Jump to content
Annons

Fråga om inspelning av trummor


SamuelKarlsson

Recommended Posts

Hej, jag håller på att lära mig spela in trummor. Jag använder separata mikar till alla trummor och kör Cubase. Jag undrar om det är möjligt att på något vis göra så att mikarna (utom Overhead) fångar upp ljudet närmare ifrån eller kanske bara ljud inom en viss frekvens. Jag vill nämligen inte att de andra trummorna ska höras lika mycket eftersom alla har separata mikar (t.ex. vill jag höra bastrumman så lite som möjligt genom pukmikarna). Ursäkta otydligheten, hoppas ni förstår vad jag menar.

Tack på förhand! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Som sagt, läckage kommer du alltid att få, mer eller mindre. Mycket av det går väl i och för sig att klippa bort eller gate:a när du mixar, å andra sidan är det nog lite läckage som hjälper till att göra ljudet mer levande. Bleed is Your friend, finns det de som påstår. 😉

Man kan försöka få trummisen att inte ha trummorna så tätt inpå varann också, men det kanske är en svårare nöt att knäcka.

Experimentera är det absolut bästa man kan göra.

Lycka till!

Link to comment
Dela på andra sajter

OH är svårt... Försök hitta en placering där allt hörs bra utom virveln som ska låta lite för lite om du bara lyssnar på det två OH mickarna. Om det redan i OH är ganska mycket virvel går det inte att styra virvelsoundet sen med närmickningen, hur du än skruvar då kommer virveln att bli för stark i mixen. Men det går att sikta in OH så det blir mer av pukor o cymbaler än virvel. Mycket av ljudet sitter i OH, enbart närmickning blir väldigt sterilt....

Mickar med dubbla membran tex Röde NT2-A kan man "8-koppla" då blir micken mer eller mindre döv för ljud från två håll, bra för pukorna tex, om man vill slippa få in cymbalerna i den.

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Det här är en vanlig fråga från nya på trummor.

Eftersom du har flera saker intill en mikrofon så kommer alla sakerna att höras i mikrofonen - mer eller mindre. Det är ofrånkomligt. Så vad du vill göra är att minska läckaget lite, men inte ställa in dig på att nästan "isolera" varje trumma för sig (att göra så kommer låta konstigt ändåså).

Olika mikrofoner har olika breda ljud-upptagningsområden. Vissa fångar upp ljudet bakom mikrofonen nästan lika bra som framför den. Andra fångar upp betydligt mindre av ljudet bakom- och på sidorna, och är avsedd att bara fånga upp ljudet som uppstår framför dem. Ungefär ljuset från en ficklampa sprider sig. Den här egenskapen i en mikrofon kallas Riktningskaraktäristik. Alla mikrofoner av samma tillverkare/modell har samma riktningskaraktäristik. Läs lite om sånt nånstans på nätet.

För att göra det du vill är det en god idé att använda mikrofoner med smal riktningskaraktäristik, som inte fångar upp så mycket ljud på sidorna eller bakifrån. Man brukar kalla dom för "njure", eller "supernjure" (ännu smalare).

En annan hänsyn som många använder är att dämpa trummorna aningen så att dom inte sjunger över för mycket och minskar sympatisk resonans i alla andra trummor när 1 trumma slås an. Ibland kan t.o.m. gå så långt att trummorna låta lite mediokert ute i studion, men låter kalas genom en mikrofon.

En tredje hänsyn är akustiken i rummet. Ju mer nakna väggar, raka ytor osv du har i rummet nära trummorna, desto mer läckage (i synnerhet i små rum). Har du ett litet rum, lägg in en stor matta på golvet och prova att dämpa upp rummet på olika sätt.

Se även till att vinkla mikrofonerna så att en mikrofon vätter bort från den trumma/cymbal som läcker in mest i den. Det kan vara knepigt att få till för det kan bli lite trångt. Det finns flera fördelar med att använda små mikrofoner vid truminspelning, men det är inte alltid möjligt. AKG C408 eller Shure Beta 98 är små mikrofoner som jag tycker låter väldigt bra på pukor t.ex.

Redigerat av Signia
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag blir lyrisk varje gång jag sätter en 421 på puka. Ibland testar jag gå till annat, men återgår alltid till den fina micken från sennheizer.

Blev erbjuden att köpa en sån där rakapparatsliknade mick nyligen. Det lilla fästet som ska träs in i ett spår fanns inte med.... Vad kan en sån mick vara värd? Vore nog fint att ha en sån i arsenalen....

Link to comment
Dela på andra sajter

Detta är för mig ett kärt ämne. Och många använd bara tips har du ju redan fått i den här tråden. Och som flera nämnt redan så kommer du alltid få lekage när du spelar in trummor eller vilket instrument som helst för den delen om du väljer att sätta upp fler än en mick. Men det gäller att använda sig av mickarnas riktningskaraktäristik och försöka placerad dom där trommorna låter som bäst och där man får mins lekage från andra trummor. Sen i mix kan man få bort välidigt mycket av oönskade ljud med hjälp av eq och i vissa fall gate.

Här vill jag dock påpeka en sak som jag märker att många som är nya på inspelning av trummor ofta missar, lyssna på hur det låter innan man börjar använda gate och eq. Låter det bra så låt det vara, man behöver inte skära bort en massa frekvenser och ställa gaten väldigt hårt för att det ska låta bra.

Man ska alltid se till att trummorna låter bra redan inna man mickar upp dom. Om dom sedan är spelade av en duktig trummis så gör det inte så mycket om det är lekage mellan mickar. Många av dom bästa trummisarna skulle låta bra även om man bara satte upp en mick, det handlar väldigt mycket om att instrumentet är väl spelat. Sen kan det givetvis låta ännu bättre om man lägger ner mycket tid på att hitta bästa mickplaceringar och rätt typ av mikrofoner till respektive trumma. Men kom ihåg att om inte trummorna låter bra redan innan du sätter dit mickar så kommer det inte låta bättre bara för att du har bra mikrofoner. Och låter trummorna inte bra så kommer du inte heller hitta någon bra plcering för micken för att det ska låta bra.

När det kommer till just placering av mikrofoner så ska man absolut försöka placera micken där det man fångar det ljud man är ute efter. Men ibland får man som ljudtekniker kompromissa lite. Det viktiga är att trummisen kan spela sitt instrumentet på det vis dom är vana att spela utan att mikrofonerna är i vägen. Så att ibland kanske man vill sätta en mick på ett ställe där trumman låter sjukt bra men det visar sig att trummisen kommer att träffa den varje gång han ska spela på den trumman. Då får man helt enkelt försöka hitta en placering där det låter som bäst utan att den är i vägen för trummisen. För att i slutändan så vill du hellre ha en riktigt bra tagning där trummisen spelar klockrent än att du har ett bra trumljud men en dålig tagning.

Jag menar du ber ju inte en gitarrist byta plats på strängarna på sin akustiska gitarr bara för att du vill sätta en mikrofon på ett visst sätt. Eller?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...