Jump to content
Annons

Har Friends Arena så dåligt ljud?


Signia

Recommended Posts

Iron Maiden var tydligen där på Friends Arena och spelade, för ett par veckor sen. Ljudet ska ha varit sån besvikelse att en hel del folk kräver pengarna tillbaka från arrangören.

Igår intervjuade Aftonbladet några livetekniker-veteraner angående ljudet i Friends Arena. Enligt AF säger dom att arenan själv är problemet, konstruktionen av interiören - inte ljudteknikern. Dom säger Friends Arena ska vara rena döden/mandomsprovet för en live-tekniker.

Nån som varit där och lyssnat? Hört nåt nämnas förut om Friends Arena? Nån som var där och kolla på maiden rentav?

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag var på maiden o ljudet var helt värdelöst. Maiden levererade en grym show men vad gör det när man knappt hör vilken låt de spelar...

Ännu värre var ljudet när Sabaton lirade... Bara massa grötljud, hög kick med mycket bas, skrikiga syntar och obefintligt gittarrljud...

Friends Arena stal en kväll av mitt liv.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är det digitalas fel. Nu när folk inte längre kan mattematiken för hand så glömmer folk bort hur viktigt akustik är i konsertlokaler...

Ser man inte skönheten finns det ingen skönhet.

Redigerat av Martin
Link to comment
Dela på andra sajter

Det är det digitalas fel. Nu när folk inte längre kan mattematiken för hand så glömmer folk bort hur viktigt akustik är i konsertlokaler...

Ser man inte skönheten finns det ingen skönhet.

Vad har det "digitala" med detta at göra?

Över hälften av dagens konserter skulle inte kunna genomföras utan digitala hjälpmedel.

Om folk bara kunde inse att lösningen inte sitter i att höja volymen så blir det bra.

Sänk volymen.

Addera delaytorn så blir det bra!

Det görs utomhus! Alltid!

Varför inte inne i en arena som har lika lång kastlängd som vilken festival som helst!?

....för det handlar om money!!!

Käss!

/Mojje

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad har det "digitala" med detta at göra?

du får inte nappa på sånt, det har bevisligen ingenting med ämnet att göra utan är bara mer fylledravel

var för övrigt där, det lät så uselt som alla säger. jag tryckte in ett par öronproppar och då lät det faktiskt bättre!

Link to comment
Dela på andra sajter

Var också på Maiden, dessutom jävligt bra platser, hade jag betalat hade jag varit sjukt förbannad. Sången försvann bort nästan helt och hållet där vi satt.

Om det hade med akustiken eller mixen att göra vet jag dock inte.

Kan tänka mig att ljudet och den visuella upplevelsen måste varit jävligt tråkig om man befunnit sig på kortsidan mittemot scenen. Det är ju helt galet långt bort.

Link to comment
Dela på andra sajter

SHM sög också ljudmässigt, i alla fall den 1a konserten...Trodde det var SPG live som goofat först men nu när rapporter om fler ljudmässigt dåliga konserter dyker upp så verkar det vara arenan. Vilket misslyckande om man gör en "Event" arena som har dåligt ljud.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det kvittar vad man hänger för grejer där inne. Om det är det senaste inom ljudtekniken eller bosse bonnläpps hemmabygge, så kommer det alltid att låta skit! Slänger man ner en bergsprängare i en soptunna så blir det självklar skit!

Anders Hägglöf svamlar bara, snackar om att delaya bakre högtalare osv... WTF?!? Det MÅSTE man göra, oavsett vart man än är.

Kvittar hur man än gör, ju mer dalaytorn desto mindre sämre blir det. Eller om man delayar basarna för att få så jämn spridning utan puckar & dalar i en rund lokal, så kvarstår problemet. AKUSTIKEN! Även med gyllene snittet så blir det kattspya om det är hårda ytor.

Det blir ju inte bättre ljud bara för att man stoppar soptunnan full med bergsprängare...

Globen har ju liknande akustikproblem, men inte alls lika farligt som Friends.

Optimala förhållanden är ett stort gärde och vindstilla.

Alt sätta upp diffusorer, akustikbehandla runt hela Friends. Men vem vill betala för det?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag var på KISS. Det var lite grötigt första låtarna men sen lät det helt OK. De hade scenen lite över mittcirkeln så arenan blev lite mindre (26 000 åskådare tror jag det var). Jag stod på golvet ganska nära scenen. Hörde även att Swedish House Maffia hade bra ljud. Kanske inte helt jämförbart men bra att veta.

Dessa problem har vi ju haft många gånger på både Hovet och Globen där ljudet har varit både bra och dåligt om vart annat. Tror det är lite för tidigt att döma ut Friends akustik helt ännu men helt klart verkar det finnas en del utmaningar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror vi kan spika att det inte är skit bakom spakarna iaf då? Om alla upplevt värdelöst ljud så är ju det akustiken som spökar. Men var arenan verkligen byggd för konserter då?

Tele2 arenan däremot, är ju byggd för konserter, och det ska bli jävligt spännande att se någonting där. Speciellt när jag bor 5 minuters gångavstånd ifrån 🙂

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Anders Hägglöf svamlar bara, snackar om att delaya bakre högtalare osv... WTF?!? Det MÅSTE man göra, oavsett vart man än är.

