Jump to content
Annons

2000:- foer mastring av 4 minuter musik...


oakleaf (oregistrerad)

Recommended Posts

oakleaf (oregistrerad)

Aer det vaert det?

Jag gillar att anlita mastringstekniker foer att skoeta mastringen. Gillar den utomstaende inputen man far av ett sadant samarbete. Jag jobbar ofta med enstaka "singlar" och inte hela album, daerav betalar jag per lat. Innan brukar jag proejsa mellan 500-1000 foer en lat.

Jag har nu breddat soekningen lite da jag tycker jag vill fa ut sa mycket som moejligt av mastringen. (Visst, predika pa nu om och fixa i mixandet osv....jag haller med er 🙂 ) Jag laegger ner mycket tid i mina alster och vill fa ut sa mycket som moejligt av en mix. Aer det verkligen vaert att ga till en reputabel studio och proejsa 2000:-? Eller raettare sagt... jag skulle tycka det aer vael vaerda pengar om resultatet imponerar, men kommer en reputabel mastrare imponera mera?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Om det är värt pengarna kan endast du själv svara på. Men 2000 kr per spår låter i dyraste laget tycker jag 🙂

I ditt fall handlar det nog snarare om att finna en mastringstekniker som verkligen bryr sig om din musik och vill göra det bästa av den.

mvh Jon

Redigerat av Yllet
Link to comment
Dela på andra sajter

Aer det vaert det?

Jag gillar att anlita mastringstekniker foer att skoeta mastringen. Gillar den utomstaende inputen man far av ett sadant samarbete. Jag jobbar ofta med enstaka "singlar" och inte hela album, daerav betalar jag per lat. Innan brukar jag proejsa mellan 500-1000 foer en lat.

Jag har nu breddat soekningen lite da jag tycker jag vill fa ut sa mycket som moejligt av mastringen. (Visst, predika pa nu om och fixa i mixandet osv....jag haller med er 🙂 ) Jag laegger ner mycket tid i mina alster och vill fa ut sa mycket som moejligt av en mix. Aer det verkligen vaert att ga till en reputabel studio och proejsa 2000:-? Eller raettare sagt... jag skulle tycka det aer vael vaerda pengar om resultatet imponerar, men kommer en reputabel mastrare imponera mera?

Kanske min nyuppsatta sida kan imponera då?

http://dm-mastering.com ...

Vänligen

DMM

Link to comment
Dela på andra sajter

Hörru, DMM, kul grej med spelaren på sidan, att man kan byta mellan omastrad och mastrad. Ett tips dock - Se till att båda versioner ligger på samma volym så man lättare hör skillnaderna mellan de båda versionerna och inte bara ljudvolymen. Och fixa in fler låtar från andra musikstilar såklart, men det har du ju säkert själv redan räknat ut med lilltån.

Angående den övriga diskussionen: Om det blir en skillnad som är värd 2000 spänn så är det ju värt det. Dessutom tycker jag inte 2000 för en enda låt är särskilt blodigt, om det är inkl moms. Klart det blir billigare per låt om man mastrar ett helt album, men för en enstaka låt är det väl helt okej, förutsatt att det är någon med bra rykte och bra back-katalog.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker mastering överlag är löjligt dyrt för det jobb de lägger ner. Vad tar det att mastera en platta 2-3timmar innan precic allt är klart och kunden är nöjd? Hade varit gött att kunna ta 10-8k för det jobbet som de kända gubbarna gör. De måste tjäna löjligt mycket pengar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hörru, DMM, kul grej med spelaren på sidan, att man kan byta mellan omastrad och mastrad. Ett tips dock - Se till att båda versioner ligger på samma volym så man lättare hör skillnaderna mellan de båda versionerna och inte bara ljudvolymen. Och fixa in fler låtar från andra musikstilar såklart, men det har du ju säkert själv redan räknat ut med lilltån.

Tack!

Goda idéer. Det kommer framöver...

Link to comment
Dela på andra sajter

Alltså, visst, jag ger i normala inte så mycket för "hippt påhitt" som maaastering... men det åt sidan, så måste jag nog säga att 2000 SEK/låt är åt helvete för dyrt. Mastrare med den prsissättningen borde skämmas.

Och bolag som DDM ovan skulle jag avråda från så länge det inte någonstans på sidan framgår vem/vilka personerna bakom mastringarna är. Alla företag som kräver förskottsbetalning (och som dessutom tillskriver sig rättigheten att få spela låten själva på sin site) utan personligare info än så... nope, inge bra. Fast det var i och för sig en sidonot. Sorry, till TS.

  • Gilla 2
Link to comment
Dela på andra sajter

Och bolag som DDM ovan skulle jag avråda från så länge det inte någonstans på sidan framgår vem/vilka personerna bakom mastringarna är. Alla företag som kräver förskottsbetalning (och som dessutom tillskriver sig rättigheten att få spela låten själva på sin site) utan personligare info än så... nope, inge bra. Fast det var i och för sig en sidonot. Sorry, till TS.

Håller fullkomligt med. Snart kan väl vem som helst med en pc och cubase kalla sig mastrare?!

Men sorry nu gick vi off topic. 2000 kr är dyrt 🙂

/Jon

Redigerat av Yllet
Link to comment
Dela på andra sajter

oakleaf (oregistrerad)

Tack foer alla svar!

