Jump to content
Annons

Innovativ musik idag?


SadamJR

Recommended Posts

Läser en tråd på Studio forum där frågan ställs om First Aid Kit är dagens Simon and Garfunkel. Slutsatsen tyx vara att dom

inte är det, även om dom är bra, och att det är svårt att göra nåt nytt nu när "allt är gjort".

Frågan är berättigad. Görs det någon nyskapande musik idag, vars enda syfte inte är att vara provokativ? Är den inte väldigt lik det

som gjordes för 20-60 är sen av mer innovativa artister. En del kanske vill hänvisa till housemusiken på topplistorna, men för mej låter detta som en kombination av techno och eurodisco med 30 år på nacken.

Talking Heads 4 första plattor lät alla olika. och nyskapande. Ingen hade låtit så tidigare. Dom var dessutom kommersiellt

framgångsrika. Vad har vi idag? Finns det artister som flyger under radarn som man borde känna till?

Hur ser ni på saken? Hur ligger det egentligen till, och varför? Lägg gärna upp en länk med tips om musik man kan lyssna på för

att inte snöa in fullständigt.

Redigerat av SadamJR
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det är nog svårt att hitta på helt nya grepp. Inom hårdrock har det inte hänt nånting efter Sabbath, Deep Purple och Zeppelin, o de började på 60-talet.

För att göra nåt som sticker ut o är annorlunda än allt som redan gjorts får man nog ta och göra medvetet jobbig o störig musik som hiphop o rap.

För att inte snöa in helt som lyssnare o höra på nåt nytt, och för att få höra skickliga musiker, kanske det är bättre att gå bakåt i tiden, 40-talet?kanske. Klassisk musik om man missat den.

Om min egen musik tänker jag som så att den ska innehålla så få instrument o pålägg som möjligt, det gör den mer unik än om den har lika mkt pålägg och polering som det mesta idag har.

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Som en musiklyssnare med bred musiksmak allt från metal till avantgarde, till eletroniskt, ambient och progressive osv.. som betygsatt över 12 500 skivor Så måste jag säga att utvecklingen har stannat rejällt sedan 2006-2007...finns ju givetvis undantag..

Skillnaden är väl att det släpps samma saker om och om igen fast bättre producerat mer finslipat..

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är nog svårt att hitta på helt nya grepp. Inom hårdrock har det inte hänt nånting efter Sabbath, Deep Purple och Zeppelin, o de började på 60-talet.

Eller hur? Lyssnar en på ett modernt hårdrocksband typ Slipknot är det ju som om Led Zeppelin aldrig la ner verksamheten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Läser en tråd på Studio forum där frågan ställs om First Aid Kit är dagens Simon and Garfunkel. Slutsatsen tyx vara att dom

inte är det, även om dom är bra, och att det är svårt att göra nåt nytt nu när "allt är gjort".

Frågan är berättigad. Görs det någon nyskapande musik idag, vars enda syfte inte är att vara provokativ? Är den inte väldigt lik det

som gjordes för 20-60 är sen av mer innovativa artister. En del kanske vill hänvisa till housemusiken på topplistorna, men för mej låter detta som en kombination av techno och eurodisco med 30 år på nacken.

Det är väl ändå så ny musik skapas, genom att kombinera redan befintliga element?

Talking Heads 4 första plattor lät alla olika. och nyskapande. Ingen hade låtit så tidigare.

Allvarligt? Nu är jag visserligen inte så jätte-inlyssnad, men jämför deras första skiva från 1978 med t ex City Boys första skiva från 1976.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu är jag inte en stor lyssnare av techno men jag skulle nog våga påstå att den utvecklats på ett rätt så innovativt sätt. Sen kan man tycka om det eller inte.

Men ts var kanske mer intresserad av ny innovativ musik som är mer mainstream? Det är ju lite av en paradox i sig kan jag tycka. Jag tror inte vi kommer se något nytt landa på topplistorna som ett ufo från himlen. Utvecklingen sker istället långsamt och spretigt, där vissa element blir mer eller mindre stilbildande. Jag tänker att tex Robyn är ett bra exempel på någon som lyckades hitta ett eget sound och sätta en stilmarkör. Innovationen i hennes fall består ju inte i att poplåtens struktur gjorts om eller något sånt, utan av att hon hittat en bra kombo av olika element och sedan förpackat det väl.

Jag undrar lite vad ts menar med innovativ musik? Alltså vad det innebär för dig?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror musik är lite som ett språk, det finns vissa fraser, rytmer och harmonier som förmedlar saker. Hittar man på något som är för eget, så är det som att hitta på egna ord, det kan bli svårt att göra sig förstådd. För mig har det inget egenvärde att musik är innovativ, det är ett grepp bland andra grepp. Med det sagt så föredrar jag ofta musik som är på något sätt innovativ ändå, blir roligare att lyssna på något nytt helt enkelt. Men nyskapandet har inte ett värde i sig men kan förstärka upplevelsen väldigt mycket.

