Valle Postat 26 oktober 2012 Postat 26 oktober 2012 (redigerat) NĂ„gra detaljer att beakta: Mixaren: Dist e hĂ€fftitt! MĂ€rkligt egentligen. Jag (och jag var inte ensam) la under hela 80- och 90-talet nĂ€r dyrbar tid och energi pĂ„ att undvika dist. För dĂ„ var dist inte hĂ€fftitt alls. Dist var ett tecken pĂ„ amatör. Dist var fult. Om det distade sĂ„ hade du ingen koll. Idag Ă€r det i stort sett ett krav med dist. Och de största bovarna Ă€r alla gamla gubbjĂ€vlar. För nu, nĂ€r i stort sett alla mekaniska prylar Ă€r ersatta med hĂ€stlĂ€ngder bĂ€ttre motsvarigheter i digital form, Ă€r det De Gamle som inte lĂ€ngre har full koll; en finnig femtonĂ„ring hemma i förĂ€ldrarnas sovrum Ă€r den direkta konkurrenten. Vad gör man dĂ„? Jo, man hittar pĂ„ saker som att dist âskapar vĂ€rmeâ och sĂ„ hamrar man in skitsnacket i huvudet pĂ„ alla kids som vill lĂ€ra sig nĂ„got; kids som inte pĂ„ nĂ„got sĂ€tt behöver fatta gubbdynga som att dist âskapar vĂ€rmeâ. Mixaren: Analoga prylar Ă€r bĂ€ttre Detta Ă€r dubbelmoral ĂĄ la carte. I min musikkrets var jag bland de första att spela in produktioner i s.k. DDD. Det vill sĂ€ga, digitalt hela vĂ€gen â inspelning, mixning och överföring till media. Och jag fick med besked veta hur fel ute jag var. Jag kom ihĂ„g nĂ€r jag debuterade pĂ„ skiva (CD) och vi skulle lĂ€mna över materielet till en *HOST* maaastrare. Det var som att komma in i ett jĂ€vla rymdskepp, ett sĂ„dant som Jules Verne mycket vĂ€l skulle kunna beskriva Ă„r 1865. ĂndĂ„ fanns det program som t.ex. Samplitude som redan fixade biffen, till en tiondel av prylpriset. Idag har dubbelmoralisten fattat grejen och bestĂ€mt sig för att nu Ă€r analogt bara bĂ€ttre under tracking och mixning. Men nĂ€r det gĂ€ller maaastring, dĂ„ Ă€r digitalt coooolt. Geez! Mixaren: Jag mixar aaaldrig med ögonen Skitsnack! Det gör du visst det! Ibland â nej, stryk det, OFTA â lĂ„ter jag siffrorna i en display, pĂ„ en, lĂ„t oss sĂ€ga, kompressor, vara avgörande för mina beslut. Och jag avskyr nĂ€r betterpellar kommenterar detta med att âsiffror Ă€r bara siffror, Valle, du ska lita pĂ„ öronen, inte ögonenâŠâ Fuck you! SĂ€ger jag bara. Vad fan Ă€r det för en jĂ€vla dumförklaring! Det dĂ€r med att mixare skulle lita blint (no pun) pĂ„ sina öron Ă€r bara pĂ„hitt; Ă€nnu en sĂ„dan dĂ€r grej att tuta i kidsen för att man inte har samma kontroll lĂ€ngre och att man Ă€r för gammal för att Ă„terfĂ„ kontroll. Det Ă€r rĂ€tt sĂ„ anmĂ€rkningsvĂ€rt att alla dessa som litar pĂ„ sina öron kan vrĂ€ka ur sig kvasielitsnack som att âöööh, om jag var du skulle jag dra ifrĂ„n 3,87 dB vid 2511HzâŠâ Jamen, fantastiskt! Och hur kom vi fram till det? Jo, genom att anvĂ€nda en fucking jĂ€vla Spectrum Analyzer av nĂ„got slag. SĂ„ mycket för öronen! Mixaren: Mastring Ă€r ett mĂ„ste LĂ€gg the fuck av! Den hĂ€r pallar jag bara inte mer. Mixaren: Jag mickar upp/spelar alltid in med riktiga stĂ€rkare Varför det? Ăr du för stolt för att medge att dina öron, som du ljuger om att du aldrig lĂ„ter ögonen avlasta, inte lĂ€ngre kan skilja pĂ„ vad som Ă€r en âriktigâ stĂ€rkare och en emulator? Ăr det