Jump to content
Annons

Grunderna för att förstå mixning


Gerterface

Recommended Posts

Hej!

För att skriva och komponera musik kan jag grunderna och kan jobba därifrån i strävan om att bli bättre. Men när det kommer till att mixa min musik är jag helt ärligt kass. Jag skriver endast digitalt med vsts, och för det mesta film- och trailermusik.

Vad finns det för bra guider/tutorials där jag kan lära mig grunderna av att mixa? Jag behöver lära mig om hur saker och ting fungerar så att jag kan experimentera,och samtidigt förstå grunden vad jag gör. Vart bör jag börja?

Jag vet att det finns en tråd med massor av länkar till tutorials, men det mesta är mer avancerade grejer. Är tacksam för alla länkar, tips och hjälp jag kan få!

Redigerat av Gerterface
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag håller på och tränar mycket mixning själv för att få en bra bas till ex demos osv. Mitt tips på vad jag själv nöter är EQ och kompressor, i massor. Det är där själva grunden sitter. Att hitta styrkor som du vill lyfta och svagheter/problem som du vill få bort. De mesta runtikring är sedan själva glittret för att få låten att sparkla 🙂

Youtube är faktiskt jäkligt bra för detta ändamål då du kan höra skillnader också. Inte världens bästa ljudkvalité kanske men du lär dig iaf skillnader och vad du ska lyssna efter i många scenarion.

PensadosPlace är bra, "Into The Lair" avsnitten.

http://www.youtube.com/user/PensadosPlace

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för alla svar!

Studio specialen som länkades först ser bra ut, dock går den igenom mycket som jag inte har användning för i detta läget (spelar inte in någonting). Men definitivt någonting jag skall försöka norpa åt mig vid tillfälle.

Jag håller på och tränar mycket mixning själv för att få en bra bas till ex demos osv. Mitt tips på vad jag själv nöter är EQ och kompressor, i massor. Det är där själva grunden sitter. Att hitta styrkor som du vill lyfta och svagheter/problem som du vill få bort. De mesta runtikring är sedan själva glittret för att få låten att sparkla 🙂

Youtube är faktiskt jäkligt bra för detta ändamål då du kan höra skillnader också. Inte världens bästa ljudkvalité kanske men du lär dig iaf skillnader och vad du ska lyssna efter i många scenarion.

PensadosPlace är bra, "Into The Lair" avsnitten.

http://www.youtube.c...r/PensadosPlace

YouTube har mycket bra, det gäller bara att veta vart man skall leta för det finns mycket skit med, hehe. Tack så mycket för länken, det uppskattas! Som du säger handlar det mycket om att kunna använda sig av EQ och kompressorer, har jag förstått. En barndomsvänn har lärt mig de absoluta grunderna av EQ (leta efter "fula" frekvenser osv), men det finns självklart mycket mer att lära. När det kommer till kompressor (och även Limiter vilket jag antar är ganska liknande?) så kan jag inte mycket.

Alla länkar/tips uppskattas, keep it comming så att säga. 🙂

Redigerat av Gerterface
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kan inte ge några konkreta tips, jag lärde mig själv genom att lyssna & testa mig fram, men på både Bokus.com och Adlibris.com finns mycket böcker i ämnet!

Kan inte ge nåt bra exempel, i stort sett alla böcker jag har är både för film-ljud och snudd på helt inriktade på yrkesverksamma (=allt annat än uppmuntrande för nybörjare tyvärr...), men faktum är att ingenting inom ämnet är fel, bara olika grader av användbart, så min rekommendation är att köpa på dig allt du kan hitta! Alla har sina sätt att arbeta och sina filosofier, så varje bok ger olika synsätt på mixandet. En bred majoritet av alla ljudteknik-böcker jag har är inköpta för att de såg intressanta ut i affärens hemsida, och enda gången jag känt att jag inte fick ut något direkt av ett inköp var en tunn bok om surround-ljud...som jag ändå inte hade gett mer än en 50-lapp för, och fullständigt uppriktigt inte förväntade mig något av utan köpte för att den om inte annat var billig nog för att chansa med, och skulle den inte ha nåt matnyttigt så kunde den fylla ut hyllan trevligt åtminstone :-)

Dock, med eller utan bok eller tutorial, du måste lita på dina öron och testa dig fram. Mixning handlar till absolut störst del om träning och erfarenhet, och den måste du ge dig själv, samt pålitlig medhörning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kunskap är som en triangel. Ska toppen höjas, måste basen breddas 😛

Börja från botten, bemästra grunden helt, innan man ger sig på advanced-böckerna. Där är grunden.

