Jump to content
Annons

Mastera till vinyl


crillemannen

Recommended Posts

Hallå,

Tänkte kolla med er om det är någon som kan ge mig lite mer kött på bena angående att mastera till vinyl. Är det något man vågar ge sig på elle är det ett big nono, dvs att man borde ge det till ett masteringshus som har specialiserat sig på det?

Tänkte kolla upp det för det rör sig om ett mix och masteringsjobb. Materialet är också ganska extrem-metal. Hårt , tungt och basigt.

Tack på förhand!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag vet inte hur mycket som stämmer men jag har hört att alla låga frekvenser måste ligga mono samt att det inte får finnas för låga frekvenser för då hoppar nålen.

Vart all den gränsen går har jag inte någon aning om.

Jag tror att de som pressar plattan annars gör en mastring till graveringen så du skulle väll kunna bara överlämna en vanlig mix.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har faktiskt gjort det med våran EP "Radio", eller snarare jag var med i masteringsstudion. Var inga konstigheter egentligen.

Kanske inte pressa för hårt i volym (som alltid) sen är jag inte helt 100% om det behövs men han cuttade vid 50hz.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är inte alls särskillt komplicerat att masta för vinyl och skiljer sig egentligen inte från vanlig mastring. Det man ska akta sig för är diskantpeakar och låga frekvenser som ej ligger i mono. För att safa brukar jag göra allt under 300 hz i mono, samt kolla så att allt över 6khz är någorlunda jämt; tex s, t och p i sång, eller brighta hihats.

Med det sagt ligger det mycket på den som cuttar vinylen att få överföring att låta bra, så skickar du dem en bra master, ska du se att resten ordnar sig.

mvh Jon

Redigerat av Yllet
Link to comment
Dela på andra sajter

Man behöver inte tänka extra på headroom då? Dvs inte limitera?

Jag har för mig att det som är mastrat enligt Mastered for iTunes-direktiven ska funka på vinyl med. Men ska tillägga att detta med "hur mycket kan man pressa" är något jag inte brytt mig om att engagera mig i, då det förmodligen skulle leda till att jag skulle limitera betydligt mer aggressivt än vad som faktiskt låter bra. Intressant fråga!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag gjorde en vinylmaster för inte så länge sen. Det jag tyckte var viktigt då var att

eftersom man skickar digitala filer (om du nu också ska göra det) så kan man göra

dem till 96/24, då det ska ut analogt vid graveringen. Med det vinner du även mycket

kvalitet i ljudet om du även mastrar i det formatet. Finns en bra artikel i ämnet här:

http://varietyofsound.wordpress.com/2012/11/02/working-itb-at-higher-sampling-rates/

Link to comment
Dela på andra sajter

Tackar för svaren.

Man behöver inte tänka extra på headroom då? Dvs inte limitera?

Nä, det finns ofta ingen vits med att limitera det som ska direkt på vinyl, om det inte är så att din limiter har ett sound som du vill åt.

/Jon

Redigerat av Yllet
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag gjorde en vinylmaster för inte så länge sen. Det jag tyckte var viktigt då var att

eftersom man skickar digitala filer (om du nu också ska göra det) så kan man göra

dem till 96/24, då det ska ut analogt vid graveringen. Med det vinner du även mycket

kvalitet i ljudet om du även mastrar i det formatet. Finns en bra artikel i ämnet här:

http://varietyofsoun...sampling-rates/

då "artikeln" bortser från AD/DA omvandlingen så förstår jag inte riktigt hur den på nåt sätt styrker det du påstår

Link to comment
Dela på andra sajter

"Demonproducenten"

-Det var inte direkt meningen att starta någon debatt, ITB vs. Analogt är väl lite off-topic här.

Det jag ville framlägga var att eftersom gravering allting sker analogt så finns det en rejäl vinst i att skicka 96/24 upplösning, hur man kommer fram till det formatet (oavsett originalformat) är upp till var och en för sig att avgöra om det finns någon vinst i.

Link to comment
Dela på andra sajter

"Demonproducenten"

-Det var inte direkt meningen att starta någon debatt, ITB vs. Analogt är väl lite off-topic här.

Det jag ville framlägga var att eftersom gravering allting sker analogt så finns det en rejäl vinst i att skicka 96/24 upplösning, hur man kommer fram till det formatet (oavsett originalformat) är upp till var och en för sig att avgöra om det finns någon vinst i.

Hurvida 24/96 låter bättre än 24/44 råder det högst delade meningar om. Dock står det helt klart att om du spelat in och mixat i 24/44 så finns det ingen anledning att upsampla bara för att skicka på press, det tar endast onödig plats.

