Jump to content
Annons

Den mest använda baskaggemicken


joachime

Recommended Posts

Ok. Nu är det dags för en pryl-gallup igen. Vilken är din främsta mick till bastrumma. Alltså, vilken använder du oftast?

Själv tror jag att jag använt AKG D112 mest, om jag ser över ett längre tidsperspektiv.

En annan sak. Om ni inte hittar er mick på listan, skriv gärna ett inlägg om vilken mick ni använder.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det är länge sedan jag hade något trumset att micka upp. Det var när jag hade mitt band för 100 år sedan ungefär - så jag har ingen egen erfarenhet av Earthworks' trumkit - men jag tyckte att det kunde vara värt att nämna i sammanhanget... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

jeckeman (oregistrerad)

Använder mest Beta52 , men innan den kom så var det mycket D112 eller Electrovoice grispick. I början av min karriär var det Sm57 ,, använder jag även än idag på vissa jobb... 🙂

Har använt Shure Sm 91 till många grejer där det inte finns håll i skinnen..

Den låter riktigt bra...

Men Beta 52 funkar till allt om man vill ha lite mer lågflås o luft o puff...

Typ Coverband, gospel, husband, metal. rockn-roll... den är väldigt bra.. med denna mick behöver man inte skruva ihjäl sig..

Nu har jag nästan bara jobbat live så i Studiosyfte vet jag inte direkt, men jag har använt Beta 52 där med utan problem.. D112 'an är lite "näsig" tycker jag..

smaken e som baken..

Link to comment
Dela på andra sajter

Hoho! Är ju själv trummis, så jag förstår verkligen frågan. Men... snacka om nördig tråd! 😉 Jag visar den här för min sambo och då säger hon att jag ska gå ut i friska luften istället 🙂

Hittade inte min mic i listan för övrigt, har en no-name mikrofon från 80-talet som gör att mitt baskaggeljud låter som när man trampar på en burk Risifrutti ungefär... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

på det glada 80-talet var jag en fattig tonåring:

ena elementet i en hörlur kunde fungera som mick för baskaggen.

det innebar ju att vi fick en mick att hänga över golvpukan, vilket naturligtvis utgjorde själva essensen i upptagningen av ett dynamiskt (åtminstone tempovis) trumkomp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hoho! Är ju själv trummis, så jag förstår verkligen frågan. Men... snacka om nördig tråd! :rolleyes: Jag visar den här för min sambo och då säger hon att jag ska gå ut i friska luften istället 😛

Hittade inte min mic i listan för övrigt, har en no-name mikrofon från 80-talet som gör att mitt baskaggeljud låter som när man trampar på en burk Risifrutti ungefär... 😄

Javisst är det jobbigt med flickvänner som inte förstår allvaret i någonting, Hammagrella! Min fru kan fortfarande inte hämta rätt mick när jag vrålar efter en BETA 52:a! De enda mickar hon kan är BETA 58 och SM 57 och då har vi varit ihop i mer än tio år nu.

Sen har jag alltdi trott att nördig betydde "töntig, inskränkt, fånig" etc. När nu Mammastella gör sitt inlägg förstår jag ju att det betyder "jätteviktigt, initierat, kunnigt, livsnödvändigt" etc. Men hur ska vi få damerna att förstå detta innan det är för sent? Hur ska tjejer någonsin kunna lyckas inom musikbranschen om de inte ens vet hur man får till ett schysst baskaggesound?

Kan sen Hammargädda förklara varför han brukar trampa på Risifruttis för, skulle man snart kunna se påsken an med tillförsikt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Använder mest D112 för att man är bekväm och lat. Annars använder jag gärna någon stormebrankonding och de bästa ljudet har jag fått ur en Neuman M49 rörmic från 50-talet. Den fick dock stå en bit framför kaggen för att tåla trycket.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hittade inte min mic i listan för övrigt, har en no-name mikrofon från 80-talet som gör att mitt baskaggeljud låter som när man trampar på en burk Risifrutti ungefär... 😆

Ledsen att jag missade den. Jag noterar den på ett separat papper... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...