Skippar man några steg så blir skadan så mycket större. Det blir ingen triangel med stadig bas då. Det blir som ett högt torn med smal fot, som lätt faller/rasar ihop.

Redigerat av Signia
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Skall ta en kik och se om jag kan hitta något nybörjarvänligt där Caine!

Men som du säger behöver man ju prova sig fram, experimentera och lyssna. Men för att kunna göra det så krävs att man vet hur sakerna fungerar. Efter lite googlande hittade jag två väldigt informativa poster på ett annat forum angående både kompressering samt EQ. De gick igenom hur dessa fungerar och gav mig en bra grundbild, även om jag visste en hel del av det innan.

Kunskap är som en triangel. Ska toppen höjas, måste basen breddas 😛

Börja från botten, bemästra grunden helt, innan man ger sig på advanced-böckerna. Där är grunden.

Skippar man några steg så blir skadan så mycket större. Det blir ingen triangel med stadig bas då. Det blir som ett högt torn med smal fot, som lätt faller/rasar ihop.

Precis, du har fattat anledningen av mitt skapande av tråden. Det finns väldigt mycket information angående detta ämne, men jag vill se till att jag börjar på rätt ställe!

Ett stort problem jag har haft med mina tidigare låtar är att de låter bra i mina högtalare, men kasst på andras. Jag vet om att man skall lyssna på fler än ett par, och har därför lyssnat med headset och olika snäckor. Allt har låtit bra. Sen satte en kompis på en av mina låtar hemma hos sig på en iPhone "docka" och det lät rent utav skit. Självklart är det inte det bästa ljudet i en sådan docka, men de andra låtarna vi spelade där lät ändå bra. Frågan jag har angående detta är, hur vet jag om jag skall EQa eller sätta kompressorer? När skall jag använda de två olika?

Sitter för stunden och experimenterar lite med de olika två. Använder EQuilibrium för EQ (vilket jag är nöjd med hittills) och den tillgängliga kompressorn i Cubase. Räcker den kompressorn för att starta med? Finns det några billiga/gratis kompressorer som kan vara till hjälp för mig?

Tack för alla svar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för alla svar!

Studio specialen som länkades först ser bra ut, dock går den igenom mycket som jag inte har användning för i detta läget (spelar inte in någonting). Men definitivt någonting jag skall försöka norpa åt mig vid tillfälle.

Nja, den innehåller mest mixning. Videos till denna pdf har du tillgång till som prenumerant. Det är en bra översikt.

Ur kursen t ex:

MIXOLOGI - Kurs i mixning:

Del 1: Förbered dig inför mixen

Del 2: Förbered datorn & första torrmixen

Del 3: Filter & Eq

Del 4: Kompressor & Limiter

Del 5: Delay & reverb

Del 6: Trollerilådan

Del 7: Mix och Slutmix

Del 8: Skapa ditt eget sound

Del 9: Förbered inför mastring

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror inte du ska börja snöa in på EQ och kompressorer och leta efter svar där direkt innan du har hyfsat hum om akustik och enkla grejer som att höja och sänka faders och hitta helhetsbalans i en rå mix för att kunna avgöra om en kompressor, t.ex., ens är nödvändig, i stället för att som många gör slänga det på vartenda spår av ren slentrian. Du kan t ex med fördel läsa:

Mixing Audio: http://www.amazon.co.uk/Mixing-Audio-Concepts-Practices-Tools/dp/0240520688

Mixing Secrets: http://www.amazon.co.uk/Mixing-Secrets-Small-Studio-Senior/dp/0240815807/ref=sr_1_1?s=books&ie=UTF8&qid=1388248733&sr=1-1&keywords=mixing+secrets+for+the+small+studio

The Art of Mixing: http://www.amazon.co.uk/Art-Mixing-Recording-Engineering-Production/dp/1931140456/ref=sr_1_1?s=books&ie=UTF8&qid=1388248752&sr=1-1&keywords=the+art+of+mixing

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för tipsen JohnRick, du har mycket möjligt rätt!

