Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

NÄgra detaljer att beakta:

Mixaren: Dist e hÀfftitt!

MĂ€rkligt egentligen. Jag (och jag var inte ensam) la under hela 80- och 90-talet nĂ€r dyrbar tid och energi pĂ„ att undvika dist. För dĂ„ var dist inte hĂ€fftitt alls. Dist var ett tecken pĂ„ amatör. Dist var fult. Om det distade sĂ„ hade du ingen koll. Idag Ă€r det i stort sett ett krav med dist. Och de största bovarna Ă€r alla gamla gubbjĂ€vlar. För nu, nĂ€r i stort sett alla mekaniska prylar Ă€r ersatta med hĂ€stlĂ€ngder bĂ€ttre motsvarigheter i digital form, Ă€r det De Gamle som inte lĂ€ngre har full koll; en finnig femtonĂ„ring hemma i förĂ€ldrarnas sovrum Ă€r den direkta konkurrenten. Vad gör man dĂ„? Jo, man hittar pĂ„ saker som att dist ”skapar vĂ€rme” och sĂ„ hamrar man in skitsnacket i huvudet pĂ„ alla kids som vill lĂ€ra sig nĂ„got; kids som inte pĂ„ nĂ„got sĂ€tt behöver fatta gubbdynga som att dist ”skapar vĂ€rme”.

Mixaren: Analoga prylar Àr bÀttre

Detta Ă€r dubbelmoral ĂĄ la carte. I min musikkrets var jag bland de första att spela in produktioner i s.k. DDD. Det vill sĂ€ga, digitalt hela vĂ€gen – inspelning, mixning och överföring till media. Och jag fick med besked veta hur fel ute jag var. Jag kom ihĂ„g nĂ€r jag debuterade pĂ„ skiva (CD) och vi skulle lĂ€mna över materielet till en *HOST* maaastrare. Det var som att komma in i ett jĂ€vla rymdskepp, ett sĂ„dant som Jules Verne mycket vĂ€l skulle kunna beskriva Ă„r 1865. ÄndĂ„ fanns det program som t.ex. Samplitude som redan fixade biffen, till en tiondel av prylpriset. Idag har dubbelmoralisten fattat grejen och bestĂ€mt sig för att nu Ă€r analogt bara bĂ€ttre under tracking och mixning. Men nĂ€r det gĂ€ller maaastring, dĂ„ Ă€r digitalt coooolt. Geez!

Mixaren: Jag mixar aaaldrig med ögonen

Skitsnack! Det gör du visst det! Ibland – nej, stryk det, OFTA – lĂ„ter jag siffrorna i en display, pĂ„ en, lĂ„t oss sĂ€ga, kompressor, vara avgörande för mina beslut. Och jag avskyr nĂ€r betterpellar kommenterar detta med att ”siffror Ă€r bara siffror, Valle, du ska lita pĂ„ öronen, inte ögonen
” Fuck you! SĂ€ger jag bara. Vad fan Ă€r det för en jĂ€vla dumförklaring! Det dĂ€r med att mixare skulle lita blint (no pun) pĂ„ sina öron Ă€r bara pĂ„hitt; Ă€nnu en sĂ„dan dĂ€r grej att tuta i kidsen för att man inte har samma kontroll lĂ€ngre och att man Ă€r för gammal för att Ă„terfĂ„ kontroll. Det Ă€r rĂ€tt sĂ„ anmĂ€rkningsvĂ€rt att alla dessa som litar pĂ„ sina öron kan vrĂ€ka ur sig kvasielitsnack som att â€Ă¶Ă¶Ă¶h, om jag var du skulle jag dra ifrĂ„n 3,87 dB vid 2511Hz
” Jamen, fantastiskt! Och hur kom vi fram till det? Jo, genom att anvĂ€nda en fucking jĂ€vla Spectrum Analyzer av nĂ„got slag. SĂ„ mycket för öronen!

Mixaren: Mastring Àr ett mÄste

LÀgg the fuck av! Den hÀr pallar jag bara inte mer.

