Jump to content
Annons

Religiös musik är fördärvbringande!


Valle

Recommended Posts

Jag brukar bli nog så avtänd på musik när den innehåller direkta politiska budskap. Men när musiken (texten/sången, alltså) förmedlar religiösa budskap, då går satan lös i mig! Det finns inget som sabbar en god stämning så mycket som religiös "musik".

Alla vet att musik förr ofta handlade om smärta och sorg, förmedlat av människor drabbade av förtryck, ofrihet, slaveri och andra orättvisor. Att dessa människor eventuellt också förlitade sig på någon imaginär gud kan idag vara fullt förståeligt, men det råder väl knappast någon tveksamhet att de egentligen ropade efter — frihet. Frihet! Rättvisa!

Om Stina skriver en låt t.ex. om att "FRA är skit — fucka hela jävla skiten" så klappar vi händerna och hyllar Stina. Och vi är inte sena med att — offentligt givetvis — backa upp skiten (kan tolkas fritt) med att det är en "röst" för frihet och/eller demokrati.

Om Nisse skriver en låt t.ex. om att "Satan is my ruler, Satan is my everything, and I'd sell my soul to fuck his sister!" så hade vi med största sannolikhet ifrågasatt Nisses, ja, verklighetsbild. Vi hade i alla fall ansett något i stil med att, så att säga, ljuset var tänt, men ingen var hemma. Och vi hade inte varit sena med att förklara vår "veta-bättre" för omvärlden.

Men så fort någon magoo sjunger något i stil med "Lyft oss, o Gud, ur våra tröga banor" eller om annat religiöst innehåll, som t.ex.:

We are the soldiers under God's command

We hold His two-edged sword within our hands

We're not ashamed to stand up for what's right

We win without sin, it's not by our might

And we're fighting all the sin

så håller alla jävlar käften! Varför i helvete då för? Religion dödar! Religion förtrycker! Religion inskränker! Religion/religionsfrihet i sig går stick i stäv med våra demokratiska tankegångar. Ändå tillåter vi religiös "musik"... Och inte nog med det, "vi" åberopar yttrandefrihet!

Jävla hyckleri!

EDIT/FÖRTYDLIGANDE:

------------------------------------

Jag hade ingen aning att den här tråden skulle explodera som den gjorde, vilket ju är hur spännande och kul som helst. Och trots att jag försöker göra mitt bästa så hinner jag inte riktigt med i svängarna — det är trotts allt tuffa ämnen. Dessutom verkar några av mina svar passeras obemärkt, varför samma fråga/missförstånd upprepar sig. Men eftersom jag vill hålla liv i den här tråden, så har jag i efterhand tagit mig friheten att rada upp några huvudpunkter/förtydligande baserade på frågor som ställs i den här tråden.

#1. Vad är syftet med den här tråden?

Jag tycker att det är anmärkningsvärt att religiösa budskap kan förmedlas genom musik (text/sång) utan att vi ifrågasätter innehållet på samma naturliga sätt som vi ifrågasätter innehållet i t.ex. satanistisk musik, vit-makt-musik, gangstarap etc. T.ex. undrar jag varför man "ostört" kan sjunga om en gud vars syn på människan varierar beroende på om du är man, kvinna, homosexuell eller av annan religion, medan vi per automatik förväntas angripa t.ex. vit-makt-musik. Om man lägger sin tro i något som direkt eller indirekt kan eller skulle kunna strida mot demokratiska tankegångar och/eller t.ex. mänskliga rättigheter, så tycker jag att religionen ska få ifrågasättas på samma sätt som allt annat i vårt vardagliga liv.

#2. Du drar allt med religiös botten över en kam!

Jag försöker först och främst vara försiktig med att peka ut någon specifik religionsgrupp eftersom det inte alls är poängen med min tråd. Och eftersom jag egentligen bara syftar på s.k. monoteistiska religioner, så får jag väl anse att jag å andra sidan inte drar alla över en kam heller. Det händer kanske att jag måste exemplifiera med någon term eller något uttryck. Om ett sådant exempel kan kopplas till en eller flera specifika religionsgrupper, så beror det på slumpen, inget annat.

#3. Liksom alla politiker inte är nazister, är inte alla [troende] fascistoida fundamentalister!

Så sant! Men en politikers ideologi får, kan och kommer alltid att ifrågasättas, oavsett politikern är nazist eller inte. En politiker kan sällan eller aldrig åtnjuta den acceptans och respekt som en religiös på grund av sitt religionsval åtnjuter.

#4. Det är inte religionen som dödar — det är människan!

OK! Men det sker, har skett och kommer att ske i Guds namn (igen) — och då är vi tillbaka på ruta ett igen.

