Jump to content
Annons

Gratisjobb vs. betalt jobb - kvalitéts-skillnader i utförande?


DMM

Recommended Posts

Jag har funderat lite på hur jag själv fungerar när man gör ett gratisjobb jämfört med ett betalt jobb.

Gör jag jobb där någon betalar är jag mycket mer motiverad att göra ett riktigt bra jobb, från start till slut, och kunden ska vara 100 procent nöjd. Gör jag däremot ett gratis-jobb så kan jag vara motiverad till en början, men den motivationen dör ibland ut med tiden under arbetets gång av olika anledningar jag själv inte råder över, t.ex. att denne någon beter sig som om denne betalat för jobbet.

Det kan t.ex. handla om att jag har gått med på att göra ett jobb för att vara snäll mot någons kompis eller liknande, men att den som vill ha min hjälp börjar tjata om att det tar för lång tid, eller att någon vill göra förändringar så man liksom fastnar i det där gratisjobbet en lång tid, trots att man till en början förklarat att betaljobb kommer först, eller av någon annan anledning att jobbet kan dröja därför att det är gratis och inte ger "klirr" i kassan, så att säga.

Med andra ord, otacksamma människor som inte ens betalat ett rött öre för jobbet. Har dom ens rätt att gnälla eller ställa krav? Ibland har jag lust att säga åt dom att gå någon annanstans, och betala vad det faktiskt kostar, eller betala mig, om situationen inte passar vill säga.

Javisst, man ska inte göra gratisjobb om man vet att det kan sluta illa, men ibland är man liksom snäll (tror man)!

Hur ser ni andra på det här? Känner ni igen det, eller liknande situationer?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag gör gratisjobb hela tiden.....men det kan ju bero på att jag inte får några betaljobb heller, hehe.

Nä, skämt åsido. Om du tydligt förklarat att det kommer ta tid och att du faktiskt bedriver en verksamhet som skall gå runt/gå med vinst (betalande kunder går före), ser jag inte att personen i fråga har någon som helst anledning till att gnälla.

Är han/hon inte nöjd med det, då kan de gå någon annanstans.

Håller med dig 100% där.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har tidigare gjort lite gratisjobb i utbyte av reklam men på senare tid har jag bestämt mig för att det är slut med det av flera anledningar. Precis som dig känner jag igen det där beteendet och jag tröttnade. Jag tycker min tid och kunskap inte är värd att skänkas bort. Jag kan däremot göra sjysta deals med reducerat pris.

Bara för att jag har kunskap i något som jag älskar betyder det inte att det är gratis, ingen skulle förvänta sig att man kom och skottade garageuppfarten eller klipper gräset gratis till någon.

Det samma gäller alla band och artister där ute som ställer upp och lirar gratis, det känns bara så fel även fast jag förstår varför det ser ut som det gör.

Link to comment
Dela på andra sajter

Gör jag jobb där någon betalar är jag mycket mer motiverad att göra ett riktigt bra jobb, från start till slut, och kunden ska vara 100 procent nöjd. Gör jag däremot ett gratis-jobb så kan jag vara motiverad till en början, men den motivationen dör ibland ut med tiden under arbetets gång av olika anledningar jag själv inte råder över, t.ex. att denne någon beter sig som om denne betalat för jobbet.

[...]

Med andra ord, otacksamma människor som inte ens betalat ett rött öre för jobbet. Har dom ens rätt att gnälla eller ställa krav? Ibland har jag lust att säga åt dom att gå någon annanstans, och betala vad det faktiskt kostar, eller betala mig, om situationen inte passar vill säga.

Om du inte kan hantera att den vars musik du producerar/redigerar har åsikter eller ställer krav, varför åtar du dig då ens sådana projekt från början?

Med det sagt så förstår jag din poäng och jag förstår att det kan kännas otacksamt. Men du kan inte riktigt förvänta dig applåder och bugningar om personen i fråga inte är nöjd med ditt arbete, oavsett om det var gratis eller inte.

Och nej, jag propagerar inte för att någon här inne ska skänka bort sin kompetens gratis. Verkligen inte. Men om man väl har gått med på att göra det kan man knappast klaga på att folk har åsikter rörande ens prestation.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Känner igen. Tyckte AnthonyS sa det bra^^.

Att vara musikproducent/låtproducent har mycket gemensamt med att vara personal-chef eller entreprenör. Man måste kunna dirigera folk, förmå folk att hålla sig på banan för att hålla givna uppgörelser och inte slira iväg åt olika håll. Ofta måste man se till att andra gör sin del med.