Kvalitén på dessa är med största sannolikhet bättre än gratis artiklar på internet, men som student kan jag inte punga ut med pengar hur som helst. Är det någon som vet några artiklar på internet med samma ämne som John pratar om? Jag förstår att dom kanske inte kommer vara lika bra som dessa utsläppta böcker.

Edit: Citerar mig själv då jag fortfarande skulle vilja ha lite information/tips angående denna fråga. Även om jag förstår att jag borde lära mig mer om akustik och liknande först! 🙂

Ett stort problem jag har haft med mina tidigare låtar är att de låter bra i mina högtalare, men kasst på andras. Jag vet om att man skall lyssna på fler än ett par, och har därför lyssnat med headset och olika snäckor. Allt har låtit bra. Sen satte en kompis på en av mina låtar hemma hos sig på en iPhone "docka" och det lät rent utav skit. Självklart är det inte det bästa ljudet i en sådan docka, men de andra låtarna vi spelade där lät ändå bra. Frågan jag har angående detta är, hur vet jag om jag skall EQa eller sätta kompressorer? När skall jag använda de två olika?

Redigerat av Gerterface
Link to comment
Dela på andra sajter

problem med din lyssning

Kan du utveckla? Jag förstår vad JohnRick sa till mig och att jag har mycket grunder att lära mig, och det är just därför jag frågar här. Om du har några andra tips på bra artiklar som hjälper en komma igång så får du gärna dela. Jag vet att jag måste experimentera och prova mig fram, men att förstå vad jag gör medans jag testar kan underlätta..

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan du utveckla?

det du använder för att lyssna medan du gör din musik ger dig inte en rättvis bild av vad du egentligen gör med materialet

det du hör är en skev bild av hur det "egentligen" låter vilket gör det svårare för dig att göra rätt sak

det i kombination med din ovana förklarar varför du får en helt annan upplevelse än du förväntar dig när du lyssnar genom nåt annat system

du kan antingen försöka lära dig din lyssning mgenom att lyssna på mycket musik som du vet låter bra OCH dåligt för att försöka kalibrera din upplevelse till lyssningen

alternativt skaffa bättre lyssning som ger dig en rättvisare ljudbild - som du iofs också kommer behöva lite tid på att lära dig

förstår du?

Link to comment
Dela på andra sajter

det du använder för att lyssna medan du gör din musik ger dig inte en rättvis bild av vad du egentligen gör med materialet

det du hör är en skev bild av hur det "egentligen" låter vilket gör det svårare för dig att göra rätt sak

det i kombination med din ovana förklarar varför du får en helt annan upplevelse än du förväntar dig när du lyssnar genom nåt annat system

du kan antingen försöka lära dig din lyssning mgenom att lyssna på mycket musik som du vet låter bra OCH dåligt för att försöka kalibrera din upplevelse till lyssningen

alternativt skaffa bättre lyssning som ger dig en rättvisare ljudbild - som du iofs också kommer behöva lite tid på att lära dig

förstår du?

Tack för utvecklingen.

Menar du att jag har svårt att skilja från vad som är "rätt/fel" i min mix, på grund av min ovana? Jag har lyssnat på mycket musik genom mitt liv, framförallt mycket trailer- och filmmusik vilket jag försöker skriva. Har inte lyssnat så jätte mycket på dåliga mixar av sådan musik, men visserligen har man hört ett par amatör-låtar.

Jag har tidigare försökt använda olika system för att lyssna på mina mixar (högtalare, hörlurar, "snäckor" osv). Är det mitt system som ger mig en skev bild eller jag själv genom min dåliga erfarenhet?

Att det tar tid att lära sig sådant här är jag förberedd på. Är mest ute efter att förstå vart jag kan börja min träning.

Uppskattar svaren!

Redigerat av Gerterface
Link to comment
Dela på andra sajter

Är det mitt system som ger mig en skev bild eller jag själv genom min dåliga erfarenhet?

eftersom du hör felen när du lyssnar nån annan stans tycker jag det pekar på ditt system - eller kombinationen du och ditt system

du kanske bara känner det för dåligt

vad har du?

