Jump to content
Annons

Eftersnack, Studioforums mixtävling no. 2 - Supralunar


joachime

Recommended Posts

Ja, då var forumets mixtävling nummer två slut.

Jag vill tacka Supralunar som gett oss material att jobba med, alla forumister som skickat in sina bidrag, medverkat i trådarna och röstat fram en vinnare. Dessutom Mats Ståhlbröst och tidningen Studio som administrerar forumet och har bistått med serverutrymme. Slutligen vill jag tacka er som kommit med feedback, konstruktiv kritik och uppmuntrande kommentarer under vägens gång. Och det för oss in på trådens ämne.

Jag vill att vi tar tillvara alla idéer och synpunkter, goda som galna. De behövs för att förbättra och utveckla mixtävlingen.

Mycket har redan blivit sagt i tidigare trådar och nu är tillfället att återknyta.

Här finns även plats för diskussion. Högt i tak ska det vara.

Shoot!

  • Gilla 2
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Glöm inte att ge dig själv en klapp på axeln. Du har dragit stora och viktiga lass du med i mixtävlingarna.

Självklart!

Jag rycker åt mig flaggan och springer ett ärevarv samtidigt som läktarna töms. Tydligen utförsäljning av gammal korv i ett stånd utanför som lockar.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Till nästa tävling, skit i röstningen och samla istället ihop en panel som lyssnar ger kritik och bedömer!

Tycker åtminståne att de som deltar i tävlingen inte ska rösta, det blir lite konstigt enligt mig. Någon form av panel kanske kan vara rimligt, eller att man har en helt öppen tråd där man kommenterar samtliga bidrags positiva och negativa egenskaper.

mvh Jon

Redigerat av Yllet
Link to comment
Dela på andra sajter

Någon form av panel kanske kan vara rimligt, eller att man har en helt öppen tråd där man kommernterar samtliga bidrags positiva och negativa egenskaper.

Vi körde det senare förra tävlingen. Det funkade men det diskuterades även om hur öppen röstning påverkar de som ännu inte röstat. Finns en poäng där och det var därför jag beslöt testa sluten röstning den här gången.

Röstdeltagandet var lågt även förra gången (i förhållande till antalet bidrag). Jag tror antalet röster skulle bli ännu lägre om man uteslöt de som deltar i tävlingen från att rösta.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi körde det senare förra tävlingen. Det funkade men det diskuterades även om hur öppen röstning påverkar de som ännu inte röstat. Finns en poäng där och det var därför jag beslöt testa sluten röstning den här gången.

Röstdeltagandet var lågt även förra gången (i förhållande till antalet bidrag). Jag tror antalet röster skulle bli ännu lägre om man uteslöt de som deltar i tävlingen från att rösta.

Gällande att eventuellt öppet kommentera i tråden så tänker jag att man då skippar själva tävlingsbiten, vilket såklart kanske är lite trist då det kan vara en sporre till att man anmäler sig.

Med anledning att rösta i en tävling där man själv deltar står jag fast vid min åsikt, tycker det blir fel. Tycker inte antalet röstare ska vara en bidragade faktor till att man väljer denna väg. Då får man helt enkelt hitta andra lösningar för att locka folk att lyssna.

Redigerat av Yllet
Link to comment
Dela på andra sajter

Om jag inte förstått fel, så är låten Supralunar en del av bandets kommande platta faktiskt. Inte släppt än. Så det var ingen liten grej att dela ut multitracksen i etern. Inte många som skulle känna sig bekväm med det, tror jag. Tycker det var lite speciellt 🙂

.. och om jag tror rätt, så tycker jag Jävlarimig att vi respekterar, antingen slänger multispåren om vi inte vill ha kvar dom, eller ser till att inte sprida dom omkring, alls!

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag rycker åt mig flaggan och springer ett ärevarv samtidigt som läktarna töms. Tydligen utförsäljning av gammal korv i ett stånd utanför som lockar.

Nej, det är jag som står och säljer bootlegs av Supralunars senaste platta.

(Spånade lite på Signias reflexion ovan.)

Link to comment
Dela på andra sajter

Gällande att eventuellt öppet kommentera i tråden så tänker jag att man då skippar själva tävlingsbiten, vilket såklart kanske är lite trist då det kan vara en sporre till att man anmäler sig.

Och det är något av poängen med mixtävlingen, att den ska engagera många.

Med anledning att rösta i en tävling där man själv deltar står jag fast vid min åsikt, tycker det blir fel. Tycker inte antalet röstare ska vara en bidragade faktor till att man väljer denna vägen. Då får man helt enkelt hitta andra lösningar till att locka folk att lyssna.

Jag tror folk gärna lyssnar på bidragen. Att dropbox ströp trafikflödet redan dag två av omröstningen pekar mot det.

Däremot är det kanske inte lika spännande att plocka ut sin favorit.

Tror nr 14 kniper förstaplatsen, mixen känns direkt och upplevs överlag lite starkare i volym än de övriga bidragen, vilket kan påverka utgången.

