Jump to content
Annons

Bäst alternativ för pitch correction?


SHMETIFY

Recommended Posts

Hej jag skulle vilja ha tips på pitch correction plugin för röst. Jag har tidigare använt melodyne men tycker det är lite omständigt ibland och skulle vilja ha något "snabbare" (sen fungerar melodyne inte alltid på vissa röster).

Jag kör mac, logic.

Tacksam för svar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Die Hard (oregistrerad)

Alltså det finns nog ingen bättre än melodyne. Även proffsen använder den och de får till det bra. Tror nog att du inte har lärt dig den tillräckligt helt enkelt. Istället för att börja leta nytt, som så många gör, lär dig melodyne innan och utantill så kommer du nog inte att leta efter något annat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Som redan nämnts så är ju det bästa alternativet att se till att det låter så bra som möjligt redan från början. Och behöver man verkligen fixa pitchen om det är off så stämmer jag in i kören om att Melodyne slår det mesta annat med hästlängder. Det handlar om att lära sig vad man kan och inte kan göra med Melodyne.

Ett tips jag kan ge gällande att arbeta i Melodyne är att man klipper upp alla fraser i mindre fraser än vad programmet själv väljer att göra det blir då lättare att korrigera på småställen där det verkligen behövs och låter ofta mycket bättre. Men som så mycket annat gäller det att försöka lära sig sina verktyg i studion genom att jobba mycket med dom.

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej, har ni något tips på verktyg och knep i melodyne som jag kan för en snygg övergång mellan en pitch-correctad ton och en icke pitch-correctad?

Skall man pitch correcta tycker jag det är viktigt att behålla glissandos, attacken i frasen då man oftast är lite under pitch för att någon milisekund senare komma upp i pitch. Rättar man till dessa sakerna så låter det oftast onaturligt.

Så försök tuna musikaliskt "if that makes sense"

Link to comment
Dela på andra sajter

autotune i graphic mode funkar precis lika bra, skulle nog vilja säga att inget program gör det automatiskt bra åt dig.

Exakt, det som skiljer oss människor från datorerna är ju att vi har en hjärna. Dator klarar bara av att utföra uppgifter som vi har talat om för dom att göra, så den kommer automatiskt korrigera om den finner att sången faller utanför dom ramar som den tillåter. Så man måste använda öronen när man använder Melodyne och dylikt, och man får göra mycket jobba manuellt.

Grundregeln är ju att låter det bra i dina öron så låt det vara så.

Link to comment
Dela på andra sajter

Gjorde seriös shootout mellan olika autotuning verktyg för ett bra tag sen. Fann melodyne som mest ... hm .. genomskinlig är fel att säga, men det var lättast att få det genomskinligt i den. Mest pga ljudet, men även editeringen.

Tvåa ljudmässigt hamnade Izotopes Nectar, som inte är lika lätt att använda, drar CPU som fasen och har en tendens att avge oönskade biljud.

Trea kom Autotune. Editeringen är inte lika lätt som i melodyne, men med lite tid och övning så fick man in det rätt bra.

Strax efter kom Waves Tune ... osv.

Autotuningen som finns inbyggd i flera DAWs tyckte jag lät tämligen illa. Sabbar ljudkvalitén, speciellt diskanten o siblianserna. Speciellt Cubase, som i princip är Yamahas gamla Pitch Correction algo.

Mina $25

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...