Link to comment
Dela på andra sajter

eftersom du hör felen när du lyssnar nån annan stans tycker jag det pekar på ditt system - eller kombinationen du och ditt system

du kanske bara känner det för dåligt

vad har du?

Nu hänger jag med på vad du menar.

Jag använder ett par Logitech z323. Det är långt ifrån ett proffssystem, vilket kanske försvårar processen för mig.

Här finner du deras produktsida:

http://www.logitech.com/sv-se/product/10128?crid=658

Jag lyssnar även genom ett par snäckor när jag börjar känna mig klar:

http://shop.motorheadphones.com/uk/p_motorhead_product.aspx?i=237828#about

Det jag nämnde tidigare om att jag lyssnade hos en vänn bör beskrivas lite mer. Det var genom en iPhone "docka", vilket självklart inte har något jättebra ljud. Jag förstår att det låter sämre där, men det lät väldigt "utsprett". Visserligen använde jag INGA kompressorer på den låten, eftersom jag läste att en limiter "skall räcka". Där blev jag nog väldigt misinformerad..

Skall gå ut och lyssna i bilen nu, och se vad jag får för resultat.

The art of mixing i videoformat: Video

Edit: Klart "intressant" video. 🙂

Detta skall jag titta på, man tackar! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Börja från botten, bemästra grunden helt, innan man ger sig på advanced-böckerna. Där är grunden.

Skippar man några steg så blir skadan så mycket större. Det blir ingen triangel med stadig bas då. Det blir som ett högt torn med smal fot, som lätt faller/rasar ihop.

Vad jag skrev var att jag inte kunde ge några exempel för att jag enbart har avancerade böcker, men att han skulle söka själv. Finns väldigt mycket att hitta på nybörjarnivå. Brukar stå i beskrivningen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag använder ett par Logitech z323. Det är långt ifrån ett proffssystem, vilket kanske försvårar processen för mig.

Här finner du deras produktsida:

http://www.logitech..../10128?crid=658

Aj då, de där är...inte riktigt lyckade till mixning tyvärr...

Man skulle kunna jämföra med att försöka måla en tavla med en röd glödlampa som enda belysning - du ser vad du målar, men har ingen aning om hur färgerna kommer bli.

Alla Logitech's system är väldigt hårt modellerade för att ha så hög tydlighet som möjligt och helst så svulstigt som möjligt. Det ställer till mycket problem.

Dock funkar de bra för att göra den sista kollen innan man lämnar ifrån sig mixen. Till den kollen behöver man alla olika system man kan få tag i.

Det jag nämnde tidigare om att jag lyssnade hos en vänn bör beskrivas lite mer. Det var genom en iPhone "docka", vilket självklart inte har något jättebra ljud. Jag förstår att det låter sämre där, men det lät väldigt "utsprett". Visserligen använde jag INGA kompressorer på den låten, eftersom jag läste att en limiter "skall räcka". Där blev jag nog väldigt misinformerad..

Råkat ut för samma sak själv på ett av de svåraste jobben jag haft de senaste åren. Det var en pilot till en film där jag på location hade varit tvungen av utrymmesskäl att ta ljudet i den minst jävliga vinkeln, och därför fick lägga ned en hel del tid på att tvätta bort reflektioner, resonanser och putsa upp ljudet till mänsklig nivå. Slutresultatet lät fantastisk i alla system utom i en polares bil och iPhone-dock-tower...

Det visade sig att området runt 2-3KHz var det som blev mest lidande av den extrema tvätten, men jag hade kompenserat upp det bra i övriga register, så det hade fortfarande full tydlighet i alla mina hemma-system samt studion och en biograf, eftersom de alla är full-range. Min polares system however, hade, som alla iPhone-dockor och bilar, mycket sämre diskant, och snudd på obefintlig upplösning i lägre mellanregistret, med all tydlighet i just 2KHz-området. Fick fiska upp ett par usla gamla Logitech (ap-billiga enkla system) längst ner i kabelhögen för att klura ut exakt vad det var som jävlades :-(

Resultatet, innan jag styrde upp det, blev att all ambiance (bakgrundsljud) lät fint, icke-diegetiska ljud (dvs sånt som inte uppfattas av rollpersonerna, exempelvis musik & swoosh-ljud) lät grymt, och alla ljudeffekter blev mina största stoltheter i min karriär so far... Men det viktigaste, dialogen, bara var en konstig grötig massa som drunknade i allt annat....