Mixaren: Jag mickar upp/spelar alltid in med riktiga stÀrkare

Varför det? Är du för stolt för att medge att dina öron, som du ljuger om att du aldrig lĂ„ter ögonen avlasta, inte lĂ€ngre kan skilja pĂ„ vad som Ă€r en ”riktig” stĂ€rkare och en emulator? Är det det dĂ€r med vĂ€rmen nu igen? Det hĂ€nvisas till alla dessa A/B-tester dĂ€r det visar sig att en lyssnare trĂ€ffar rĂ€tt ett antal gĂ„nger av ett antal gĂ„nger. Men Ă€r det 100%? NEJ! Det Ă€r det inte. Det betyder alltsĂ„ att öronen inte hĂ€nger med; och nĂ€r de inte gör det, Ă€r det dĂ„ möjligt att lyssnaren faktiskt gissar sig fram? Fuck, JA! DĂ„ sĂ„! Gör det enkelt, spara tid, spara pengar, och köp en bra emulator och du slipper ha femtio olika förstĂ€rkartyper och högtalarlĂ„dor i din studio
 Eller vĂ€nta, det har du ju inte; du har förmodligen bara en JCM 800 med lĂ„da. LĂ„t mig gissa: det Ă€r vĂ€rldens bĂ€sta förstĂ€rkare, och iiingen emulator kan lĂ„ta som den

Fuck you allihop!

Och en hÀrlig fredag dÀrtill!

NÀ, jag fÄr ha en kopp kaffe till.

Redigerat av Valle
  • Gilla 6
Annons
Postat

HÄller med om allt FAST det Àr ju lite kÀnsla i att fÄ ratta pÄ en Marshall Stack eller en extern SSL kompressor eller varför inte ett helt SSL Bord. Mest emotionellt MEN det kan ju vara ack sÄ viktigt för vissa personer.

Men i dagens Kvantitet före Kvalitet med snabba beslut / MÄnga lÄtar pÄ en gÄng Àr det ju sÀllan möjligt och i och med att sÀkerligen 90 % av all musik görs " In The Box " sÄ Àr det ju det som Àr dagens sound vare sig bÀttre eller sÀmre oavsett vad " Proffsen " anser.

Kom ihÄg Nickelbacks förra eller förr förra skiva , 3 av lÄtarna var helt ITB och resten mixade pÄ ett SSL Bord. Ingen skillnad och ena ITB lÄten lÀt faktiskt bÀttre Àn resten av skivan.

Postat (redigerat)

De enda som bryr sig om förstÀrkarna Àr pÄ riktigt eller emulatorer Àr ju musiknördar!

Du skulle bli förvÄnad hur mÄnga det Àr som tycker att du Àr helt jÀvla dum i huvudet för att du har mage att föredra emulator framför "the real thing". Inte bara musiknördar...

HÀrligt! Valle drar igÄng en av sina beryktade fredagstrÄdar igen. Det var lÀnge sedan senast...

Visst har du rĂ€tt, kĂ€re före detta granne och replokalsdelare. 🙂

Tack, Claes! 😄 Men jag tror jag börjar tappa stinget. Det blev en trög start pĂ„ fredagstrĂ„den. Förr vid den hĂ€r tiden hade jag redan hunnit fĂ„ tvĂ„, tre PM frĂ„n moderatorerna om att jag Ă€r farligt nĂ€ra varning, och om jag inte backar en aning, sĂ„...

Lysande krönika! (Ingen sarkasm)

He he... Man vet att man ska kolla upp sitt forumbeteende nÀr forumister kÀnner att de mÄste försÀkra mig om att de inte Àr sarkastiska i sina uttalanden.

Redigerat av Lundin
valfri text borttagen
Postat

NÄgra detaljer att beakta:

Mixaren: Dist e hÀfftitt!

MĂ€rkligt egentligen. Jag (och jag var inte ensam) la under hela 80- och 90-talet nĂ€r dyrbar tid och energi pĂ„ att undvika dist. För dĂ„ var dist inte hĂ€fftitt alls. Dist var ett tecken pĂ„ amatör. Dist var fult. Om det distade sĂ„ hade du ingen koll. Idag Ă€r det i stort sett ett krav med dist. Och de största bovarna Ă€r alla gamla gubbjĂ€vlar. För nu, nĂ€r i stort sett alla mekaniska prylar Ă€r ersatta med hĂ€stlĂ€ngder bĂ€ttre motsvarigheter i digital form, Ă€r det De Gamle som inte lĂ€ngre har full koll; en finnig femtonĂ„ring hemma i förĂ€ldrarnas sovrum Ă€r den direkta konkurrenten. Vad gör man dĂ„? Jo, man hittar pĂ„ saker som att dist ”skapar vĂ€rme” och sĂ„ hamrar man in skitsnacket i huvudet pĂ„ alla kids som vill lĂ€ra sig nĂ„got; kids som inte pĂ„ nĂ„got sĂ€tt behöver fatta gubbdynga som att dist ”skapar vĂ€rme”.

