Jump to content
Annons

Håkan Hellström textplagiat


Groovebox

Recommended Posts

En tanke som slog mig är att.

Det kan ju vara som så att han betalar dom artister som han lånat av och som ligger på samma bolagskoncern som han själv gör under bordet. Dom får alltså pengar utan att dom nämns som upphovsmän på låten. Eftersom det finns bara ett fåtal stora bolag kvar som kontrollerar hela marknaden.

Såvitt jag vet är det så man brukar göra. Såvitt jag vet är Drängarna de enda som faktiskt blivit dömda för plagiat. Det innebär såklart inte att det är enda gången någon varit skyldig till att plagiera, men oftast gör man då upp utanför domstolarna.

Edit: Ett smått obegripligt stavfel 🙂

Redigerat av JJRockford
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Såvitt jag vet är det så man brukar göra. Såvitt jag vet är Drängarna de enda som faktiskt blivit dömda för plagiat. Det innebär såklart inte att det är ändå gången någon varit skyldig till att plagiera, men oftast gör man då upp utanför domstolarna.

Jag har också hört att det går till så från bransch folk. Men det avfärdade everlasting som konspirationsteorier hehe

Link to comment
Dela på andra sajter

Hade helt missat detta. Så du menar att jag ska stå ut med påhopp för att min åsikt anses vara svårförstådd? Själv tycker jag att jag föregått med gott exempel genom att inte någon gång påstå att någons åsikt är dum, mindre värd eller på annat sätt dålig. Jag kan däremot tycka att vissa åsikter är mindre rätt vilket inte är samma sak som att säga att de är sämre.

Nej, det här känns som sagt mycket trist.

Att det är skillnad på "skyldig" och "dömd" är inget man kan ha en åsikt om, det är ren objektiv fakta.

Men jag tycker såklart inte att man ska göra några påhopp för den sakens skull.

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns det bevis för att du har kopierat vad andra har skrivit?

Jag har skrivit en låt som heter Himlen den brinner. En musik docent har för aftonbladets räkning jämfört min Himlen den brinner mot Kiss Heavens on fire och hade följande att säga om det.

Jag brukar vara försiktig med att peka ut likheter. Men i det här fallet är de mycket slående.

Han har, för Aftonbladets räkning, analyserat "Himlen den brinner" och Kiss "Heavens on fire".

- Det är samma grundtempo, rytmiska rörelser, andhämtning och frasering i dem.

En gitarrslinga i "Himlen den brinner" är enligt docenten direkt hämtad ur "Heavens on fire". .

- Gitarrerna spelar helt enkelt "Heavens on fire". Både det instrumentala och det vokala uppvisar stora likheter.

- Vore jag konsult kiss så skulle jag ge rådet att gå vidare. En domstol behöver inte ens kalla in expertis för att avgöra detta. Likheterna blir bara tydligare ju mer man lyssnar, säger Docenten.

Fan mina fans tycker jag är unik och på studio forum sitter en av dom som varit medlemmar längst och försvarar mig med att jag kan visst ha skrivit låten utan att ha hört den här låten heavens on fire, vem fan har hör den förresten.

Oj jag kan inte skriva mer nu då jag fick ett samtal från en advokat från usa som reprensenterar kiss, undra vad han vill?

Link to comment
Dela på andra sajter

Haha, nu börjar konspirationsteorierna dyka upp. Eller vänta Erik dp hade ju en också. Nå, ni är iaf i gott sällskap med varandra.

...Åh. Jag har hela tiden utgått ifrån att han är ensam låtskrivare. Så att det skulle vara frågan om någon konspiration har i alla fall inte jag funderat på.

Link to comment
Dela på andra sajter

Oj jag kan inte skriva mer nu då jag fick ett samtal från en advokat från usa som reprensenterar kiss, undra vad han vill?

Moget! Gör nu inte en JJRockford, utan svara bara på frågan:

Finns det, eller finns det inte, bevis för att du har kopierat vad andra har skrivit?

Link to comment
Dela på andra sajter

Moget! Gör nu inte en JJRockford, utan svara bara på frågan:

Finns det, eller finns det inte, bevis för att du har kopierat vad andra har skrivit?