Tar man sig an ett jobb – gratis eller betalt – så gör 100%. Gör som ett betaljobb. Annars, tacka nej. Allt du gör, i alla avseenden, med alla, sprider sig bland folk och formar ditt varumärke. Det krävs bara 1 dålig grej så har man sabbat 10-20 bra jobb – ryktesmässigt. Den som lyssnar på nåt du gjort, tror ju alltid att det man lyssnar till är ditt 100%. Så om nån lyssnar till nåt halvsjukt du fepplat ihop på skoj på fritiden med grannens son .. ja .. you do the math.

Tar jag mig an ett jobb, så gör jag det för jag vill göra det. Så då blir det inte så (för mig) att jag tappar lusten/orken. Vill jag inte göra det, då tackar jag nej.

Ibland har man inte råd att tacka nej till allt, i väntan på den perfekta. Då får man vara personal-chef med kunden. Föreslår du är väldigt selektiv med vilka man påbörjar samarbete med. Efterforska hela dennes bakgrund, tala med andra som känner denne, som jag jobbat med denne, se vad dom har gjort innan. Jag har blivit hembjuden på kaffe till föräldrar eller mor/far-föräldrar några gånger, och dom drar sååå gärna fram fotoalbumet och spiller all info 😛 det är en guldgruva för att få en bild av hur personen är, och om man bör börja jobba med denne.

Bestäm vad som ska göras i förväg, diskutera, sätt konkreta ramar, både i utförande och tid. Hur det ska bli, hur det ska låta, vem ska göra vad, på vilket sätt, och vem som ska godkänna vad, när olika delmoment måste vara klara … så detaljerad bild som möjligt. Sen gör ni det ni kommit överens om, och då gäller det bara hålla kunden på banan, att denne inte börjar vika av från det ni bestämt – lättare sagt än gjort ibland. Att bara säga ”vi testar, så ser vi hur det blir” är värsta tidsbomben som finns; 1 jobb kan ta forever.

Diplomati är en nyckel. Måste kunna säga "Det här är totalt värdelöst" på ett sätt som verkligen inspirerar kunden. Mutt Lange är känd för att säga grejor som "Det här är ingen dålig början. Testa ta bort allt utom trummorna och gör ny svängigare bas så kommer det bli jävligt bra!".

Link to comment
Dela på andra sajter

Gör inte heller gratisjobb längre. Men jag är heller inte dyr. Det är trots allt min fritid det handlar om. Om det inte vore så att jag fick någon stor chans, som skulle lyfta min "karriär".. DÅ skulle jag göra det gratis.

Om någon inte anser att jag är tillräckligt bra för mina priser, får de gå till någon annan. Jag tvingar ju ingen att spela in med mig. Har funkat bra än så länge. Har varit fullbokad sedan jag började ta betalt 🙂

Redigerat av Terror
Link to comment
Dela på andra sajter

Hur ser ni andra på det här? Känner ni igen det, eller liknande situationer?

Intressant, det där ...

Jag gör lika sugigt jobb, oavsett jag tar betalt eller inte. Tror jag. Det kan kanske till och med vara så att de jobb jag tar betalt för har blivit sugigare, fast jag tror det är slumpen som har avgjort där.

Jag är fåfäng. Jag är kåt på framgång och rikedomar. Men faktiskt: det är aldrig sådant som avgör om det jag producerar blir bra eller inte. Det är snarare hur "förälskad" jag är i det aktuella projektet som (jag tror) avgör. Man kan ju liksom inte gilla allt man gör ...

Det där med huruvida folk som inte betalar för ens tjänster ska ha mindre "rätt" att ställa krav, där är jag nog kluven. Jag vill nog vända på det; om jag tar/får betalt för mitt jobb då känns det som att jag har mer anledning att kräva uppdragsgivaren på så exakt underlag, så exakta specifikationer, som möjligt. Då undviker jag onödiga diskussioner och kan hela tiden hänvisa till underlaget/specifikationerna. Gör jag något gratis (och levererar det jag har sagt att jag ska leverera), då får uppdragsgivaren nog finna sig i att jag kanske säger: "Jaha, du ville ha det så? Fast ... det skulle du nog ha varit lite tydligare med från början."

Ungefär. Kanske något ditåt. Typ.

Link to comment
Dela på andra sajter

Man kan ju liksom inte gilla allt man gör ...

