Jump to content
Annons

Tips på klaviatur med vägda tangenter


The Edge

Recommended Posts

Tänkte byta upp mitt gamla klaviatur till något bättre. Har nu ett litet med icke vägda tangenter och det blir ingen riktig känsla i det. Är det någon som har något förslag på ett bra klaviatur som är ganska stort och med sköna tangenter?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 82
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Postat mest i detta ämne

Jag köpte mig ett Edirol PCR-80 för ett tag sedan. Kostade 3,500 kr. Det tog inte många timmar för att inse att jag fick mer för pengarna om jag lämnade tillbaka prylen och istället köpte mig en DX7-II för samma/mindre pengar.

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej!

M-Audio, modell "Keystation 88 Pro" (vägda tangenter, 22 kg), 6 papp. "Keystation 88 ES" (semivägda tangenter, lätt vikt), 3 papp! De har även ett saftigt stage piano "ProKeys 88" för 7 papp. Alla 88 tangenter. Riktpriser.

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej!

Elka var det företag som jag kommer ihåg mest för att i begynnelsen ha dylika Masterkeyboards, 88 tangenter, rätt tunga dock och relativt dyra! Men det var forntid. Kanske de nu bara gör orglar, om ens det... Italienskt?!

M-audio, svenskar väl? Keystation 88 Pro har jag nog sett live s.a.s. Undrar om det var på Musikbörsen, Gbg? Hade inte Jam, Gbg Keystation 88 ES? TA en runda och kolla runt!

Saxat från Luthman-katalogen 04/05: M-audio Keystation 88 ES. Om du uppskattar fullängdsklaviatur men fortfarande vill ha något som är lätt att släpa på är nya Keystation 88 ES något för dig. Semivägd action och skön känsla förmedlar alla nyanser i ditt framförande. 88 tangenters semivägt, anslagskänslig klaviatur. Drivs via USB-bussen. Inbyggt USB-interface. Stöder både pc och mac. Pris: 2995 kr.

Hmmm.... men man måste väl kunna koppla den till en vanlig förstärkare? Måste den drivas via USB i en pc? Verkar ju sjukt!

Vore kul att veta sedan när du frågat/kollat in dem/köpt. Hoppas du blir nöjd!

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej!

Det var en kund i en musikaffär som sa: "det här är svenska grejer, det är bra grejer". Men bättre lita på handlaren då... 😄

Keystation 88 ES har inga inbyggda egna ljud. Det förklarar en del. Sett att den kan sättas med nätadapter i väggen också (9v). Bara att koppla in ljudmodul då, kanske en Proteus? Sedan köra ut via stereo/monitor ut på den i högtaleriet.

Mumma The Edge! Sedan stämmer det att CME verkar prisvettigt! 😛

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Hej hopp....

Saknar ett piano väldigt mycket, men kommer inte skaffa något förrän möjligtvis den dagen jag flyttar till hus.. Och det kommer inte hända inom överskådlig framtid 🙁

Jag har idag en keyboard, men tycker att det är hopplöst svårt med anslagskänslan på en sådan. Har en Yamaha PSR-640. Har därför tänkt att införskaffa mig en midi klaviatur och ett multisamplat piano av något slag.

Det jag undrar över är då om ni har några bra tips på midiklaviaturer?

Plus är vägda och många tangenter. Vill komma så nära piano känsla som möjligt 🙂

Jag har ännu inte provat denna, men tycker den verkar intressant: CME UF8, med 88 vägda tangenter. USB midi klaviatur för ca 5000 kr.

Är det någon som känner till denna, alternativt har några fler tips som jag också bör kolla upp innan jag köper något?

Tack på förhand

/ Jonte

Link to comment
Dela på andra sajter

Tackar!

Borde letat upp tråden själv, ber om ursäkt för det. Men jag hittade vad jag letade efter, även om ingen hade provat UF8:an ännu 🙁

Recensionen verkade ju lovande dock! Fortsätter diskussionen i ovannämnda tråd om fler frågor uppstår.

