Jump to content
Annons

Hur höra ALLA fel på en gång? (eller i alla fall mer än ett)


ONSatan

Recommended Posts

Hur gör ni som kan mixa för att lösa följande situation (som jag ALLTID hamnar i då jag försöker mixa…).

Jag hör bara ETT fel åt gången…

Lyssnar jag på min mix så kan jag tex höra oj, basen är för hög. Då justerar jag basen och blir nöjd. Jag lyssnar sen efter alla instrument etc och tycker det hela är balanserat och jag hör inga ”fel”. Jag exporterar låten och lyssnar tex i bilen, i stereon eller i lurar… DÅ hör jag plötsligt att tex virveln låter ”tråkigt”. Den låter plötsligt så tråkigt att jag inte står ut (jag hör snart BARA virveln och hur illa den låter).

Jag startar då Cubae och lyssnar där, jo även i mina monitorer låter virveln verkligen riktigt illa. Justerar, och, blir nöjd. Lyssnar på helheten och allt är skönt och bra.

Väntar till nästa dag då jag ännu en gång öppnar låten. Lyssnar, och, nu är det tex gitarrerna som låter mesiga… justerar.. nöjd. … allt låter ”bra”. Bränner CD … Nu är det nivån på sången som stör mig … sen är det kanske för mycket kompressor överlag etc etc etc i en enda låååång loop.

VARFÖR kan man inte höra allt från början. Hur gör ni som är proffs?

Redigerat av ONSatan
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Mixar än så länge bara på lekmannanivå (ok, jag tar betalt ibland...)

Alltså - hur många olika lyssningsmiljöer har du tillgång till? Vilka olika nivåer lyssnar du på? Hur långa pauser tar du mellan lyssningarna?

Kanske viktigast...vilken vision har du från början om hur det ska låta? Är det trial & error eller har du klart för dig att du vill ha ett crack på Virveln som Chad Smith,

med basen som på Gary Willis senaste soloalbum t ex? Mixar du "för låten"? Har du referenslåtar att jämföra med under lyssningens gång i samma stil?

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med Snoppnacke här faktiskt.

Det tar otroligt lång tid att få sitt projekt 100% och att man inte ska vara ivrig att bara bli klar.

Själv tycker jag att det är bättre att göra 1st låt, som man känner sig riktigt nöjd med, i stället för att slänga ihop 10 st halvdåliga.

Det där som du säger med att höra olika saker varje gång man lyssnar... det känner jag igen.

Jag tror att jag har lyssnat på mitt senaste projekt typ 500 ggr...och jag är fortfarande inte helt nöjd. 🤪

Men det är nog bara att kämpa på. Ett tips kanske är att låta någon annan person (som också skapar liknande musik) få lyssna på det.

Han/hon kan ge tips om vad man ska tänka på.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu kan jag ju inte uttala mig om vilken ljudvolym du mixar i men det låter som att du blir trött i öronen väldigt snabbt. Mixar du med stark ljudvolym så testa att sänka ganska rejält så kan du mixa under en längre tid. Glöm inte heller att ta regelbundna pauser!

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Nu kan jag ju inte uttala mig om vilken ljudvolym du mixar i men det låter som att du blir trött i öronen väldigt snabbt. Mixar du med stark ljudvolym så testa att sänka ganska rejält så kan du mixa under en längre tid. Glöm inte heller att ta regelbundna pauser!

Hm, detta kan nog stämma. Jag har det nog väl högt. Märker tex att dynamiken ökar när jag drar ner och det betyder väl att jag sitter och lyssnar på rummet vilket i sin tur innebär att jag spelar ganska högt (har dämpat en hel del med absorbenter och helmholtzare).

Tror också JohnRick är inne på en sak som spelar roll. Jag har nog ingen klar bild då jag börjar mixa utan "skapar" (läs inte det som något överpretatiöst) under mixningen och då vet jag inte alltid HUR jag vill att gitarrer etc ska låta utan kanske får den bilden efter ett tag.

Dock, det är frusterande hur tydliga felen blir då jag väl hör dom (hör inget annat sen)...

Ska testa att mixa nästa låt på generellt lägre volym och jag ska också försöka göra låten mer färdig och geneomtänkt innan jag börjar spela in/mixa.

Bra tips! Var rädd för att det skulle mynna ut i:

"Det kommer med tiden, ca 20-25 år..." eller ännu värre "hör du det inte från början är du inte lämpad att mixa. Samla frimärken istället"?