Jo faktiskt. Du blir ju aldrig tvingad att jobba med ett band. Om du inte horar för ett skivbolag som pekar och bestämmer vad du ska göra. Du kan ju faktiskt tacka nej 🙂 Fast det är klart, är det din enda inkomst så kanske det inte är det lättaste. Vet inte om du såg min tråd där jag skrev om hur man egentligen ska jobba med ett band man inte tycker om? Det slutade iaf med att jag sa snällt (men bestämt) att jag inte ville/kunde jobba med dem. That's life, you give and you take. Men alla är vi olika! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo faktiskt.

OK, jag menade mer "Man kan ju liksom inte gilla allt man gör lika mycket ...". (Jag åsyftade det där med att vara "förälskad" i sitt projekt). Att åta sig något man inte gillar alls tror jag såklart inte på. Det leder bara till skit.

Vet inte om du såg min tråd där jag skrev om hur man egentligen ska jobba med ett band man inte tycker om?

Jodå, den beryktade "bögpop"-tråden, den kommer jag ihåg. Många som inte visste vad en exekutiv producent var för något, särskilt en ... (inte nödvändigtvis menat å dig).

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Nu är det ju en tolkningsfråga gällande DMM´s text.

AntonyS samt Signia, som jag tolkar DMM´s text gjorde han inte gällande att han utgick från att göra ett sämre jobb bara för att det var gratis. Utan att omständigheter under processen / jobbet gjorde att han /man lackar ur och inte är lika engagerad.

- Det är väl klart att en icke betalande kund (blir ju ingen kund eftersom de inte betalar) ska kunna bli nöjd, men inom rimliga gränser. Är de inte nöjda, behöver de faktiskt inte ta med sig något material och har möjligheten att gå någon annanstans och betala. Deras val!!

- Det finns väl oändligt med tillfällen även betalande kunder inte blir nöjda??!!??!!

Jag har tyvärr upplevt detta dilemma vid flera tillfällen och man / jag undrar hur folk tänker.

Här kommer exempel från några av mina tillfällen.

Så frågor i samma ämne:

- Är det OK för en icke betalande vän / bekant som strular och tar 4 veckor på sig att leverera hårdisken med materialet som ska arbetas vidare med, att begära att man bara för man är snäll och vill ställa upp, ska jobba varje kväll och helg, bara för att ta igen de 4 veckorna han strulade för att hinna med en deadline??? Helt plötslig har du allt ansvar, trots att du bara hjälper till!!

- Är det OK för en icke betalande att inte repa på sina saker / takes innan han kommer till studion bara för han tycker det är bättre lyssning och lättare att repa i studion och därmed göra ett 1 timmes jobb på 12 timmar ???

Bara för att man ställer upp gratis, innebär ju inte att vederbörande får fri tillgång till studion hur mycket han vill, eller?!

Dessa saker gör att jag lackar ur och faktiskt inte känner mig lika engagerad.

Varför!!??

Joo, jag anser att om inte kunden är beredd att satsa/engagera sig på sina egna prylar, varför ska jag ha ett större ansvar än honom för att göra dennes låtar bra??!!??

Likväl, om din vän lovar att hjälpa dig klippa gräset, bära soffa mm, anser väl inte du att du kan begära vid vilken tidpunkt som helst då han/hon ska hjälpa dig!?

Jag anser att sunt förnuft gäller bägge parter!!

Jag har haft betalande kunder som inte heller har blivit nöjda, varför??!!

Jo, kunden vill spela in 16 låtar på 16 timmar och har med sig Metallicas svarta album som referensmaterial.

När helgen är över och de har packat in sina Perl Export med 5 år gamla pinstripe som är lagade med tape, sitt 600:- gitarrpaket med "Jasså" gitarr och "shosan" 5w stärk, är de inte nöjda för att deras inspelning låter ju inte som Metallica!!??

Vad skulle ni säga till er betalande kund?!? ( ja, information till kunden har återkommande varit att det inte finns en chans att det kommer att låta så innan de bokar studion)

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Kan hålla med dig om att det kan vara svårt att motivera sig när man inte får betalt. Men jag brukar försöka intala mig själv att det nästa är viktigare att gratisjobben utförs bättre än betaljobben. Och sen burkar jag försöka göra klart gratisjobben så snabbat som möjligt och hittills har det fungerat bra. Det jag har märkt är att kunder som inte betalar för sitt jobb brukar ofta inte vara lika angelägna att det blir klart så snart som möjligt. Som ett exempel kan jag nämna att jag just nu jobbar med postproduktion av ljud på en kortfilm, som jag gör "pro bono". Och jag har jobbat så snabb som möjligt då jag vill få det klart efter som betalningen skulle vara att jag fick använda den som reklam för mitt företag. Men det kunden är väldigt seg på att svara och komma med feedback på vad som hen vill att jag ska ändra på.