det dĂ€r med vĂ€rmen nu igen? Det hĂ€nvisas till alla dessa A/B-tester dĂ€r det visar sig att en lyssnare trĂ€ffar rĂ€tt ett antal gĂ„nger av ett antal gĂ„nger. Men Ă€r det 100%? NEJ! Det Ă€r det inte. Det betyder alltsĂ„ att öronen inte hĂ€nger med; och nĂ€r de inte gör det, Ă€r det dĂ„ möjligt att lyssnaren faktiskt gissar sig fram? Fuck, JA! DĂ„ sĂ„! Gör det enkelt, spara tid, spara pengar, och köp en bra emulator och du slipper ha femtio olika förstĂ€rkartyper och högtalarlĂ„dor i din studio⊠Eller vĂ€nta, det har du ju inte; du har förmodligen bara en JCM 800 med lĂ„da. LĂ„t mig gissa: det Ă€r vĂ€rldens bĂ€sta förstĂ€rkare, och iiingen emulator kan lĂ„ta som den⊠Fuck you allihop! Och en hĂ€rlig fredag dĂ€rtill! NĂ€, jag fĂ„r ha en kopp kaffe till. Redigerat 26 oktober 2012 av Valle 6
Piccazzo Postat 26 oktober 2012 Postat 26 oktober 2012 HÄller med om allt FAST det Àr ju lite kÀnsla i att fÄ ratta pÄ en Marshall Stack eller en extern SSL kompressor eller varför inte ett helt SSL Bord. Mest emotionellt MEN det kan ju vara ack sÄ viktigt för vissa personer. Men i dagens Kvantitet före Kvalitet med snabba beslut / MÄnga lÄtar pÄ en gÄng Àr det ju sÀllan möjligt och i och med att sÀkerligen 90 % av all musik görs " In The Box " sÄ Àr det ju det som Àr dagens sound vare sig bÀttre eller sÀmre oavsett vad " Proffsen " anser. Kom ihÄg Nickelbacks förra eller förr förra skiva , 3 av lÄtarna var helt ITB och resten mixade pÄ ett SSL Bord. Ingen skillnad och ena ITB lÄten lÀt faktiskt bÀttre Àn resten av skivan.
slejnard Postat 26 oktober 2012 Postat 26 oktober 2012 HĂ€rligt med fredag! Mer dist och kaffe Ă„t folket! đ
PeglegJonka Postat 26 oktober 2012 Postat 26 oktober 2012 De enda som bryr sig om förstÀrkarna Àr pÄ riktigt eller emulatorer Àr ju musiknördar! Resten lyssna ju bara pÄ det grymma riffet eller sÄ
Claes Holmerup Postat 26 oktober 2012 Postat 26 oktober 2012 HĂ€rligt! Valle drar igĂ„ng en av sina beryktade fredagstrĂ„dar igen. Det var lĂ€nge sedan senast... Visst har du rĂ€tt, kĂ€re före detta granne och replokalsdelare. đ 1
Valle Postat 26 oktober 2012 TrĂ„dstartare Postat 26 oktober 2012 (redigerat) De enda som bryr sig om förstĂ€rkarna Ă€r pĂ„ riktigt eller emulatorer Ă€r ju musiknördar! Du skulle bli förvĂ„nad hur mĂ„nga det Ă€r som tycker att du Ă€r helt jĂ€vla dum i huvudet för att du har mage att föredra emulator framför "the real thing". Inte bara musiknördar... HĂ€rligt! Valle drar igĂ„ng en av sina beryktade fredagstrĂ„dar igen. Det var lĂ€nge sedan senast... Visst har du rĂ€tt, kĂ€re före detta granne och replokalsdelare. đ Tack, Claes! đ Men jag tror jag börjar tappa stinget. Det blev en trög start pĂ„ fredagstrĂ„den. Förr vid den hĂ€r tiden hade jag redan hunnit fĂ„ tvĂ„, tre PM frĂ„n moderatorerna om att jag Ă€r farligt nĂ€ra varning, och om jag inte backar en aning, sĂ„... Lysande krönika! (Ingen sarkasm) He he... Man vet att man ska kolla upp sitt forumbeteende nĂ€r forumister kĂ€nner att de mĂ„ste försĂ€kra mig om att de inte Ă€r sarkastiska i sina uttalanden. Redigerat 2 november 2012 av Lundin valfri text borttagen
