Jump to content
Annons

Vad har du för Midi keyboard. ? tips,råd,Positivt/Negativt


Kr-illo

Recommended Posts

Hej.

Till alla er som har/ eller ska köpa en midi-keyboard.

* Vilken modell har du....och varför blev det just den?

* Hur stor ska man köpa . . . 25 , 49 , 61 , 88 key´s ?

* Vad bör man tänka på/ se upp med innan ett köp ?

* Varför tillverkas inte alla modeller upp till 88 key´s ?

* Novation impulse har t,ex något som kallas Automap 4 control software. Är det bra ?...

känns som att det är ett trick att locka köpare. Har inte alla midi-keyboards något liknande ?

* Är det värt att vänta på att "morgondagens" midi-keyboards ger FETARE valuta för pengarna ?

Skulle vara otroligt tacksam om någon ger lite tips/råd till mig

och alla andra läsare som undrar samma sak?

TACK ! ☺️

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Har ett Yamaha cp33 stagepiano, 88 svartvita. Gillar att ha hammarmekaniken. Ska enl vad jag läst fungera riktigt bra som midi-keyboard, men jag använder den bara till Ipad (med ett midi-mifi interface då usb-utgången kräver drivrutiner). TUNGT om man vill vara portabel.

Har även ett gammalt 4 eller 5 oktavigt batteridrivet midi-keyboard från Roland (PC...och ngn siffra). Funkar bra på resande fot.

Redigerat av Erik dP
Link to comment
Dela på andra sajter

I mitt fall så är jag ute efter att köpa mig en riktigt avancerad midi-keyboard... hellst 88 key´s eftersom jag vill spela med båda händerna,

men jag kanske kan tänka mig att gå net till 61 key. (om jag hittar en som är enormt bra)

KVALITE` är jätteviktigt då detta är mitt huvudinstrument !

Jag använder mig enbart av VST instrument (cubase) och att hitta en bra midi klaviatur som har ALLT, är snudd på omöjligt.

Den ena har något som den andra inte har.....medans den fjärde saknar finesser som den tredje aldrig fick... (suck 😏 )

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har Cme Uf 80, 88 keys med Hammer Action mekanik. Vill ha 88, för att inte begränsa mig och ville ha tunga tangenter. Väldigt nöjd med förutom färgen på metal chassit är helt värdlöst, bara nudda med fingrar och färg suddas bort.

 

Annars väldigt nöjd.

Redigerat av hellfog
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har Cme Uf 80, 88 keys med Hammer Action mekanik. Vill ha 88, för att inte begränsa mig och ville ha tunga tangenter. Väldigt nöjd med förutom färgen på metal chassit är helt värdlöst, bara nudda med fingrar och färg suddas bort.

 

Annars väldigt nöjd.

Har åxo funderat på en CME UF80, men för mig så är CME helt okänt, och måste i så fall åka och provspela den innan ett köp 😲

Har den inbygd Arpeggio ? Och aftertouch ?

Kikade runt lite....och hittade en CME VX80....känner du till den?....och i så fall...är det någon större skillnad ?

Link to comment
Dela på andra sajter

http://www.thomann.d...o_oxygen_88.htm

Denna har jag fått lite gas på, fast jag klarar mig nog faktiskt på 61 tangenter när jag tänker efter.

Hmmm...den är kanske inte så tokig. 😏

M-audio gör ju bra grejer !

Börjar fundera på om jag verkligen ska ha en klaviatur med Hammer action?

Mina fingrar kommer typ att spy...då många av mina VST-ljud från EWQL kräver ganska mycket velocity.

Avvaktar med spänning,för att ta en närmare titt på M-audio Axiom Air ...som kommer 26 april 🥰

http://www.m-audio.com/products/en_us/AxiomAIR61New.html

Link to comment
Dela på andra sajter

Har åxo funderat på en CME UF80, men för mig så är CME helt okänt, och måste i så fall åka och provspela den innan ett köp 😲

Har den inbygd Arpeggio ? Och aftertouch ?

Kikade runt lite....och hittade en CME VX80....känner du till den?....och i så fall...är det någon större skillnad ?

Ursäkta för sent svar, hade glömt bort tråden.

CME VX80 känner jag till den har motor reglerade faders, men har hört vissa har haft problem med VX80. Jag vet inte inte så mycket om den.

UF80 har aftertouch, tror inte den har Arpeggio, inget jag har sett alla fall. Uf80 kostar ca 4000-4500 ny.

Link to comment
Dela på andra sajter

Antar att du redan övervägt Fatar? ...

http://www.thomann.d...vmk188_plus.htm

Hejsan JohnRick.

Jo jag har tittat lite på den....(inte i verkligheten...utan bara på internet)

Men den är inte riktigt 100 😲 Det känns som att Studiologic VMK-188 Plus saknar något.

Jag söker en midi-keyboard som har allt ....och lite till.

Men jag kan inte någonstans se om Studiologic VMK-188 Plus har inbyggd Arpeggio.

Dessutom saknar den drum pads. Vilket jag tror kan komma till nytta. ☺️

Och själva tanken med att ha en display är väl ändå att man ska kunna se något i den ? (på tok för liten)

Sedan känns det som att vridreglagen sitter lite för nära varandra... 😲

Kan tänka mig hur jobbigt det måste vara, att av misstag råka peta till fel ratt.. p,g,a en sådan miss.

Alla dessa små brister får Studiologic VMK-188 Plus att hamna lite i skuggan. 😕

Men... Tack för tipset iaf 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Novation Impulse 49 kör jag med.

Klaviaturen i sig är helt ok, bra känsla för pengarna. Bra rattar, reglage, pitchbend, MW och trevliga slagplattor.

Automap 4 då? Nej.