Mixaren: Analoga prylar Àr bÀttre

Detta Ă€r dubbelmoral ĂĄ la carte. I min musikkrets var jag bland de första att spela in produktioner i s.k. DDD. Det vill sĂ€ga, digitalt hela vĂ€gen – inspelning, mixning och överföring till media. Och jag fick med besked veta hur fel ute jag var. Jag kom ihĂ„g nĂ€r jag debuterade pĂ„ skiva (CD) och vi skulle lĂ€mna över materielet till en *HOST* maaastrare. Det var som att komma in i ett jĂ€vla rymdskepp, ett sĂ„dant som Jules Verne mycket vĂ€l skulle kunna beskriva Ă„r 1865. ÄndĂ„ fanns det program som t.ex. Samplitude som redan fixade biffen, till en tiondel av prylpriset. Idag har dubbelmoralisten fattat grejen och bestĂ€mt sig för att nu Ă€r analogt bara bĂ€ttre under tracking och mixning. Men nĂ€r det gĂ€ller maaastring, dĂ„ Ă€r digitalt coooolt. Geez!

Mixaren: Jag mixar aaaldrig med ögonen

Skitsnack! Det gör du visst det! Ibland – nej, stryk det, OFTA – lĂ„ter jag siffrorna i en display, pĂ„ en, lĂ„t oss sĂ€ga, kompressor, vara avgörande för mina beslut. Och jag avskyr nĂ€r betterpellar kommenterar detta med att ”siffror Ă€r bara siffror, Valle, du ska lita pĂ„ öronen, inte ögonen
” Fuck you! SĂ€ger jag bara. Vad fan Ă€r det för en jĂ€vla dumförklaring! Det dĂ€r med att mixare skulle lita blint (no pun) pĂ„ sina öron Ă€r bara pĂ„hitt; Ă€nnu en sĂ„dan dĂ€r grej att tuta i kidsen för att man inte har samma kontroll lĂ€ngre och att man Ă€r för gammal för att Ă„terfĂ„ kontroll. Det Ă€r rĂ€tt sĂ„ anmĂ€rkningsvĂ€rt att alla dessa som litar pĂ„ sina öron kan vrĂ€ka ur sig kvasielitsnack som att â€Ă¶Ă¶Ă¶h, om jag var du skulle jag dra ifrĂ„n 3,87 dB vid 2511Hz
” Jamen, fantastiskt! Och hur kom vi fram till det? Jo, genom att anvĂ€nda en fucking jĂ€vla Spectrum Analyzer av nĂ„got slag. SĂ„ mycket för öronen!

Mixaren: Mastring Àr ett mÄste

LÀgg the fuck av! Den hÀr pallar jag bara inte mer.

Varför det? Är du för stolt för att medge att dina öron, som du ljuger om att du aldrig lĂ„ter ögonen avlasta, inte lĂ€ngre kan skilja pĂ„ vad som Ă€r en ”riktig” stĂ€rkare och en emulator? Är det det dĂ€r med vĂ€rmen nu igen? Det hĂ€nvisas till alla dessa A/B-tester dĂ€r det visar sig att en lyssnare trĂ€ffar rĂ€tt ett antal gĂ„nger av ett antal gĂ„nger. Men Ă€r det 100%? NEJ! Det Ă€r det inte. Det betyder alltsĂ„ att öronen inte hĂ€nger med; och nĂ€r de inte gör det, Ă€r det dĂ„ möjligt att lyssnaren faktiskt gissar sig fram? Fuck, JA! DĂ„ sĂ„! Gör det enkelt, spara tid, spara pengar, och köp en bra emulator och du slipper ha femtio olika förstĂ€rkartyper och högtalarlĂ„dor i din studio
 Eller vĂ€nta, det har du ju inte; du har förmodligen bara en JCM 800 med lĂ„da. LĂ„t mig gissa: det Ă€r vĂ€rldens bĂ€sta förstĂ€rkare, och iiingen emulator kan lĂ„ta som den

Fuck you allihop!

