Jump to content
Annons

REVAXÖR - och hör sen!


DMM

Recommended Posts

Annons

Kopierat från wikipedia:http://sv.wikipedia....g/wiki/Öronljus

Öronljus är en metod som inom alternativmedicinen hävdas kunna avlägsna öronvax och "gifter" genom att stoppa ett ihåligt brinnande ljus i örat på en liggande person.

Öronljus säljs i stor omfattning i många länder, även i Sverige. Behandlaren brukar visa att vax och skräp sugits upp av ljuset efter behandlingen genom att skära itu det och visa på innehållet. Men ljuset ser likadant ut om det bränts ner utan kontakt med örat. Det man ser kommer från ljuset.[1]

Vetenskapligt betraktas denna metod som kvacksalveri och pseudovetenskap eftersom studier har visat att metoden inte fungerar.

Bland annat forskare vid Spokane Ear, Nose, and Throat Clinic har kommit fram till att öronljus inte skapar ett vakuum eller avlägsnar skräp från örat. De kan i värsta fall leda till skador.[2] Att stoppa ett ljus inuti örat kan leda till brännskador, infektioner, tilltäppning av öronkanalen och punktering av trumhinnan. Om vax från ljuset droppar in i örongången kan det leda till brännskador och tilltäppning.[1]

Health Canada, det kanadensiska hälsovårdsdepartementet, har efter laboratorietester meddelat att "öronljus inte kan skapa den fysiska effekt som påstås, nämligen att uppvärmning av öronkanalen och skapandet av en sugeffekt". På grund av de påståenden om hälsoeffekter som görs vid försäljningen av öronljus har Health Canada beslutat att se dem som medicinska hjälpmedel, som dock inte får användas då de inte uppfyller säkerhetskraven.[3] Health Canada har senare meddelat att försäljning av öronljus kräver licens och att någon sådan licens inte har lämnats. Därmed är öronljus förbjudna i Kanada. Såväl Kanada som USA har förbjudit import av öronljus, även om det sker i underhållande syfte.[4]

U.S. Food and Drug Administration (FDA) har meddelat att produktens etikett är felaktig och vilseledande då det inte finns vetenskapliga bevis som stöder att produkten fungerar som det påstås. FDA anser även att produkten är farlig om den används enligt instruktionerna, då användning av tänt ljus i närheten av ansiktet innebär en hög risk för allvarliga brännskador huden, att hår kan fatta eld och att mellanörat kan skadas. [5][6]

Under 2010 har amerikanska tullen beslagtagit införda öronljus[6] och beordrat 15 företag att sluta marknadsföra öronljus.[7] Myndigheten har också publicerat en varningsfilm mot öronljus: .[8]

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad jag läst så har man bakat in hårstrån o skräpgrejer i ljuset så man ska luras att tro att det är sånt man haft i örat. De snackade om det på P1 för nåt knappt år sen, det var domstolsbeslut på att det var bluff, lika som några mirakelgrejer som skulle bota cancer...

Edit: Jag köpte öronljus själv i somras för att testa, svärsonens mor jobbar i hälsokost o säljer dem, o många säger att de funkar kanon. Men nu vet jag inte var jag lagt dem med min senilskalle, så nåt test har inte blivit av...

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Revaxör har fungerat utmärkt de gånger jag använt det mot vaxpropp och hörseln blev återställd. Ett tips är att ha en skål med (kokat) ljummet vatten bredvid handfatet så att det går snabbt att fylla tutan när man spolar.

Effekten av öronljus är inget annat än placebo. Öronljus är kvacksalveri och har funnits i tusentals år och är nu ytterligare ett sätt att tjäna pengar på, precis som dunderbluffen homeopati = vatten, vilket hundratals kändisar, kungligheter och husdjur använder och vattenmiljonerna rullar in. Ang. alternativa naturmediciner mm så har de inget tvång på full innehållsdeklaration och förra veckan på TV nyheterna avslöjades att en stor del innehöll steroider.

