Jump to content
Annons

Grunderna för att förstå mixning


Gerterface

Recommended Posts

Tack för alla svaren! Blir att beställa nya hörlurar under kvällen. 🙂

Signia, tack för ditt sammanfattande. Väldigt bra skrivet, det hjälpte mig mycket! Det var något i den stilen jag letade efter, en liten guide så jag vet hur jag skall börja. Uppskattas!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Postat (redigerat)

Fick även ett tips om att köra på AKG K-701. Är det möjligtvis värt att gå lite högre i pris för dessa?

Tacksam för svar.

Edit: Har även hört bra om Sony MDR7506 (http://www.thomann.de/se/sony_mdr7506_kopfhoerer.htm). De är för ett väldigt bra pris och har väldigt platt frekvens "räckvidd". De kanske kan vara ett bra köp?

Redigerat av Gerterface
Link to comment
Dela på andra sajter

Använder http://www.thomann.d...nica_athm50.htm och har använt i flera år, lurar som låter väldigt bra för sitt pris. Du måste dock vara medveten om att det är väldigt svårt att mixa bas i ett par lurar, det gäller att referenslyssna samt spela upp materialet på olika anläggningar, så som bilstereon, datorhögtalare etc. Jag har ägt ett antal studiomonitorer, Krk, Adam, Yamaha och har insett att det inte är värt pengarna när rummet ej är akustikbehandlat.

Ska uppgradera mina lurar om några veckor och kommer att beställa http://www.thomann.d...rofessional.htm som har fått väldigt bra kritik på gearslutz. Ska tydligen påminna om deras twin/solo-monitorer i tonen och vara väldigt neutrala, värt att kolla in om du vill köpa ett par bra lurar redan från början.

Redigerat av Ludwig Koz
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Gerterface.

Hur går det med din mixning-skills ?

Här är lite (godis) som jag själv finner intressant när det gäller mixning.

1: http://music.tutsplus.com/tutorials/a-guide-to-producing-an-epic-orchestral-track--audio-13389

2: Eftersom jag vet att du använder Cubase och EWQL så bör du se denna:

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för svaren!

Kr-illo:

Jag har inte riktigt kommit igång den senaste veckan då jag varit upptagen, men skall införskaffa (antagligen) ett bar Beyerdynamics DT-990 idag. Då blir det att lyssna in lurarna och sen prova och testa allt möjligt. Är oerhört taggad. 🙂

Jättebra att du länkar lite grejer som innehåller information om EWQL och episk orkester musik. Har letat efter sådana artiklar/videor men utan något större framgång. Stort tack!!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Skall ta en kik och se om jag kan hitta något nybörjarvänligt där Caine!

Men som du säger behöver man ju prova sig fram, experimentera och lyssna. Men för att kunna göra det så krävs att man vet hur sakerna fungerar. Efter lite googlande hittade jag två väldigt informativa poster på ett annat forum angående både kompressering samt EQ. De gick igenom hur dessa fungerar och gav mig en bra grundbild, även om jag visste en hel del av det innan.

Precis, du har fattat anledningen av mitt skapande av tråden. Det finns väldigt mycket information angående detta ämne, men jag vill se till att jag börjar på rätt ställe!

Ett stort problem jag har haft med mina tidigare låtar är att de låter bra i mina högtalare, men kasst på andras. Jag vet om att man skall lyssna på fler än ett par, och har därför lyssnat med headset och olika snäckor. Allt har låtit bra. Sen satte en kompis på en av mina låtar hemma hos sig på en iPhone "docka" och det lät rent utav skit. Självklart är det inte det bästa ljudet i en sådan docka, men de andra låtarna vi spelade där lät ändå bra. Frågan jag har angående detta är, hur vet jag om jag skall EQa eller sätta kompressorer? När skall jag använda de två olika?

Sitter för stunden och experimenterar lite med de olika två. Använder EQuilibrium för EQ (vilket jag är nöjd med hittills) och den tillgängliga kompressorn i Cubase. Räcker den kompressorn för att starta med? Finns det några billiga/gratis kompressorer som kan vara till hjälp för mig?

Tack för alla svar!

Du skulle inte vilja dela med dig av dom andra posterna? Hade uppskattats!

Redigerat av ItsFluff
Link to comment
Dela på andra sajter

Du skulle inte vilja dela med dig av dom andra posterna? Hade uppskattats!

Vet inte om dessa var de jag syftade på när jag skrev den posten, men här är de länkar jag lyckats hitta som jag vet hjälpte mig:

Lycka till! 🙂

Redigerat av Gerterface
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...