Guitar Nilsson Postat 26 oktober 2012 Postat 26 oktober 2012 NĂ„gra detaljer att beakta: Mixaren: Dist e hĂ€fftitt! MĂ€rkligt egentligen. Jag (och jag var inte ensam) la under hela 80- och 90-talet nĂ€r dyrbar tid och energi pĂ„ att undvika dist. För dĂ„ var dist inte hĂ€fftitt alls. Dist var ett tecken pĂ„ amatör. Dist var fult. Om det distade sĂ„ hade du ingen koll. Idag Ă€r det i stort sett ett krav med dist. Och de största bovarna Ă€r alla gamla gubbjĂ€vlar. För nu, nĂ€r i stort sett alla mekaniska prylar Ă€r ersatta med hĂ€stlĂ€ngder bĂ€ttre motsvarigheter i digital form, Ă€r det De Gamle som inte lĂ€ngre har full koll; en finnig femtonĂ„ring hemma i förĂ€ldrarnas sovrum Ă€r den direkta konkurrenten. Vad gör man dĂ„? Jo, man hittar pĂ„ saker som att dist âskapar vĂ€rmeâ och sĂ„ hamrar man in skitsnacket i huvudet pĂ„ alla kids som vill lĂ€ra sig nĂ„got; kids som inte pĂ„ nĂ„got sĂ€tt behöver fatta gubbdynga som att dist âskapar vĂ€rmeâ. Mixaren: Analoga prylar Ă€r bĂ€ttre Detta Ă€r dubbelmoral ĂĄ la carte. I min musikkrets var jag bland de första att spela in produktioner i s.k. DDD. Det vill sĂ€ga, digitalt hela vĂ€gen â inspelning, mixning och överföring till media. Och jag fick med besked veta hur fel ute jag var. Jag kom ihĂ„g nĂ€r jag debuterade pĂ„ skiva (CD) och vi skulle lĂ€mna över materielet till en *HOST* maaastrare. Det var som att komma in i ett jĂ€vla rymdskepp, ett sĂ„dant som Jules Verne mycket vĂ€l skulle kunna beskriva Ă„r 1865. ĂndĂ„ fanns det program som t.ex. Samplitude som redan fixade biffen, till en tiondel av prylpriset. Idag har dubbelmoralisten fattat grejen och bestĂ€mt sig för att nu Ă€r analogt bara bĂ€ttre under tracking och mixning. Men nĂ€r det gĂ€ller maaastring, dĂ„ Ă€r digitalt coooolt. Geez! Mixaren: Jag mixar aaaldrig med ögonen Skitsnack! Det gör du visst det! Ibland â nej, stryk det, OFTA â lĂ„ter jag siffrorna i en display, pĂ„ en, lĂ„t oss sĂ€ga, kompressor, vara avgörande för mina beslut. Och jag avskyr nĂ€r betterpellar kommenterar detta med att âsiffror Ă€r bara siffror, Valle, du ska lita pĂ„ öronen, inte ögonenâŠâ Fuck you! SĂ€ger jag bara. Vad fan Ă€r det för en jĂ€vla dumförklaring! Det dĂ€r med att mixare skulle lita blint (no pun) pĂ„ sina öron Ă€r bara pĂ„hitt; Ă€nnu en sĂ„dan dĂ€r grej att tuta i kidsen för att man inte har samma kontroll lĂ€ngre och att man Ă€r för gammal för att Ă„terfĂ„ kontroll. Det Ă€r rĂ€tt sĂ„ anmĂ€rkningsvĂ€rt att alla dessa som litar pĂ„ sina öron kan vrĂ€ka ur sig kvasielitsnack som att âöööh, om jag var du skulle jag dra ifrĂ„n 3,87 dB vid 2511HzâŠâ Jamen, fantastiskt! Och hur kom vi fram till det? Jo, genom att anvĂ€nda en fucking jĂ€vla Spectrum Analyzer av nĂ„got slag. SĂ„ mycket för öronen! Mixaren: Mastring Ă€r ett mĂ„ste LĂ€gg the fuck av! Den hĂ€r pallar jag bara inte mer. Mixaren: Jag mickar upp/spelar alltid in med riktiga stĂ€rkare Varför det? Ăr du för stolt för att medge att dina öron, som du ljuger om att du aldrig lĂ„ter ögonen avlasta, inte lĂ€ngre kan skilja pĂ„ vad som Ă€r en âriktigâ stĂ€rkare och en