Jump to content
Annons

Reflekterande hård vägg i inspelningsrum?


Bullerbyn

Recommended Posts

Annons

Det var väl inte ovanligt förr i alla fall. Ett lite större inspelningsrum kunde vara hård del med släta väggar o hårt golv i halva o dämpad del med tex heltäckningsmatta...

Precis, har för mig att jag sett det i ngn. studio?

Link to comment
Dela på andra sajter

I studion jag jobbade på 80-talet hade vi en echochamber. Var ca 6x4 meter stor klädd med vit badrumsklinker.. Där kunde vi rigga upp högtalare och minkar för att skicka in signal för att få naturligt reverb.. Man kunde plasera högtalar och mikrofoner lite olika för att få speciella sound. Med tanke på storleken på ditt rum så borde du kunna få till riktigt bra effekter på t.ex trummor!Här lite mer info http://en.wikipedia....ki/Echo_chamber

Du borde kunna få lika bra echo chamber som Abbey Road hade.. Här ett foto på deras Echo_chamber_with_pillars_610x405.jpg

Redigerat av hegobald
Link to comment
Dela på andra sajter

Spelade in ett stonerband för några år sedan och de ville verkligen mosa trummorna. Så jag körde ut hela trumpaketet genom en risig högtalarlåda, placerad i betongkorridoren utanför studion som jag sedan mickade. Blev faktiskt riktigt schysst till slut.

Link to comment
Dela på andra sajter

Spelade in ett stonerband för några år sedan och de ville verkligen mosa trummorna. Så jag körde ut hela trumpaketet genom en risig högtalarlåda, placerad i betongkorridoren utanför studion som jag sedan mickade. Blev faktiskt riktigt schysst till slut.

Har gjort samma sak själv.. Vi placerade ett trumset ute i en betongkorridor och mickade upp 7 meter från det.. Lät fett gött! 80-talet! Då var man tvungen att vara mer kreativ.. Fanns inga VST-pluggar då! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Funderade på om man har ngn. nytta av att ha en vägg av sten eller klädd med plåt eller liknande för att kunna få slamrigare ljud av trummor? Rummet är ca 5x10m. Galen tanke?

sten kan man använda som "random pattern diffusor". http://johnlsayers.com/Recmanual/Pages/Diffusion.htm

stål eller alumineum plåt kan man änvända som membran i membran absorbent för lågfrekvens absorbering. Även plywood kan används som membran.

plåt direkt på en vägg sklulle jag inte rekomendera efter som det inte kommer fylla nån akustik funktion och kan dessutom för oväsen om den börjar vibrera med lågfrekvens.

Det jag även skulle rekomendera bygga spaltpanel(slat) resonator i diverse geometriska former(olika vinklar) över stora ytor. för att behålla "liv" i rummet. vinklar är nödvändiga för att eliminera flutter eko, ytor bör vara ca 12(10 funkar säkert åxå) grader oparalella, vinklarna gör åxå att det blir absorbering över bredare frekvens område efter som det blir varierat djup i resonator "lådan", man bygger ingen låda utan det är golv/väggar/tak blir delar av lådan men man bygger vertikala skilje väggar om olika typer av akustik konstruktion.

Stämda bradbandig till bas området(altså ca 400hz-500hz och så lågt det går)

Det går åxå att bygga med diffuserande spaltpanel, polly slat resonator(samma form som plly difusor) eller diffuserande spalt panel mönster mm. Egenteligen behöver man inte ha högfrekv alls i rumm av den här storleken annat än kanske taket(breoende på vad det är för takhöjd).

Men det det är åxå möjligt att bygga ena delen av rummet mer livlig och andra mer dempad.

här är ett exempel på ett rum som är helt behandlat med spaltpanel:

mNiS9MF.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...