio Keystation 88es och är ganska nöjd. Funkar helt ok till de flesta "vanliga" låtar jag gör, men planerar att spela in ett längre klassiskt stycke nån gång i vår och då kommer jag inte klara mig med det. Utan det får bli ett riktigt uppmickat piano istället. Men det beror lite på vilken typ av musik du ska spela och hur nära riktig pianokänsla du vill komma.

EDIT: Tror att CME UF8, som du själv nämnde, är riktigt bra

Redigerat av The Edge
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag gjorde som så att jag gick till alla musikaffärer jag kunde hitta och provspelade allting de hade. Det är enda sättet, alla har olika smak om vad pianokänsla är för dem. Folk har spelat på olika pianon och gillar olika grejer.

Men men... När du väl hittat någonting du gillar, leta begagnat först, det finns många tusingar att spara där.

Nu är ju detta bara min smak, men jag rekommenderar dig verkligen att kolla in och provspela ett Yamaha P80(eller P90, dock något dyrare), det finns ganska gott om begagnade sådana(kolla in www.vendolin.se och sök på yamaha p80 så hittar du många). Detta är ju förvisso ett digitalpiano(alltid trevligt att ha... väldigt bärbart och giganpassat dessutom), självfallet med MIDI in/out o.s.v. Men det är känslan du letar efter, och den är i alla fall för mig, oöverträffad i prisklassen(begnat i din prisklass).

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har ett CME UF8. Funkar riktigt bra tycker jag, men visst, det är ett budgetklaviatur (~5000kr) så det finns garanterat bättre om du är beredd att betala (mycket) mer.

Jag tycker att det är väldigt skön känsla i det, även om jag är lite besviken över att de inte gjorde det med riktig hammar-känsla (så att de högre tangenterna är lättare). Aftertouchen har riktigt bra känsla, och det är inte så vanligt hos digitalpianon om jag förstått saken rätt.

Jag har än så länge inte märkt av att klaviaturet har börjat strula, skulle kunna tänka mig att det kan bli så om man spelar väldigt mycket och hårdhänt (som i en musikaffär. Och gamla korg-synthar brukar också strula efter intensiv användning)...

Förresten, leta rätt på "das phetto digitalpianotråd" som jag tror att Pluffo startade för typ ett år sedan, där finns mycket pianosnack... :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 6 månader senare...

Hej!

Jag håller på att bygga en hemstudio i mitt sovrum och nu är det dax att köpa Midi-klaviatur, dom jag har tittat på lite extra på nätet är CME UF8 och M-Audio Keystation pro 88. Det lutar åt CME UF8 men skulle vara trevligt om någan kan säga nåt om dessa klaviaturer, fördelar och nackdelar? Känslan i tagenterna, ja det mesta skulle uppskattas. Tips om andra klaviaturer uppskattas också.

Sen har jag en till fråga, det är relativt få klaviaturer som är med 88 tangenter, dom flesta ligger på 25, 49, 61 osv. Vad beror det på?

Mvh Daniel

Link to comment
Dela på andra sajter

Hejsan!

Jag köpte en CME UF 8 av en av mina musiklärare och jag är grymt nöjd. Känslan i tangenterna är bra tycker jag och om man tycker att anslagskänsligheten är lite slö så går det att ställa den efter behag. Sen är det ju lätt att ställa in funktionerna för de olika reglarna, rattarna och knapparna också så den är ju riktigt multifunktionell. Har inte prövat så mycket annat för jag fastnade för den här. Jag ger verkligen ett stort plus i kanten åt tangenterna och känslan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hejsan!

Jag köpte en CME UF 8 av en av mina musiklärare och jag är grymt nöjd. Känslan i tangenterna är bra tycker jag och om man tycker att anslagskänsligheten är lite slö så går det att ställa den efter behag. Sen är det ju lätt att ställa in funktionerna för de olika reglarna, rattarna och knapparna också så den är ju riktigt multifunktionell. Har inte prövat så mycket annat för jag fastnade för den här. Jag ger verkligen ett stort plus i kanten åt tangenterna och känslan.

Har också en CME UF 8 som jag är mycket nöjd med hade innan CME UF 7 var

inte så förtjust i det. Men detta gillar jag dessutom lättspelat klaviatur och bra känsla i det som sagt. 😛

Redigerat av P-O
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej,

Jag har använt M-Audios olika midikeybord under ett år på jobbet och de har fungerat bra. De är stabila, och det är mycket sällan problem med drivrutiner. Vi har också några Miditech som däremot måste installeras om med jämna mellanrum.