Tog mig friheten att lyfta ett citat från en annan tråd och kommentera det här istället.

Det är skillnad på uppmätt och upplevd ljudnivå. Det förra är möjligt att kontrollera med noggrannhet. Om vi tar vinnande bidrag som exempel så har det inte starkare genomsnittlig ljudnivå än ditt bidrag, oavsett om man mäter ovägd, a-vägd eller k-vägd RMS.

Så även om upplevd ljudnivå korrelerar med den uppmätta så är det inte hela förklaringen. Givet normaliserad RMS ser jag mixen i sig som den starkast bidragande orsaken till att man upplever bidrag vara olika starka.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker tvärtemot Yllet att de som deltar ska rösta. Detta för att få fler röstare. Undras hur studiofestivalerna skulle se ut om ingen deltagare röstade. Nu kaffetårar!

Alla tycker vi olika, vilket såklart är bra 🙂 Men, jag tror det är bättre ur tävlingssynpunkt att försöka locka utsomstående lyssnare och på sätt undvika tex. taktikröstning och andra tråkigheter för att man själv vill se sitt bidrag gå vinnande ur tävlingen. Min flickvän sitter bredvid här nu och påstår att jag är konspirationsteoretisk, kan mycket väl vara så.

Hur som helst, det finns också en poäng att bredda lyssnandet utanför tävlingens instängda ramar. Kanske kan man locka lyssnare/röstare med ett litet pris eller liknande? Detta är bara lösa tankar, låt oss spinna vidare.

/Jon

Redigerat av Yllet
Link to comment
Dela på andra sajter

Och det är något av poängen med mixtävlingen, att den ska engagera många.

Jag tror folk gärna lyssnar på bidragen. Att dropbox ströp trafikflödet redan dag två av omröstningen pekar mot det.

Däremot är det kanske inte lika spännande att plocka ut sin favorit.

Tog mig friheten att lyfta ett citat från en annan tråd och kommentera det här istället.

Det är skillnad på uppmätt och upplevd ljudnivå. Det förra är möjligt att kontrollera med noggrannhet. Om vi tar vinnande bidrag som exempel så har det inte starkare genomsnittlig ljudnivå än ditt bidrag, oavsett om man mäter ovägd, a-vägd eller k-vägd RMS.

Så även om upplevd ljudnivå korrelerar med den uppmätta så är det inte hela förklaringen. Givet normaliserad RMS ser jag mixen i sig som den starkast bidragande orsaken till att man upplever bidrag vara olika starka.

Absolut, är full medveten om detta. Skrev bara att bidraget upplevs som lite starkare, sen kan det naturligtvis bero på en mängd saker, inte minst mixtekniskt. Du har gjort ett jättebra jobb med att ställa en god nivå mellan låtarna, det var alltså ingen kritik mot dig.

Redigerat av Yllet
Link to comment
Dela på andra sajter

.. och om jag tror rätt, så tycker jag Jävlarimig att vi respekterar, antingen slänger multispåren om vi inte vill ha kvar dom, eller ser till att inte sprida dom omkring, alls!

I readmen till mixpaketet står att "This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 3.0 Unported License, meaning that:

You are free to share and remix this package for noncommercial use. You have to attribute

the copyright holder and make clear to others the license terms of this work upon reuse or redistribution.

For more info, visit http://creativecommo...nses/by-nc/3.0/ or http://creativecommo...c/3.0/legalcode for the full license. "

Nej, det är jag som står och säljer bootlegs av Supralunars senaste platta.

😄

Tycker tvärtemot Yllet att de som deltar ska rösta. Detta för att få fler röstare. Undras hur studiofestivalerna skulle se ut om ingen deltagare röstade.

Ja, jag har så klart sneglat på forumfestivalen när jag satt ihop mixtävlingen. Tycker det verkar vara bra uppslutning i röstningsmomentet där. Kanske gör det enklare att rösta när man fokuserar på komposition och framförande.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ingen idé att blanda in utländska forum (fora) också - likt GZ och liknande - eller det är för risky?

Att "the swedes" nu har en klubbinbördes nationellt utlyst tävling där de med fördel kan få rösta mot ett års gratis medlemsskap. Som ändå är gratis förvisso...

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu spånar jag vilt.

Vad sägs om att behålla den slutna (frivilliga) röstningen till nästa tävling men även låta en mindre jury välja ut sina kandidater.

Ett mindre pris går till vinnaren samt ytterligare ett pris som slumpmässigt lottas ut till någon av deltagarna i den slutna röstningen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu spånar jag vilt.

Vad sägs om att behålla den slutna (frivilliga) röstningen till nästa tävling men även låta en mindre jury välja ut sina kandidater.

Ett mindre pris går till vinnaren samt ytterligare ett pris som slumpmässigt lottas ut till någon av deltagarna i den slutna röstningen.

Och priset kan Studio forum gott stå för, då det är bra (gratis) reklam för dem.