Jag har aldrig kopierat någon, jag har inte ensamrätt på ord så därför kan det med all säkerhet finnas ord i mina låtar som finns i andra låtar. Det kan säkert oxå finnas enkla meningar men inte hela verser eller refränger. Vem fan skriver så deprimerande självmords benägen musik som jag. Inte vad jag hört eller sett.

Har du hittat något får du gärna säga till.

Redigerat av ironman
Link to comment
Dela på andra sajter

Samma låt som jag skrev om tidigare ☺️:

http://www.google.com/m?q=%22blind%20of%20the%20goal%20of%20my%20moving%20feet%22

Alla träffar refererar till min låt.

Fotnot: jag hette Persson innan jag gifte mig och bytte efternamn.

Edith: citattecknen försvann.

Redigerat av D Vibe
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har aldrig kopierat någon, jag har inte ensamrätt på ord så därför kan det med all säkerhet finnas ord i mina låtar som finns i andra låtar. Men inte hela meningar eller hela verser eller refränger.

Något snarlikt (no pun) har faktiskt Hellström också sagt om sitt låtskrivande.

Med tanke på din stenhårda utbasunering om att Hellström visst kopierar andras låtar; vilken trumf sitter du på som gör att folk borde tro mer på ditt ord än Hellströms?

Link to comment
Dela på andra sajter

Något snarlikt (no pun) har faktiskt Hellström också sagt om sitt låtskrivande.

Med tanke på din stenhårda utbasunering om att Hellström visst kopierar andras låtar; vilken trumf sitter du på som gör att folk borde tro mer på ditt ord än Hellströms?

Den är inte stenhård, det är en intressant sak att diskutera oavsett vem artisten är. Och i hellströms fall är det så uppenbart att jag anser att det är extra intressant att diskutera. Sen att du mfl inte tycker att han gjort sig skyldig för att en domstol inte dömt honom och avfärdar all expertis som nonsens får ju stå för er. Men det intressanta i det hela är att sedan hellvalla burn fått lite exponering och framgång så har du blivit så mesig och försynt, jag vet att den där gamle rebellen valle som raljerade i tråd efter tråd håller med mig 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

i hellströms fall är det så uppenbart att jag anser att det är extra intressant att diskutera.

Absolut intressant. Men jag tror du missade frågan:

Både du och Hellström har snarlik syn på ert eget skrivande och huruvida ni kopierar andras verk eller inte. Du säger att du inte kopierar andras verk, men påstår att Hellström visst kopierar andras verk. Så, vilken trumf sitter du på som gör att folk borde tro mer på ditt ord än Hellströms?

Link to comment
Dela på andra sajter

Absolut intressant. Men jag tror du missade frågan:

Både du och Hellström har snarlik syn på ert eget skrivande och huruvida ni kopierar andras verk eller inte. Du säger att du inte kopierar andras verk, men påstår att Hellström visst kopierar andras verk. Så, vilken trumf sitter du på som gör att folk borde tro mer på ditt ord än Hellströms?

Den stora skillnaden ligger väll i att jag skapar musik, jag kopierar inte en befintlig låt eller text i syfte att nå en viss typ av fans.

Jag citerar Håkans egna ord: - Att sno från andra är en bra grej om man vill att likasinnade ska lyssna på musiken. Jag tycker det uttalandet summerar hur han skriver sina låtar. Han kan ju det här med marknadsföring iallafall.

Redigerat av ironman
Link to comment
Dela på andra sajter

Absolut intressant. Men jag tror du missade frågan:

Så, vilken trumf sitter du på som gör att folk borde tro mer på ditt ord än Hellströms?

Vad menar du? HH säger ju själv att han snor eller "lånar" som han väljer att uttrycka det.

  • Gilla 2
Link to comment
Dela på andra sajter

Vad menar du? HH säger ju själv att han snor eller "lånar" som han väljer att uttrycka det.

Du kan gå tillbaka och svara på de tre fyra frågorna jag har ställt dig men som du systematiskt har ignorerat. Sedan ska jag fundera på om jag har lust att svara dig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Med tanke på din stenhårda utbasunering om att Hellström visst kopierar andras låtar; vilken trumf sitter du på som gör att folk borde tro mer på ditt ord än Hellströms?