Stort tack igen 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej hopp....

Saknar ett piano väldigt mycket, men kommer inte skaffa något förrän möjligtvis den dagen jag flyttar till hus.. Och det kommer inte hända inom överskådlig framtid 🙂

Jag har idag en keyboard, men tycker att det är hopplöst svårt med anslagskänslan på en sådan. Har en Yamaha PSR-640. Har därför tänkt att införskaffa mig en midi klaviatur och ett multisamplat piano av något slag.

Det jag undrar över är då om ni har några bra tips på midiklaviaturer?

Plus är vägda och många tangenter. Vill komma så nära piano känsla som möjligt 🙂

Jag har ännu inte provat denna, men tycker den verkar intressant: CME UF8, med 88 vägda tangenter. USB midi klaviatur för ca 5000 kr.

Är det någon som känner till denna, alternativt har några fler tips som jag också bör kolla upp innan jag köper något?

Tack på förhand

/ Jonte

Mycket bra alternativ. Inte spelat på just den versionen, men att döma av kvalisorten på UF7 så kan inte 8an i alla fall vara sämre. Stor tumme upp för den produkten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mycket bra alternativ. Inte spelat på just den versionen, men att döma av kvalisorten på UF7 så kan inte 8an i alla fall vara sämre. Stor tumme upp för den produkten.

Ah, vart har du hittat UF7:an?

Mailade Musikcentralen häromdan, men de sa att båten med CME-klaviaturerna fastnat nånstans... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Mycket bra alternativ. Inte spelat på just den versionen, men att döma av kvalisorten på UF7 så kan inte 8an i alla fall vara sämre. Stor tumme upp för den produkten.

Ah, vart har du hittat UF7:an?

Mailade Musikcentralen häromdan, men de sa att båten med CME-klaviaturerna fastnat nånstans... 🙂

MB i Växjö. Problemet med UF klaviaturerna är så bra att de är slut överallt. Känner killen som jobbar där och han säger att det är sjukt tryck på dessa, och att leverantörerna inte riktigt hinner med (vilket kan bero på en flaskhals nånstans... mer vet jag inte).

Sjukt kvalitativ klav. Skönaste tangenterna jag spelat på på ett bra tag, härlig aftertouch. Slidersarna får kanske 3.5/5 i betyg, de känns lite för "lätta". Men resten... Gediget bygge.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...
captain nemo (oregistrerad)

Hmmm. Sitter nu och har lite pengar över efter lön (första gången på fan så länge).

Har kollat in CME-klaviaturerna på nätet och läst recension av Neko som gillar den.

Då är frågan - har någon mer testat den? Är den så bra som Neko säger? Skall in till stan för att prova själv iofs, men det är alltid tryggt med recensioner i bakfickan...

Någon som har köpt/testat?

//nemo

Link to comment
Dela på andra sajter

Idag får vi in CME keyboardsen. Det blir den första stora leveransen. Sen kommer det nya containers varannan vecka. Denna vecka finns dom i alla musikaffärer. Dom exemplaren vi ordnade fram för några veckor sedan var tänkta som en "teaser" och ej att säljas. Det är nu dom introducerast på riktigt i Sverige och hela världen.

Här är en recension på UF-8 med Hammer-Action klaviatur. Publicerat i tidningen KeyboardMagazine i april

http://www.keyboardmag.com/story.asp?secti...&storycode=7780

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har testat teaser modellen på Musikbörsen, en UF5 tror jag.

Idéen är skitbra och känslan rätt, så jag beställde en UF-7, alltså 76 tangenters, bara för att finna följande, rätt så stora irritationsmoment:

Varför skall de nu envisas med att bryta av 76-tangenters keyboarden vid fel ställe?

Alla andra kör ifrån C-G, men CME 76 tangenters går ifrån A-E vilket gör att antingen spelar man för högt eller lågt med fingrarna. Det blir "fel" liksom. Det känns snett på nått sätt, avigt och kymigt. De andra modellerna är dock helt OK. De följer standard.