#5. Om man plockar bort alla religiösa artister (Bob Marley, Leonard Cohen, Robert Johnson, U2, etc.) då är det rätt mycket bra som försvinner!

Som sagt! Det handlar inte så mycket om att ta bort artister, förbjuda dem att sjunga vad de vill sjunga om. Men om en artist t.ex. sjunger "[gudens namn] is the only God" så vill jag kunna säga att han eller hon sjunger skit (eftersom budskapet inte kan vara sant), och jag ska kunna säga det högt och offentligt — utan att för den skull bli pekad på som en respektlös person. En artist ska inte åtnjuta mer respekt, bara på grund av sin religion, än vad t.ex. en statsminister, president eller kung får — bara för att dessa inte nödvändigtvis kan kopplas till någon religion.

#6. Ursäkta men har vi inte åsikts- och yttrandefrihet?

Jo, det har vi. Och tacka fan (inte bokstavligt) för det... Och så har vi religionsfrihet — det där lilla "extra" som skapar en "bug" i det demokratiska tänket, eller rättare sagt de mänskliga rättigheterna. T.ex: Nisse har rätt att fritt välja vilken religion han vill tillhöra och utöva. Friheten/rättigheten som sådan ryms inom ramarna för dagens demokrati. Men Nisses religion kan innehålla element som inskränker på t.ex. kvinnans rätt att få tycka, tänka, handla på samma sätt som mannen.

#7. Att sjunga om Guds kärlek är inte detsamma som att t.ex. inskränka på kvinnans rättigheter?

Fair enough! Men Guds kärlek är en sak, religionen en annan. Om den kärlek som du sjunger om är riktad till dig eller till dina likar, så är väl allt i sin ordning. Men om din sång hyllar en religion som kan tolkas innehålla element som inskränker på t.ex. kvinnans rättigheter, då är budskapet värt att ifrågasätta.

Redigerat av Valle
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 201
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

We are the soldiers under God's command

We hold His two-edged sword within our hands

We're not ashamed to stand up for what's right

We win without sin, it's not by our might

And we're fighting all the sin

Manowar?

***

Guds frid, Valle 😉

******

Edit: Dags att återigen damma av den här länken tror jag:

http://www.welcome.to/sffs

Redigerat av Vallhagen
Link to comment
Dela på andra sajter

Äh, va har du ätit idag... ta en toy och gå och sov lite, du känner dej nog bättre imorgon... 😉

Det är få sånger som kan få mej så rofylld som gamla psalmer... 😄

Vad är det som fyller dig med ro? Religionen? Guden? Förtryckartexten?

Jag är utvilad, för övrigt.

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)

Fattar inte varför någon blir förbannad för en text. Det finns ju ett val att inte lyssna på det man inte gillar att höra. Men att slösa energi på bli förbannad.? Ja då har man inte mycket bättre för sig. Ganska patetisk bli förbannad för något sådant. Alla har rätt skriva de låttexter de vill och tror på. Vad är problemet?

Link to comment
Dela på andra sajter

Manowar?
Nope — Stryper! (Från good ol' 80s) 😉

De gamla getingklädda whitemetallisterna... hehe, men fan valle, du ska ju inte ha RELIGIÖS musik i skivhyllan! Det håller junte!

Det har jag inte heller! HA! 😄

Jag tvungen att ta till med något "musikreligiöst" exempel för mitt inläggs skull, och jag mindes Stryper (jag gillade Stryper för deras musikstil, men kunde aldrig lära mig gilla deras budskap. Jag tror jag "släppte" bandet för all framtid när jag läste att de slängde ut biblar till publiken, som ett sorts kontra till WASP:s råa köttutsläng)

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm... det skulle nog bli ganska glest i skivhyllorna om allt som inte går i linje med våra demokratiska tankegångar skulle rensas bort... Det beror hela tiden på från vilken sida man ser saker å ting. Så länge man inte blir tvingad att lyssna på nåt så känns det, för min del, ganska harmlöst...

Link to comment
Dela på andra sajter

Trams! Att säga att religion dödar är som att säga att "Köksknivar dödar, inte människor".

Det var menat att göra gott och inte ont, på samma sätt som en kökskniv kan vara ett instrument till att tillaga en god middag, eller instrument till att styckmörda sin granne. Du är precis lika inskränkt som de där bokstavstroende fanatikerna.

Obs! Ta inte illa upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

friend (oregistrerad)

Känns det inte lite underligt att bunta ihop så många olika typer av människor och inriktningar

pch dra alla över en kam? 😉

Du får ju med folk som Bob Marley, Leonard Cohen, Robert Johnson, U2, etc.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fattar inte varför någon blir förbannad för en text. Det finns ju ett val att inte lyssna på det man inte gillar att höra. Men att slösa energi på bli förbannad.? Ja då har man inte mycket bättre för sig. Ganska patetisk bli förbannad för något sådant. Alla har rätt skriva de låttexter de vill och tror på. Vad är problemet?

