Jump to content
Annons

Erfarenheter av TSM MT47 rörmick


emser

Recommended Posts

Annons

Är den den som blivit sådär svinigt billig? En kompis spelade in sång med en sån härromdan och det lät bra. Framför allt inger den respekt; stor, tung med eget nätagg. Då låter det automatiskt lite bättre. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är bara rädd för dessa billiga rörprylar så jag skulle inte köpa den pga av detta. Tillverkarna säljer mycket på att det är just rör, men de är ungefär som cykeltillverkarnas hype på dämpad gaffel. Är det en dålig dämpare som det är på billiga cyklar så är det bara till besvär istället för att hjälpa cyklisten.

Bara för att den är stor behöver den inte låta bra, ta Mikrotech Gefells senaste mikrofoner som blir mindre och mindre och låter svinbra!

Men jag har personligen inte lyssnat på TSM-mikrofonen så antar att jag får göra det innan jag säger något negativt om produkten.

/Micke

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är bara rädd för dessa billiga rörprylar så jag skulle inte köpa den pga av detta. Tillverkarna säljer mycket på att det är just rör, men de är ungefär som cykeltillverkarnas hype på dämpad gaffel. Är det en dålig dämpare som det är på billiga cyklar så är det bara till besvär istället för att hjälpa cyklisten.

Bara för att den är stor behöver den inte låta bra, ta Mikrotech Gefells senaste mikrofoner som blir mindre och mindre och låter svinbra!

Men jag har personligen inte lyssnat på TSM-mikrofonen så antar att jag får göra det innan jag säger något negativt om produkten.

/Micke

Den har kostat dryga 5 papp innan, och den lät bra faktiskt. Låter lätt bättre än ADK-serien, men visst, det är ingen neumann. Helt klart värd sina 2000:-

Link to comment
Dela på andra sajter

Är den den som blivit sådär svinigt billig? En kompis spelade in sång med en sån härromdan och det lät bra. Framför allt inger den respekt; stor, tung med eget nätagg. Då låter det automatiskt lite bättre. 😱

det är fan sant.

känslan är superviktig när man spelar och de flesta spelar nog bättre när man åtminstonen själv tror att man har duktigt feta prylar.

tänk hur många det är som automatiskt anser att något är bättre bara för att det finns en viss logga på en sak.

ed: risken är uppenbar att folk kommer tycka att den låter sämre, nu när den blivit ännu billigare.

Redigerat av Itzhak
Link to comment
Dela på andra sajter

Köpte i förrgår. Väldigt nöjd. Mina sånginspelningar har aldrig låtit bättre. För 2000 spänn är den ett kap!

Vad använde du för mikrofoner tidigare?

Redigerat av brojd
Link to comment
Dela på andra sajter

ed: risken är uppenbar att folk kommer tycka att den låter sämre, nu när den blivit ännu billigare.

Exakt! Jag kan slå vad om att en tidning som t.ex. Sound on Sound skulle ge ett sämre omdöme efter en prissänkning än om dom hade recenserat den före.

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej!

Intressantast är frågan: NÄR kostade den så mycket mer, som 7000 SEK? Kanske utvecklingen gått ikapp den lite? Hursomhelst, en mik för 2000 SEK är aldrig dålig!

Brorsan spelade in lite grejer á la Captain Beefheart, med en enkel JVC kondensatormik (pris...tja...loppis 100 spänn?, fynd förvisso). Hur bra som helst. Beror ju på vad man skall göra...

Jag har själv två Sony kondensatormikar. Räcker de har jag frågat mig? Är dagens stormembranare, guldbelagda, så mycket bättre?

Rör har alltid varit min grej. Skall kolla in nämnda mik! En viktig fråga är detta med rörens hållbarhet. Finns reservdelar längre fram? Har en hifi-förstärkare med rör. Säljaren påpekade att de skall bytas vartannat år, eftersom de då brukar gå sönder. Har haft den nu i 15 år och har aldrig bytt! Spelar dagligen.