Sedan känner jag INGEN som har fått de där andra knapparna som skall härma bandspelarfunktioner, att fungera i något program ännu. Hur mycket de än försökt och trixat och haft sig. Har inte hittat någon hjälp vare sig ifrån FitzPatrick eller tillverkaren själv. Märk väl att i recensionen i Keyboard magazine påstod de samma sak. Det gäller alla modeller.

Som tur är, kunde jag använda det sistnämnda problemet för att avböja ifrån köp trots att jag beställt en. Jag sa "när ni får det att funka köper jag den..." fast jag ändå inte ville ha ett A-E tangentbord... 🙂 De vet inte hur de skall göra riktigt, varken på Börsen, Hi Pro eller Elmelid i Höör. Eller FitzPatrick. Eller på CME.

Så, visst är idéen helrätt, men få saker att funka först hörni, ni på CME! Det med 76-tangenter är nog mer smaksak än ngt annat. Men, fler och fler håller med mig, som har provspelat sådana "sne-klaviaturer".

Försök, att få båten att vända halvvägs i oceanen för att rätta buggarna... :rolleyes:

/HE HÅ

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej hopp....

Saknar ett piano väldigt mycket, men kommer inte skaffa något förrän möjligtvis den dagen jag flyttar till hus.. Och det kommer inte hända inom överskådlig framtid :rolleyes:

Jag har idag en keyboard, men tycker att det är hopplöst svårt med anslagskänslan på en sådan. Har en Yamaha PSR-640. Har därför tänkt att införskaffa mig en midi klaviatur och ett multisamplat piano av något slag.

Det jag undrar över är då om ni har några bra tips på midiklaviaturer?

Plus är vägda och många tangenter. Vill komma så nära piano känsla som möjligt 🙂

Jag har ännu inte provat denna, men tycker den verkar intressant: CME UF8, med 88 vägda tangenter. USB midi klaviatur för ca 5000 kr.

Är det någon som känner till denna, alternativt har några fler tips som jag också bör kolla upp innan jag köper något?

Tack på förhand

/ Jonte

Förresten, jag glömde tala om att jag redan har ett 88 tangenters vägd. Yamaha KX-88 ifrån sent 80-tal. Den "rular fett" fortfarande. Tung som ett as, men man kan hugga i rejält fall man vill ta i ordentligt utan att ngt går sönder. Ålderstigna MIDI implementationer, men eftersom allt sköts ifrån Datorn, ljuden, mus, tangentbord idag, spelar det ingen roll.

Men den går nästa bara att spela piano på! Ville ha ett ytterligare keyboard som man kan "kladda B-3" på, och slajda och ha sig med utan att få blåsor på fingrarna. CME verkade höjdare, men nådde inte riktigt ända fram.

Link to comment
Dela på andra sajter

jag har provat CME UF8.

den känns förträffligt skön att spela på.

Jag har en studologic 880 nu, och UF8'an är nog ännu trevligare.

även "lillebror" har bra klaviatur.

jag ska köpa en till UF6 så fort den kommer till Sverige och Västerås.

Det fanns bara prov-ex i butiken för tillfället.

Link to comment
Dela på andra sajter

CME keyboardens transportknappar fungerar utmärkt. Dom som har köpt ett exemplar är välkomna att ringa oss på supporten så hjälper vi er.

Vi fick nyss in dom på lagret. Dom finns i hela Sverige om några dagar.

Redigerat av Jan Spanedal
Link to comment
Dela på andra sajter

CME keyboardens transportknappar fungerar utmärkt. Dom som har köpt ett exemplar är välkomna att ringa oss på supporten så hjälper vi er.

Vi fick nyss in dom på lagret. Dom finns i hela Sverige om några dagar.

Det låter ju utmärkt!

Nu kan man säkert rekommendera de andra modellerna.

