Jump to content
Annons

2000:- foer mastring av 4 minuter musik...

Recommended Posts

oakleaf (oregistrerad)
Postat

Aer det vaert det?

Jag gillar att anlita mastringstekniker foer att skoeta mastringen. Gillar den utomstaende inputen man far av ett sadant samarbete. Jag jobbar ofta med enstaka "singlar" och inte hela album, daerav betalar jag per lat. Innan brukar jag proejsa mellan 500-1000 foer en lat.

Jag har nu breddat soekningen lite da jag tycker jag vill fa ut sa mycket som moejligt av mastringen. (Visst, predika pa nu om och fixa i mixandet osv....jag haller med er 🙂 ) Jag laegger ner mycket tid i mina alster och vill fa ut sa mycket som moejligt av en mix. Aer det verkligen vaert att ga till en reputabel studio och proejsa 2000:-? Eller raettare sagt... jag skulle tycka det aer vael vaerda pengar om resultatet imponerar, men kommer en reputabel mastrare imponera mera?

Annons
Postat (redigerat)

Om det Ă€r vĂ€rt pengarna kan endast du sjĂ€lv svara pĂ„. Men 2000 kr per spĂ„r lĂ„ter i dyraste laget tycker jag 🙂

I ditt fall handlar det nog snarare om att finna en mastringstekniker som verkligen bryr sig om din musik och vill göra det bÀsta av den.

mvh Jon

Redigerat av Yllet
Postat

Aer det vaert det?

Jag gillar att anlita mastringstekniker foer att skoeta mastringen. Gillar den utomstaende inputen man far av ett sadant samarbete. Jag jobbar ofta med enstaka "singlar" och inte hela album, daerav betalar jag per lat. Innan brukar jag proejsa mellan 500-1000 foer en lat.

Jag har nu breddat soekningen lite da jag tycker jag vill fa ut sa mycket som moejligt av mastringen. (Visst, predika pa nu om och fixa i mixandet osv....jag haller med er 🙂 ) Jag laegger ner mycket tid i mina alster och vill fa ut sa mycket som moejligt av en mix. Aer det verkligen vaert att ga till en reputabel studio och proejsa 2000:-? Eller raettare sagt... jag skulle tycka det aer vael vaerda pengar om resultatet imponerar, men kommer en reputabel mastrare imponera mera?

Kanske min nyuppsatta sida kan imponera dÄ?

http://dm-mastering.com ...

VĂ€nligen

DMM

Postat

Hörru, DMM, kul grej med spelaren pÄ sidan, att man kan byta mellan omastrad och mastrad. Ett tips dock - Se till att bÄda versioner ligger pÄ samma volym sÄ man lÀttare hör skillnaderna mellan de bÄda versionerna och inte bara ljudvolymen. Och fixa in fler lÄtar frÄn andra musikstilar sÄklart, men det har du ju sÀkert sjÀlv redan rÀknat ut med lilltÄn.

AngÄende den övriga diskussionen: Om det blir en skillnad som Àr vÀrd 2000 spÀnn sÄ Àr det ju vÀrt det. Dessutom tycker jag inte 2000 för en enda lÄt Àr sÀrskilt blodigt, om det Àr inkl moms. Klart det blir billigare per lÄt om man mastrar ett helt album, men för en enstaka lÄt Àr det vÀl helt okej, förutsatt att det Àr nÄgon med bra rykte och bra back-katalog.

• Gilla 1
Postat

Jag tycker mastering överlag Àr löjligt dyrt för det jobb de lÀgger ner. Vad tar det att mastera en platta 2-3timmar innan precic allt Àr klart och kunden Àr nöjd? Hade varit gött att kunna ta 10-8k för det jobbet som de kÀnda gubbarna gör. De mÄste tjÀna löjligt mycket pengar.

Postat

Hörru, DMM, kul grej med spelaren pÄ sidan, att man kan byta mellan omastrad och mastrad. Ett tips dock - Se till att bÄda versioner ligger pÄ samma volym sÄ man lÀttare hör skillnaderna mellan de bÄda versionerna och inte bara ljudvolymen. Och fixa in fler lÄtar frÄn andra musikstilar sÄklart, men det har du ju sÀkert sjÀlv redan rÀknat ut med lilltÄn.

Tack!

Goda idéer. Det kommer framöver...