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

hm...har heller aldrig testat nämnda mik, så jag ska inte uttala mig, den kan säkert vara bra.

Men att en mik för 2000 aldrig är dålig måste jag deffinitivt argumentera emot!!

Jag innehar en AKG C1000s, som -96/-97 eller nått kostade 3000:-, och det är nog fan den sämsta mik jag någonsin använt, nästan! använder den aldrig idag...men skulle kanske kunna sätta den på en virvel eller nått....om jag var tvungen!

Då gick jag från den lilla plastpinnemicken som följde med mitt Soundblaster AWE32 till denna AKG mik, så det kändes ju nog ok i den stunden.

Senare köpte jag en ADK A51, och slogs av att den var hästlängder bättre, på precis allt.....sång, gitarr, effektinspelningar.....you name it!

Nu är jag inte längre alls speciellt förtjust i ADK-miken heller, men det handlar inte dirkekt om att den är dålig........men AKG C1000s däremot är RUTTEN!!!!

Jag önskar ingen olyckan att införskaffa den micken! Möjligtvis om den går för UNDER tusenlappen idag!? om den ens finns längre!?

Redigerat av Mr Keys
Link to comment
Dela på andra sajter

hm...har heller aldrig testat nämnda mik, så jag ska inte uttala mig, den kan säkert vara bra.

Men att en mik för 2000 aldrig är dålig måste jag deffinitivt argumentera emot!!

Jag innehar en AKG C1000s, som -96/-97 eller nått kostade 3000:-, och det är nog fan den sämsta mik jag någonsin använt, nästan! använder den aldrig idag...men skulle kanske kunna sätta den på en virvel eller nått....om jag var tvungen!

Då gick jag från den lilla plastpinnemicken som följde med mitt Soundblaster AWE32 till denna AKG mik, så det kändes ju nog ok i den stunden.

Senare köpte jag en ADK A51, och slogs av att den var hästlängder bättre, på precis allt.....sång, gitarr, effektinspelningar.....you name it!

Nu är jag inte längre alls speciellt förtjust i ADK-miken heller, men det handlar inte dirkekt om att den är dålig........men AKG C1000s däremot är RUTTEN!!!!

Jag önskar ingen olyckan att införskaffa den micken! Möjligtvis om den går för UNDER tusenlappen idag!? om den ens finns längre!?

Om du vill ge bort den så kan jag ta den 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Nu har även jag införskaffat denna MT47.. låter svinbra! ..Dock verkar det som att priset inte gått ned, den är tillfälligt billigare.. Luthman ska tydligen ta 2995 för den, att 4Sound kunde sänka priset så mycket berodde på att de köpte in 200 stycken för hela kedjan.. När de är slut så kanske det inte går att få så billigt längre.. Men man vet ju aldrig.. Det är ju inte ovanligt att erbjudanden kommer tillbaka/varianter på erbjudandet..

/David

EDIT: Kollade upp Luthmans hemsida.. 3995 kostar den där!

Link to comment
Dela på andra sajter

hm...har heller aldrig testat nämnda mik, så jag ska inte uttala mig, den kan säkert vara bra.

Men att en mik för 2000 aldrig är dålig måste jag deffinitivt argumentera emot!!

Jag innehar en AKG C1000s, som -96/-97 eller nått kostade 3000:-, och det är nog fan den sämsta mik jag någonsin använt, nästan! använder den aldrig idag...men skulle kanske kunna sätta den på en virvel eller nått....om jag var tvungen!

Då gick jag från den lilla plastpinnemicken som följde med mitt Soundblaster AWE32 till denna AKG mik, så det kändes ju nog ok i den stunden.

Senare köpte jag en ADK A51, och slogs av att den var hästlängder bättre, på precis allt.....sång, gitarr, effektinspelningar.....you name it!

Nu är jag inte längre alls speciellt förtjust i ADK-miken heller, men det handlar inte dirkekt om att den är dålig........men AKG C1000s däremot är RUTTEN!!!!

