Jump to content

Timmartensson

Medlem
  • Content Count

    48
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

1 Neutralt

About Timmartensson

  • Rank
    Med i gänget
  • Birthday 11/22/1990

About me

  1. Det stämmer! Man förskjuter ljudet som spelas i de bakre högtalarna för att ljudet från högtalarna vid scen skall hinna fram och ligga i fas med ljudet från de bakre högtalarna. Enkelt förklarat skulle man kunna säga att du skapar en eko-effekt om du inte delayar de bakre högtalarna. Eftersom att samma ljud spelas upp samtidigt från två olika platser når det dina öron vid olika tidpunkter och det blir grötigt. http://audio.tutsplus.com/tutorials/production/how-to-calculate-a-delay-tower/
  2. Låter som ett jobb för någon av dessa: tc electronic m350 tc electronic m2000 tc electronic m-one XL Yamaha SPX990
  3. DPA4099V skulle jag också säga, den är anpassad för fiolupptagning (vanliga 4099 kommer också göra dig förvånad på hur bra det kan låta). Jag kan också stå för att ev. rundgångs-problem beror på annat än mikrofonen. Thomann's Ovid kan jag inte uttala mig om, men kan du spara ihop mellanskillnaden så tror jag du kommer vara glad åt köpet många år fram!
  4. Hur har det gått, fick du ordning på't?
  5. Jag måste säga K-array alla gånger, finns fler valmöjligheter från grund och låter i mina öron bättre. Skall du köra större set med flera musiker och mycket ljudtryck skall du kolla på deras Redline-sortiment.
  6. Jag skulle personligen montera 2st toppar vid scenkant och 2st halvvägs ut i lokalen(på vägg eller i tak) istället för i varje hörn, lägga ett dealy på dem så de ligger i fas och på så vis kunna sänka volymen men bibehålla ett jämt ljudtryck för hela publiken. Men det är alltid lite knepigt att yttra sig utan att ha sett lokalen.
  7. Ja det går, du kan kolla efter en aktiv(läs inbyggd förstärkare) fullrange högtalare som har mic och line ingång. Typ denna: http://www.thomann.de/se/behringer_b210d.htm
  8. Håller med Linus. Countryman isomax låter bra och är stabila för revybruk. De svider inte heller lika mycket i plånboken som om en e6a ryker i ett klädbyte. Och som vanligt så brukar ekonomin inte vara oändlig.
  9. Det har vart helt olika beroende på vilken kurs du läser just för stunden. Vissa kurser kräver mer tid av dig då du skall läsa igenom en hel del böcker, i el-läran går man igenom en hel del mindre ekvationer, vilket kan ta lite tid om man inte är så haj på matte. Men oftast har det vart rätt lugnt och man har haft goda deadline-tider på de olika momenten. Jag har inte haft problem att jobba 50-100% vid sidan om studierna.
  10. Standardmikrofonen är en Shure SM58. Sen finns det Kina kopior och andra branschkonkurenter. Electrovoice eller Beyer dynamic skulle jag säga ha bra mickar i de billigare kategorierna. Om ni bara skall ha sång i PA't så kanske det räcker med att köpa en bättre aktiv låda + mixer för att senare köpa till en. Skall ni ut och gigga så är det roligare att kunna plocka med två bra lådor till giget än burkigt Behringer. Kolla på HK, BK, dB technoligies och personligen vill jag slå ett slag för Yamahas nya serie DXR.
  11. Jag åker med en mindre dansföreställning som riktar sig mot barn. Modernt. 3st Dansare och publik om ca 40-75pers. Vi spelar i en hel del folketshus/liknande scenrum om á 10x7m. Jag bygger 4 ljustorn, 2 projar, lite miljöljus och 2+1 högtalare(en för effektljud) och kör allt genom en Mac Mini. Nu har vi inga rockkonserter som dunkar på ur högtalarna, men jag gillar dem! Kan du inte slänga upp en skiss på rummet?
  12. Rattar ni själva? Köp en ny mixer med fler utgångar. Har ni någon som rattar ljudet åt er så kan en submixer vara en ide Men om mixern bara har en aux tapp så antar jag att den inte är av världens klass, vilket återgår till köp en ny mixer.
  13. Jag har sett folk som gör på helt olika sätt när man byggt gästproduktioner. Rätt vanligt att en man har någon form av miditrigger, typ Ddrum eller en Roland SPD-S triggar ett DAW med förinspelat material skickar till IEM. Ibland har man lagt ljuden i Drumpaden. Vissa produktioner kör med tidskodat ljus, vilket kräver att bandet är på rätt riff vid rätt tidpunkt för att det skall klaffa, och andra tycker att det är skönt att få hjälp att tajta till det. Har tyvärr själv ingen erfarenhet av att bygga upp sådana lösningar.
  14. Har du en dedikerad dator som pallar lite tryck och några ok preamps kan det lira rätt smärtfritt. Jag föredrar själv hårdvarureglar! Senario 1: Nackdelen är kvällen när du står där och man skall få till ett snabbt byte på DJ's och ena killen/tjejen kommer med egen mixer. DJ'n skickar skithet signal och du har ingen PAD funktion i ljudkortet (Jag spekulerar här) Senario 2: Du är lite stressad eftersom du både riggar och kör ljudet, missar att sänka en kanal när en killen på scen får för sig att doppa ena micken ner i monitorn vilket resulterar i en duktig rundgång. Med en mixer har du alltid muteknappen lättillgänglig eller masterregeln för att snabbt parera. Du står nu med musen och jagar efter rätt regel. För övrigt: Har du utgångar så det räcker?
  15. Monitormixar är ytterst personliga! Men som grundregel brukar man vilja ha sitt huvudinstrument lite högre än alla andra. Trummisar och basister brukar hänga ihop rätt tajt och vill oftast ha mycket av varrandra. Samma sak ofta med gitarrister. Sångare är experter på att be om lite av de andra och mycket mer av sig själva. (Rapparna spelar i en helt annan liga!) När man kommer in på Inear är det värt att satsa på lite dyrare snäckor (helst formgjutna, men det är som vanligt en kostnadsfråga). Känn sen efter hur många system som behövs. Man kan komma långt på bara två! Värt att veta är också att många brukar tappa livefeelingen med IEM och det brukar resultera i att man måste skaffa två ambience mikrofoner för att kunna lägga med publik/slask-ljud från scenkant(ytterligare kostnad)
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.