Lusläst manualen flera gånger nu och antingen är jag dum i huvudet eller så är något fel. Bryr jag mig? Skiter i vilket.

Klickat ur allt vad automap heter och kör på hederlig pålitlig "midilearn". Jag måste dock trycka in knappen "Plugin" på klaviaturen när jag hoppat mellan spåren i Cubase. Fanskapet hoppar alltid tillbaka till "Midi" och där händer inget.

Borde kanske söka efter ett alternativ men nu har ju en fungerande setup. Utan Automap.

Fridens

Link to comment
Dela på andra sajter

Roland A-500pro 49 dock men väldigt bra tycker jag.Bättre än M-audio som jag haft.Nu spelar jag dock mest orgel .

Rock baserat,så vill ha lite studs i tangenterna.Tycker den har stort set allt som jag behöver.kika på dem.fins i flera storlekar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag ska investera i både 25 och 61-tangentsversionen av Novation Launchkey.

Ska du köpa både 25 och 61 key´s klaviatur ? Hur kommer det sig?.. räcker det inte med ett av dom.? ☺️ (bara nyfiken)

Link to comment
Dela på andra sajter

Roland A-500pro 49 dock men väldigt bra tycker jag.Bättre än M-audio som jag haft.Nu spelar jag dock mest orgel .

Rock baserat,så vill ha lite studs i tangenterna.Tycker den har stort set allt som jag behöver.kika på dem.fins i flera storlekar.

Roland A-500pro...hmmm? visste faktiskt inte att Roland gjorde midi keyboards. Ska ta mig en närmare titt på den, men det känns som att displayen kunde varit aningen större......sedan saknar jag ett separat modulation wheel.

Tack för tipset 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Novation Impulse 49 kör jag med.

Klaviaturen i sig är helt ok, bra känsla för pengarna. Bra rattar, reglage, pitchbend, MW och trevliga slagplattor.

Automap 4 då? Nej.

Lusläst manualen flera gånger nu och antingen är jag dum i huvudet eller så är något fel. Bryr jag mig? Skiter i vilket.

Klickat ur allt vad automap heter och kör på hederlig pålitlig "midilearn". Jag måste dock trycka in knappen "Plugin" på klaviaturen när jag hoppat mellan spåren i Cubase. Fanskapet hoppar alltid tillbaka till "Midi" och där händer inget.

Borde kanske söka efter ett alternativ men nu har ju en fungerande setup. Utan Automap.

Fridens

Ja.. Novation impulse ser riktigt låvande ut, den har fått bra betyg av många användare.

Synd att den inte finns i 88 key version. men jag får kanske klara mig med ett 61.

Som det känns idag, så ligger novation impuls ganska högt upp på min lista.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har ett M-audio oxygen 8 v2.

+ Robust

+ Pålitligt

+ Rätt skön pitchbend/modwheel

+ Drivs av USB = ingen adapter

+ OK pris

- Klumpig spelkänsla i tangenterna = dålig känsla i anslagen

- Vreden är tyvärr icke "infinite rotation" (hur uttrycket nu lyder på svenska), vilket gör dem mindre användbara än de kunde varit

- Icke intuitiva menyer gör att man aldrig använder dem

Link to comment
Dela på andra sajter

* Vilken modell har du....och varför blev det just den?

* Hur stor ska man köpa . . . 25 , 49 , 61 , 88 key´s ?

* Vad bör man tänka på/ se upp med innan ett köp ?

* Varför tillverkas inte alla modeller upp till 88 key´s ?

* Är det värt att vänta på att "morgondagens" midi-keyboards ger FETARE valuta för pengarna ?

Skulle vara otroligt tacksam om någon ger lite tips/råd till mig

och alla andra läsare som undrar samma sak?

Har Yamaha KX88. Tycker generellt Yamahas tidiga tangentbord, inklusive Korgs tidiga (speciellt Korg M1) är riktigt sköna. KX88 är gammal, med vägda (tunga) tangenter, och är man brukspianist (eller mer än så) så känns det bra. Blir så fladdrigt annars och man får ingen känsla för vilken velocity man triggar, när tangenterna bara ger vika under fingret. KX88 har ingen direkt aftertouch, men vem fan har nånsin använt det? 😛

Hur många tangenter beror väl på om du spelar piano, och annars beror det väl på hur ofta du vill trycka på "octave +1 / -1" knappen. Om man ska prova hela trumset så har ju varje tangent en trumma. Kan bli lite körigt. Jag skulle kört 88, men det är en utrymmesfråga med. Kör du mycket trummor kan ju en sk keypad vara bättre, som har "knappar" istället för tangenter.

Det är inte värt att vänta. Du kan ju säga samma sak när "morgondagen" kommer och i slutändan kommer du lämna jordelivet utan att ens ha köpt nåt.

Har även en 61 M-Audio Axiom ståendes, som jag ska göra mig av med. Ang den tyckte jag att man fick valuta för de 2600 den kostade: Tangenterna är "lätta" men konsekventa, fullt användbara, drivrutinen är stadig, manualen är skit, operativsystemet lite omständigt (mjukvaran är mycket lättare) och alla rattarna funkar som dom ska. Det är lätt att frestas att om man har massa knappar/reglage så ska man kunna fjärrstyra typ allt, men i slutändan är det så förbannat bökigt att programmera allt sånt så det blir sällan av ändå.

Den här är ju charmig annars, och säkert inte helt oanvändbar: 412H9ZBGJ4L.jpg

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

Ska du köpa både 25 och 61 key´s klaviatur ? Hur kommer det sig?.. räcker det inte med ett av dom.? ☺️ (bara nyfiken)

Behöver er till 61-tangenters och 25'an för att kunna få ner i ryggsäcken. Har inget portabelt än. Det är inte svårare än så. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...