I jämnförelse kan jag säga att när kunder betalar är dom ofta angelänga om att det blir klart och dom är oftast lite mer "på" för att få det klar.

Det är märkligt men så har jag upplevt det i många fall.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Nu är det ju en tolkningsfråga gällande DMM´s text.

AntonyS samt Signia, som jag tolkar DMM´s text gjorde han inte gällande att han utgick från att göra ett sämre jobb bara för att det var gratis. Utan att omständigheter under processen / jobbet gjorde att han /man lackar ur och inte är lika engagerad.

- Det är väl klart att en icke betalande kund (blir ju ingen kund eftersom de inte betalar) ska kunna bli nöjd, men inom rimliga gränser. Är de inte nöjda, behöver de faktiskt inte ta med sig något material och har möjligheten att gå någon annanstans och betala. Deras val!!

- Det finns väl oändligt med tillfällen även betalande kunder inte blir nöjda??!!??!!

Jag har tyvärr upplevt detta dilemma vid flera tillfällen och man / jag undrar hur folk tänker.

Här kommer exempel från några av mina tillfällen.

Så frågor i samma ämne:

- Är det OK för en icke betalande vän / bekant som strular och tar 4 veckor på sig att leverera hårdisken med materialet som ska arbetas vidare med, att begära att man bara för man är snäll och vill ställa upp, ska jobba varje kväll och helg, bara för att ta igen de 4 veckorna han strulade för att hinna med en deadline??? Helt plötslig har du allt ansvar, trots att du bara hjälper till!!

- Är det OK för en icke betalande att inte repa på sina saker / takes innan han kommer till studion bara för han tycker det är bättre lyssning och lättare att repa i studion och därmed göra ett 1 timmes jobb på 12 timmar ???

Bara för att man ställer upp gratis, innebär ju inte att vederbörande får fri tillgång till studion hur mycket han vill, eller?!

Dessa saker gör att jag lackar ur och faktiskt inte känner mig lika engagerad.

Varför!!??

Joo, jag anser att om inte kunden är beredd att satsa/engagera sig på sina egna prylar, varför ska jag ha ett större ansvar än honom för att göra dennes låtar bra??!!??

Likväl, om din vän lovar att hjälpa dig klippa gräset, bära soffa mm, anser väl inte du att du kan begära vid vilken tidpunkt som helst då han/hon ska hjälpa dig!?

Jag anser att sunt förnuft gäller bägge parter!!

Jag har haft betalande kunder som inte heller har blivit nöjda, varför??!!

Jo, kunden vill spela in 16 låtar på 16 timmar och har med sig Metallicas svarta album som referensmaterial.

När helgen är över och de har packat in sina Perl Export med 5 år gamla pinstripe som är lagade med tape, sitt 600:- gitarrpaket med "Jasså" gitarr och "shosan" 5w stärk, är de inte nöjda för att deras inspelning låter ju inte som Metallica!!??

Vad skulle ni säga till er betalande kund?!? ( ja, information till kunden har återkommande varit att det inte finns en chans att det kommer att låta så innan de bokar studion)

Mycket bra skrivet och jag håller helt med dig!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

som jag tolkar DMM´s text gjorde han inte gällande att han utgick från att göra ett sämre jobb bara för att det var gratis. Utan att omständigheter under processen / jobbet gjorde att han /man lackar ur och inte är lika engagerad.

Rätt tolkat!

Problemet som också kan uppstå är att INNAN någon fått ett ok på gratis-jobbet så är man som en gud för en del av dom och höjs till skyarna vad gäller det mesta inom kunskaper etc etc, liksom för att smickra en och smöra så mycket det går bara för att få en att göra det där gratis-jobbet. Självklart handlar det för dessa om att få en eller flera tjänster gratis och inget annat. Detta övergår ibland under arbetets gång till mer och mer egoistiska tongångar, tjat och missnöje i vissa fall, trots att dessa visste förutsättningarna för jobbet i fråga.

Man inser ibland för sent att man inte borde ha varit så där snäll till en början. Inte alltid lätt att se hur folk är och hur dessa kommer att bete sig. Visste jag det hade jag aldrig försökt "vara snäll" dessa gånger.

