Jump to content
Annons

val av midiklaviatur (88 tangenter)


Terror

Recommended Posts

Tänkte köpa en ny midiklaviatur då 49 är på tok för litet. Orkar fan inte hoppa fram och tillbaka hela tiden. Någon som har något schysst förslag?

Har väl ingen speciell budget.. men har väl ingen större lust att slänga iväg mer än 6.600kr

Har kollat lite på MPK88, men har hört att deras "känsla i tangenterna" inte ska vara dem bästa. Så vad säger ni? Vilken är den bästa 88-tangenters MIDIklaviaturen där ute, enligt er?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Tänkte köpa en ny midiklaviatur då 49 är på tok för litet. Orkar fan inte hoppa fram och tillbaka hela tiden. Någon som har något schysst förslag?

Har väl ingen speciell budget.. men har väl ingen större lust att slänga iväg mer än 6.600kr

Har kollat lite på MPK88, men har hört att deras "känsla i tangenterna" inte ska vara dem bästa. Så vad säger ni? Vilken är den bästa 88-tangenters MIDIklaviaturen där ute, enligt er?

Antar att det bara är stråkar och piano du behöver mer än 49 tangenter till, då skulle jag köpa ett elpiano med tunga tangenter. Då kommer du undan billigare med.

Med tanke på att trummor/synt kan du ju spela på din 49-tangentare 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Antar att det bara är stråkar och piano du behöver mer än 49 tangenter till, då skulle jag köpa ett elpiano med tunga tangenter. Då kommer du undan billigare med.

Med tanke på att trummor/synt kan du ju spela på din 49-tangentare 🙂

Men finns det elpiano som har midi ut? för jag ska använda dem till mer än stråkar och piano. ja, jag ska ha kvar min 49 till trummor för dem har inget motstånd alls i tangenterna, slagkänsliga ja.. men inget motstånd vilket är perfekt när jag kör mina trummor.

För jag har hört att pianoljuden är ganska värdelösa i digitalpiano om du inte spenderar en större slant. Dessutom vill jag kunna ha den på ett skrivbord. Vill alltså inte att den ska vara större än en midiklaviatur (88). men jag använder mycket olika samplingsbibilotek, så jag vill inte BARA köra piano och stråkar.

Om svaret är ja på mina frågor, kan du då rekommendera en specifik?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har Korg SP-250 med skön känsla, helt ok ljud i. Den har internal mute och allt man behöver för att köra den som en masterklaviatur. Köpte den begagnat här på forumet för 3500kr. Kan starkt rekommendera den!

Link to comment
Dela på andra sajter

iofs lite över din budget..

men hade jag letat midikeybord med bra pianofeel idag hade jag tittat på denna

http://www.thomann.de/se/roland_a_88.htm

har kännt på den & den är toppen.. tyvärr inte lika bra tangenter som de senare roland keybordsen

som har ivory feel II ( denna har ivory feel-G ) som är generationen innan

men snudd på lika bra, ett plus är att den är relaivt slimmad åxo

har sett att de har den på 4sound ifall du vill känna på den

tror det är svårt att hitta en midikeybord med skönare tangenter om man vill ha pianokänsla

mina 5-cent

lycka till 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Men finns det elpiano som har midi ut? för jag ska använda dem till mer än stråkar och piano. ja, jag ska ha kvar min 49 till trummor för dem har inget motstånd alls i tangenterna, slagkänsliga ja.. men inget motstånd vilket är perfekt när jag kör mina trummor.

För jag har hört att pianoljuden är ganska värdelösa i digitalpiano om du inte spenderar en större slant. Dessutom vill jag kunna ha den på ett skrivbord. Vill alltså inte att den ska vara större än en midiklaviatur (88). men jag använder mycket olika samplingsbibilotek, så jag vill inte BARA köra piano och stråkar.

Om svaret är ja på mina frågor, kan du då rekommendera en specifik?

Jag har själv ett Yamaha np-30. Dock är det bara semi vägda, bra känsla men till piano så skulle jag häldre ha heltunga tangenter.

Brukar spela på ett Casio PX-130 ibland, fulltunga tangenter, schysst respons.

Om jag skulle vara du skulle jag åka och provspela nånstans.

Tipps på läsning:

https://www.studio.se/index.php/topic/86401-vilken-keyboard-ska-jag-kopa/

Link to comment
Dela på andra sajter

novation (oregistrerad)

Jag har en Oxygen 88 från M-Audio och är nöjd med den. Har för mig att den låg runt 5000 kr.

Köpte samma för några veckor sen. Kostade 3495 SEK på Andreasson Musik i GBG som ingår i ordermusic.se, men den finns visst inte med på hemsidan.

OK, jag är ingen pianist så självklart finns bättre (och dyrare) men är klart nöjd jämfört med plastiga Oxygen 49 jag hade innan.

Mer info: http://www.m-audio.com/products/en_us/Oxygen88.html

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Terror.

Jag lurar också på en Akai MPK88 men är inte riktigt säker ännu. (den har ju fått lite kritik 😕 )

Jag ville bara dela med mig av en härlig sida med studiodesk som du kan ta en titt på, 🙂

http://www.kkaudio.com/A1.html

A1-88K borde ju vara bred nog för en MPK88.

Redigerat av Kr-illo
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Terror.

Jag lurar också på en Akai MPK88 men är inte riktigt säker ännu. (den har ju fått lite kritik 😕 )

Jag ville bara dela med mig av en härlig sida med studiodesk som du kan ta en titt på, 🙂

http://www.kkaudio.com/A1.html

A1-88K borde ju vara bred nog för en MPK88.

ja det var fint! men de finns inte en chans att jag betalar 16.000kr för ett skrivbord haha

Link to comment
Dela på andra sajter

ja det var fint! men de finns inte en chans att jag betalar 16.000kr för ett skrivbord haha

Näää...jag vet.. 😳 Det är grymt mycket stålar. Men det är viktigt att ha en bra arbetsställning, annars blir man lätt distraherad.

Du får ta kontakt med en snickare, och visa han/henne det skrivbord som du vill ha. Då kommer man ner mycket i pris 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...