Kvittar hur man än gör, ju mer dalaytorn desto mindre sämre blir det. Eller om man delayar basarna för att få så jämn spridning utan puckar & dalar i en rund lokal, så kvarstår problemet.

Det där med att delaya vissa av högtalarna i en stor lokal har jag hört nämnas, men vad är det egentligen? Är det för att ljudet ur högtalarna längre från scenen ska komma ur högtalarna samtidigt som ljudet från scenen når fram till dom bakre utrymmena? eller .. hur funkar det?
Link to comment
Dela på andra sajter

Det där med att delaya vissa av högtalarna i en stor lokal har jag hört nämnas, men vad är det egentligen? Är det för att ljudet ur högtalarna längre från scenen ska komma ur högtalarna samtidigt som ljudet från scenen når fram till dom bakre utrymmena? eller .. hur funkar det?

Det verkar mest logiskt faktiskt. Det lär ju inte vara tvärtom iaf 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Det där med att delaya vissa av högtalarna i en stor lokal har jag hört nämnas, men vad är det egentligen? Är det för att ljudet ur högtalarna längre från scenen ska komma ur högtalarna samtidigt som ljudet från scenen når fram till dom bakre utrymmena? eller .. hur funkar det?

Det stämmer bra det!

Sen att delaya subbasar som står bredvid varanda (ex vid framkant på scenen) med nån tiotusendels sek utåt mot sidorna, att man ökar tiden med jämna steg med varje låda som löper utåt från center av scenen så får man en jämnare puckel. Nackdelen är dock att det spelar väldigt mkt bakåt upp på scenen mot bandet. Men det är inte bara att sätta nåt delay. det hänger på vad det är för högtalare och hur dom spelar och vad dom har för respons. Men stora PA-märken har program för det. Nån optimal lösning finns inte. Det finns alltid något som blir lidande. Att leka med fas är inte lätt! Men tekniken går framåt och det blir bättre och bättre.

Nackdelen blir dock att många ljudteknikers stirrar sig blinda på det och lägger energi på det så pass mkt att själva mixandet av bandet blir lidande.

Men vid större produktioner likt Maiden så är det ju alltid systemtekniker som trimmar med sånt här.

Men i slutändan så är det ju inte där felet ligger i Friends Arena. Det är akustiken som är bedrövlig! Säkert nån inredningsarkitekt som har hittat "snygga" akustikplattor och valt dom. Men det brukar ju vara så!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det där med att delaya vissa av högtalarna i en stor lokal har jag hört nämnas, men vad är det egentligen? Är det för att ljudet ur högtalarna längre från scenen ska komma ur högtalarna samtidigt som ljudet från scenen når fram till dom bakre utrymmena? eller .. hur funkar det?

Det stämmer! Man förskjuter ljudet som spelas i de bakre högtalarna för att ljudet från högtalarna vid scen skall hinna fram och ligga i fas med ljudet från de bakre högtalarna.

Enkelt förklarat skulle man kunna säga att du skapar en eko-effekt om du inte delayar de bakre högtalarna. Eftersom att samma ljud spelas upp samtidigt från två olika platser når det dina öron vid olika tidpunkter och det blir grötigt.

http://audio.tutsplus.com/tutorials/production/how-to-calculate-a-delay-tower/

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har inte och kommer inte att gå på konsert på Friends. Däremot sitter jag och lider där nästan varje vecka ändå på AIK-matcher.

Hela bygget är en katastrof och ljudet är lika dåligt för fotboll som det är för musik. Fotbollsfansen är vansinniga för att akustikbehandlingen på arenan sväljer upp allt ljud, speciellt ljudvågor i de lägre registren. På en bra fotbollsarena vill man ju egentligen att ljudet skall studsa och rulla runt så mycket som möjligt för att skapa tryck - motsatsen till vad man vill ha på en eventarena.

Så kompromissen har alltså resulterat i en arena som är värdelös för alla typer av evenemang. Ett jävligt stort, dyrt och fult misslyckande.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 7 månader senare...

Jag var på både Maiden och Springsteen och kommer aldrig mer att gå på Friends arena. Jag var tvungen att stå över återförenade Sabbath som är mitt absoluta favoritband bara för att konserten var på Friends arena.

Bristerna i ljudet är helt klart pga arenan. Om nu inte ljudteknikern valde att ha pingpongdelayer på 5 minuter på alla kanaler.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag var på både Maiden och Springsteen och kommer aldrig mer att gå på Friends arena. Jag var tvungen att stå över återförenade Sabbath som är mitt absoluta favoritband bara för att konserten var på Friends arena.

Bristerna i ljudet är helt klart pga arenan. Om nu inte ljudteknikern valde att ha pingpongdelayer på 5 minuter på alla kanaler.

Skandal är vad det är. Hur fan kan man bygga en multiarena för x antal miljarder och misslyckas så fatalt...?

Någon som vet hur ljudet är på Tele 2-arenan?

Redigerat av Måsart
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...