Mr Predictable has spoken...

Link to comment
Dela på andra sajter

Fattar inte varför någon blir förbannad för en text. Det finns ju ett val att inte lyssna på det man inte gillar att höra. Men att slösa energi på bli förbannad.? Ja då har man inte mycket bättre för sig. Ganska patetisk bli förbannad för något sådant. Alla har rätt skriva de låttexter de vill och tror på. Vad är problemet?

Leta reda på och se "Jesus Camp", en dokumentär om evangelisterna i USA som har ett Jesus Camp under somrarna för att - uttryckligen - indoktrinera kristendomen i sina barn, eftersom "musilmerna gör det", så kommer du också att bli förbannad. Om du ser alla åsikter som kristendomen banar väg för(homofobi, antiabort för att det är emot gud osv osv) så borde du bli förbannad. Det är inte bara så att de sjunger om Jesus och tralalala, de sprider fullständigt vidriga värderingar.

Sen finns det ju självklart olika grader av hjärntvättning och kontroll bland olika kristna samfund, men de har ju alla gemensamt att de baserar sina liv på en 2000 år gammal bok som förespråkar homofobi och kvinnoförtryck.

Link to comment
Dela på andra sajter

Trams! Att säga att religion dödar är som att säga att "Köksknivar dödar, inte människor".

Det var menat att göra gott och inte ont, på samma sätt som en kökskniv kan vara ett instrument till att tillaga en god middag, eller instrument till att styckmörda sin granne. Du är precis lika inskränkt som de där bokstavstroende fanatikerna.

Obs! Ta inte illa upp.

Religion dödar inte?

Link to comment
Dela på andra sajter

Den här tråden kan direkt jämföras med Siewert Öholms korståg emot WASP på 80-talet där man bl.a totalt gjorde ner och skyllde allt på Anders Tegnér i debattsoffan.

Fast på den tiden var det musik med sk "satanistiska inslag" som avhandlades. Jag antar att "Valle" tyckte att den debatten var rätt komisk och missriktad? Eller du kanske inte var född då?

Jag säger som alla hippa technokids när 40-talister klagar på deras musik: Lyssna inte då!

Link to comment
Dela på andra sajter

Den här tråden kan direkt jämföras med Siewert Öholms korståg emot WASP på 80-talet där man bl.a totalt gjorde ner och skyllde allt på Anders Tegnér i debattsoffan.

Fast på den tiden var det musik med sk "satanistiska inslag" som avhandlades. Jag antar att "Valle" tyckte att den debatten var rätt komisk och missriktad? Eller du kanske inte var född då?

Jag säger som alla hippa technokids när 40-talister klagar på deras musik: Lyssna inte då!

HAHAHAHAHAHA!!! 😉😄🙂

Ja fyfan! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Trams! Att säga att religion dödar är som att säga att "Köksknivar dödar, inte människor".

Det var menat att göra gott och inte ont, på samma sätt som en kökskniv kan vara ett instrument till att tillaga en god middag, eller instrument till att styckmörda sin granne. Du är precis lika inskränkt som de där bokstavstroende fanatikerna.

Obs! Ta inte illa upp.

Religion dödar inte?

Hur skulle något så abstrakt som religion kunna ha någon fysisk påverkan på den fysiska världen? Det är ju som att säga att Henning Mankells böcker är grunden till all ondska, och den får folk att mörda varandra!!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Trams! Att säga att religion dödar är som att säga att "Köksknivar dödar, inte människor".

Det var menat att göra gott och inte ont, på samma sätt som en kökskniv kan vara ett instrument till att tillaga en god middag, eller instrument till att styckmörda sin granne. Du är precis lika inskränkt som de där bokstavstroende fanatikerna.

Obs! Ta inte illa upp.

Menat att göra gott? Baserat på vadå? De flesta av religionerna har bra många år på nacken, och jag tror knappast att de som uppfann dem någonstans berättade om deras sanna avsikt med det. Jag är av åsikten att religion bara är till för att kontrollera människor då religioner till stor del består av en massa regler som man ska följa för att vara guden/gudarna till lags. Som att man inte får vara homosexuell till exempel, eller att man ska stena en kvinna som har haft samlag före äktenskapet. Allting för att hålla ihop folket, om alla tror på samma sak blir det lättare att hålla koll på dem, samt att risken för inre stridigheter minskar drastiskt. De som inte håller med blir utmobbade ur samhället för att de inte tror på "rätt sak". Eftersom man kan vara en god människa även utan religion är alltså religionen och alla dess regler och åsikter onödig och är bara en riskfaktor då många som baserat hela sina liv på det inte kan tolerera att någon annan vägrar att tro på det, vilket i sin tur skapar konflikter osv.