emulator? Ăr det det dĂ€r med vĂ€rmen nu igen? Det hĂ€nvisas till alla dessa A/B-tester dĂ€r det visar sig att en lyssnare trĂ€ffar rĂ€tt ett antal gĂ„nger av ett antal gĂ„nger. Men Ă€r det 100%? NEJ! Det Ă€r det inte. Det betyder alltsĂ„ att öronen inte hĂ€nger med; och nĂ€r de inte gör det, Ă€r det dĂ„ möjligt att lyssnaren faktiskt gissar sig fram? Fuck, JA! DĂ„ sĂ„! Gör det enkelt, spara tid, spara pengar, och köp en bra emulator och du slipper ha femtio olika förstĂ€rkartyper och högtalarlĂ„dor i din studio⊠Eller vĂ€nta, det har du ju inte; du har förmodligen bara en JCM 800 med lĂ„da. LĂ„t mig gissa: det Ă€r vĂ€rldens bĂ€sta förstĂ€rkare, och iiingen emulator kan lĂ„ta som den⊠Fuck you allihop! Och en hĂ€rlig fredag dĂ€rtill! NĂ€, jag fĂ„r ha en kopp kaffe till. Har du Ă€tit rĂ„ttgift eller nĂ„t? Att du orkar skriva all denna skit. 3
Valle Postat 26 oktober 2012 TrÄdstartare Postat 26 oktober 2012 Har du Àtit rÄttgift eller nÄt? Att du orkar skriva all denna skit. Tack sÄ mycket!
Terror Postat 26 oktober 2012 Postat 26 oktober 2012 Konstigt.. sĂ„ lĂ„ng tid har jag trott att du Valle tillhörde folket du precis beskrev, som du ogillar sĂ„ mycket. Jag har nyss Ă€ndrat uppfattning om dig. Grattis och skĂ„l đ
Guitar Nilsson Postat 26 oktober 2012 Postat 26 oktober 2012 Om du tycker det Ă€r sĂ„ kul att försöka provocera, varför inte hitta pĂ„ nĂ„t nytt? I flera Ă„r har du skrivit samma sak; "gubbdjĂ€vlar Ă€r idioter dĂ€rför att de Ă€r gamla gubbjĂ€vlar, de tror att det bara gĂ„r att göra inspelningar lika som de gjordes för skitlĂ€nge sen" bla bla bla osv i Ă„r efter Ă„r... Rent skitsnack, sĂ„na studiosnubbar finns inte. Alla, oavsett Ă„lder vill testa olika sĂ€tta att spela in, nya grejer. Och vilken ung skulle idag neka till att spela in i en rullbandsstudio med enbart analoga grejer. Den dĂ€r generaliserade gubben du skrivit om tusen gĂ„nger existerar bara i din fantasi. Eller rĂ€ttare sagt, du vill fĂ„ oss att tro att du tror pĂ„ det skriver, fast det gör du knappast. Du borde lĂ€gga ner samma kraft pĂ„ att spela, och att spela in din musik, sĂ„nt Ă€r du ju bra pĂ„, det fick vi bevis pĂ„ senast i KISS-festivalen. Musiker som Ă€r sĂ„ pass skickliga som du brukar inte vara sĂ„ korkade som du lĂ„tsas vara. Vad fĂ„r du ut av det? Spela rocknroll i stĂ€llet för att Ă€ta rĂ„ttgift. đ 1
DigRules Postat 26 oktober 2012 Postat 26 oktober 2012 (redigerat) Mixaren: Jag mickar upp/spelar alltid in med riktiga stĂ€rkare Varför det? Ăr du för stolt för att medge att dina öron, som du ljuger om att du aldrig lĂ„ter ögonen avlasta, inte lĂ€ngre kan skilja pĂ„ vad som Ă€r en âriktigâ stĂ€rkare och en emulator? Ăr det det dĂ€r med vĂ€rmen nu igen? đ Jepp! Den Legendariska VĂ€rmen! đ Dem emulerade alternativen har ju det dĂ€r "kallt, digitalt sterila ljudet". Alltid lika roligt att höra den kommentaren. - LĂ„ter det kallt och sterilt om emulatorerna? LĂ€r dig ratta...för fan. đ Redigerat 26 oktober 2012 av DigRules 2
SadamJR Postat 26 oktober 2012 Postat 26 oktober 2012 Det Àr bra med sÄna hÀr trÄdar dÀr man fÄr veta hur allting ligger till.
