Jump to content
Annons

Tips på klaviatur med vägda tangenter


The Edge

Recommended Posts

Jag har börjat gå i tankarna att jag ska skaffa mig ett ordentligt piano nu. Allra helt skulle jag vilja ha ett akustiskt, men det är så bökigt att ta med sig när man flyttar runt. Jag är snart klar musikalartist och räknar med att flytta runt en hel del. Så det måste gå att kasta ned det i en bag och hänga på axeln. Ah, jag gör en lista på vad jag vill ha.

1. Pianoljud. Jag vill ha ett piano med så bra akustiskt pianoljud som möjligt. Kommer antagligen inte att använda något annat ljud.

2. Bärbarhet. Det ska gå att ta på axeln i en bag. Stativet i handen. Det är okej om det är lite halvtungt, jag är stark! =o)

3. Full klaviatur, 88 tangenter. Vägda.

4. Högtalare. Det ska funka att köra utan ett stort PA. Ja, inte för uppträdande då, men de inbyggda ska låta trevligt när jag sitter vid pianot.

Spelade lite snabbt på ett Roland FP7 idag. Det verkade som ett ganska trevligt piano. Vad jag har förstått har det en massa funktioner för USB och sånt. Det är inte nödvändigt.

Hoppas att ni här har lite schysst tips på pianon.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 82
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Efter att ha provat Fp-7:an i 5 min så köpte jag ett ex. Bättre ljud/anslag har jag inte mött i ett bärbart pno. Jag använder den för klassiska såväl som jazzgigs och den funkar toppen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Efter att ha provat Fp-7:an i 5 min så köpte jag ett ex. Bättre ljud/anslag har jag inte mött i ett bärbart pno. Jag använder den för klassiska såväl som jazzgigs och den funkar toppen.

Var inne på freddans musik och testade den igår. Verkligen ett trevligt piano. FP4 stod uppställd intill. Den var också trevlig, men har ju inte alla tuffa inställningsmöjligheter. Inte samma oscillator heller förstod jag. Och mindre högtalare. Jämförde också med Yamaha P-140, men då tyckte jag att båda Rolandpianona var bättre. Det enda som talar emot FP7 är att den är lite tung. Men jag får väl skaffa mig en såndär pensionärsväska med hjul.

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns det något stagepiano med ett val om det som kommer in på line-in också ska gå ut genom line-out, eller om det bara ska gå till de inbyggda högtalarna?

Om man t ex ska kompa någon, så vill man ju höra sången i de inbyggda högtalarna för att slippa släpa med sig en monitorhögtalare, men samtidigt så vill man inte ha sången med ut genom line out för då förstör man ju för den som mixar.

De stagepianon jag har sett (med line in, line out och högtalare) verkar bara lägga ihop line in med pianoljudet och skicka alltihop ut till både line out och ev högtalare.

// David

Vad du egentligen behöver är ett piano med en inbyggd tvåkanalsmixer som är kopplad till pianots högtalare. Är man lite händig så skulle det ju kunna funka att helt enkelt klippa sladdarna till pianots högtalare och sätta mixern mellan. Det blir lite meck och du förverkar garanterat garantin på pianot. Men det skulle vara tufft! =o)

Eventuellt skulle du kankse behöva en liten förstärkare efter mixern också, om det inte är så att högtalarna och line ut har varsin liten förstärkare. Då sätter du mixern innan högtalarnas förstärkare. Ska du börja bygga är ett hett tips www.elektronikforumet.com där kan du få hjälp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Några tankar om Clavias nya Stagepiano?

Filmer:

Harmony Cantral

Sonic State

Funderar mest på anslaget och pianoljudet som jag inte tycker man får en klar bild av i filmerna.

Jag är också nyfiken. Är det någon som har testat det?

Isf, hur känns det att spela på, hur är känslan?

Hur låter det, pianoljuden och elpiano främst?

Tacksam för svar! :rolleyes:

Jag har ett Clavia Nordstage och är grymt nöjd.

Det finns ett "studio"-flygelljud och ett som är mer konsertflygel. Dessa låter mycket bra. Dessutom finns det några akustiska vanliga pianoljud vilket inte är så vanligt att hitta i stagepianon. Du har även grymma elpianon och en orgeldel med drawbars och leslie. Det är som ett upphottat Nord electro. Det som även finns som inte finns i electron är en synthdel. Helt enkelt en strippad Nord Lead med många sjyssta ljud. Det finns även en effektdel som kan appliceras på valfritt ljud, dvs förstärkarsimulator, chorus, reverb wha-wha mm och det gör ju genast elpiano och orgelljuden grymt mycket roligare. Du får pynta ut ca 30.000 för detta stagepiano men det tycker jag absolut att det är värt. Rekommenderas varmt

/ Olof

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Jag har testat några digitalpianon/stagepianon och tänkte skriva lite kort om de pianon jag provat. Jag är absolut inte någon expert, utan en hyffsad brukspianist, men man kan ju ändå skriva vad man tycker. Alla pianon är vägda 88-tangenters pianon.