Öronljus-infon nedan taget från denna länk: http://www.quackwatc...s/candling.html

"More recently, two investigators tested candles to see whether the wax accumulated after burning came entirely from the candle or included wax that came from the ear. To do this they burned candles with the tip (a) inside the ear, ( outside the ear, so the wax dripped into a bowl of water, and ( inside the ear but with a tube in place that would permit ear wax to move into the tube but would block candle wax from moving downward. They demonstrated that all residue originated from the candle and that no ear wax was removed from the ear [2]."

"Since wax is sticky, the negative pressure needed to pull wax from the canal would have to be so powerful that it would rupture the eardrum in the process. However, candling produces no vacuum. Researchers who measured the pressure during candling of ear models found that no negative pressure was created. The same investigators candled eight ears and found that no ear wax was removed and candle wax was actually deposited in some of them! [3]"

Här är en intressant fyrasidig tråd från forumet på minhembio.com som tar upp detta med öronljus:

http://www.minhembio...s...nljus&st=60

Angående bluffen homeopati så är det naturligtvis självklart att det inte är någon medicin eller vetenskap alls utan bara ett genomtänkt påhitt för att tjäna pengar av alla som vill tro och inte kräver faktiska bevis. Det är kul med alla forskare som i gemensamma aktioner utan att blinka häller i sig löjligt stora mängder homeopatvatten och homepatsömnpiller utan några som helst mätbara effekter.

Däremot är placebo tydligt mätbart och det räcker med stark tro och övertygelse om vad som helst så kan det mätas. Det roligaste är att homeopaternas fjärde påhittade regel säger att ju mer den "speciella ingrediensen" är utspädd desto kraftfullare är den 😄

Här är en kul video med avslöjarlegenden James Randi som (i vanlig ordning avslöjar bluff och båg) visar att den påstådda verkande utspädda ingrediensen i dyra homepatmedel inte ens motsvarar en droppe om hela vårt solsystem var vatten. Det går inte ens att mäta = vatten.

James Randi on homeopathy

http://www.youtube.com/watch?v=YiwaGnj8kPU

Redigerat av Magpie
Link to comment
Dela på andra sajter

Att all homepatimedicin bara är bluff o vatten stämmer inte. Somliga av de grejerna är starka o kan ge rent farliga effekter om man äter dem fel, eller någon homepat delar ut dem hur som helst. Jag vet folk som blivit skitdåliga när de ätit sånt. Och även att de blivit friska.

Men jävligt mkt är ju rena skojeriet. Säkert det mesta tom, det finns ju mycket pengar att tjäna så...

Link to comment
Dela på andra sajter

Testade också vaxljus för några år sedan. Som väntat fungerade det inte. Fast om det berodde på om jag hade vaxpropp eller inte vet jag inte. Min fru påstår att jag har det ständigt... 🙂

Från tid till annan har jag ett irriterande klickande ljud i vänstra örat. Jag föreställer mig att det är som om vax rör på sig och genererar det klickande ljudet. Eller så kan man jämföra det med som något slags statisk elektricitet, ung som när man tar av sig en tröja som är statiskt laddad, på nå vis. Ohyggligt irriterande. Uppkommer oftast efter mycket hörlurslyssning.

Gick till distriktssköterskan som lugnt konstaterade att det knappt fanns nåt vax alls.

Vaxproppar påminner mig om när jag en gång för länge sedan var på mönstring, då jag hade förutsatt mig att med alla medel tillgängliga skulle åka därifrån med frisedel.

Så vid hörselprovet väntade jag med att trycka på bekräftelseknappen lite på måfå, även fast jag hörde de höga tonerna. Detta resulterade i att menige läkaren som skötte undersökningen sade att det var konstigt att jag hörde något överhuvudtaget, och skickade mig på spolning. Då tänkte jag att jag var rökt.

Systern som spolade skrockade dock och sa, att det inte var undra på att jag hörde så dåligt, hon hade alrdig sett så mycket vax någon gång 🙂

/Ulf

Link to comment
Dela på andra sajter

Fast om det berodde på om jag hade vaxpropp eller inte vet jag inte. Min fru påstår att jag har det ständigt... 🙂

/Ulf

Haha, ja, vi män bygger nog på med "vax" i öronen när det snackas för mycket hemma 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Att all homepatimedicin bara är bluff o vatten stämmer inte. Somliga av de grejerna är starka o kan ge rent farliga effekter om man äter dem fel, eller någon homepat delar ut dem hur som helst. Jag vet folk som blivit skitdåliga när de ätit sånt. Och även att de blivit friska.