Valle Postat 26 oktober 2012 TrĂ„dstartare Postat 26 oktober 2012 Om du tycker det Ă€r sĂ„ kul att försöka provocera ... [argh! argh! argh! aaaargh!] ... Försöka provocera? Du borde lĂ€gga ner samma kraft pĂ„ att spela, och att spela in din musik, sĂ„nt Ă€r du ju bra pĂ„, det fick vi bevis pĂ„ senast i KISS-festivalen. Well, jag har varit med i, eh... sex Studio Forum-festivaler, tror jag. Varav jag har vunnit tvĂ„, kommit tvĂ„a i en, trea i tvĂ„, femma i en. Eller nĂ„got ditĂ„t. Ăr inte det kraft nog? 1
Guitar Nilsson Postat 26 oktober 2012 Postat 26 oktober 2012 Det Àr vÀl inget skÀl att sluta spela och börja generalisera? UngefÀr som att byggjobbare Àr pÄ ett vis, skidÄkare pÄ ett annat. Bullshit fuck you! Hitta pÄ nÄt nytt nu. NÀr jag vill provocera igÄng hela forumet gör jag det sÄ smart att ingen fattar vad som hÀnt förrÀn det Àr för sent. Och dÄ har jag redan slutat skriva i trÄden.
Valle Postat 26 oktober 2012 TrÄdstartare Postat 26 oktober 2012 NÀr jag vill provocera igÄng hela forumet gör jag det sÄ smart att ingen fattar vad som hÀnt förrÀn det Àr för sent. Och dÄ har jag redan slutat skriva i trÄden. Och vad fÄr du ut av det? 1
Valle Postat 26 oktober 2012 TrĂ„dstartare Postat 26 oktober 2012 Konstigt.. sĂ„ lĂ„ng tid har jag trott att du Valle tillhörde folket du precis beskrev, som du ogillar sĂ„ mycket. Jag har nyss Ă€ndrat uppfattning om dig. Grattis och skĂ„l đ SkĂ„l pĂ„ dig med! đ Fast jag Ă€r nog rĂ€tt sĂ„ gubbig Ă€ndĂ„. Det enda jag betackar mig för Ă€r gubbar som "vet hur det Ă€r", bara för att det rĂ„kade vara sĂ„ under den period i deras liv dĂ„ de rĂ„kade lĂ€ra sig nĂ„got, och dĂ€rför fortfarande tror att det ska vara pĂ„ det viset. Catch? 1
Valle Postat 26 oktober 2012 TrÄdstartare Postat 26 oktober 2012 Det finns inte sÄna gubbar. JodÄ. Och sÄ finns det gubbar som sÀger saker som de inte kan stÄ för (undviker direkta följdfrÄgor). 1
Guitar Nilsson Postat 26 oktober 2012 Postat 26 oktober 2012 http://soundcloud.com/user7908154/deidres-samba-flying-saucers
Signia Postat 26 oktober 2012 Postat 26 oktober 2012 (redigerat) mm, gnnn, gaah, AAAH .. nĂ€, jag KAN bara inte motstĂ„ haha đ sĂ„ finns det gubbar som sĂ€ger saker som de inte kan stĂ„ för (undviker direkta följdfrĂ„gor). FöljdfrĂ„gor, som denna? Jag la under hela 80- och 90-talet nĂ€r dyrbar tid och energi pĂ„ att undvika dist. För dĂ„ var dist inte hĂ€fftitt alls. Dist var ett tecken pĂ„ amatör. Dist var fult. Om det distade sĂ„ hade du ingen koll. .. och sĂ„hĂ€r tĂ€nker en 18-Ă„ring nĂ€r han lĂ€ser ovanstĂ„ende: jag betackar mig för gubbar som "vet hur det Ă€r", bara för att det rĂ„kade vara sĂ„ under den period i deras liv dĂ„ de rĂ„kade lĂ€ra sig nĂ„got, och dĂ€rför fortfarande tror att det ska vara pĂ„ det viset. Redigerat 26 oktober 2012 av Signia
Valle Postat 26 oktober 2012 TrÄdstartare Postat 26 oktober 2012 Den som sat han vat. Mycket möjligt. Men du fortsÀtter att undvika följdfrÄgorna. 1
Guitar Nilsson Postat 26 oktober 2012 Postat 26 oktober 2012 Jag? FöljdfrĂ„gor? SĂ„na har jag inte mĂ€rkt av nĂ„gra... Det Ă€r alltsĂ„ mig du menar Ă€r gubben som kan allt? Du Ă€r ju idiot, jag vet ingenting om nĂ„nting. Och följdfrĂ„gor? Det betyder vĂ€l att det först varit nĂ„n annan frĂ„ga. Ăr det en frĂ„ga till mig i den hĂ€r trĂ„den? Hörde du hur jag hĂ€rmade din skĂ„nska i Sommar?
