Jump to content
Annons

LEDlampor som kan byta färg på ?


Ekstasis

Recommended Posts

Annons

Vet inte om jag är så förtjusta i dom, verkar dessutom sitta väldigt svaga lampor på dom.

Kan kanske vara bra om man vill spela i mörker men ändå kunna se grejjorna t.e.x synth.

330 lumen /M är inte svagt.. Citerar:

"Är dimbar med hjälp av t.ex. 63-259. Set med nätadapter färdigt att koppla in. Kan klippas och skarvas till önskad längd (kräver lödning). Effekt: 4,6 W/m (23 W totalt) LED typ: varmvit 5x5 mm. Ljusflöde: 330 lm/m"

Link to comment
Dela på andra sajter

330 lumen /M är inte svagt.. Citerar:

"Är dimbar med hjälp av t.ex. 63-259. Set med nätadapter färdigt att koppla in. Kan klippas och skarvas till önskad längd (kräver lödning). Effekt: 4,6 W/m (23 W totalt) LED typ: varmvit 5x5 mm. Ljusflöde: 330 lm/m"

okej, men vill fortfarande ha bara EN lampa i botten vill inte ha längs hela tuberna..inte lika snyggt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Den här guiden kan vara bra att ha till hands. 330lm motsvarar knappt en 40W glödlampa.

http://energimyndigheten.se/Global/Hush%C3%A5ll/Belysning/Ljusguiden_70x100_HR_120125.pdf

Link to comment
Dela på andra sajter

Den här guiden kan vara bra att ha till hands. 330lm motsvarar knappt en 40W glödlampa.

http://energimyndigh...0_HR_120125.pdf

Bra guide det där! ska jag komma ihåg nästa gång jag köper led lampor på ikea, för tänkte bara köra med ledlampor här hemma framöver.

Men angående ledlampor till stativen så räcker det ju uppenbarligen med 125 till 470 lm.

Link to comment
Dela på andra sajter

Häng upp en sån här i rummet istället, färgen styrs från fjärrkontrollen 😉

rgb-led-med-fjarrkontroll.jpg

www.kjell.com/sortiment/el/belysning/ljuskallor/led/fjarrstyrda/rgb-led-med-fjarrkontroll-p63113

Link to comment
Dela på andra sajter

Häng upp en sån här i rummet istället, färgen styrs från fjärrkontrollen 😉

rgb-led-med-fjarrkontroll.jpg

www.kjell.com/sortiment/el/belysning/ljuskallor/led/fjarrstyrda/rgb-led-med-fjarrkontroll-p63113

Nice med fjärkontroll!

Har sett likande förut med fjälrkontroll, helt klart bra pris. Jo jag vill nog ha en i taket också vore ballt, så att grannarna tror

man bedriver porrklubb eller så 😉

Man vill ha på stativen också.

Link to comment
Dela på andra sajter

Häng upp en sån här i rummet istället, färgen styrs från fjärrkontrollen 😉

rgb-led-med-fjarrkontroll.jpg

www.kjell.com/sortiment/el/belysning/ljuskallor/led/fjarrstyrda/rgb-led-med-fjarrkontroll-p63113

Nu är ju jag väldigt känslig, men de lampor jag har provat med inbyggd transformator tycker jag har låtit för mycket. Vill bara säga det som en varning. Mina två skärmar jag har är även de med extern transformator för att minska allt omkringliggande surr. Men men, som sagt, om man inte är så känslig så blir det ju bara fint.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu är ju jag väldigt känslig, men de lampor jag har provat med inbyggd transformator tycker jag har låtit för mycket. Vill bara säga det som en varning. Mina två skärmar jag har är även de med extern transformator för att minska allt omkringliggande surr. Men men, som sagt, om man inte är så känslig så blir det ju bara fint.

Bra att du sa det ? en lampa som låter ? ja det hade jag inte direkt trott...ja det är ju frågan..hur mycket den låter... i db ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra att du sa det ? en lampa som låter ? ja det hade jag inte direkt trott...ja det är ju frågan..hur mycket den låter... i db ?

Ja, troligtvis inte mer än vad en vanlig skärm låter. Så har du inte stört dig på det så kan det inte vara någon fara. Det blir nog aldrig starkare än bakgrundsljudet, så det lär ju inte störa din inspelning, och absolut inte din lyssning. Men om man är känslig för sådant... Jag har gett upp energisnåla lampor, det är ingen idé.

Link to comment
Dela på andra sajter

En LED lampa har ingen transformator! Inget som låter där!

Ok, men vad är det då som tar ner spänningen från 220 V? Och om man kan växla färg så sitter det ju något som väljer till vilka lampor som det ska skickas ström till. Det är något som låter i mina IKEA lead i alla fall.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, men vad är det då som tar ner spänningen från 220 V? Och om man kan växla färg så sitter det ju något som väljer till vilka lampor som det ska skickas ström till. Det är något som låter i mina IKEA lead i alla fall.

Man brukar använda en elektronisk komponent som heter Triac... Mig veterligen är det inget som ska kunna låta akustiskt där då det gäller LED, på vanliga glödlampor kan den dock låta.. Dock kan en Triac skapa en radiofrekvent störning som kan smyga in i dåligt skärmade audiokablar. Det är oftast en Triac som styr ljusstyrkan på ljusdimmers också och dom är mer eller mindre förbjudna i studios på grund av att dom kan alstra radiofrekventa störningar på grund av att dom gör kantvåg med varierande pulsbredd av växelspänningen..

Mer info här: http://www.avab.se/meny/dim_info.htm

Redigerat av hegobald
Link to comment
Dela på andra sajter

Man brukar använda en elektronisk komponent som heter Triac... Mig veterligen är det inget som ska kunna låta akustiskt där då det gäller LED, på vanliga glödlampor kan den dock låta.. Dock kan en Triac skapa en radiofrekvent störning som kan smyga in i dåligt skärmade audiokablar. Det är oftast en Triac som styr ljusstyrkan på ljusdimmers också och dom är mer eller mindre förbjudna i studios på grund av att dom kan alstra radiofrekventa störningar på grund av att dom gör kantvåg med varierande pulsbredd av växelspänningen..

Mer info här: http://www.avab.se/meny/dim_info.htm

Spännande. Kan man alltså höra det då? Någon tanke på vad jag hör från LEDlampan annars?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...