Du har inte exakt samma fel, alla system är olika, och Logitech är som jag redan skrivit extrema glädjesystem, men principen är exakt densamma: Där jag inte hörde det begränsade ljudet (nu sen några år tillbax fixat med hjälp av en Pringles-högtalare som sista finish, och innan dess ett sett data-högtalare jag inte minns namnet på!), hör du inte helheten, och det du hör är extremt kraftigt färgat. Du kan aldrig få bra mixar på ett sånt system, möjligen okey, men redan det kommer kräva väldigt mycket ansträngning och onödig frustration. Att alla system kan användas bara man lyssnar in sig på dem ordentligt är skitsnack och gäller enbart rena full-range-system med inte för ojämn färgning. Redan där kan det dock bli besvärligt ibland.

Finns ungefär lika många åsikter om högtalare som det finns användare, men själv skulle jag föreslå exempelvis Alesis Monitor One mk2 (mk1 är inte alls lika prisvärda eller användbara) om du har lågt med pengar. TROR de finns för några hundra begagnade. Minns inte vad mina gamla kostade, men med tanke på min ekonomiska situation i mitten/slutet av '90-talet, så kan jag omöjligt gett mer än runt 1000-lappen för mitt gamla par.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för svaret, van Caine!

Oerhört hjälpsamt 🙂 Blir väl att leta reda på ett par nya högtalare då antar jag. De du länkade är ju ett alternativ såklart! Använder du ditt gamla par av dessa?

Har du någon aning om hur mina "snäckor" fungerar? Har ett par gamla headsets liggandes också, de kanske är ett alternativ? Kan länka vilka imorgon, men kan inte bröta fram dom såhär på kvällen och kommer inte ihåg exakt vilka modeller de är.

För övrigt, interessant historia. Gav mig en hel del inblick hur det kan gå till på de högra nivåerna, när man måste ta sig utanför studion. Känns ju lite bättre att även proffsen kan ha liknande problem 😉

Redigerat av Gerterface
Link to comment
Dela på andra sajter

haha wtf!

Tittat en halvtimme nu, garvat läppen av mig redan. Men det blir säkert matnyttig så småningom, när man vant sig vid filmen och dess aktörer 🙂

Precis, därför intressant inom citat. 😉

Jag har boken, men det är roligare att kolla på videon.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vill återigen tacka för alla svar, väldigt hjälpsamt!

Jag har vart på jakt efter ett par nya högtalare de senaste 24 timmarna, och fick som tips av en kille att satsa på studio hörlurar istället. Detta eftersom min budget är liten.

Han föreslog dessa:

http://www.sweetwate...=89202644&SID=0

Är det någon som har någon information om dessa? Är det ett bra köp? De är som ni ser på rea just nu, så då kanske jag kan komma undan relativt billigt trots allt.

Redigerat av Gerterface
Link to comment
Dela på andra sajter

Vill återigen tacka för alla svar, väldigt hjälpsamt!

Jag har vart på jakt efter ett par nya högtalare de senaste 24 timmarna, och fick som tips av en kille att satsa på studio hörlurar istället. Detta eftersom min budget är liten.

Han föreslog dessa:

http://www.sweetwate...=89202644&SID=0

Är det någon som har någon information om dessa? Är det ett bra köp? De är som ni ser på rea just nu, så då kanske jag kan komma undan relativt billigt trots allt.

Inget fel på AKG 240. Har dessa själv som backuplurar och de är ju ansedda klassiker, i brist på bättre ord.. Är de på rea i Sverige också då och inte bara på Sweetwater? För jag antar att du inte ska beställa från USA när de enkelt finns att tillgå inom EU?

Andra omåttligt populära lurar är ju annars Audio Technicas ATHM50: http://www.thomann.de/se/audio_technica_athm50.htm

...samt Beyerdynamic 770("pro"): http://www.thomann.de/se/beyerdynamic_dt770pro.htm

...och givetvis en drös andra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad jag kan se så erbjuder Sweetwater gratis frakt, och har inga problem med att vänta ett par dagar. Det blir ju billigast så.