Och en hÀrlig fredag dÀrtill!

NÀ, jag fÄr ha en kopp kaffe till.

Har du Àtit rÄttgift eller nÄt? Att du orkar skriva all denna skit.

• Gilla 3
Postat

Om du tycker det Àr sÄ kul att försöka provocera, varför inte hitta pÄ nÄt nytt? I flera Är har du skrivit samma sak; "gubbdjÀvlar Àr idioter dÀrför att de Àr gamla gubbjÀvlar, de tror att det bara gÄr att göra inspelningar lika som de gjordes för skitlÀnge sen" bla bla bla osv i Är efter Är...

Rent skitsnack, sÄna studiosnubbar finns inte. Alla, oavsett Älder vill testa olika sÀtta att spela in, nya grejer. Och vilken ung skulle idag neka till att spela in i en rullbandsstudio med enbart analoga grejer. Den dÀr generaliserade gubben du skrivit om tusen gÄnger existerar bara i din fantasi. Eller rÀttare sagt, du vill fÄ oss att tro att du tror pÄ det skriver, fast det gör du knappast.

Du borde lĂ€gga ner samma kraft pĂ„ att spela, och att spela in din musik, sĂ„nt Ă€r du ju bra pĂ„, det fick vi bevis pĂ„ senast i KISS-festivalen. Musiker som Ă€r sĂ„ pass skickliga som du brukar inte vara sĂ„ korkade som du lĂ„tsas vara. Vad fĂ„r du ut av det? Spela rocknroll i stĂ€llet för att Ă€ta rĂ„ttgift. 😎

• Gilla 1
Postat (redigerat)

Varför det? Är du för stolt för att medge att dina öron, som du ljuger om att du aldrig lĂ„ter ögonen avlasta, inte lĂ€ngre kan skilja pĂ„ vad som Ă€r en ”riktig” stĂ€rkare och en emulator? Är det det dĂ€r med vĂ€rmen nu igen?

😄

Jepp! Den Legendariska VĂ€rmen! 😆

Dem emulerade alternativen har ju det dÀr "kallt, digitalt sterila ljudet".

Alltid lika roligt att höra den kommentaren.

- LĂ„ter det kallt och sterilt om emulatorerna? LĂ€r dig ratta...för fan. 😎

Redigerat av DigRules
  • Gilla 2
Postat

Om du tycker det Àr sÄ kul att försöka provocera ... [argh! argh! argh! aaaargh!] ...

Försöka provocera?

Du borde lÀgga ner samma kraft pÄ att spela, och att spela in din musik, sÄnt Àr du ju bra pÄ, det fick vi bevis pÄ senast i KISS-festivalen.

Well, jag har varit med i, eh... sex Studio Forum-festivaler, tror jag. Varav jag har vunnit tvÄ, kommit tvÄa i en, trea i tvÄ, femma i en. Eller nÄgot ditÄt.

Är inte det kraft nog?

• Gilla 1
Postat

Det Àr vÀl inget skÀl att sluta spela och börja generalisera? UngefÀr som att byggjobbare Àr pÄ ett vis, skidÄkare pÄ ett annat. Bullshit fuck you!

Hitta pÄ nÄt nytt nu. NÀr jag vill provocera igÄng hela forumet gör jag det sÄ smart att ingen fattar vad som hÀnt förrÀn det Àr för sent. Och dÄ har jag redan slutat skriva i trÄden.

Postat

NÀr jag vill provocera igÄng hela forumet gör jag det sÄ smart att ingen fattar vad som hÀnt förrÀn det Àr för sent. Och dÄ har jag redan slutat skriva i trÄden.

Och vad fÄr du ut av det?

• Gilla 1
Postat

Konstigt.. sĂ„ lĂ„ng tid har jag trott att du Valle tillhörde folket du precis beskrev, som du ogillar sĂ„ mycket. Jag har nyss Ă€ndrat uppfattning om dig. Grattis och skĂ„l 😉

SkĂ„l pĂ„ dig med! 🙂

Fast jag Àr nog rÀtt sÄ gubbig ÀndÄ. Det enda jag betackar mig för Àr gubbar som "vet hur det Àr", bara för att det rÄkade vara sÄ under den period i deras liv dÄ de rÄkade lÀra sig nÄgot, och dÀrför fortfarande tror att det ska vara pÄ det viset.