DOCK finns det självklart de som är tacksamma och kanske till och med kommer med en flaska vin, en chokladkaka eller något annat för att visa sin tacksamhet, och det räcker långt för att jag ska vilja hjälpa dom igen, ja till och med ett tack kan göra underverk. Alla vill ju känna sig uppskattade, ingen vill känna sig utnyttjad!

Alla är ju inte egoistiska, men tyvärr ganska många vad jag har fått erfara.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Nu är det ju en tolkningsfråga gällande DMM´s text.

AntonyS samt Signia, som jag tolkar DMM´s text gjorde han inte gällande att han utgick från att göra ett sämre jobb bara för att det var gratis. Utan att omständigheter under processen / jobbet gjorde att han /man lackar ur och inte är lika engagerad.

- Det är väl klart att en icke betalande kund (blir ju ingen kund eftersom de inte betalar) ska kunna bli nöjd, men inom rimliga gränser. Är de inte nöjda, behöver de faktiskt inte ta med sig något material och har möjligheten att gå någon annanstans och betala. Deras val!!

- Det finns väl oändligt med tillfällen även betalande kunder inte blir nöjda??!!??!!

Jag har tyvärr upplevt detta dilemma vid flera tillfällen och man / jag undrar hur folk tänker.

Här kommer exempel från några av mina tillfällen.

Så frågor i samma ämne:

- Är det OK för en icke betalande vän / bekant som strular och tar 4 veckor på sig att leverera hårdisken med materialet som ska arbetas vidare med, att begära att man bara för man är snäll och vill ställa upp, ska jobba varje kväll och helg, bara för att ta igen de 4 veckorna han strulade för att hinna med en deadline??? Helt plötslig har du allt ansvar, trots att du bara hjälper till!!

- Är det OK för en icke betalande att inte repa på sina saker / takes innan han kommer till studion bara för han tycker det är bättre lyssning och lättare att repa i studion och därmed göra ett 1 timmes jobb på 12 timmar ???

Bara för att man ställer upp gratis, innebär ju inte att vederbörande får fri tillgång till studion hur mycket han vill, eller?!

Dessa saker gör att jag lackar ur och faktiskt inte känner mig lika engagerad.

Varför!!??

Joo, jag anser att om inte kunden är beredd att satsa/engagera sig på sina egna prylar, varför ska jag ha ett större ansvar än honom för att göra dennes låtar bra??!!??

Likväl, om din vän lovar att hjälpa dig klippa gräset, bära soffa mm, anser väl inte du att du kan begära vid vilken tidpunkt som helst då han/hon ska hjälpa dig!?

Jag anser att sunt förnuft gäller bägge parter!!

Jag har haft betalande kunder som inte heller har blivit nöjda, varför??!!

Jo, kunden vill spela in 16 låtar på 16 timmar och har med sig Metallicas svarta album som referensmaterial.

När helgen är över och de har packat in sina Perl Export med 5 år gamla pinstripe som är lagade med tape, sitt 600:- gitarrpaket med "Jasså" gitarr och "shosan" 5w stärk, är de inte nöjda för att deras inspelning låter ju inte som Metallica!!??

Vad skulle ni säga till er betalande kund?!? ( ja, information till kunden har återkommande varit att det inte finns en chans att det kommer att låta så innan de bokar studion)

För att svara på det första i ditt inlägg, och det DMM skrev - problemet ligger i det fallet inte hos personen som förväntar sig ett bra gratisjobb, problemet ligger hos den som tappar motivationen att utföra jobbet. Man kan aldrig skylla på att andra förstörde ens motivation - den är man själv 100% ansvarig för. När man börjar skylla det faktum att man gjort sämre ifrån sig än man velat på andra är man lite ute och cyklar tycker jag.

Och nu till dina exempel. Jag hade aldrig accepterat fyra veckors försening - jag hade efter en-två veckor sagt något i stil med "Om jag inte får materialet inom två dagar kan jag tyvärr inte hjälpa dig. Jag har inte ansvar för att du kan hålla din deadline."

I det andra exemplet är det svårare. Jag antar att du inte visste på förhand hur personen i fråga var som musiker (om du faktiskt visste det på förhand hade det varit lämpligt att förvarna om att han får tre timmar på sig, sen har du annat att göra i studion så det är bäst för hans egen skull att han kommer repad). Visste du det inte får man väl ta det som en lärdom. Vissa människor kommer tyvärr alltid att utnyttja snälla och generösa personer. Det gäller oavsett bransch.