CME-varianten har jag inte provat så den har jag ingen åsikt om.

Mitt råd är dock att du måste provspela dem. Om du är pianist och van vid ett riktigt piano kanske du kommer att spela in musik som kräver hela klaviaturen (88-tangenter). Det är då också bra med vägda tangenter för att få den rätta känslan.

Jag inbillar mig att många av de mindre keyborden 25-61 tangenters används av dem som vet med sig att de sällan kommer att använda hela klaviaturen i ett och samma midispår. Då väljer man hellre ett mindre som också tar betydligt mindre plats.

Jag använder mig själv av ett gammalt digitalpiano Roland RD300s som har full klaviatur och fullstora tangenter med hammarmekanik. Det fungerar kanon när jag spelar in piano eller stråkar. Jag saknar dock pitch- och modulationshjulen så jag kommer nog att skaffa t.ex ett litet 25 tangenters midikeyboard som komplement till när man spelar in ljud där man vill kunna "benda" lite.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har ett CME UF8 och är helnöjd. Gillar verkligen känslan i tangenterna. Har testa M-audios Prokeys 88 och gillade den inte alls. Vet dock inte om det är samma klaviatur som Keystation Pro.

Kan tillägga att UF8:an är ganska lättspelad. Inte som att lira på en Steinway, vilket jag tycker är skönt om man vill lira t.ex. orgel på den.

/J

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Jag är lite inne på att skaffa ett midi-klaviatur då jag fått tillbaka mitt intresse att spela piano. Jag vill ha ett med fullstora tangenter (som på ett piano, inte som på ett leksaks-keyboard) som är anslagskänsliga. Jag har hört lite om viktade och semi-viktade tangenter, hur pass stor skillnad är det?

Kan man räkna med att de klaviaturer med över 60 tangenter har normalstora tangenter?

Det bästa vore ju ett med 7 oktaver, men om det springer iväg för mkt i pris så nöjer jag mig med nog med 6 okatver.

Det jag undrar är om jag kan komma ner under 3000 med alla mina krav. Vad säger ni, är det möjligt?

Tack på förhand.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag säger minst 5000kr för ett nytt fullskaligt klaviatur med viktade tangenter. Hälften för ett begagnat. Alla pianister vet hur stor skillnaden är mellan viktade tangenter och inte viktade tangenter. Till och med mellan viktade tangenter och dåligt viktade tangenter. Som pianist brukar man inte vilja välja något annat än fullskaligt (88 tangenter). Mig veterligen så finns det få viktade modeller som inte är fullskaliga.

Jag har inte hittat något midi-klaviatur som har haft riktigt skön spelkänsla. Jag vet inte varför, men marknaden verkar inte finnas för det även om det verkligen borde det. Tillverkarna borde inse det inom en snar framtid tycker jag.

Några fullskaliga midi-klaviatur-alternativ är Fatar, CME och M-Audio. Jag gillar ingen av dem, men de två förstnämnda är att föredra. M-Audio skulle jag rent utav varna för.

Du får avväga vad det är du värdesätter. Vill du bara ha ett fullskaligt klaviatur, men kan leva med att spelkänslan inte är så vass så funkar nog de flesta modeller. Till och med M-Audios billigare semi-vägda modell. Men är du ute efter en finare känsla så får du nästan kolla in stage- och digitalpianon med midi-utgångar. Även där finns det stolpskott, men det har oftast lagts lite mer energi på klaviaturet. Det kan vara overkill för dina syften, men det är bara min åsikt.

Om det är någon som har provat fullskaliga midi-klaviatur utöver de tre ovannämnda som har varit bra så får ni gärna berätta. Jag beger mig till närmsta musikaffär och provar det direkt!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 månader senare...

Tänkte köpa mig ett midi-klaviatur som sagt men vet inte riktigt vad som finns där ute på marknaden. Är ute efter ett med 88 fullvägda tangenter utan en massa rattar och annat krafs. Ska i stort sett bara köra piano pluggar på det. Kan tänka mig att lägga ungefär 5000:-

/Samuel

Redigerat av Olsberg
Slår ihop med tidigare tråd
Link to comment
Dela på andra sajter

M-audio är bara skit, hade ett radium 61 som jag verkligen hatade...van vid piano etc vill ha klart bättre anslagskänsla och valde därefter via en del egna tester+heta tips från vissa härinne---Fatar/Studiologic WMK-88---mkt bra och man kan hitta den beg. för ett par-tretusen:- 🙁

Redigerat av Florian le Sage
Link to comment
Dela på andra sajter

Ja nån beggad Studiologic är alltid trevlig, om dom funkar som dom ska. Sen har ju CME sin UF-serie. Mycket trevlig klaviatur, med bra anslag och många kontroller.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 5 månader senare...