Catch?

• Gilla 1
Postat

Det finns inte sÄna gubbar.

JodÄ. Och sÄ finns det gubbar som sÀger saker som de inte kan stÄ för (undviker direkta följdfrÄgor).

• Gilla 1
Postat (redigerat)

mm, gnnn, gaah, AAAH .. nĂ€, jag KAN bara inte motstĂ„ haha 😄

sÄ finns det gubbar som sÀger saker som de inte kan stÄ för (undviker direkta följdfrÄgor).

FöljdfrÄgor, som denna?

Jag la under hela 80- och 90-talet nÀr dyrbar tid och energi pÄ att undvika dist. För dÄ var dist inte hÀfftitt alls. Dist var ett tecken pÄ amatör. Dist var fult. Om det distade sÄ hade du ingen koll.

.. och sÄhÀr tÀnker en 18-Äring nÀr han lÀser ovanstÄende:

jag betackar mig för gubbar som "vet hur det Àr", bara för att det rÄkade vara sÄ under den period i deras liv dÄ de rÄkade lÀra sig nÄgot, och dÀrför fortfarande tror att det ska vara pÄ det viset.

Redigerat av Signia
Postat

Jag? FöljdfrÄgor? SÄna har jag inte mÀrkt av nÄgra... Det Àr alltsÄ mig du menar Àr gubben som kan allt? Du Àr ju idiot, jag vet ingenting om nÄnting.

Och följdfrĂ„gor? Det betyder vĂ€l att det först varit nĂ„n annan frĂ„ga. Är det en frĂ„ga till mig i den hĂ€r trĂ„den?

Hörde du hur jag hÀrmade din skÄnska i Sommar?

Postat (redigerat)

Va?

Edit: AlltsÄ detta Àr fredagstrÄden dÄ?.. Ok Jag mixar med ögonen jag mixar med öronen ( Àr det inte dÀr musik slutligen ska avlyssnas?). Jag anvÀnder varenda j**la pinal jag har.. Ofta pÄ datorn (en slö jÀkel) men Àven i bland ut i hÄrdvaruvÀrlden... Jag Àlskar att det gÄr snabbt.. Det enda som tar min tid Àr detta förb**ande A/B lyssnande.. Jo för i slutet Àr det soundet som gÀller.. Jag blandar mjukvara med hÄrdvara hejvillt, lyssnar i allt frÄn billiga datormonitorer till dyra stora "OmpaOmpa".. högtalare.. PÄ med lurar i bland.. Fort ska det gÄ.. Intuition Àr det som gÀller.. Tar en öl till, fortsÀtter..

Öhh.. Vad handlar trĂ„den om egentligen? Kan du skicka din bĂ€st mixxxade/ O-mastrade lĂ„t till mig Valle sĂ„ lovar jag att jag kan göra den bĂ€ttre .. pĂ„ mitt sĂ€tt! 😉 Puss föresten! 🙂

Redigerat av hegobald
Postat (redigerat)

😄

Jepp! Den Legendariska VĂ€rmen! 😆

Dem emulerade alternativen har ju det dÀr "kallt, digitalt sterila ljudet".

Alltid lika roligt att höra den kommentaren.

- LĂ„ter det kallt och sterilt om emulatorerna? LĂ€r dig ratta...för fan. 😎

Detta var mer reflektion till Valles upplÀgg, kortade av och citerade in DigRules

JÀvla skillnad att spela in med riktig stÀrk och fÄ feedback frÄn den mot för en plug!!!!

Har till och med jag mÀrkt som Àr trummis och "producent" numera.

Och dom som hör skillnad pÄ fÀrdig produkt som gÄtt igenom emulering eller inte blir jag imponerad av...inget gemene man kÀnner av. Inget jag kÀnner av heller!

Hur var det med din Hi-hat pÄ sista KISS-bidraget...jag tycker den lÄter ...ajaj...Àr det riktiga lock.....eller...hade jag varit gitarrist sÄ kanske jag hade suttit som min bluesvÀn och vÀst om stickig diskant pÄ emuleringar..jag vet inte, alla har inte samma förmÄga!?

Redigerat av aROCKER

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu

• Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.