-Tror du på Gud?

-Nej.

-Pang!

-Tror du på Gud?

-Ja.

-Tror du på min Gud?

-Nej.

-Pang!

Link to comment
Dela på andra sajter

Den här tråden kan direkt jämföras med Siewert Öholms korståg emot WASP på 80-talet där man bl.a totalt gjorde ner och skyllde allt på Anders Tegnér i debattsoffan.

Fast på den tiden var det musik med sk "satanistiska inslag" som avhandlades. Jag antar att "Valle" tyckte att den debatten var rätt komisk och missriktad? Eller du kanske inte var född då?

Jag säger som alla hippa technokids när 40-talister klagar på deras musik: Lyssna inte då!

Good point!

Jodå, jag var född och har ett svagt minne av Öholms-debatten. Men mitt inlägg handlar inte så mycket om religiös musik som sådan, bara att budskapet i dess texter är av innehåll som kan strida mot t.ex. mänskliga rättigheter.

Lyssna inte då? Visst, jag kan skita i och lyssna. Men hade du inte reagerat om jag t.ex. skrev en låt som t.ex:

FRA är bra

FRA måste vi ha

Och de som inte vill

Kan bara dra

Hade du kunnat hålla käften?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är ju som att säga att Henning Mankells böcker är grunden till all ondska, och den får folk att mörda varandra!!!

Är inte det vad man faktiskt skulle kunna påstå att diverse "religiösa verk" är upphov till?

Ta inte illa upp!

Link to comment
Dela på andra sajter

Trams! Att säga att religion dödar är som att säga att "Köksknivar dödar, inte människor".

Det var menat att göra gott och inte ont, på samma sätt som en kökskniv kan vara ett instrument till att tillaga en god middag, eller instrument till att styckmörda sin granne. Du är precis lika inskränkt som de där bokstavstroende fanatikerna.

Obs! Ta inte illa upp.

Menat att göra gott? Baserat på vadå? De flesta av religionerna har bra många år på nacken, och jag tror knappast att de som uppfann dem någonstans berättade om deras sanna avsikt med det. Jag är av åsikten att religion bara är till för att kontrollera människor då religioner till stor del består av en massa regler som man ska följa för att vara guden/gudarna till lags. Som att man inte får vara homosexuell till exempel, eller att man ska stena en kvinna som har haft samlag före äktenskapet. Allting för att hålla ihop folket, om alla tror på samma sak blir det lättare att hålla koll på dem, samt att risken för inre stridigheter minskar drastiskt. De som inte håller med blir utmobbade ur samhället för att de inte tror på "rätt sak". Eftersom man kan vara en god människa även utan religion är alltså religionen och alla dess regler och åsikter onödig och är bara en riskfaktor då många som baserat hela sina liv på det inte kan tolerera att någon annan vägrar att tro på det, vilket i sin tur skapar konflikter osv.

Nej, religioner består inte av regler. De regler som man kan finna i t.ex. bibeln är ditskrivna av andra människor som inte riktigt förstod vad det hela handlade om (bibeln har inte bara en författare, om man nu ska kalla det för författare).

Texterna i bibeln är så abstrakta att man kan vrida och vända på de rätt mycket. Ofta vrids de rakt emot motsatt håll de är avsedda för. Den största missuppfattningen man kan hitta bland människor är dock att de tror att Gud är en karl som sitter på ett moln och styr och ställer. Bra att tänka på är att Gud är ett andligt fenomen, inte ett fysiskt, och kan därmed alltså inte ha någon som helst påverkan på den fysiska världen. Gud är bara ett slags synonym för det "eviga". Detta eviga förekommer i alla stora religioner och har samma innebörd. Tyvärr har Gud fått en skepnad i dessa skrifter för att människor var inte så skarptänkta på den tiden antar jag eller nåt, det var alltså lättare att berätta som om det var en liten fabel.

Jo fasen man kan nog säga att bibeln är en slags fabel. Fast det står en massa konstiga saker däri också, som antingen är så långsökta att nästan ingen förstår sig på dem, eller så är de bara trams som någon har lagt dit i berättelsen av någon outgrundlig anledning och kan lätt ignoreras.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är ju som att säga att Henning Mankells böcker är grunden till all ondska, och den får folk att mörda varandra!!!

Är inte det vad man faktiskt skulle kunna påstå att diverse "religiösa verk" är upphov till?

Ta inte illa upp!

Men det är så långsökt att det nästan är fel (eller nåt fan vet jag). För att en människa ska dö i förtid behövs det en människa som är född med den magnifika fria viljan. Det tråkiga är dessa påvar och präster och allt sånt, som också är födda med den fria viljan, indoktrinerar en massa konstigheter som de själva diktat ihop i folk.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...