Jump to content
Annons

Processar jag mixen för hårt?


Terror

Recommended Posts

Förlåt för rubriken, men visste inte riktigt hur jag skulle formulera mig på svenska haha.

Håller på med en punk/rock-låt just nu och håller på att testmixar fram och tillbaka. Har också köpt Waves NLS-pluggar vilket är summeringspluggar. (http://www.waves.com...n-linear-summer)

Jag har också köpt "Satin" (http://www.u-he.com/cms/satin) vilket är en ytters prisvärd tape emulator om du frågar mig.

NU till själva frågan.. am I pusing it too hot through these two plugins? Ja, hur ska jag säga det på svenska? "krämar jag på för mycket"? Distar det för mycket?

Signalen klipper inte btw! Så det är inte "digital distortion" du hör. Eller jo, det blir det ju efter som pluggen är digital, men ni fattar vad jag menar!

Vad säger ni, är det för mycket? Ska jag kanske minska det lite? Am I pushing it too hot?

(övrig mixkretik mottags självklart också!)

Utan tape emulator och console emulator

Med tape emulator och console emulator

Redigerat av Terror
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jobbar man med ett projekt som bara i princip har virtuella instrument, lr ialla fall midi-trummor så tycker jag man kan smäcka på rätt bra med saturation, speciellt på överhänget, annars låter det för cleant och limmar inte alls.

I "riktiga" inspelningar så har jag börjat ta det väldigt lugnt med saturation, de 2 senaste mixarna använde jag inte alls slate VCC och tycker nog att jag gillar resultatet bättre.

I dessa 2 fallen tycker jag den saturerade mixen lät bättre

Link to comment
Dela på andra sajter

Alright!

Ja strängarna på basen är gamla. Men sen spelar jag in basen via min TLA VP-1 istället för min Sansamp RBI nu också. För i den kan jag lägga till EQ, kompressor och limiter innan burken, vilket underlättar. Sen har jag knappt mixat basen. Ville testa att lämna den lite mer "rå".

Och tack för komplimangen ang bas annars ^^

crillemannen, de va som fan? Inge vintage alls? 😮 hur överlever du? 😉 haha

Jo men det var lite så jag tänkte också. Har ju ingen möjlighet att köra riktiga trummor om jag inte hittar en trummis med set hemma/i studion. Fast nackdelen med det är att man kanske inte får det som man vill ha det. Sånt är livet! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

^^ Jao inte helt å hållet såklart. Har kört en del saturation på överhänget, PSP vintagewarmer2, sen lite VCC på virvel å kagge för att fronta dem lite. Sen har jag fått upp ögonen för Ozone's harmonizer där du kan välja frekvenser du vill saturera. Det jag inte gillar med VCC är att det händer för mycket i hela spektrumet. Till rock passar det svinbra men det förstör mer än vad det ger i metal tycker jag.

Kolla in Ozone 5, riktigt bra som sagt.

Link to comment
Dela på andra sajter

tycker den utan låter klart bäst - jäkla gött gitarrljud som kommer bort lite i den pressade versionen där massa cymbaler och sissel klättrar fram

tycker du tappar lite tryck

däremot känns den inte för hårt pressad direkt utan mer att ljudkaraktären ändras

ska lyssna igen så jag inte lurar mig själv bara...

Link to comment
Dela på andra sajter

^^ Jao inte helt å hållet såklart. Har kört en del saturation på överhänget, PSP vintagewarmer2, sen lite VCC på virvel å kagge för att fronta dem lite. Sen har jag fått upp ögonen för Ozone's harmonizer där du kan välja frekvenser du vill saturera. Det jag inte gillar med VCC är att det händer för mycket i hela spektrumet. Till rock passar det svinbra men det förstör mer än vad det ger i metal tycker jag.