Antar att det finns många. Vilket skulle du personligen välja om du var i min situation? Ursäkta för den svåra frågan, hehe, är nog svårt att säga.

Tack för svaret!

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad jag kan se så erbjuder Sweetwater gratis frakt, och har inga problem med att vänta ett par dagar. Det blir ju billigast så.

Antar att det finns många. Vilket skulle du personligen välja om du var i min situation? Ursäkta för den svåra frågan, hehe, är nog svårt att säga.

Tack för svaret!

OK - men du räknar kallt med att inte få betala tull och moms (ergo: införselkostnader till EU/SE) för dessa då? Du kan kolla tullguiden på tullverkets hemsida annars. Eller du har en speciell deal med Sweetwater?

http://www.tullverket.se/innehallao/tjanster/avgiftsguiden/avgiftsguidenformular.4.3cf19d0112524cb00188000173.html

Jag föredrar ATH M50, men ska skaffa 770 från Beyerdynamic också om ett tag för sakens skull.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tar tillbaks vad jag sa. Stod att priset för "tax" var 0kr, men det kan ju inte stämma. Jag antog att dom hade en nätbutik i Europa, men så var inte fallet. Tack för heads-up!

Så du föredrar båda de du länkade över AKG? Kanske skall införskaffa ett par ATH M50 trots allt. De ligger ju fortfarande på ett bra pris. 🙂 Är det någon annan som kan instämma?

Tack för svaret.

Redigerat av Gerterface
Link to comment
Dela på andra sajter

AKG är helt okey, men personligen föredrar jag BeyerDynamics DT-250!

Sorry jag inte hunnit svara på det gamla än åsså, tyvärr är de fortfarande i bruk. Används enbart vid slutmix för att kolla så det håller ihop, men gör sitt jobb bra :-)

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis, du har fattat anledningen av mitt skapande av tråden. Det finns väldigt mycket information angående detta ämne, men jag vill se till att jag börjar på rätt ställe!

Ett stort problem jag har haft med mina tidigare låtar är att de låter bra i mina högtalare, men kasst på andras. Jag vet om att man skall lyssna på fler än ett par, och har därför lyssnat med headset och olika snäckor. Allt har låtit bra. Sen satte en kompis på en av mina låtar hemma hos sig på en iPhone "docka" och det lät rent utav skit. Självklart är det inte det bästa ljudet i en sådan docka, men de andra låtarna vi spelade där lät ändå bra. Frågan jag har angående detta är, hur vet jag om jag skall EQa eller sätta kompressorer? När skall jag använda de två olika?

Sitter för stunden och experimenterar lite med de olika två. Använder EQuilibrium för EQ (vilket jag är nöjd med hittills) och den tillgängliga kompressorn i Cubase. Räcker den kompressorn för att starta med? Finns det några billiga/gratis kompressorer som kan vara till hjälp för mig?

Tack för alla svar!

Jag tycker grunden i mixning ligger i tekniken, ren ljudteknik. Läser man ljudteknik på högskola börjar man ju med el-läran innan man går vidare. Ganska självklart. Men det beror kanske på hur "djupt" man vill börja ifrån. Börjar man från absoluta rötterna blir det lättare att få ihop helheten snabbt, men det kräver hängivenhet och ledarskap (och studielån).

Tekniken i sig föreslår det mesta. Det sätter begränsningarna men även inramningen. Det svåraste är oftast att få det att låta likadant på inspelningen som det gör för musikern som sitter vid sitt instrument. Det är det grundläggande kravet på en tekniker.

Mixningen är i grunden en justerande förlängning av inspelningen. I en perfekt värld ska man spela in så det låter som det ska, direkt. Kan man inte det, måste man justera efteråt; justera interna volymer något, lägga till- eller slipa av förekomsten av vissa frekvensområden överlag eller för enskilda instrument. Det är (var) det som är/var teknikerns jobb. Målsättningen var att det skulle låta som det gjorde ”i rummet”.