Guitar Nilsson Postat 26 oktober 2012 Postat 26 oktober 2012 Och vad fÄr du ut av det? Nu sÄg jag följdfrÄgan... Well, det kan vÀl vara lite kul att retas ibland.
hegobald Postat 26 oktober 2012 Postat 26 oktober 2012 (redigerat) Va? Edit: AlltsĂ„ detta Ă€r fredagstrĂ„den dĂ„?.. Ok Jag mixar med ögonen jag mixar med öronen ( Ă€r det inte dĂ€r musik slutligen ska avlyssnas?). Jag anvĂ€nder varenda j**la pinal jag har.. Ofta pĂ„ datorn (en slö jĂ€kel) men Ă€ven i bland ut i hĂ„rdvaruvĂ€rlden... Jag Ă€lskar att det gĂ„r snabbt.. Det enda som tar min tid Ă€r detta förb**ande A/B lyssnande.. Jo för i slutet Ă€r det soundet som gĂ€ller.. Jag blandar mjukvara med hĂ„rdvara hejvillt, lyssnar i allt frĂ„n billiga datormonitorer till dyra stora "OmpaOmpa".. högtalare.. PĂ„ med lurar i bland.. Fort ska det gĂ„.. Intuition Ă€r det som gĂ€ller.. Tar en öl till, fortsĂ€tter.. Ăhh.. Vad handlar trĂ„den om egentligen? Kan du skicka din bĂ€st mixxxade/ O-mastrade lĂ„t till mig Valle sĂ„ lovar jag att jag kan göra den bĂ€ttre .. pĂ„ mitt sĂ€tt! đ Puss föresten! đ Redigerat 26 oktober 2012 av hegobald
aROCKER Postat 26 oktober 2012 Postat 26 oktober 2012 (redigerat) đ Jepp! Den Legendariska VĂ€rmen! đ Dem emulerade alternativen har ju det dĂ€r "kallt, digitalt sterila ljudet". Alltid lika roligt att höra den kommentaren. - LĂ„ter det kallt och sterilt om emulatorerna? LĂ€r dig ratta...för fan. đ Detta var mer reflektion till Valles upplĂ€gg, kortade av och citerade in DigRules JĂ€vla skillnad att spela in med riktig stĂ€rk och fĂ„ feedback frĂ„n den mot för en plug!!!! Har till och med jag mĂ€rkt som Ă€r trummis och "producent" numera. Och dom som hör skillnad pĂ„ fĂ€rdig produkt som gĂ„tt igenom emulering eller inte blir jag imponerad av...inget gemene man kĂ€nner av. Inget jag kĂ€nner av heller! Hur var det med din Hi-hat pĂ„ sista KISS-bidraget...jag tycker den lĂ„ter ...ajaj...Ă€r det riktiga lock.....eller...hade jag varit gitarrist sĂ„ kanske jag hade suttit som min bluesvĂ€n och vĂ€st om stickig diskant pĂ„ emuleringar..jag vet inte, alla har inte samma förmĂ„ga!? Redigerat 26 oktober 2012 av aROCKER
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.