Kolla in Ozone 5, riktigt bra som sagt.

ja du ser! 😉

Ja Ozone 5 är det jag brukade använda fram tills nu. Deras Alloy 2 har också bra tape och warmth-stuff att leka med! Nej jag använder sällan sånt här vid metal, kanske på trumbussen eller på mixbussen. Eller bussar mastern till en "skitkanal" där det får ligga sånt krafs. Köra det parallellt helt enkelt 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

tycker den utan låter klart bäst - jäkla gött gitarrljud som kommer bort lite i den pressade versionen där massa cymbaler och sissel klättrar fram

tycker du tappar lite tryck

däremot känns den inte för hårt pressad direkt utan mer att ljudkaraktären ändras

ska lyssna igen så jag inte lurar mig själv bara...

Ja jag kan hålla med om att det är lite väl smutsigt och rörigt i de höga Hz. Men det kan också vara EQn som ligger där. Har en Puigtech som ligger för att boosta liiite runt 100hz och lite runt 10khz.

Link to comment
Dela på andra sajter

med disten blir det inga sköna musikaliska cymbaler som du har i den utan.

Rent överlag så låter den utan bättre tycker jag

Huh, how 'bout that!

Jag kanske helt enkelt ska dra ner på det. Ha kvar det, men kanske minska signalen så den inte "grillas" lika hårt? (goddamn it's hard to express yourself in swedish haha)

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker helt klart den utan låter bättre. För övrigt tycker jag baskaggen tar väldigt mycket fokus, men det kanske skall vara så i den här genren.

Håller med om gitarren; låter riktigt bra i versionen utan saturation. Som Demonen är inne på så försvinner de lite i den andra versionen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Håller med om att den utan låter klart bättre. ska man ha såna pluggar på så låter det aldrig bra om man krämar på dem för mycket. Prova med en tredje version med mycket mindre av den varan. Låter inte det heller bra så kör med utan helt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Gjort ett snabbtest med bara trummor nu.

Gjorde en snabb groove, och kör med en preset från CLA expansion till SSD4. Ingen EQ gjordes. Endast Waves NLS på alla trumkanaler, inställd på "Nevo" (med andra ord Neve) och Satin tape emulator på mastern.

Waves L2 på båda versionerna.

Filer i Wav 44.1khz 24bit

RAW, endast trummor från SSD4 (utan Waves NLS och Satin tape emulator)

https://dl.dropboxusercontent.com/u/107586285/Neve%20drum%20test%20RAW.wav

Med Waves NLS och Satin på mastern

https://dl.dropboxusercontent.com/u/107586285/Neve%20drum%20test.wav

Försökte level-matcha dem också

Redigerat av Terror
Link to comment
Dela på andra sajter

den utan tape emulator låter bättre.. Kanske lite tube karraktär kan passa bättre ?

Processar jag mixen för hårt? Antagligen! backa av en bra bit,.. med grejerna du har.

Lätt att bli diskant-trött också, kör du långa pass eller hög volym? Då brukar man få vrida på mer och mer.

Redigerat av laban1
Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker den utan låter aaaaaningen bättre.

Med tape o shit på så låter det inte "ösigare o mer tryck", utan mer utsmetat, brusigare, mjukare och mindre ilsken attack i saker o ting. Och förstås mer massa o limning i höga basregistret, typ 80-200hz.

Snyggt virvelreverb btw. Vad är det?

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

Middleman (oregistrerad)

40% Med tape emulator och console emulator kan bli en bra kompromiss och beskär så Demonen får sin gitarr igenom MEN ändå så cymbalerna når fram. Alternativt bra diskret Exciter på dessa eller svagt ännu diskretare på slutmixen?

Drumlorna Med Waves NLS och Satin på mastern låter klart bättre men med ytterligare spårkonkurrens får du nog dra ner lite där också.... kom med nya alternativ med fler spår?

Bra tryck/mix ändå på gång i låten... fast fram med bas som redan vänligt påpekats! 😉 /my MiddleCent

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...