Jump to content
Annons

Blev bättre med proffsmastering?


stol

Recommended Posts

Annons

Min slutsats är att mastering ska ske genom att lyssna.. Inte genom att det hokuspokus ska bli bättre bara för att man kör låten genom en preset baserat dyrt analogt system. En rätt simpel dator duger bra och att man har en lyssning man kan.

Jag mastrar gärna i sämre hötalare om det är dom högtalarna som jag oftast lyssnar på min favoritmusik i för då vet jag ju hur dom färgar. Sitter jag vid dyra högtalar i ett akustiskt bra rum blir jag i alla fall oftast för kritisk och spånar in mig allt för mycket på smådetaler.. Den som slutligen ska lyssna på låten hör ju ändå aldrig dessa små detaljer för den lyssnar ju i sämre högtalare! 🙂

Det viktigaste är nog att låta någon annan lyssna som förstår musikstilen och som verkligen lyssnar. Det är lätt hänt att man som mixare/producent blir lyssningstrött och kör fast mot en mental vägg. Din låt var dessutom rätt lättmastrad då du inte komprimerat "skiten" ur den redan utan det fanns hyggligt med dynamiskt utrymme att jobba med.

Bra låt för övrigt! Gillade soundet och känslan! 🙂

Mvh

Hegobald

Link to comment
Dela på andra sajter

vad är syftet med låten?

Intressant fråga!

Vi är en grupp som har hållit på med ”att göra musik” ett bra tag. Syftet med det här projektet var att få fram något som vi tyckte lät så ok att vi känner oss bekväma med att sprida det på t ex spotify eller itunes. Folk vet ju att vi håller på med musik men de undrar ju varför de aldrig får höra något 🙂

Jag tycker kanske att trots våra ansträngningar att vi hamnade i ett halvläge. Kan inte riktigt bestämma mig om det är en ok-nivå som vi kan leva med.

Inspelning har på många sätt varit intressant men kantad av förvirring 🙂 Vi har haft lite tid att lägga på projektet, och tycker jag, har bara rudimentära kunskaper om inspelning och mixning (och, ja man kan lägga till även framförande 🙂). Mer passion än kunskap kan man säga. Diskussioner som ”vad är egentligen en kompressor, och är det egentligen inte ett otyg?” har brutit ut 🙂 Pga av detta har jag farit nätet runt och försökt lära mig mixning. Så här i efterhand undrar jag om vi inte skulle ha tagit hjälp av någon som kan…

Alla tycks vara överrens om att låten låter 60-tal. Detta har inte varit ett syfte alls faktiskt. Jag antar att det ligger i harmonierna, instrumenteringen och stämsången. Kanske även effekteringen. Kändes faktiskt som ett halvstort steg bara att lägga ut låten här på forumet, men jag tänkte att ni har hört det mesta redan 🙂

Jag tackar för alla synpunkter och feedback (både positiv och kritik),den är välkommen.

(Sedan kan man fråga sig varför jag håller på med musik överhuvudtaget men det blir så filosofiskt 🙂 Kanske får bli en annan tråd..)

Redigerat av stol
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för mer synpunkter på mastering! Och för insikter om mastering från hegobald!

Även i mina öron låter hegobalds 10 minuters mastering bäst. Blir lite nyfiken på masteringsprocessen, att det går att rikta in sig på vissa delar och flytta dem i stereoperpektiv mm. (en lustig sak, jag lade ut låten som streamad eftersom jag inte känner mig bekväm med att sprida den, vet inte om jag tycker den låter ok. Kanske låter konstigt men så tänkte jag. Men tydligen går det att "fånga" ljudet och göra det till fil iallafall).

Intressant att ljudet uppfattas olika, vissa gillade 1 andra 2:an (och sedan gillades hegobalds bäst). Henric uttryckte väl 🙂

En annan filosofisk aspekt är om man ska försöka dölja "det operfekta" i inspelning med mix och mastering. Jag känner spontant att det är något jag gärna vill 🙂 men det kanske är lönlöst och bara försämrar slutresultatet...

Off topic: Lyssnade på Guitar Nilssons "Maskrosfrön". Gillar både text o melodi! Mycket vackert bildspråk med maskrosfrön som sprids i vinden. Påminner mig lite om Kjell Höglunds musik, vilket verkligen är menat som beröm, är mycket svag för kjell.

Tackar. Man undrar ju hur mycket eller lite vi själva styr över våra öden. Somliga försvinner till en annan värld redan i unga år. Sorgligt är det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Skitcool låt...kan inte bli för mycket sångeffekt på en sådan här låt...löjligt!

Lite haltande trummor...tror virveln ligger lite galet ivrig mot kaggen.

Skönt, låter som The Mascots eller The Hollies.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Skitcool låt...kan inte bli för mycket sångeffekt på en sådan här låt...löjligt!

Lite haltande trummor...tror virveln ligger lite galet ivrig mot kaggen.

Skönt, låter som The Mascots eller The Hollies.

Kul. Tackar för feedback 🙂 Uppskattat.

Absolut nummer 2 och hegobalds, har svårt att välja mellan dom. Härlig låt också, bra jobbat

Samma igen! Tackar för feedback 🙂 Det är upskattat.

Tack för uppskattningen Stol! 🙂

Tack själv!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...