Postat

AlltsÄ, visst, jag ger i normala inte sÄ mycket för "hippt pÄhitt" som maaastering... men det Ät sidan, sÄ mÄste jag nog sÀga att 2000 SEK/lÄt Àr Ät helvete för dyrt. Mastrare med den prsissÀttningen borde skÀmmas.

Och bolag som DDM ovan skulle jag avrÄda frÄn sÄ lÀnge det inte nÄgonstans pÄ sidan framgÄr vem/vilka personerna bakom mastringarna Àr. Alla företag som krÀver förskottsbetalning (och som dessutom tillskriver sig rÀttigheten att fÄ spela lÄten sjÀlva pÄ sin site) utan personligare info Àn sÄ... nope, inge bra. Fast det var i och för sig en sidonot. Sorry, till TS.

• Gilla 2
Postat (redigerat)

Och bolag som DDM ovan skulle jag avrÄda frÄn sÄ lÀnge det inte nÄgonstans pÄ sidan framgÄr vem/vilka personerna bakom mastringarna Àr. Alla företag som krÀver förskottsbetalning (och som dessutom tillskriver sig rÀttigheten att fÄ spela lÄten sjÀlva pÄ sin site) utan personligare info Àn sÄ... nope, inge bra. Fast det var i och för sig en sidonot. Sorry, till TS.

HÄller fullkomligt med. Snart kan vÀl vem som helst med en pc och cubase kalla sig mastrare?!

Men sorry nu gick vi off topic. 2000 kr Ă€r dyrt 🙂

/Jon

Redigerat av Yllet
Postat

Var har du fÄtt denna offerten?

Jag Àr inte sÄ jÀtteinsatt inom att skicka ivÀg produktioner pÄ mastering, kan ni nÀmna nÄgra stÀllen att skicka till?

Postat

Var har du fÄtt denna offerten?

Jag Àr inte sÄ jÀtteinsatt inom att skicka ivÀg produktioner pÄ mastering, kan ni nÀmna nÄgra stÀllen att skicka till?

Cuttingroom

Studio Bohus

Fascinationstreet.se / Jens bogren

Studio Fredman

Postat

Jag kÀnde igen en av DMMs mastringslÄtar. Den har MikeyGoesPro producerat.

VĂ€nligen Fredrik 🙂

Postat

Nu har ju jag nÀstan alltid "mastrat" mina lÄtar sjÀlv.

För 2000 pix skulle jag aldrig skicka ivÀg den pÄ master.

Max en 1000-lapp + stem mastring skulle jag dock gĂ„ med pĂ„ 🙂

oakleaf (oregistrerad)
Postat

Tack foer alla svar!

Jag har staellt mer fragor till mastringsstudion och fatt reda pa feoljande:

I priset ingar:

- mastring av tva versioner, eller om man hellre vill kan man mastra 2 olika spar. Alltsa 2 foer 1.

- stem mastring, upp till 4 stems

- Val av tekniker, vilket aer bra eftersom det var en speciell tekniker som fick mig att skicka ivaeg en foerfragan till just dom

- Man kan fa sitta med, men dessvaerre befinner jag mig pa annan ort sa det gar ju inte

Jaa, jag far ta mig en funderare. Yllet har ju raett i att det handlar om att hitta nagon som verkligen bryr sig.

oakleaf (oregistrerad)
Postat

SnÄla och köp Izotope Ozone 5. Sen lÀr du dig det riktigt bra. SÄ kan du faktiskt fÄ bra reslutat, gratis.

Jo, visst kan jag mastra sjaelv. Och det goer jag ofta foer att fa en kaensla, men i slutaendan gillar jag att fa input fran en utomstaende mastringstekniker.

Postat

För att agera motpart anser jag 2lax ink moms generellt inte Àr för dyrt....har pröjsat 3 för en mastring av Brian Gardner pÄ Bernie Grundman mastering, resultatet blev dock grymt bra.

Tycker jag det var för dyrt? Ja, med tanke pĂ„ att inget hĂ€nde med lĂ„ten sĂ„.... 🙂

Tycker dock det Àr ovÀrderligt att fÄ nÄgon med "utvilade" öron som korrigerar för de missar ens egna trötta slutkörda öron gjort, speciellt dÄ man Àr sÄ trött pÄ lÄten att man inte vill höra den en sekund till, och man inte kan lÀgga den pÄ hyllan ett par veckor för att fÄ distans till den.