Jag önskar ingen olyckan att införskaffa den micken! Möjligtvis om den går för UNDER tusenlappen idag!? om den ens finns längre!?

Haha, är du galen?? 😛

Vi har använt en ADK A51 ett bra tag, och för bara några veckor sen så testade vi en AKG C1000s som vi lånade, och den var LÄTT riktigt bra.

Kanske inte till sång, men den lyfte upp akustisk gitarr mycket bättre än ADK A51. Även om man har den som bakgrund till gitarrförstärkare funkar den riktigt bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

"Har en hifi-förstärkare med rör. Säljaren påpekade att de skall bytas vartannat år, eftersom de då brukar gå sönder. Har haft den nu i 15 år och har aldrig bytt!

Spelar dagligen."

- Vilken är det 😆? Teoretiskt försämras ljudkvaliteten på rör i förstärkare (och mikrofoner?) fr.o.m första gången man slår på den men i praktiken är det först

efter att man kört 100-tals (1000-tals) timmar som försämringen är hörbar - men 15 år, den låter säkert utmärkt men kan nästan garantera dig att du får ett

lyft ifall du nu byter rör! Hade själv en rörförstärkare för hifibruk som helt klart fick ett lyft när rören byttes men beror väl i.o.f.s. på vilken förstärkare man har!

Mvh Peder

Redigerat av Peder
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 8 månader senare...
Brist (oregistrerad)
- Vilken är det 😉? Teoretiskt försämras ljudkvaliteten på rör i förstärkare (och mikrofoner?) fr.o.m första gången man slår på den men i praktiken är det först

efter att man kört 100-tals (1000-tals) timmar som försämringen är hörbar - men 15 år...

Det behöver nödvändigtvis inte alls vara sant. När jag en gång bytte till helt nya föstegsrör i min Twin Reverb spelade jag inte många minuter innan två utav de nästan 30 år gamla rören sattes tillbaka i stärkaren. De lät helt en kelt bättre med dem på plats.

Visst, rör kan möjligtvis bli sämre med tiden men gamla välgjorda ryska rör kan säkert hålla och fungera utmärkt i decenier. Det finns andra komponenter som mycket snabbare åldras och slutar fungera - elektrolytkondesatorer exempelvis.

Rörplanket på www.gmf.se/planket är fullt med hjälpsamt folk som kan allt om rör. Där har en och annan myt slagits hål på.

Link to comment
Dela på andra sajter

ed: risken är uppenbar att folk kommer tycka att den låter sämre, nu när den blivit ännu billigare.

Exakt! Jag kan slå vad om att en tidning som t.ex. Sound on Sound skulle ge ett sämre omdöme efter en prissänkning än om dom hade recenserat den före.

...fast SoundOnSound skulle aldrig recensera just denna mic, eftersom det inte är något internationellt märke. Det är nämligen Luthmans eget "märke", som trycks enligt beställning på en kinesisk OEM-mic (i likhet med många andra "märken")... 😉

Med detta inte sagt att den är bra eller dålig, utan det är bara en liten upplysning. Det finns hur som helst smakprov på min testsite, om någon vill veta mer om hur den kan låta jämfört med andra. 😆

Personligen föredrar jag Studio Projects T3 om man ska prata om rörmicar - men den ligger lite högre i pris...

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi kör med en sådan i studion den låter mycket bra. Låter bättre en tex röde nt 1000 för 3000 som vi hade innan. MM gav tsm:n bra betyg när den kom för ca tre år sedan och då kostade 7000.

Vill ni höra hur den låter när vi spelar in kan ni lyssna på Trampbilar och plastpistoler där vi spelat in sången med en tsm 47 genom en focurite?! preamp och ett gammalt e-mu aps ljudkort.

Peronligen tror jag inte du kan få en bättre mick för 2000, sen tycker jag att själva upphängningen är ingen höjdare nu när micken börjar bli några år.

Link to comment
Dela på andra sajter

ed: risken är uppenbar att folk kommer tycka att den låter sämre, nu när den blivit ännu billigare.