Jag vill återigen poängtera att jag har full förståelse för att motivationen kan tryta när man gör något gratis åt någon som strular/är svår att ha att göra med etc. Men då får man sluta ta på sig gratisjobb istället. Som det skrevs längre upp i tråden - alla jobb räknas.

Link to comment
Dela på andra sajter

För att svara på det första i ditt inlägg, och det DMM skrev - problemet ligger i det fallet inte hos personen som förväntar sig ett bra gratisjobb, problemet ligger hos den som tappar motivationen att utföra jobbet.

Jag anser att en person som får ett jobb utfört gratis bör vara tacksam för det, och många är också det, andra är det till en början. Det är när detta övergår i en situation där någon börjar bete sig som om denne betalt och kan komma med krav som det går åt pipan. Det övergår helt enkelt till en utnyttjande-situation, och att bli utnyttjad tror jag ingen vill kännas vid. Precis då, vid den känslan, hamnar mina taggar utåt, och det är där motivationen tryter.

Alltså, i ovanstående fall ligger problemet hos den som förväntar sig gratisjobbet då denne får uppdragstagaren att känna sig utnyttjad istället för uppskattad.

Link to comment
Dela på andra sajter

OK, jag menade mer "Man kan ju liksom inte gilla allt man gör lika mycket ...". (Jag åsyftade det där med att vara "förälskad" i sitt projekt). Att åta sig något man inte gillar alls tror jag såklart inte på. Det leder bara till skit.

Jodå, den beryktade "bögpop"-tråden, den kommer jag ihåg. Många som inte visste vad en exekutiv producent var för något, särskilt en ... (inte nödvändigtvis menat å dig).

JAG kallade det aldrig "bögpop" haha. Mer "c-dur-metalcore", om man säger så. 🙂 But i get your point! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har haft betalande kunder som inte heller har blivit nöjda, varför??!!

Jo, kunden vill spela in 16 låtar på 16 timmar och har med sig Metallicas svarta album som referensmaterial.

När helgen är över och de har packat in sina Perl Export med 5 år gamla pinstripe som är lagade med tape, sitt 600:- gitarrpaket med "Jasså" gitarr och "shosan" 5w stärk, är de inte nöjda för att deras inspelning låter ju inte som Metallica!!??

Vad skulle ni säga till er betalande kund?!? ( ja, information till kunden har återkommande varit att det inte finns en chans att det kommer att låta så innan de bokar studion)

Fast då tycker jag att det är märkligt att den "återkommande informationen" inte har varit tydligare än att kunden haft anledning att ifrågasätta ditt färdiga resultat.

Jag menar, varför tar du in en kund som vill ha något du under de givna förutsättningarna inte kan leverera?

Redigerat av Valle
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag anser att en person som får ett jobb utfört gratis bör vara tacksam för det, och många är också det, andra är det till en början. Det är när detta övergår i en situation där någon börjar bete sig som om denne betalt och kan komma med krav som det går åt pipan. Det övergår helt enkelt till en utnyttjande-situation, och att bli utnyttjad tror jag ingen vill kännas vid. Precis då, vid den känslan, hamnar mina taggar utåt, och det är där motivationen tryter.

Alltså, i ovanstående fall ligger problemet hos den som förväntar sig gratisjobbet då denne får uppdragstagaren att känna sig utnyttjad istället för uppskattad.

Jag håller med dig om att man ska vara tacksam i den situationen. Men det är inte samma sak som att säga att man är nöjd när man inte är det, bara för att producenten/teknikern ska bli glad. Du likställer att personen i fråga ställer krav med att personen är otacksam. Det är två helt olika saker.

Och vad gäller sista meningen - personen i fråga förväntar sig väl gratisjobbet enbart för att du på förhand lovat honom/henne det?

EDIT: Stavade fel.

Redigerat av AnthonyS
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag håller med dig om att man ska vara tacksam i den situationen. Men det är inte samma sak som att säga att man är nöjd när man inte är det, bara för att producenten/teknikern ska bli glad. Du likställer att personen i fråga ställer krav med att personen är otacksam. Det är två helt olika saker.

Och vad gäller sista meningen - personen i fråga förväntar sig väl gratisjobbet enbart för att du på förhand lovat honom/henne det?

EDIT: Stavade fel.

Du kan ställa krav när du betalar för en tjänst, men har du inte betalat så ska det inte framföras som ett krav, utan mer bli en vänlig diskussion mellan parterna, så menar jag.