Redigerat av ONSatan
Link to comment
Dela på andra sajter

Googla på "mixing * masking", så får du lite hum om vad som händer.

Även detta var ett bra tips! tackar!

Jag tror detta bidrar till mina problem men inte att det alltid är grundproblemet. Dock, absolut något jag ska tänka på.

Vad det inte löser är tex "virvel-problemet" i exemplet ovan. Den virveln låter lika tråkigt i alla mina sparade versioner av låten och den är alltid på gränsen till/för hög.

"Fysiskt" hörs den således tidigt men min hjärna har inte uppfattat det förän det ögonblick då jag väl hörde det (och då hör jag bara detta fel...). Jag har hört mååånga fel innan jag hörde virveln trots att den funnits där (tydligt och med god volym) hela tiden och trots att jag inbillat mig själva att jag "checkat av" den.

Tack igen (till er alla)!

Redigerat av ONSatan
Link to comment
Dela på andra sajter

Har för mig det kallas jungfru-lyssningen (eller liknande). Den genomlyssning som görs efter ett par dagars paus från låten. Då har det gått tillräckligt med tid för att man lyssnar på låten med "nya" öron och då normalt hittar massa nya härliga fel i mixen.

För övrigt så är virveln ALLTID för högt mixad 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Maskning är ett känt fenomen som även Ethan Weiner har tagit ett ordentligt grepp om i dialogen.

Svårt att hantera och enda lösningen är att lyssna förutsättningslöst.

Tänk så här.

Vad är det som gör att du fastnar vid ett instrument!?

Jo, naturligtvis koncentration!

Stör ditt fokus genom att lyssna på något annat som tar upp din koncentration.

Sen är det A och O med låg lyssning vid mix.

CLA klämde så smått fantastiskt ur sig en alldeles ypperlig grundregel.

Om du kan få din mix att låta "stort" på låg volym så låter den gigantisk på hög volym!!!

Och spela inte högre än rummet klarar.

Dina öron komprimerar ljudet i små rum.

Gasa volym när du ska göra tagningar och få feeling.

Två vitt skilda saker!

Piiiz!

/Mojje

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Ju mer jag jobbat med mina verktyg ( hård/mjukvara) och lärt mig hur de fungerar har min mixsituation blivit väldigt lågmäld, det som alltid stört mig har varit den låga basen som jag haft ultrasvårt att bedömma men kommit fram till en metod jag känner mig helt tillfreds med och vet hur den refererar i andra medier. En optimal låg nivå när jag lyssnar växelvis i monitorer och 2 olika monitorhörlurar, gasa volymen när jag går iväg en bit från mixplatsen ( aldrig i hörlurar), kanske in i ett annat rum, men enbart hög volym under kortare perioder.. det är ju jävligt fränt att maxa volymen men helt idiotiskt för att göra bra bedömningar resten av dagen om man redan mättat öronen..

Med optimal låg volym menar jag den punkten där du hör allt tydligt men tillräckligt lågt för att enkelt bara se helheten, eller "se topparna" som jag brukar formulera mig och om något tar för mycket plats, är för tunnt o spinkigt o.s.v

Redigerat av Lundin
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Om man hörde alla fel på en gång, då skulle man nog fan börja gråta, stänga av och kolla på TV3s Efterlyst istället 😛

 

Skulle föreslå att du gör mixningen i ”terrasser” istället. Ungefär som om man slipar trä eller nåt, att man tar det etappvis. Gör grov en genomkörare, sen gör du en till genomkörare ovanpå det, där du putsar finare detaljer, sen en tredje med ännu finare detaljer osv.

 

En del väl kända mixare säger att dom skjuter upp nästan alla reglarna på mixern och börja ställa nivåer utifrån vad dom hör och ställa nivåer så att låten andas rätt, får rätt driv osv. Att ”förädla” enskilda kanaler, det gör dom efter dom har ställt grova nivåer. Jag tycker det låter märkligt, jag skulle i vilket fall inte kunna jobba så. För när man förädlar enskilda kanaler sen, så byts ju ljudlandskapet sakta men säkert ut, och intrycket av hur låten andas, och drivet med. I slutändan, när alla enskilda kanaler förädlats, så kommer ju den grova mixningen från början vara helt utbytt i vilket fall. Och förädlar man inte enskilda kanaler speciellt mycket, så kan man ge sig fan på att en annan mixare skulle få till det mycket bättre.