Senare har vi börjat spela in allt mer isolerat. Varje gitarr för sig, varje sångstämma för sig, varje puka o trumma med egen mick osv. Och då faller idén med att ”justera”. Istället blir då jobbet att ”få det att funka”, att få nåt som inte låter bra eller som det ska att kännas som en helhet, och avsikten att spela in så som det ska låta direkt slarvas desto mer med. Vissa t.o.m. börjar tänker att mixningen är där ljudbilden och musiken skapas, och att inspelningen mer eller mindre är framställningen av råmaterial inför mixningen. En sån inställning lägger i princip alltid mer ansvar på mixningsprocessen än den processen kan klara av. Ha istället som grundprincip att få ner varje spår så som det ska låta, och använd mixningen som justerande process, inte utformande process.

Så när du frågar hur man mixar, eller var man ska lära sig det ifrån så finns egentligen bara en lärokälla: jämför ”hur det ska låta” med hur det låter nu, och justera för att minska det glappet. That’s it. Har man ingen förebild av ”hur det ska låta” – nåt man får automatiskt om man strävar efter att få det låta som det inspelade – då blir mixning en rent abstrakt sökande process, där man oftast jagar inspirations-intryck som man får o upplever på vägen. I slutändan får man till något, men det går inte att utvärdera, eftersom man hade ingen förebild.

Utöver det finns liksom inga direkta "skolor" eller inriktningar. Frågar du om EQ eller kompressor ska ligga först, och i så fall för vilka användningar? då får du alla möjliga svar – speciellt från de med 20, 30, 40 års yrkeserfarenhet. En liten tumregel jag utgör från är att på akustiska instrument kör jag oftare kompressor före EQ, medan syntetiska ljudkällor kör jag oftare tvärtom. Men det är jag de, och det är inget hugget i sten. Det mesta är bara tekniker som gör sitt bästa, med de olika idéer och inriktningar som man själv formar på vägen. Med tiden så utvecklas olika mer eller mindre lokala kulturer där man förväntas göra på mer eller mindre specifika sätt, eftersom det anses rätt o riktigt. Men överlag sett finns liksom ingen teori, mer än att helt enkelt förmå det som finns tillhands att forma en enhet som låter trovärdig och sann. Det enda man hittar i teori-väg är enskilda tekniker eller läroföreningar som lär ut saker de själva kommit i kontakt med.

Det påminner lite om musik: en nyckel ligger i att förstå hur man tekniskt kan göra, för att alstra den känsla man har i åtanke. Det lär man sig med erfarenhet och att prova, prova, prova och utforska. Men i motsats till musikens teori, så har mixning ingen direkt motsvarighet. Kanske mycket för att mixning är väldigt ung, och har dessutom förändrats väldigt mycket på väldigt kort tid under sin levnad.

Grunden tycker jag ligger som .. en tredimensionell låda. Bredd, höjd och djup. Bredd motsvarar panorama/fas, höjd motsvarar frekvenser och djupet motsvarar avstånd från lyssnaren. Se till att fylla upp hela lådan, allt utrymme, och få det ändå att kännas som allt är ’i samma låda’. Målet med en bra mix är överlag att få den att låta uniform. Får du instrument och kanaler att kännas som 1 helhet, en uniform upplevelse, då upplevs det av de flesta som en bra mix. Mixen må vara ’lite mörk’, eller ’lite ljus’, eller ’lite platt’ eller ’lite spretig’, men om dimensionerna inom mixen håller samman i sig, då funkar det. Steely Dan har ofta mixar som känns ”tunna”, medan Nickelback har mixar som känns ”tjocka”. Båda betraktas som bra mixar, för dom håller ihop i sig. Ofta är de det instrument eller de spår som låter sämst som sätter ribban. Låter allt annat bättre, då låter det inte uniformt.

Låter det annorlunda hemma hos dig jämfört med i andras lyssning? Då har du ofta inte slipat ner alla ytterligheter tillräckligt. För mycket saker som sticker ut fortfarande. Försök göra din mix mer platt, mer ”tråkig” och allmängiltig. Då funkar det oftast bättre i fler högtalare. Vill du göra den tråkiga mer livfull, så utgå ifrån den ”tråkiga” grunden och liva upp, snarare än tvärtom. Men var försiktig. Håll dig nära mittlinjen. Där är risken minst att oavsiktligt hamna i diket.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...