Hallå!

Jag behöver byta ut min gamla Roland FP-8 eftersom tangenterna börjar ge upp. Jag är ute efter en mother keyboard eller ett stagepiano med schyssta tangenter (fullstort) för livebruk, men behöver också pitch bend och modulationshjul. Helst skulle jag också ha lite rattar att styra ex. Reason med. Jag behöver alltså inte några ljud och är förstås ute efter att hålla ned kostnaderna. Någon som har några tips?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm.. Har själv dreglat efter CME UF8an men.. den har varit med ett par år nu.. Vet att drivisarna (stödet i DAWs) var lite skakigt till att börja med.. Är det bättre nu? Eller finns det bättre "Mamma tangentbord" nu 2 år senare??? Vill inte ha nåt mindre än 61 tangenter i alla fall.. 72 vore perfekt för mig... Jag har ju faktiskt 2 händer och kan inte fatta hur fåniga små löjliga 29~42 tangenters controllers frå ens vara med.. Går ju inte att spela ens ett riktigt fett enhandssolo på ju.. Och med 2 händer är det helt omöjligt att spela ett arpeggio med bas.. Hmm :rolleyes:

Har bara testat det litegrann (och jag är ingen pianist) men CME UF8 har vad du söker. Sen måste du ju såklart testa det själv för att se om du gillar känslan i tangenterna.
Redigerat av hegobald
Link to comment
Dela på andra sajter

Har en CME UF8 själv som jag köpte av en lärare. Funkar grymt för det mesta och har (enligt mig) sköna tangenter att spela på samt att du kan ställa om velocitykurvan för tangenterna. Du kan även öppna det medföljande dataprogrammet och rita egen kurva om du vil 🙂

Däremot ska man passa sig för att smörjningen i hammartekniken inte är som det är på de dyrare. Den funkar felfritt så länge det är varmt ute men om den någon gång skulle råka stå i ett kallt utrymme för länge så kan tangenterna fastna halvvägs nere. Detta avhjälps förvisso genom att värma upp synthen men lite irriterande är det.

Vad gäller kompatibilitet (stavas det så?) så tycker jag att den funkar mycket bra. Däremot måste keyboarden vara inpluggad när du startar datorn för att det ska funka (Endast USB). Detta innebär även att om du drar ur keyboarden medans datorn är igång så kommer den inte att hitta den när du stoppar tillbaka kabeln.

Men kör man på MIDI så är detta inget problem...

Kan slutligen inte annat än rekkomendera denna Master-keyboard. Funkar finfint för mig 🙂

Redigerat av Dream Exp.
Link to comment
Dela på andra sajter

Har en CME UF8 själv som jag köpte av en lärare. Funkar grymt för det mesta och har (enligt mig) sköna tangenter att spela på samt att du kan ställa om velocitykurvan för tangenterna. Du kan även öppna det medföljande dataprogrammet och rita egen kurva om du vil 🙂

Däremot ska man passa sig för att smörjningen i hammartekniken inte är som det är på de dyrare. Den funkar felfritt så länge det är varmt ute men om den någon gång skulle råka stå i ett kallt utrymme för länge så kan tangenterna fastna halvvägs nere. Detta avhjälps förvisso genom att värma upp synthen men lite irriterande är det.

Vad gäller kompatibilitet (stavas det så?) så tycker jag att den funkar mycket bra. Däremot måste keyboarden vara inpluggad när du startar datorn för att det ska funka (Endast USB). Detta innebär även att om du drar ur keyboarden medans datorn är igång så kommer den inte att hitta den när du stoppar tillbaka kabeln.

Men kör man på MIDI så är detta inget problem...

Kan slutligen inte annat än rekkomendera denna Master-keyboard. Funkar finfint för mig 🙂

Tack för tipsen, har inte testat CME UF8 själv men läst en del om den. Låter lite läskigt att tangenterna kan hänga sig dock. Brukar du lira live med den, funkar det bra isåfall?