 

Själv börjar jag med att lyssna igenom låten, skjuter upp reglarna så jag kan lyssna och förstå vad det är för något som ska framställas. När man tycker sig fått bilden klar, då är det paus-dags direkt, för öronen har då vant sig vid en dålig referens (den råa helheten). Men sen, sänker man ner alla reglar på noll och går direkt in på förädling av enskilda kanaler - börjar ofta med sången. Gäller ju att se till den referens man mixar mot inte får vara färgad. Mixens helhet i det här läget är en mycket dålig referens att justera saker gentemot. Därför använder jag vardagen som referens när man putsar enskilda kanaler, vardagsljud, inte en helhet av omixade råa spår.

 

För sången, och förädlingen av enskilda kanaler, så handlar det inte om att ställa in ett slutgiltigt ljud för varje kanal, men att ta bort allt det oönskade och lyfta fram ljudet på spåret så att det låter naturligt och självklart i sig. Handlar mer om att ta bort än att lägga till. När man gått igenom de flesta kanalerna (utom akustiska trummor t.ex.) så har man bekantat sig med- och har en bättre uppfattning om alla element som helheten är uppbyggd av, och man har sett till att den referens som man sen ska använda för att bedöma enskilda spårs klang (den hörbara helheten) inte låter överdrivet dov, ljus, papp, tråkig, ansträngd osv.

 

Sen, kan man börja med nästa steg, kliva upp på nästa terrass i mixbygget, vilket är att putsa finare detaljer och börja skapa saker. När det steget är avklarat, så är det nästa terrass, med ännu finare justeringar och börja passa av spår och grupperingar mot varandra osv osv.

 

Gäller bara att inte lura sig själv, och det är grymt lätt att göra. T.ex. om man inte hör ’Gitarr 2’ speciellt bra, vad är då felet?

Höjer man volymen på den så hörs den ju mer, men anledningen till att den inte hörs kanske är att den är för dov? så volymen ska inte höjas, utan diskanten ska vässas så kommer den fram i mixen. Kan va tvärtom med, att man vässar diskanten på den för att få fram den i mixen utan att höja volymen, medan det egentligen är volymen som är för låg. Höjer man upp en dov gitarr i volym så blir den ’för stor’, och vässar man en lagom vass gitarr blir den liten, stickig och spretig. För många såna här dåliga beslut, då blir mixen inge bra i slutändan. Att mixa med den omixade råa helheten som referens, då tar man många såna dåliga beslut. Men tar man det stegvis, och siktar mot att skapa uniformitet, och ser till att inte sjabbla till saker på vägen, då har man i slutändan tagit hand om i princip alla fel.

 

Mixar 45 högst 50 minuter. Sen tar jag paus 10-15 min. Och då gör jag något annat, sitter inte vid köksbordet med en kopp och tittar ut genom fönstret, utan man rör på sig, gör nån syssla eller så, nåt aktivt, få igång cirkulationen igen, tar en hårdmacka för o hålla socker-nivån jämn. Idén med pausen är ju att fräscha upp hjärnan, komma tillbaka till verkligheten, få öronen nollställda, lyssna på normala vardagsljud, trafik, kläder som sschh-ar när man rör sig, alla såna där små detaljer.

Redigerat av Signia
  • Gilla 4
Link to comment
Dela på andra sajter

Många bra synpunkter. Som ivrig pulare är det lätt att börjar skruva som satan på en sak i taget istället för att mixa låten som den helhet det ska vara. Det är just därför många rävar verkligen jobbar med att lyssna på hela låten och ställa nivåer som första skede. Detta blir enklare om din låt är färdigarrangerad och klar för mix. Att blanda processerna kan stöka till detta.

Men... när det väl är mixdags så är nivåsättande en bra idé. Lyssna på låten och sätt nivåerna och panorering och skapa en idé för vad du vill göra med låten och dess delar. Skruva inte feta ljud än.

När detta är satt kan en bra idé vara att börja plocka bort sådant som är störande. Använd eq och skär bort sådant som är i vägen. Klumpar bas och kagge ihop sig kan du skära i båda men på olika ställen. Helt plötsligt kan du uppleva mer bas, trots att du skurit bort. Skär vidare i allt annat också som är störande. Till slut har du en grund som låter skapligt som du nu kan börja förädla.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...