Har haft svårt att hitta ny musik som engagerar mig sedan många år, vet ej om det är lathet eller ålder. Lyssnar mycket på musik av hel- och halvamatörer numer faktiskt, ickesignade artister (hittat på forum, soundcloud, youtube osv). Får många musikupplevelser den vägen. Lite oklart varför jag lyssnar på musik den vägen, men det har blivit så.

Om man pratar om den experimentella musiken under Beatles era t ex, så hörde jag någon påpeka att det låg i mainstreamkulturen med experiment under en period. Sent 60-70 tal, flower power, psykedelisk etc. Det fanns i film, grafisk formgivning och i all typ av kultur att det skulle experimenteras. Tänk monty python. Ska sägas att jag inte var med själv då 🙂 Idag är det inte i mainstreamkulturen att det ska experimenteras, så det blir lite orättvist att jämföra med den tiden. Helt säkert finns det massa människor som gör väldigt nyskapande musik, men det blir vara subkultur som få tar del av. Se alla myriader att subgenrer inom dance och metalmusik som strage skriver om, men jag orkar sällan lyssna på sånt.

Redigerat av stol
Link to comment
Dela på andra sajter

Allvarligt? Nu är jag visserligen inte så jätte-inlyssnad, men jämför deras första skiva från 1978 med t ex City Boys första skiva från 1976.

City Boy är väl närmast att se som ett slags fattigmans 10cc. Injte alls dåliga, men går inte att jämföra med Talking Heads öht.

Link to comment
Dela på andra sajter

Folk har alltid haft svårt för fantasi, det är inget nytt. Att allt verkade så innovativt förut är för att det är den musiken och konsten som överlevt tiden. Det finns mycket nytt och bra nu åsså, och det kommer komma mycket mer i famtiden. Den som säger att "allt redan är uppfunnet" har helt enkelt ingen fantasi till att skapa nytt.

Dock är populärmusik/konst sällan innovativ då den oftast är skapad genom kommersiella och uppmärksamhetstörstande förutsättningar, inte konstnärsskap.

Nu är jag inte en stor lyssnare av techno men jag skulle nog våga påstå att den utvecklats på ett rätt så innovativt sätt. Sen kan man tycka om det eller inte.

Men ts var kanske mer intresserad av ny innovativ musik som är mer mainstream? Det är ju lite av en paradox i sig kan jag tycka. Jag tror inte vi kommer se något nytt landa på topplistorna som ett ufo från himlen. Utvecklingen sker istället långsamt och spretigt, där vissa element blir mer eller mindre stilbildande. Jag tänker att tex Robyn är ett bra exempel på någon som lyckades hitta ett eget sound och sätta en stilmarkör. Innovationen i hennes fall består ju inte i att poplåtens struktur gjorts om eller något sånt, utan av att hon hittat en bra kombo av olika element och sedan förpackat det väl.

Jag undrar lite vad ts menar med innovativ musik? Alltså vad det innebär för dig?

+1

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Det är väl ändå så ny musik skapas, genom att kombinera redan befintliga element?

Det + en dos egen fantasi. Är det rentav så att det inte går att komma upp med nyskapande musik genom att kombinera dom gamla elementen längre.Detta med vad som är eller menas med nyskapande är väldigt svårt.

Själv slutade jag helt att lyssna på musik i över 10 år när Oasis plattor av recensenter beskrevs som banbrytande och nyskapande.

Redigerat av SadamJR
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Om man pratar om den experimentella musiken under Beatles era t ex, så hörde jag någon påpeka att det låg i mainstreamkulturen med experiment under en period. Sent 60-70 tal, flower power, psykedelisk etc.

När det gäller experimenterandet inom populärmusiken på 60- och 70-talet hade det mycket med LP-formatet att göra. Det räckte inte med A- och B-sidan på en singel längre, utan man hade en hel LP att fylla, något som inbjöd till att experimentera med format och idéer på ett helt annat sätt än tidigare. Tekniken har alltid påverkat populärmusiken. Det råder väl ingen tvekan om att dagens sätt att streama musik har påverkat både musikklimatet och musiken.

Edit - har problem med konstiga radbrytningar hela tiden.

Redigerat av SadamJR
Link to comment
Dela på andra sajter

Dubstep dök upp och försvann. Tror vi får vänta på en rejäl kulturell revolution innan någon ny genre får riktigt fotfäste.

dubstep är inget nytt dock, den enda skillnaden är att det har gått från underground nivå för folk som brukar diverse droger till att bli mer mainstream för att spelas på varje klubb.. Dubstep har funnits sedan 1998

Redigerat av Ekstasis
Link to comment
Dela på andra sajter

Som en musiklyssnare med bred musiksmak allt från metal till avantgarde, till eletroniskt, ambient och progressive osv.. som betygsatt över 12 500 skivor Så måste jag säga att utvecklingen har stannat rejällt sedan 2006-2007...finns ju givetvis undantag..