Link to comment
Dela på andra sajter

Har en CME UF8 själv som jag köpte av en lärare. Funkar grymt för det mesta och har (enligt mig) sköna tangenter att spela på samt att du kan ställa om velocitykurvan för tangenterna. Du kan även öppna det medföljande dataprogrammet och rita egen kurva om du vil 🙂

Däremot ska man passa sig för att smörjningen i hammartekniken inte är som det är på de dyrare. Den funkar felfritt så länge det är varmt ute men om den någon gång skulle råka stå i ett kallt utrymme för länge så kan tangenterna fastna halvvägs nere. Detta avhjälps förvisso genom att värma upp synthen men lite irriterande är det.

Vad gäller kompatibilitet (stavas det så?) så tycker jag att den funkar mycket bra. Däremot måste keyboarden vara inpluggad när du startar datorn för att det ska funka (Endast USB). Detta innebär även att om du drar ur keyboarden medans datorn är igång så kommer den inte att hitta den när du stoppar tillbaka kabeln.

Men kör man på MIDI så är detta inget problem...

Kan slutligen inte annat än rekkomendera denna Master-keyboard. Funkar finfint för mig 🙂

Tack för tipsen, har inte testat CME UF8 själv men läst en del om den. Låter lite läskigt att tangenterna kan hänga sig dock. Brukar du lira live med den, funkar det bra isåfall?

Det där med att tangenterna kan hänga sig är egentligen inget att oroa sig över. Man ska bara veta att det kan hända.

Ja, jag har spelat ganska mycket med den live och den funkar alltid. På en del gig har syntrigget bestått av att jag har kört mjukvarusynthar på datorn samt en Yamaha motif 6 som andra klaviatur och ljudbank. Det har funkat strålande och inget strul har förekommit. Då har den varit kopplad med USB in till datorn och sedan MIDI till motifen. Vid andra tillfällen har jag använt Motifen att hämta ljud ifrån och spelat på den och CME:n och det har också funkat felfritt. Kan verkligen rekommendera denna som Master-keyboard

Redigerat av Dream Exp.
Link to comment
Dela på andra sajter

Har en CME UF8 själv som jag köpte av en lärare. Funkar grymt för det mesta och har (enligt mig) sköna tangenter att spela på samt att du kan ställa om velocitykurvan för tangenterna. Du kan även öppna det medföljande dataprogrammet och rita egen kurva om du vil 😄

Däremot ska man passa sig för att smörjningen i hammartekniken inte är som det är på de dyrare. Den funkar felfritt så länge det är varmt ute men om den någon gång skulle råka stå i ett kallt utrymme för länge så kan tangenterna fastna halvvägs nere. Detta avhjälps förvisso genom att värma upp synthen men lite irriterande är det.

Vad gäller kompatibilitet (stavas det så?) så tycker jag att den funkar mycket bra. Däremot måste keyboarden vara inpluggad när du startar datorn för att det ska funka (Endast USB). Detta innebär även att om du drar ur keyboarden medans datorn är igång så kommer den inte att hitta den när du stoppar tillbaka kabeln.

Men kör man på MIDI så är detta inget problem...

Kan slutligen inte annat än rekkomendera denna Master-keyboard. Funkar finfint för mig 😳

Tack för tipsen, har inte testat CME UF8 själv men läst en del om den. Låter lite läskigt att tangenterna kan hänga sig dock. Brukar du lira live med den, funkar det bra isåfall?

Det där med att tangenterna kan hänga sig är egentligen inget att oroa sig över. Man ska bara veta att det kan hända.

Ja, jag har spelat ganska mycket med den live och den funkar alltid. På en del gig har syntrigget bestått av att jag har kört mjukvarusynthar på datorn samt en Yamaha motif 6 som andra klaviatur och ljudbank. Det har funkat strålande och inget strul har förekommit. Då har den varit kopplad med USB in till datorn och sedan MIDI till motifen. Vid andra tillfällen har jag använt Motifen att hämta ljud ifrån och spelat på den och CME:n och det har också funkat felfritt. Kan verkligen rekommendera denna som Master-keyboard

Ok, jag får ta och kolla in CME:n, testa anslaget. Prismässigt ligger den ju mycket bra allafall. Alternativet för mig skulle ju vara att skaffa ett nytt stagepiano, men de billigare varianterna saknar pitch bend och modulation och man får ju betala för sånt man inte använder på de som kostar lite mer - svårt dilemma!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...