Varför behöver någon överhuvudtaget tro mer på den ena eller den andres ord? Tror du att du kan uppnå någon slags objektiv sanning här?

Känner lite igen resonemanget om en viss chef som var här i Stockholm i dagarna... 🙂 Sjöng han falskt eller inte? Och vem avgör det?

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag anser inte Hellström skyldig till vare sig stöld eller något annat upphovsrättsrelaterat brott. Av det enkla skälet att det inte går att påstå något sådant med säkerhet. Däremot, som jag varit inne på tidigare, kan jag tycka att han framstår som lat och fantasilös i sitt skrivande.

hur kan du vara så vag i det första men inte i det andra?

om du är så osäker så kan du ju knappast mena att han är lat och fantasilös - du vet ju inte om han faktiskt knåpat ihop raderna själv utan att lånat nåt från nån annan

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

vilken trumf sitter du på som gör att folk borde tro mer på ditt ord än Hellströms?

att inte en lista likt den som ställts upp för herr H har ställts upp för ironman kanske inte kvalificerar till ett trumf - men en ganska stark hand ändå

Link to comment
Dela på andra sajter

att inte en lista likt den som ställts upp för herr H har ställts upp för ironman kanske inte kvalificerar till ett trumf - men en ganska stark hand ändå

Det var lite det svaret jag var ute efter: att någon form av "bevis" är av vikt för att peka på någon som låttjuv ("en som kopierar").

Ironman kan hävda att han "inte kopierar" så länge någon inte tar en av hans låtar som han "inte har kopierat" och skapar en liknande lista som den som har skapats för att peka finger på Hellström i den här tråden. Fram till dess är ironman "oskyldig".

Personligen tror jag att ironman är en låttjuv.

Link to comment
Dela på andra sajter

hur kan nåt som är mindre rätt vara lika bra som det som är rätt?

För att det som anses rätt är en åsikt, inte en sanning. En åsikt är relativ medan en sanning (om det ens går att säga att det finns sanningar) är absolut. Jag tycker ju att jag har rätt i det jag diskuterat och argumenterat för i den här tråden. Det är en del som inte tycker jag har rätt. Skillnaden, som jag upplever det, är att många i tråden har åberopat att jag är allt från lite mindre intelligent än dem till att jag är dum i huvudet medan jag själv tycker att dessa antagonister förvisso har mindre rätt än mig men att deras åsikt inte är sämre eller mindre värd för det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Apropå Hellströms musik.

Är det bara jag som reagerat på att gitarren låter ostämd i hans singel som spelas på P3 flera gånger per dag (Över för mig(?))?

Link to comment
Dela på andra sajter

Apropå Hellströms musik.

Är det bara jag som reagerat på att gitarren låter ostämd i hans singel som spelas på P3 flera gånger per dag (Över för mig(?))?

Det kan vara så att det är gjort med flit för att man inte skall höra vilken låt gitarren ursprungligen kommer ifrån 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm.. nä, har inte tänkt på det. Vilken av gitarrerna, det är ju ett par stycken?

Den första, och den verkar gå genom hela låten..

Från början trodde jag det var stråken som var ostämd men det verkar snarare vara så att den skär sig mot gitarren.

Link to comment
Dela på andra sajter

hur kan du vara så vag i det första men inte i det andra?

om du är så osäker så kan du ju knappast mena att han är lat och fantasilös - du vet ju inte om han faktiskt knåpat ihop raderna själv utan att lånat nåt från nån annan

Jag vet faktiskt inte vad bättre jag kan svara på det än att du förstås har har en poäng.

Men jag föredrar nog ändå att se på Hellström som "lat och fantasilös i sitt skrivande" än att hänga på Kina-tåget i den här tråden och anklaga Hellström för ett brott han inte dömts skyldig till. Jag är låtskrivare själv – en av de få i den här tråden som inte har förmågan att skriva något unikt – så det känns mer naturligt för mig att värna om begreppet "oskyldig tills motsatsen bevisats".

Jag tycker inte om att bli stämplad på godtyckliga grunder.

Stäm mig!

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Gäst
Detta ämne är nu stängt för fler svar.

×
×
  • Skapa ny...