Skillnaden är väl att det släpps samma saker om och om igen fast bättre producerat mer finslipat..

"som betygsatt över 12 500 skivor"

F-U-C-K!

Shit vad du måste legat i!

Säg att du gjort det under 10 år = 1250/år = drygt 24/vecka år ut och år in utan uppehåll för helger/semester och annat... Snittar varje skiva 1h så är det ett dygn per vecka som du lagt på att lyssna på helt ny musik.

Vad händer när man lyssnar så mycket på musik? Är du inte så trött så du kan spy på typ 99,99% av det som kommer ut?

Redigerat av ONSatan
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hade gärna lyssnat på hiphop om det hade funnits i 11/16, 9/8 etc. Förvånansvärt många tycks enbart bry sig om tonarten, men ta taktarten för självklar. Jag har dock hört några exempel på ovanstående, men de är lätträknade. Sedan finns ju Steve Colemans Mbase (Macro - Basic Array of Structured Extemporizations).

Link to comment
Dela på andra sajter

City Boy är väl närmast att se som ett slags fattigmans 10cc. Injte alls dåliga, men går inte att jämföra med Talking Heads öht.

Det håller jag inte alls med dig om (10cc-jämförelsen). Men det visar väl å andra sidan på hur en ser på det här med musik. Det som är innovativt för någon kanske inte sticker ut nämnvärt för någon annan.

Själv skulle jag nog vilja påstå att det nog ändå är så att i princip alla band som blivit stora under 2000-talet är innovativa på något sätt. The Killers, My Chemical Romance, Lady Gaga,System of a down, Green Day, Shakira o s v. Visst går det att höra många tydliga influenser för det mest, men samtidigt har ju samtliga artister hittat ett uttryck som är unikt för dom. Vilket ju måste betyda att dom göra något som ingen annan gjort innan?

Sen lär det ju säkert finns en mängd band som också gjort nyskapande saker, men som inte tagit sig igenom bruset.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker det börjat dyka upp lite nya stjärnskott som har potential att utvecklas till "ihågkomna" band. Exempelvis Imagine Dragons, Fun och Lorde. Fräscht sound och kommersiellt. Det är väl det inovation är på sätt och vis: Hitta något som folk gillar utan att de visste om att de gillade det. If that makes any sense 🙂

Redigerat av KPeterF
Link to comment
Dela på andra sajter

"som betygsatt över 12 500 skivor"

F-U-C-K!

Shit vad du måste legat i!

Säg att du gjort det under 10 år = 1250/år = drygt 24/vecka år ut och år in utan uppehåll för helger/semester och annat... Snittar varje skiva 1h så är det ett dygn per vecka som du lagt på att lyssna på helt ny musik.

Vad händer när man lyssnar så mycket på musik? Är du inte så trött så du kan spy på typ 99,99% av det som kommer ut?

Jag började 2006 med att betygsätta skivor.

Jo Visst man är lite mer avtrubbad när det kommer till musik.

Men på senare tid när jag fått bättre högtalare och DAC osv så njuter jag av musik på en helt ny nivå.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns givetvis "egen" musik där ute. Men man får gräva.

Om det kommer kommersiel ny musik är en annan sak.

Vad vi hör styrs av vad som betalar sig bäst. Det handlar om likes, spotifylistor och snygga människor.

ja man får gräva väldigt djupt och ägna mkt tid att finna det som stimulerar en mest...

Link to comment
Dela på andra sajter

ja man får gräva väldigt djupt och ägna mkt tid att finna det som stimulerar en mest...

Jag lägger mycket tid med att hitta det där extra. Det blir svårare och svårare - baksidan av att det finns ändlöst med musik bara några klick iväg.

Det där andaktliga med att springa hem med det nya albumet av en favoritartist och låsa in sig är ju borta. Nästa har blivit en favoritknapp :-/

Link to comment
Dela på andra sajter

två saker:

jag tror det ofta är svårt att se det nyskapande och innovativa mitt uppe i processen - det är nåt som sätter avtryck längre fram

det känns som att det som kommit dom senaste åren med trailer/spel/filmmusik är nåt nytt - kanske inte nyskapande

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag lägger mycket tid med att hitta det där extra. Det blir svårare och svårare - baksidan av att det finns ändlöst med musik bara några klick iväg.

Det där andaktliga med att springa hem med det nya albumet av en favoritartist och låsa in sig är ju borta. Nästa har blivit en favoritknapp :-/

Ja blir som sagt svårare och svårare..

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...