Jump to content
Annons

Harley Benton-bas. Något att ha?


derfkir

Recommended Posts

Ska köpa mig en bas att ha till inspelning i studion. Tänkte mig en Fender P eller Jazz. Kollade runt lite på Thomann och upptäckte en Harley Benton PJ-4 HTR Deluxe Series, för 1000:-. Sunda förnuftet säger ju att den inte kan låta speciellt bra, men ljudproven sparkar rumpa med alla fenderbasar.

Problemet är att Thomann använder olika förstärkare, ljudkort etc när de spelar in sina prov, så testet känns inte helt tillförlitligt.

Det borde ju vara för bra att vara sant, men... man blir ju sugen att prova.

Någon som ha provat denna?

http://www.thomann.de/se/harley_benton_hot_rod_bass.htm

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Die Hard (oregistrerad)

Man får det man betalar. Sen beror det på vilka krav du har på ett instrument. Allt är av sämre kvalitet på en sån här bas. Lägg hellre lite mera och få nåt bättre. En Fender Squier t ex eller nån av de andra. Risken är att du tröttnar snabbt på ett sämre instrument och vill uppgradera. Allt som allt blir det då dyrare.

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

Jag har bara provat någon enstaka harley benton. (akustiskt) Och för priset är de riktigt bra. Enligt wikipedia är tillverkaren Saein som även tillverkar ibanez och epiphone. Men man ska inte ha några större förväntningar på ett instrument för 1000:-.

Link to comment
Dela på andra sajter

Man får det man betalar.

Min erfarenhet av Thomanns instrument är att man får lite mer än vad man betalar för jämfört med många andra märken. De köper ju trots allt direkt från fabriken och gör väl inga större pålägg på det de säljer.

Varje Harley Benton jag testat har jag blivit smått förbluffad över vad man får för pengarna. Men jag måste säga att jag är lite fundersam över hur det står till med arbetsvillkoren på fabriker som kan leverera till de priserna. Får känslan av att det är någon annan som betalar resten av priset.

Själv ville jag inte lägga en massa pengar på en bas heller men ville ändå ha något som kunde leverera. Efter mycket testande blev det en Yamaha BB414 och jag är fortfarande galet nöjd med den basen. Den ser inte mycket ut för världen men den låter bra med stor variation på ljudet, är skön att spela på och pålitlig. Yamaha vet vart de ska lägga krutet. Ingen vacker skapelse, men ack så bra.

Tror dock att de slutat tillverka den och att uppföljaren är BB424.

Redigerat av rainydays
Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Möjligheten att intonera den korrekt är nog ett större problem än hur den låter.

Helt korrekt och nåt som jag glömde nämna. Haft en billigare bas och blev aldrig bra intonerat. Sen brukar det vara omöjligt oftast att få en behaglig lägre stränghöjd på billiga basar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Beställde precis en sån här själv för att kunna göra demos lite bättre än genom att oktavers gitarren jämnt.

http://www.fender.com/en-SE/basses/jaguar/vintage-modified-jaguar-bass-special-ss-rosewood-fingerboard-candy-apple-red/

Tyckte det kändes bra med en shortscale och P/J-sättningen på minkarna ger ju flexibilitet.

Tänk också på att de flesta butiker bjuder på en intonering också. Kan väl vara den stora skillnaden på ett billigt instrument och som bara är kasst?

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Tyckte det kändes bra med en shortscale och P/J-sättningen på minkarna ger ju flexibilitet.

Ger inte minkar ifrån sig ett konstigt läte? 😛

Tänk också på att de flesta butiker bjuder på en intonering också. Kan väl vara den stora skillnaden på ett billigt instrument och som bara är kasst?

Nja alltså det blir ju bara snabbintonering då. Intonerar man idag så får man garanterat justera lite till i morgon också.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ger inte minkar ifrån sig ett konstigt läte? 😛

Inte dom jag har.

Nja alltså det blir ju bara snabbintonering då. Intonerar man idag så får man garanterat justera lite till i morgon också.

Inte alls. De gör en snabbkontroll först, sen tar man hem den en månad eller så och sen kommer man tillbaka och gör justeringen. Annars blir det ju inge vidare, eller hur?

Link to comment
Dela på andra sajter

Inte alls. De gör en snabbkontroll först, sen tar man hem den en månad eller så och sen kommer man tillbaka och gör justeringen. Annars blir det ju inge vidare, eller hur?

Låter omständigt för en liten justering man lätt gör själv hemma. Dessutom finns ju risken att man blir förälskad i nån liten söt gitarr om man går dit igen. 🥰

Men det är väl så de har räknat ut det! 😠

Link to comment
Dela på andra sajter

Har haft en 3000 kronors Squire i studion de senaste åren. Fick nu låna en Fender som kostar runt 10-12k, nu vill jag aldrig mer använda Squiern. Skulle tro att man inte får speciellt mycket för tusen spänn. Vill även minnas att jag läst något om att på vissa billiga Harley Benton så fattades trussrodden i halsen....

Redigerat av Bullerbyn
Link to comment
Dela på andra sajter

Den dyraste Harley Benton-stratan kostar en hundring mindre än den billigaste Squier-stratan. Jag räknar kallt med att det är Squiern som gäller i det läget? Eller?

Harley:

http://www.thomann.de/se/harley_benton_hbms60_vw.htm

Squier:

http://www.thomann.de/se/fender_squier_bullet_strat_hss_rw_bsb.htm

Redigerat av Måsart
Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

Den dyraste Harley Benton-stratan kostar en hundring mindre än den billigaste Squier-stratan. Jag räknar kallt med att det är Squiern som gäller i det läget? Eller?

Harley:

http://www.thomann.d...n_hbms60_vw.htm

Squier:

http://www.thomann.d..._hss_rw_bsb.htm

Jag gissar att det inte är någon större skillnad, och det är den individuella gitarren som avgör vilken som är bäst.
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag köpte nyligen en sån som komplement till min Ibanezbas när jag jobbar i studion. Då är det ingen som ser vad det är för märke. Den funkar skitbra. Lättspelad och låter suveränt bra till det priset. EN annan polare köpte en sån och slipade bort märket och sa att det var ett bättre hemmabygge. Ingen har ifrågasatt honom...

Kolin

Link to comment
Dela på andra sajter

intressant

och konstigt förfarande

Helt värdelöst och oanvändbart skulle jag vilja säga, vilket de höll med om när jag påpekade det. Man undrar ju vilken praoelev som skött om det där.

Jag jämförde tex två identiska basar där endast färgen skiljde sig, varav den ena lät mycket bra och den andra rent skit, pga olika setups.

Link to comment
Dela på andra sajter

Låter omständigt för en liten justering man lätt gör själv hemma. Dessutom finns ju risken att man blir förälskad i nån liten söt gitarr om man går dit igen. 🥰

Men det är väl så de har räknat ut det! 😠

Jag tror inte alla kan göra en inställning själv som är bra. Jag kan inte det ialla fall.

Lika lite som jag tror att alla kan hantera en dator lika bra som jag.

Sen är det väl bra med förälskelser? Det räcker ju med att surfa nuförtiden för att det ska hända.

Se bara till att det stannar där om du redan är en gitarr... 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...