Postat

SnÄla och köp Izotope Ozone 5. Sen lÀr du dig det riktigt bra. SÄ kan du faktiskt fÄ bra reslutat, gratis.

det blir inte gratis om han ska köpa ett verktyg

till TS: nÀr du fÄtt lyssna pÄ provmastringen - som jag utgÄr ingÄr i priset - sÄ hör du om det Àr vÀrt 2000 för dig

man kan inte generellt svara pÄ frÄgan - men det vet du nog egentligen lika vÀl sjÀlv

ibland behöver man ju bolla ÀndÄ

oakleaf (oregistrerad)
Postat

don-quijote-holger_56967801.jpg

😄

oakleaf (oregistrerad)
Postat

till TS: nÀr du fÄtt lyssna pÄ provmastringen - som jag utgÄr ingÄr i priset - sÄ hör du om det Àr vÀrt 2000 för dig

man kan inte generellt svara pÄ frÄgan - men det vet du nog egentligen lika vÀl sjÀlv

ibland behöver man ju bolla ÀndÄ

Provmastring var min naesta fraga till dom, sa det har du helt raett i. Ber om detta och tar ett beslut daer efter.

Postat (redigerat)

KÀnde pÄ mig att det var

Jag kÀnde igen en av DMMs mastringslÄtar. Den har MikeyGoesPro producerat.

VĂ€nligen Fredrik 🙂

KÀnde pÄ mig att det var Mickeygoespro, men ville inte vara den första som skrev det.

mvh Jon

Redigerat av Yllet
Postat

Man kan ju Àven mastra sjÀlv i tex tre versioner och be alla hÀr lyssna och tycka till om vad som lÄter bÀst...

2000 lÀt som mycket pengar, i alla fall om man inte Àr kÀnd som satan o vet att man fÄr ut lÄten...

Postat

Jag anser dock att mastering Àr bra dÄ man fÄr ett par frÀscha öron som hör materialet. Men det borde vara skÀligt betalt dÄ jag tycker de etablerade masteringshusen tar för mycket betalt för det arbete det tar att mastera en skiva.

600/lÄt ex. moms tycker jag Àr rimligt.

oakleaf (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Man kan ju Àven mastra sjÀlv i tex tre versioner och be alla hÀr lyssna och tycka till om vad som lÄter bÀst...

2000 lÀt som mycket pengar, i alla fall om man inte Àr kÀnd som satan o vet att man fÄr ut lÄten...

Absolut, ett mycket bra saett att mastra sjaelv pa. Men i detta fallet vill jag mastra externt sa att saega.

Sen kan man ju sa klart laegga upp materialet haer och fa input. Det har jag gjort ett par ganger och det aer kul. Visst aer 2000 mycket pengar, men moejligheten att fa tillgang till input fran nagon som jobbat med ljud pa en hoeg niva kaenns lockande.

Edit: Maste man verkligen vara kaend som satan...

Redigerat av oakleaf
Postat

Jag skulle tro att 2000:- motsvarar timkostnaden för att engagera en etablerad amerikansk mastrare. Om det Àr vÀrt det, tja, om man vet vad man fÄr sÄ Àr det vÀl vÀrt det.

SJÀlv skulle jag inte kunna ha rÄd med nÄgot sÄ dyrt.

Tycker det Àr tudelat: Ä ena sidan skulle det vara jÀvligt gött att lÀmna ifrÄn sig nÄgot man har varit involverad i Ànda sedan arrangemangsprocessen, Ä andra sidan Àr det roligt och lÀrorikt att jobba med.

Om man dessutom vÀnder sig till nÄgon som har mastrat i 20+ Är, har investerat i utrustning för hundratusentalskronor, och Àr beroende av att hÄlla hög kvalite pÄ allt han gör sÄ tycker jag inte det Àr mycket pengar.

DÀremot Àr jag skeptisk till de hÀr erbjudandena som brukar komma frÄn Abbey Road nÄn gÄng om Äret - provmastring för 90 £ (typ). Vilka gör den mastringen? Elever? PÄ hÄrdvarugrejer eller med pluggar?

Iofs sÄ kan pluggar matcha hÄrdvarugrejer, beroende pÄ vem som tweakar...

Postat (redigerat)

Och, by the way, utifrÄn min egna lilla erfarenhet: att mastra en lÄt Àr en utmaning. Att mastra femton lÄtar som ska utgöra en helhet Àr en större utmaning. Att dessutom förse master-cd:n med rÀtt info, ISRC och annat, tillhör INTE den kreativa processen.

Redigerat av FreddeHstd

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu

• Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.