Ja, en person i fråga kan absolut förvänta sig ett gratisjobb om man lovat det, men inte till vilket pris som helst, speciellt inte om förutsättningarna ändras till det sämre (utnyttjande) under resans gång.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra frågeställning.

Jag jobbar så här.....

Jag förutsätter att jobbet är gratis när jag kontaktas.

Klienten gör säkert inte det men jag gör det.

Jag deklarerar snabbt och enkelt utan pardon, my way or the high way!

Jag jobbar enbart efter känslan som uppstår av det jag hör i demoform eller rå mix om det är master jag ska göra.

Jag lämnar en version av det jag gör.

Inte två.

En.

Om det inte lever upp till klientens förväntningar så missbrukas förtroendet och jag tackar för mig likaså rätten att använda det arbete jag gjort.

Alternativt så lägger jag upp kostnad för fortsatt arbete.

Detta enbart om jag tycker att det är bra material.

Om klienten godkänner detta så upplever jag följande.

Förtroendet blir större.

Slutresultatet blir oftast över förväntan hos klienten.

Jag slipper tjöt och gnäll om petitesser likt ett för högt cymbalslag 00.46 in i låten.

Musikergnäll om man får kalla det så!

Jag kan alltid lämna jobbet om jag tappar motivationen eller känslan för musiken.

Ett par saker bör tilläggas dock.

Jag hänvisar alltid klinten vidare alternativt dirigerar om till kollegor som har jobbet som huvudsaklig inkomstkälla.

Jag behöver inte detta för att överleva då jag gör annat som huvudsaklig intäkt.

Har inte mött många som sitter på den lyxen dock.

Vid betalt jobb så har kunden alltid rätt oavsett hur korkat förslaget än är.

...sa jag det...., jag tar aldrig betalt för jobb.

Jag får betalt för levererad produkt.

Piiiz!

/Mojje

Link to comment
Dela på andra sajter

Vissa ’kunder’ är aldrig nöjda, vissa ändrar sina preferenser under projektets gång. Typ om det låter bättre än dom väntat sig, så får dom blodad tand och använder liksom det dom hör NU som helt ny inspirationskälla. Det dom hör nu, är något annat än det dom kände i huvet från början, och nu får dom nya idéer av vad detta skulle kunna bli och hur det kan förbättras.

Så direktiven ändras, jämfört med hur dom var från början. Och för varje förändring man gör, så upprepar sig det här mönstret. Men dom märker inte själva att dom gör så, och reagerar med att gå i försvarsläge Direkt om man ens nämner nåt så ’nedlåtande’ om dom. Då fastnar man i the never ending story, för om man säger ”men hördu, du får ta och nöja dig nu, vi har ju jobbat i 1½ vecka” då kommer kunden sprida att du är vresig o lat typ.

Bästa lösningen är att välja ut personer att jobba med som inte har dom tendenserna. Var väldigt noga med vilka man jobbar med. Lite person-kännedom liksom, man lär sig med tiden känna igen kännetecknen eller om risken finns att dom är lite så. Lite angelägna, opportunistiska, impulsiva, testar gränserna, inte så strukturerad i sitt tänkande eller arbete.

Sätt gränser, redan från början. Jänkare kör alltid med skrivna avtal, som listar upp varenda liten trivial detalj - vem som ska paya för använt skithuspapper osv. Tanken är att då vet alla vad som gäller och det blir ingen diskussion. Men att komma dragandes med papper o avtal här i svedala ses som väldigt nitiskt, okamratligt och anspänt.

Så prata istället. Sätt praktiska, tidsmässiga, projektmässiga gränser osv, speciellt för oerfarna. Som folk skriver ovan^ så kan folk komma med värsta förhoppningarna och helt omöjliga förutsättningar, bara för dom inte varit med förr. Lösningen på det är att gå igenom så mycket detaljer som möjligt innan arbetet börjar. Prata, länge, så man kan snappa upp och diskutera/instruera förhoppningar som inte är realistiska.

Var selektiv, välj de man ska jobba med noga. Har man inga andra än de oförståndiga o giriga att göra jobb för, så ... avstå ändå. Det är inte bra för själen liksom.

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

Sätt gränser, redan från början. Jänkare kör alltid med skrivna avtal, som listar upp varenda liten trivial detalj - vem som ska paya för använt skithuspapper osv. Tanken är att då vet alla vad som gäller och det blir ingen diskussion. Men att komma dragandes med papper o avtal här i svedala ses som väldigt nitiskt, okamratligt och anspänt.