Exakt! Jag kan slå vad om att en tidning som t.ex. Sound on Sound skulle ge ett sämre omdöme efter en prissänkning än om dom hade recenserat den före.

...fast SoundOnSound skulle aldrig recensera just denna mic, eftersom det inte är något internationellt märke. Det är nämligen Luthmans eget "märke", som trycks enligt beställning på en kinesisk OEM-mic (i likhet med många andra "märken")... 😉

Med detta inte sagt att den är bra eller dålig, utan det är bara en liten upplysning. Det finns hur som helst smakprov på min testsite, om någon vill veta mer om hur den kan låta jämfört med andra. 🙂

Personligen föredrar jag Studio Projects T3 om man ska prata om rörmicar - men den ligger lite högre i pris...

Precis, det ploppar upp så många märken på samma mikrofoner 😄

I SoS, MusicTech och andra engelska tidningar höjs sE electronics till skyarna bland budgetmikrofoner. Jag har fortfarande inte fått nån kläm på, om de är "vanliga ommärkta" kinamikrofoner - eller om de faktiskt har egen fristående tillverkning (i Kina).

Nån som vet? Nån som känner igen mikrofonernas modeller? 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

ed: risken är uppenbar att folk kommer tycka att den låter sämre, nu när den blivit ännu billigare.

Exakt! Jag kan slå vad om att en tidning som t.ex. Sound on Sound skulle ge ett sämre omdöme efter en prissänkning än om dom hade recenserat den före.

...fast SoundOnSound skulle aldrig recensera just denna mic, eftersom det inte är något internationellt märke. Det är nämligen Luthmans eget "märke", som trycks enligt beställning på en kinesisk OEM-mic (i likhet med många andra "märken")... 😆

Med detta inte sagt att den är bra eller dålig, utan det är bara en liten upplysning. Det finns hur som helst smakprov på min testsite, om någon vill veta mer om hur den kan låta jämfört med andra. 😆

Personligen föredrar jag Studio Projects T3 om man ska prata om rörmicar - men den ligger lite högre i pris...

Precis, det ploppar upp så många märken på samma mikrofoner 😱

I SoS, MusicTech och andra engelska tidningar höjs sE electronics till skyarna bland budgetmikrofoner. Jag har fortfarande inte fått nån kläm på, om de är "vanliga ommärkta" kinamikrofoner - eller om de faktiskt har egen fristående tillverkning (i Kina).

Nån som vet? Nån som känner igen mikrofonernas modeller? 😄

Det troligaste är att de tillverkas på någon av de befintliga fabrikerna, eftersom det nog ska väldigt mycket till för att man ska bygga en ny fabrik för ett enda märke... Med tanke på att de får bra vitsord överallt, så kanske det är hos 797, som tillhör de bästa - och troligen inte hos Sound King...?

Exempelvis Studio Projects (som får tillverkat hos 797 - och hittills är enda märket som inte håller fabriken hemlig... 😳 ), Sontronics och ADK tillverkar hos någon av de befintliga fabrikerna, men med hårdare specar än i de fall när OEM-micar bara märks på det sätt som beställaren önskar.

I nästa omgång testinspelningar ska det troligen kunna komma med ett par sE Electronics-modeller - och ett par från Microtec Gefell. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

ed: risken är uppenbar att folk kommer tycka att den låter sämre, nu när den blivit ännu billigare.

Exakt! Jag kan slå vad om att en tidning som t.ex. Sound on Sound skulle ge ett sämre omdöme efter en prissänkning än om dom hade recenserat den före.

...fast SoundOnSound skulle aldrig recensera just denna mic, eftersom det inte är något internationellt märke. Det är nämligen Luthmans eget "märke", som trycks enligt beställning på en kinesisk OEM-mic (i likhet med många andra "märken")... 😆

Med detta inte sagt att den är bra eller dålig, utan det är bara en liten upplysning. Det finns hur som helst smakprov på min testsite, om någon vill veta mer om hur den kan låta jämfört med andra. 😆

Personligen föredrar jag Studio Projects T3 om man ska prata om rörmicar - men den ligger lite högre i pris...