Men jävligt mkt är ju rena skojeriet. Säkert det mesta tom, det finns ju mycket pengar att tjäna så...

Jag vet inte vilken vetenskaplig metod du använde för att komma fram till den slutsatsen men du har på något fantastiskt sätt kommit fram till andra resultat än världens forskare. Det du beskriver är vanlig personlig övertygelse och tro med vilket man aldrig kan klarlägga om något är 100% sant eller bevisat.

Man brukar säga att otroliga påståenden kräver vetenskapliga empiriska bevis och de saknas givetvis alltid när det gäller just tro och vidskeplighet.

Över en miljard människor kan svära på att; ormgalla och tigerpulver gör dem starkare, ett mirakelmedel botade deras cancer, deras granne kan prata med döda, vissa kristaller eller feng shui påverkar energier, de har hittat bevis för något övernaturligt mm. Endast vetenskaplig empirisk mätdata visar på om något innehåll ger faktiska effekter, men en skrämmande stor del människor bryr sig inte om något saknar faktiska bevis, deras övertygelse och tro räcker.

Utan några som helst belägg så hittade Tysken Samuel Hahnemann på Homeopati och dess konstiga regler 1796 och det är rent löjeväckande att en homeopatisk slutprodukt som inte innehåller en enda molekyl av ursprungssubstansen kan tänkas ha någon medicinsk effekt. En homeopat/kvacksalvare vill tjäna pengar och känner till den starka placeboeffekten och vet även att ett vänligt bemötande, beröring och samtal gör många människor gott. Deras lögn om att det är deras dyra vatten och sockerpiller som gör nytta är rent bedrägeri och kriminellt.

Det är syniskt att tjäna pengar på människors lidande och hopp och de som utnyttjar vet alltid att många utsatta människor provar vad som helst och betalar för vad som påstås hjälpa dem. Vissa avstår även riktig medicin. Kvacksalveri ska alltid bekämpas med sunt skeptiskt förnuft, utbildning och vetenskap.

När det gäller bluffen homeopati så finns det inga som helst bevis, annat än just placeboeffekten, personlig övertygelse och tro, samt en enorm marknadsföring av de som tjänar grova pengar på det. Om homeopati och dess påhittade påstådda otroliga regler var sanna så skulle nobelpris delas ut och alla vetenskapsmän skulle visa upp mätdata och jubla och homeopati skulle klassas som medicin. Den dagen kommer aldrig.

Homeopati bluff och bedrägeri, 50-talets homeopatiskandal:

http://www.svd.se/op...cin_6309298.svd

Revaxör däremot ger jag tummen upp för! 🙂

Redigerat av Magpie
Link to comment
Dela på andra sajter

Är det verkligen så? Dom gånger jag provat så har det funkat men måste bero på vilka slags vaxljus det är frågan... 😕

Använder dock inga ljus nu och har inte haft behov att rensa öronen.

Eller så trodde du att det fungerade, Placebo är starka grejer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Köpte Revaxör o gummituta igår. Och nu fanns det ett nytt liknade medel som stod bredvid på hyllan, vad det hette glömde jag bort direkt förstås. Det nya medlet var enligt ung apotekerska en spray som man bara sprayade i örat, man behövde inte stoppa vadd i örat, o man behövde inte skölja efteråt. Vaxet skulle lösas upp o komma ut av sig självt, man kunde dutta lite med en topz, det skulle räcka.

Jag blev lite lätt hispig när det plötsligt gick att välja på två olika grejer så jag körde på den gamla vanliga Revaxören. Borde ha köpt den nya sorten, för det jag tycker är skitdåligt med Revaxör är just sköljblåsan, den rymmer så pyttelite vatten att man nästan inte hinner sköla nåt alls innan den är tom.

Ska nog köpa även den nya sorten o testa...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...