Så prata istället. Sätt praktiska, tidsmässiga, projektmässiga gränser osv, speciellt för oerfarna.

Att inte skriva avtal bara för att att det ses som nitiskt i Sverige, eller för att man har med oerfarna att göra är att bita sig själv i arslet. Jag skulle vilja säga att ett tecken som verkligen tyder på oerfarenhet är att tro att man gör bäst i att strunta i skriftliga avtal.

Jag har erfarenheter från både muntliga och skriftliga avtal, vissa mer omfattande än andra. Det slår aldrig fel: Medan diskussioner angående skriftliga avtal oftast tar slut så snart man visar "svart på vitt" vad det var parterna skrev under att komma överens om, så brukar diskussioner om vem som minns sämst/bäst vad som "muntligen" spikades för fyra månader sedan braka lös i ett jävla världskrig ...

Jag hävdar, trots vad som antyds, att skriftliga avtal faktiskt gynnar (framtida) vänskap och samarbete. Det r inte nitiskt eller okamratligt alls.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag gör sällan gratisjobb nuförtiden, om det inte är något jag verkligen gillar och det inte finns någon budget. Mitt arbetsflöde är en trestegsprocess och brukar se ut som följer:

1. En första mix/master görs som sedan skickas ut till en bandmedlem som får ansvar att samla in samtliga åsiker för att sedan skicka tillbaka feedback för en andra mix.

2. En andra mix ändras efter önskemål, så långt det går, och skickas tillbaka för ytterligare feedback.

3. En tredje och sista (ofta slutmix) görs och skickas ut och motsvarar förhoppningsvis bandets förväntningar. Om så inte är fallet beror det ofta på att man inte nöjd med "något annat", rent inspelningsmässigt eller hur låten är arrad/framförd. När denna typ av situation uppstår får man ta beslut om vad som är rimligt att göra: skita i det och gå vidare, eller helt enkelt spela in på nytt.

Jag skriver aldrig några avtal med mina kunder, utan strävar alltid efter tydlighet och kommunikation från början. Det har fungerat hittils.

mvh Jon

Redigerat av Yllet
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hävdar, trots vad som antyds, att skriftliga avtal faktiskt gynnar (framtida) vänskap och samarbete. Det r inte nitiskt eller okamratligt alls.

Jag håller med om att skriftliga avtal är det mest hållbara, för båda parter, men visst kan det kännas lite surt att behöva be en kompis eller någon närstående till närstående om ett skriftligt avtal för ett gratisjobb. Motparten lär tycka att "vi känner ju varandra", typ. Men visst ska man helst blunda för sådana svar och skriva ett avtal. Lite okamratligt kan det nog kännas, men å andra sidan om man ser på sikt så gynnar det vänskapen, precis som du skriver, Valle.

Jag ska köra på det från och med nu vad gäller eventuella gratisjobb. Det behöver ju inte vara ett 100-sidors avtal direkt...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag håller med om att skriftliga avtal är det mest hållbara, för båda parter, men visst kan det kännas lite surt att behöva be en kompis eller någon närstående till närstående om ett skriftligt avtal för ett gratisjobb. Motparten lär tycka att "vi känner ju varandra", typ. Men visst ska man helst blunda för sådana svar och skriva ett avtal. Lite okamratligt kan det nog kännas, men å andra sidan om man ser på sikt så gynnar det vänskapen, precis som du skriver, Valle.

Jag ska köra på det från och med nu vad gäller eventuella gratisjobb. Det behöver ju inte vara ett 100-sidors avtal direkt...

Nej, det behövs förmodligen inga överkomplexa avtal för gratisjobb. Ibland funkar ett vanligt email (med uppdragsgivarens önskemål/förväntningar) bra.

Som jag sa ovan (första inlägget): ju mindre betalt jag tar/får, desto större ansvar lägger jag på uppdragsgivaren att vara tydlig med vad han eller hon förväntar sig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur ser ni andra på det här? Känner ni igen det, eller liknande situationer?

du pekar ju på kärnan i problemet att jobba gratis

i övrigt måste jag säga att jag gillar mojjes inställning 🙂

även om det råkar vara motsatt till hur man själv jobbar

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skriver aldrig några avtal med mina kunder, utan strävar alltid efter tydlighet och kommunikation från början. Det har fungerat hittils.

Inget skriftligt whatsoever, inga email, inga specifikationer, ingenting? Allt muntligt?

(Har jag svårt att tro.)

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...