Jag har staellt mer fragor till mastringsstudion och fatt reda pa feoljande:

I priset ingar:

- mastring av tva versioner, eller om man hellre vill kan man mastra 2 olika spar. Alltsa 2 foer 1.

- stem mastring, upp till 4 stems

- Val av tekniker, vilket aer bra eftersom det var en speciell tekniker som fick mig att skicka ivaeg en foerfragan till just dom

- Man kan fa sitta med, men dessvaerre befinner jag mig pa annan ort sa det gar ju inte

Jaa, jag far ta mig en funderare. Yllet har ju raett i att det handlar om att hitta nagon som verkligen bryr sig.

Link to comment
Dela på andra sajter

oakleaf (oregistrerad)

Snåla och köp Izotope Ozone 5. Sen lär du dig det riktigt bra. Så kan du faktiskt få bra reslutat, gratis.

Jo, visst kan jag mastra sjaelv. Och det goer jag ofta foer att fa en kaensla, men i slutaendan gillar jag att fa input fran en utomstaende mastringstekniker.

Link to comment
Dela på andra sajter

För att agera motpart anser jag 2lax ink moms generellt inte är för dyrt....har pröjsat 3 för en mastring av Brian Gardner på Bernie Grundman mastering, resultatet blev dock grymt bra.

Tycker jag det var för dyrt? Ja, med tanke på att inget hände med låten så.... 🙂

Tycker dock det är ovärderligt att få någon med "utvilade" öron som korrigerar för de missar ens egna trötta slutkörda öron gjort, speciellt då man är så trött på låten att man inte vill höra den en sekund till, och man inte kan lägga den på hyllan ett par veckor för att få distans till den.

Link to comment
Dela på andra sajter

Snåla och köp Izotope Ozone 5. Sen lär du dig det riktigt bra. Så kan du faktiskt få bra reslutat, gratis.

det blir inte gratis om han ska köpa ett verktyg

till TS: när du fått lyssna på provmastringen - som jag utgår ingår i priset - så hör du om det är värt 2000 för dig

man kan inte generellt svara på frågan - men det vet du nog egentligen lika väl själv

ibland behöver man ju bolla ändå

Link to comment
Dela på andra sajter

oakleaf (oregistrerad)

till TS: när du fått lyssna på provmastringen - som jag utgår ingår i priset - så hör du om det är värt 2000 för dig

man kan inte generellt svara på frågan - men det vet du nog egentligen lika väl själv

ibland behöver man ju bolla ändå

Provmastring var min naesta fraga till dom, sa det har du helt raett i. Ber om detta och tar ett beslut daer efter.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kände på mig att det var

Jag kände igen en av DMMs mastringslåtar. Den har MikeyGoesPro producerat.

Vänligen Fredrik 🙂

Kände på mig att det var Mickeygoespro, men ville inte vara den första som skrev det.

mvh Jon

Redigerat av Yllet
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag anser dock att mastering är bra då man får ett par fräscha öron som hör materialet. Men det borde vara skäligt betalt då jag tycker de etablerade masteringshusen tar för mycket betalt för det arbete det tar att mastera en skiva.

600/låt ex. moms tycker jag är rimligt.

Link to comment
Dela på andra sajter

oakleaf (oregistrerad)

Man kan ju även mastra själv i tex tre versioner och be alla här lyssna och tycka till om vad som låter bäst...

2000 lät som mycket pengar, i alla fall om man inte är känd som satan o vet att man får ut låten...

Absolut, ett mycket bra saett att mastra sjaelv pa. Men i detta fallet vill jag mastra externt sa att saega.

Sen kan man ju sa klart laegga upp materialet haer och fa input. Det har jag gjort ett par ganger och det aer kul. Visst aer 2000 mycket pengar, men moejligheten att fa tillgang till input fran nagon som jobbat med ljud pa en hoeg niva kaenns lockande.

Edit: Maste man verkligen vara kaend som satan...

Redigerat av oakleaf
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle tro att 2000:- motsvarar timkostnaden för att engagera en etablerad amerikansk mastrare. Om det är värt det, tja, om man vet vad man får så är det väl värt det.

SJälv skulle jag inte kunna ha råd med något så dyrt.

Tycker det är tudelat: å ena sidan skulle det vara jävligt gött att lämna ifrån sig något man har varit involverad i ända sedan arrangemangsprocessen, å andra sidan är det roligt och lärorikt att jobba med.

Om man dessutom vänder sig till någon som har mastrat i 20+ år, har investerat i utrustning för hundratusentalskronor, och är beroende av att hålla hög kvalite på allt han gör så tycker jag inte det är mycket pengar.

Däremot är jag skeptisk till de här erbjudandena som brukar komma från Abbey Road nån gång om året - provmastring för 90 £ (typ). Vilka gör den mastringen? Elever? På hårdvarugrejer eller med pluggar?

Iofs så kan pluggar matcha hårdvarugrejer, beroende på vem som tweakar...

Link to comment
Dela på andra sajter

Och, by the way, utifrån min egna lilla erfarenhet: att mastra en låt är en utmaning. Att mastra femton låtar som ska utgöra en helhet är en större utmaning. Att dessutom förse master-cd:n med rätt info, ISRC och annat, tillhör INTE den kreativa processen.

Redigerat av FreddeHstd
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...