Redigerat av Yllet
Link to comment
Dela på andra sajter

Till nästa tävling, skit i röstningen och samla istället ihop en panel som lyssnar ger kritik och bedömer!

Vad sägs om att behålla den slutna (frivilliga) röstningen till nästa tävling men även låta en mindre jury välja ut sina kandidater.

Oj, det tycker jag känns lite … konstigt. Såhär spontant i alla fall.

Jag tycker det verkar roligare om kritik och bedömning sker liksom som en del av diskussionen runt olika mixar. Förvisso, den här gången vart det mera tyst i diskussionerna runt olika bidrag (än förra gången).

Misstänker att det även blir en lite känslig fråga vilka som ska vara med i den juryn, och vem som väljer ut dem, och varför. Tror det kan göra så att kritik, ris och ros kan kännas mer, kännas slutgiltig. Kan väcka känslor och sura diskussioner. Jag tror det kan göra mix-”tävlingen” till mer högtravande och inte så fri och ledig liksom. Tanken är nog god, men … nja … jag är skeptisk.

Känns lite som det här kan vara en förlängning av diskussionen som uppstod den här gången, alltså frågeställningen ”Om man tycker sitt egna bidrag är bäst, ska man då rösta på den man tycker är näst bäst?”. För mig känns det självklart att det blir så. Man tar bort sitt egna bidrag ur bilden, och avgör sen vilket man tycker är bäst. Nästa mixtävling kanske man tycker nån annans mix är bättre än sin egna.

Det känns lite som det handlar om stolthet: Om man röstar på ett bidrag, så är man rädd att andra ska uppfatta ens röst som att man tycker bidraget låter bäst av alla, att man är impad av det bidraget liksom – fastän man egentligen inte alls är det, inte alls tycker så. Man tyckte egentligen sitt egna bidrag låter betyyydligt mycket bättre.

Så anledningen att man röstade på det man röstade på, kan vara enbart för man kunde inte rösta på det man tyckte är bäst: sitt egna. Det näst bästa låter inte på ett sätt som man vill bli sedd röstandes på, man kan inte stå för det, tycker man. Folk vet ju inte vilket bidrag som är ens egna heller, vet ju inte vilket bidrag man *egentligen* tycker låter bäst. Ingen vet ju vems bidrag som är vems. Men i en sluten omröstning, så ser ju ingen vilket bidrag man röstar på, så det borde inte vara ett problem – kan jag tycka.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu spånar jag vilt.

Vad sägs om att behålla den slutna (frivilliga) röstningen till nästa tävling men även låta en mindre jury välja ut sina kandidater.

Ett mindre pris går till vinnaren samt ytterligare ett pris som slumpmässigt lottas ut till någon av deltagarna i den slutna röstningen.

En sluten röstning håller spänningen uppe så det röstar jag för.

En Jury är bra idé och för sakens skull kanske en (1) av jurymedlemmarna kan vara den som vinner i en tävling. Lite som en staffettpinne att föra från en tävling till en annan.

För att få fler att lyssna och bedömma kanske man måste fundera på ett smidigt sätt att ta sig igenom 20 - 30 bidrag.. om det nu ska vara så att en Jury först lyssnar igenom och sållar ut så startlistan hamnar på låt säga max 10 bidrag som sedan massan får rösta på.

Och juryn samtidigt får välja ut 1 - 3 bidrag i olika rangordning som sedan vägs mot vad den stora massan röstat på läggs ihop.

Nånting som jag själv skulle se som ett fint pris vore en mindre intervju och utrymme i den tryckta tidningen...

Link to comment
Dela på andra sajter

En Jury är bra idé och för sakens skull kanske en (1) av jurymedlemmarna kan vara den som vinner i en tävling. Lite som en staffettpinne att föra från en tävling till en annan.

Bra idé. Det medför två saker, dels att vinnaren av tidigare tävling lämnar fältet öppet för nya vinnare och dels besvarar det frågorna vem som väljer ut juryn och varför, som Signia var inne på.

Nånting som jag själv skulle se som ett fint pris vore en mindre intervju och utrymme i den tryckta tidningen...

Visst kan man se det som ett pris. Men jag tror tidningen har intresse av att bevaka mixtävlingen ändå.

Faktum är att det är en artikel på gång den här omgången. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Faktum är att det är en artikel på gång den här omgången. 🙂

Mycket bra initiativ! 🙂

Jag är nog också något skeptisk till en jury. Tycker personligen att det är en självklarhet att alla som lämnar bidrag också röstar,

Med tanke på att det inte är frågan om något Polarpris eller liknande, så borde det inte vara så svårt att se bortom sig själv och rösta på någon annan. Taktikrösta för att ens egna mix skall vinna? Är det verkligen så illa?

Har tyvärr ingen lösning egentligen om hur man kan få fler folk att rösta.

Sluten röstning är mycket bra.

Diskussioner runt olika mixar, under pågående röstning, tycker jag är helt ok så länge inte mixens nummer i tävlingen anges.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...