Yamaha P120 - Har spelat rätt mycket på det här pianot eftersom en polare har ett sådant. Det har, som någon skrev tidigare, väldigt hård klaviatur vilket gör att det känns lite stelt när man spelar på det. Självkart är det olika från person till person vad man tycker, men jag tycker att det är svårt att spela "mjukt" på det här pianot.

Casio PX100 - Musikbörsen har en deal på PX100 för 3995kr med stativ och sustain. Jävligt bra deal! Jag tycker att klaviaturen är otroligt bra för ett piano i den här prisklassen. Helt ärligt spelar jag hellre på det är pianot än P120 (som kostar mellan 10 och 14 tusen) just för att den här klaviaturen är mjukare och mer lättspelad. Det här pianot har inte så många ljud men pianoljudet låter helt okej.

Roland FP-serien - Testade några pianon från FP-serien och det var bland de skönaste pianon jag har spelat på. Visserligen kostar de över tio tusen, men man får verkligen ett grymt digitalpiano. Alla ljud lät väldigt bra.

Korg SP250 - Är nog bland det mest prisvärda piano jag spelat på. Det finns sex olika pianoljud som låter väldigt bra. Tangenterna är väldigt lättspelade, kanske en aning lätta om man ska klaga på någonting. Orgelljudet suger lite dolme, men de andra ljuden låter väldigt bra. Tror att det här pianot kostar kring 7000kr.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

hej har sökt runt lite då jag misstänker att det finns redan trådar om detta

men jag undrar vilka midiklaviaturer som finns med vägda tangenter

som rekomenderas?

de flesta trådar jag hittade..verkade mer handla om semi vägda (pga budget)

men om man nu vill ha kvalitet & är beredd att betala..vad ska man kika på?

är ruskigt trött på min gammla korg-01,och planerar nu en keyboard med minst 61 tangenter

som är vägda som sagt..

och finns det nackdelar med vägda,funkar de dåligt till trum pluggar osv,osv?

jag tänker mig dessutom en slimmad modell som kan ligga fint framför skärmarna på skrivbordet

alltså inte något självstående piano ook!

är tacksam för tips

tack på förhand!

😮

Redigerat av Olsberg
Slår ihop med tidigare tråd
Link to comment
Dela på andra sajter

tack för svar gilbert..jag kollade på fatars hemisda & den modellen som passade mig i utformning var tyvvär semi-vägda..

men jag tror att mitt sök resultat här på studio hade gått bättre om jag använt mig av "viktade" istället för "vägda"!

hursom helst så hittade jag CME ZSC-88 som verkar intressant

http://www.cme-pro.com/products-list/product-ZSC88.html

ska se om det går att hitta den i butik,så man får känna lite på den!

😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena! Jag har ett Fatar Studio Masterkeyboard 900. (990 på bilden iofs)

sl990xp_angle.jpg

Jag köpte det begagnat. Den ser rätt slimmad ut men är rätt så klumpig o tung faktiskt. Det är bra och så och det e skönt med vägda tangenter men jag tycker att dom är lite för tunga vilket försvårar när jag spelar snabbt. (Vilket även min lilla latencyfördröjning gör 😉 ) Men jag har testat andra klaviatur med vägda tangenter som är lättare att trycka ner och det tycker jag är mycket bättre.

Dessutom så glappar strömkontakten och pitchmodulen lite. Det blev så rätt snabbt efter jag köpt den. 😕 Vet inte om nya lätt blir så eller om den jag köpte var i dåligt skick. Jag skaffar nog ny om ett tag tror jag.

Tycker såhär:

Gå till en musikbutik och testa flera modeller och välj den som känns bäst. 😏

Mvh

Memphis

Link to comment
Dela på andra sajter

ok memphis..

det är ju en varning att ta fasta på,att programera trummor är viktigt för mig,därmed att kunna spela snabbt.

även om du har latency fördröjning, så tror jag bestämt att jag undviker 900

den pluggen jag kommer använda mest är DFHS

men tanken är att skänka liv till pluggar som akoustik piano & liknanade..

men du har helt rätt..gå till butik & testa är det avgörande,men det är ändå bra med tips

så man kan prisplanera hemifrån

förövrigtgör det inget om jag inte har massa rattar & dylikt,utan pitch bend hjul & avskalat lockar mer

kort sagt ett keyboard som är smalt på djupet är vad jag söker

tack för svar memphis!

😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag gillar M-Audio keystation. Jag har den med 61 tangenter.

Den har dock inte "vägt" klaviatur (semivägt = försäljningsknep, d v s inte mycket bättre än det billigaste. Observera dock att detta är min personliga uppfattning!).

Jo, de är betydligt bättre än de billigaste. De är mer pianoliknade än de flesta keyboardar. Dock inte riktigt som på ett elpiano. Men man brukar ju få lov att köpa ett medd 88 tangenter för att det ska bli pianolikt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag gillar M-Audio keystation. Jag har den med 61 tangenter.

Den har dock inte "vägt" klaviatur (semivägt = försäljningsknep, d v s inte mycket bättre än det billigaste. Observera dock att detta är min personliga uppfattning!).

Ja..nja. I många fall är det nog det, men nog är en del ok. Har inga förslag på modeller Larsson (minnet sviker sedan jag provade sist). Ska du inte jobba med slagplattor exempelvis så skulle jag rekommendera ett semivägt som känns bra när du "provtrummar".

Link to comment
Dela på andra sajter

CME gör i mitt tycke helt ok vägda klaviaturer. Jag har ett CME UF8, och förutom den lyxigare modellen som du redan hittat så finns nu även CME UF80.

CME UF8 är däremot inte litet eller smalt nånstans, utan snarare en riktigt koloss! Men dock en klart prisvärd koloss! 😕

Jag tycker att det funkar bra att spela det allra mesta på klaviaturet (det är väl i mångt och mycket en vanesak), men jag brukar iofs välja ett annat klaviatur till de snabbaste synthgrejerna.

Om trummor är så viktiga för dig föreslår jag (som nån annan redan nämnt) att du kollar upp en dedikerad liten trumpad-mojäng, som t.ex. Akai MPD16/24, Korg PadKontrol, M-Audio TriggerFinger...

PS. Om du även söker på digitalpiano, så lär du hitta mer relaterat prat här på forumet. 😉

PS2: Det är för övrigt stor skillnad på billiga midiklaviaturer och synthar med bra semivägda klaviaturer. Så semivägt är inte bara ett reklamknep! -Men för att spela piano så duger ändå inget annat än ett riktigt viktat klaviatur.

Redigerat av android
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 år senare...
Finns det egentligen nån midi-klaviatur med både vägda tangenter och rattar/sliders? Man behöver ju inte tycka om sladdriga tangenter bara för att man råkar tycka om att vrida på rattar.. eller?

ESI K.ON kolla in den!! Snygg med rattar, sliders och 88 vägda tangenter. Beställer själv en sån via 4sound.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 år senare...
Derby Jesper (oregistrerad)

2 år sen sist......

Men jag har just lirat på Korgs nya stagepianoa med RH3-klaviaturen... och är helt såld. Måste bara ha!!

Finns på något av deras digitala pianon till lite billigare peng men jag är ute efter ett stagepiano.

Harebra!!

/Jesper

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 månader senare...
  • 1 månad senare...

Tänkte byta upp mitt gamla klaviatur till något bättre. Har nu ett litet med icke vägda tangenter och det blir ingen riktig känsla i det. Är det någon som har något förslag på ett bra klaviatur som är ganska stort och med sköna tangenter?

Vad säg om Fatar Studiologic SL-88 Pro?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Är också ute efter en uppgradering av klaviatur. Är trött på min billiga 800kr midi-klav. Frågan är:

Är det värt att lägga ut pengar på en midiklaviatur med vägda tangenter när de i princip är lika dyra som ett "riktigt" digitalpiano?

Om man är ute efter känslan i tangenterna och inte massa annat krafs som pads osv dvs...

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...
novation (oregistrerad)

Är också ute efter en uppgradering av klaviatur. Är trött på min billiga 800kr midi-klav. Frågan är:

Är det värt att lägga ut pengar på en midiklaviatur med vägda tangenter när de i princip är lika dyra som ett "riktigt" digitalpiano?

Om man är ute efter känslan i tangenterna och inte massa annat krafs som pads osv dvs...

Ja det är rejäla priser, letar också efter ett större än min M-Audio Oxygen 49. AKAIs MPK88 verkar najs men 6500 känns inte helt ok..

http://www.ordermusic.se/produkter/klaviatur/usb-midi-klaviatur/mpk88

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 6 månader senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...