Kan man själv flytta tangenterna på 76-modellen så att mitten C verkligen hamnar i mitten som på alla andra tangentbord världen över? Och "routa" om MIDI't internt med mjukvara? 🙂

/He Hå

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag håller med att det är ovanligt uppdelat i tangenterna. Trots det är det ett prisvärt keyboard. Du kan använda lite gaffa på tangenterna under C, och komplementera med en UF5 ovanför, så har du en fet orgel. Visste du att reglarna går att köra bakvänt? Du får då äkta drawbar feeling när du tex kör Native Instruments B4a. 🙂

Hursomhelst verkar det som om du är duktig på att spela och därför borde du kanske titta lite närmre på "BigMama", dvs den största UF8an.

Link to comment
Dela på andra sajter

CME keyboardens transportknappar fungerar utmärkt. Dom som har köpt ett exemplar är välkomna att ringa oss på supporten så hjälper vi er.

Vi fick nyss in dom på lagret. Dom finns i hela Sverige om några dagar.

Det låter ju utmärkt!

Nu kan man säkert rekommendera de andra modellerna.

Kan man själv flytta tangenterna på 76-modellen så att mitten C verkligen hamnar i mitten som på alla andra tangentbord världen över? Och "routa" om MIDI't internt med mjukvara? 🙁

/He Hå

Kanske går att flytta tangenterna rätt på klaven och transponera midisignalerna dit du vill ha dem? 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

CME keyboardens transportknappar fungerar utmärkt. Dom som har köpt ett exemplar är välkomna att ringa oss på supporten så hjälper vi er.

Vi fick nyss in dom på lagret. Dom finns i hela Sverige om några dagar.

Det låter ju utmärkt!

Nu kan man säkert rekommendera de andra modellerna.

Kan man själv flytta tangenterna på 76-modellen så att mitten C verkligen hamnar i mitten som på alla andra tangentbord världen över? Och "routa" om MIDI't internt med mjukvara? 😆

/He Hå

Kanske går att flytta tangenterna rätt på klaven och transponera midisignalerna dit du vill ha dem? 😆

Bra Neko, det är just det jag var ute efter, om det går eller inte.

Svart gaffatejp går kanske, men är lite väl fult. Höga G: tangenten kommer jag ändå aldrig att nå utan pitch bend hjulet...

Min KX-88 som jag är nöjd med, fick jag ta av alla tangenterna och underhålla "filten" undertill. Ett j-la meck men det gick...

UF-7an vet jag att man kan använda omvända drawbars till, till tex native instruments b4. Ja inte bara den, alla andra också, men ack en B4 (eller rikigt B3) har 9 drawbars per manual, CME bara 8 faders som man kan styra... jag vet inte om volymfadern till vänster om alla dessa 8 går att styra till omvänd drawbar mode. Isåfall blir det ju 9. Går det?

Alltså, mitten c är i mitten t o m på UF8an, det är lika långt ut till kanterna, men så icke på UF7. Eftersom vi har självaste generalagenten på tråden kanske man kan få fråga en väldigt enkel fråga:

Varför detta?

Det måste ju finnas en logisk förklaring ifrån tillverkaren som vi andra inte har tänkt på. Som gör att vi samtidigt i kör säger "Ahhhaaaa...på det viset" och går och köper den ändå?

Jag skall inte dissa för mycket, för de andra modellerna är ju helt OK!

Det är bara uF7:an som jag råkade bestämma mig för, men retade mig enormt på denna lilla egenhet. Jag är inte så duktigt på att spela kbd, vill mest ha bara bra pianoljud och bra orgelljud. Och är en nörd när det gäller känsla och ergonomi. Mitt huvudinstrument äro gitarr. Men hemstudion kräver kontroll ifrån keyboarden så de så. Och jag har andra som spelar med mig, som är riktiga fenor på både orgel och piano. Just därför.

Nåja, man kan - fortfarande, tydligen - inte få allt här i världen... 😄

Redigerat av HeHå
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...