/Jon

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns aldrig anledning till uppsampling eller konvertering till högre bitdjup än originalmixen/originalfilerna och dess "sample rate" eller bit djup. Som sagts ovan så är det ett onödigt steg som endast skapar större filer.

Ska man leverera 24/96 så ska grundfil(er) samt projektets inställningar redan från start ha minst lika bra/höga värden (bitdjup/"samplerate") som det tänkta slutformatet/resultatet ska få.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mastrar man analogt finns det i mina öron en klar vinst i att digitalisera det i 96/24 för att skicka till gravering. Sen finns det även andra vinster om man fortsätter att bearbeta digitalt "ITB" med mindre "aliaising" och "inter modulation distortion. Men allt är såklart subjektivt, det är ju inga absoluta sanningar jag försöker förmedla.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mastrar man analogt finns det i mina öron en klar vinst i att digitalisera det i 96/24 för att skicka till gravering. Sen finns det även andra vinster om man fortsätter att bearbeta digitalt "ITB" med mindre "aliaising" och "inter modulation distortion. Men allt är såklart subjektivt, det är ju inga absoluta sanningar jag försöker förmedla.

Aliasing är inga problem sålänge du använder pluggar med oversample (OM det ens behövs), vilket de flesta gör idag.

Redigerat av Yllet
Link to comment
Dela på andra sajter

Aliasing är inga problem sålänge du använder pluggar med oversample (OM det ens behövs), vilket de flesta gör idag.

Näe, just de aspekterna är nog inte lika hörbara idag som de var för kanske 10 år sen. Men jag upplever att de flesta pluggar låter bättre och gör ett bättre jobb vid högre samplingsfrekvens, framförallt vid restaurering med declick, denoise och liknande, skillnaden är ganska stor. Jobbar med vinylrestaurering dagligen, och sen vi bytte till 96k har resultatet i upplösning och kvalitet varit mer än märkbar, och uppskattad.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mastrar man analogt finns det i mina öron en klar vinst i att digitalisera det i 96/24 för att skicka till gravering. Sen finns det även andra vinster om man fortsätter att bearbeta digitalt "ITB" med mindre "aliaising" och "inter modulation distortion. Men allt är såklart subjektivt, det är ju inga absoluta sanningar jag försöker förmedla.

alltså... har du fantiserat ihop dina teorier eller bygger du dom på nåt?

du verkar ju inte ens veta själv varför du tycker det du tycker?

"allt är subjektivt" är ju bara svammelsurium - antingen finns det en poäng i det du säger eller också inte

det här är ingen "jag gillar"-diskussion

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu tycker jag att Demonproducenten är lite tarvlig! Vi pratar om frekvens nu inte bitdjup! Jag kan mycket väl tänka mig att om man ursprungligen spelar in i 96 Khz i sin DAW så finns mer utrymme för vikfrekvenser (Nyqvist) att flyttas utanför det hörbara området.. Intermodulation, frekvensmodulation etc.. En modern dator klarar lätt av att hantera 96 Khz.. Om du hårdställt din DAW till 44,1 Khz redan från början så tvingas ju alla pluggar att hantera detta internt redan från början.. Bitljup är en annan sak då det oftast handlar om 32 bit floating internt.. Men att ställa in DAW på 44,1 Khz blir ju en absolut gräns.. Lika bra att ställa in på 96 Khz på en gång då. Läste du artikeln ens Demonen? Jag tyckte den gav ett AHA i alla fall! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu tycker jag att Demonproducenten är lite tarvlig! Vi pratar om frekvens nu inte bitdjup! Jag kan mycket väl tänka mig att om man ursprungligen spelar in i 96 Khz i sin DAW så finns mer utrymme för vikfrekvenser (Nyqvist) att flyttas utanför det hörbara området.. Intermodulation, frekvensmodulation etc.. En modern dator klarar lätt av att hantera 96 Khz.. Om du hårdställt din DAW till 44,1 Khz redan från början så tvingas ju alla pluggar att hantera detta internt redan från början.. Bitljup är en annan sak då det oftast handlar om 32 bit floating internt.. Men att ställa in DAW på 44,1 Khz blir ju en absolut gräns.. Lika bra att ställa in på 96 Khz på en gång då. Läste du artikeln ens Demonen? Jag tyckte den gav ett AHA i alla fall! 🙂

och med detta inlägg förklarade du varför man ska använda 96/24 för att mastra till vinyl - och vad fördelarna är?
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...