Precis, det ploppar upp så många märken på samma mikrofoner 😱

I SoS, MusicTech och andra engelska tidningar höjs sE electronics till skyarna bland budgetmikrofoner. Jag har fortfarande inte fått nån kläm på, om de är "vanliga ommärkta" kinamikrofoner - eller om de faktiskt har egen fristående tillverkning (i Kina).

Nån som vet? Nån som känner igen mikrofonernas modeller? 😄

Det troligaste är att de tillverkas på någon av de befintliga fabrikerna, eftersom det nog ska väldigt mycket till för att man ska bygga en ny fabrik för ett enda märke... Med tanke på att de får bra vitsord överallt, så kanske det är hos 797, som tillhör de bästa - och troligen inte hos Sound King...?

Exempelvis Studio Projects (som får tillverkat hos 797 - och hittills är enda märket som inte håller fabriken hemlig... 😳 ), Sontronics och ADK tillverkar hos någon av de befintliga fabrikerna, men med hårdare specar än i de fall när OEM-micar bara märks på det sätt som beställaren önskar.

I nästa omgång testinspelningar ska det troligen kunna komma med ett par sE Electronics-modeller - och ett par från Microtec Gefell. 😆

Microtec Gefell är jag väldigt nyfiken på.

Tummen upp för mikrofon testerna, Claes!

Link to comment
Dela på andra sajter

I nästa omgång testinspelningar ska det troligen kunna komma med ett par sE Electronics-modeller

Gemini?

Inget är bestämt så noga ännu, mer än att det är ok att låna. Det beror förstås på vad som finns på lager, så att jag kan låna dem - men jag kan ju framföra önskemål om vissa modeller, så får vi hålla tummarna... 😆

Jag räknar med att försöka sy ihop det i början av februari någon gång.

Link to comment
Dela på andra sajter

SOS hade en artikel om SE för nåt år sen. Som jag minns är det en egen fabrik. Hur mycket man skall tro på såna artiklar kan vara lite svårt att veta, jag menar vore jag journalist skulle jag gärna åka till Kina utan att behöva betala själv. Hur öppna ögonen är när man gör fabriksbesöket är lite svårt för oss läsare att veta. SOS var ju för övrigt i Australien också och besökte Rode, inget dumt resmål det heller.

Gunnar

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 månader senare...

Införskaffade mig MT47an nu för ett par dagar sedan. Testade den en hel del igår (mest på kvinnoröst) och jag måste säga att jag blev väldigt förvånad över hur den lät! Riktigt bra faktiskt! Sedan så AB testade jag den gentemot en B1 (okej, jag vet att det inte är likaartade mickar) och tyckte den lät jäkligt bra. Var riktigt nöjd när jag skaffade B1an och känner nu likadant. För 1995kr så är det väldigt mycket mick för dom pengarna. Samma som när man köpte B1an.

Har använt B1an till sång och som rumsmick för trumset men jag tror nog den nya MT47an tar över som rumsmick nu i och med att man har 9 olika karaktärsmöjligheter.

Har annars haft en Studio Projects TB1 (rörmick) som jag var riktigt nöjd med. Var dock tvungen att sälja av den då jag inte hade pengar till annat. Men jag har också haft en rad massa andra stormembransmickar mellan 1000-2500kr. Bla Oktava MC319 och ADK A51. B1an känner väl många till just nu. Behöver kanske inte gå in på den just nu.

Men till sång så har inte B1an "låtit" som jag velat. Därför blev jag just kanonnöjd när jag provade Mt47an igår.

Så för den som funderar på en till sångmick med lite annan karaktär till ens B1a så tycker jag helt klart man ska spana in MT47an! För dom pengarna kan man faktiskt testköpa den.

Kände bara för att skriva det

Redigerat av Olsberg
Slår ihop med tidigare tråd i ämnet
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...