Jump to content
Annons

Blev bättre med proffsmastering?


stol

Recommended Posts

Edit: Nu jag fick nu ett masteringsprov från en annan online tjänst: http://hotlinemastering.com/

här blev det: http://soundcloud.com/stle-1/now-3. I mitt tycke blev det sämre än både min egen och sage audios mastering. Hegobalds 10 min mastering m ha pc-högtalare fortfarande bäst enligt mig 🙂

Hej!

Skullle vara intressant att få era synpunkter.

Vilken är bäst?

http://soundcloud.com/stle-1/now-1

http://soundcloud.com/stle-1/now-2

Den ena har jag försökt mastra själv och den andra har jag lämnat till en online-service.

Vill gärna höra generella synpunkter också. Vi funderar på börja sprida låten på olika sätt men jag tvekar lite. Om folk tycker att låten inte är bra kan jag leva med. Eller mixen är lite amatörig. Men är det något som sticker ut för mycket i negativ bemärkelse så vill jag gärna höra det. Hör hellre era ärliga omdömmen än ångrar mig sen 🙂

Redigerat av stol
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Intressant blindtest!

1:an hade högre volym men 2:an lät mycket bättre tycker jag.

Edith: kan utveckla lite. Det var dels den generella ljudbilden som var mjukare i 2:an, sen var det gitarren som var vassare i 1:an som flöt in i mixen mycket bättre i 2:an. Mixen i allmänhet lät proffsigare i 2:an.

Redigerat av Memphis
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

"Röstar" också på låt #2 av samma anledning som chrisB nämnde; mer njutbar att lyssna på.

För att nämna någonting som "sticker" ut på ett, imo, olustigt sätt så är det sångreverben. Don't get me wrong här nu; effekten är ball i sig men det känns som om du gått på för mycket med det (alternativt att sångkompressorn har för snabb release). Arret är lite bristfället på det sättet att det är lite för mycket berg- och dalbana i dynamikparadiset. Andra lugna partiet hade du kunnat lämna därhän helt och hållet och kört på fullt arr ändå till slutet. Skippa rytmägget och låt syntharna (?) tar mer plats (både volym- och frekvens-mässigt) i första breaket.

F ö lite smågrejer (arr- och mixmässigt) så är det ju en lite lattjo låt 🙂 Spontandansen är ett faktum 😄

Vänligen,

CHAE

Edith: kompressor-release

Redigerat av CHAE
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack Memphis och CHAE för synpunkter på mastering/arr/mix 🙂 Upskattat.

Kan avslöja att proffsmasteringen är på #1. Jag blir rätt förvånad att 3 av 3 föredrar #2 faktiskt. Intressant.

(sedan finns det förstås mer avancerad proffsmastering än den man kan få på en rätt billig onlinetjänst som förmodligen måste jobba väldigt fort för att få det att gå ihop, men jag trodde verkligen att deras version var bättre)

Alla synpunkter välkomna, bättre att höra det här 🙂

Redigerat av stol
Link to comment
Dela på andra sajter

[...] sedan finns det förstås mer avancerad proffsmastering än den man kan få på en rätt billig onlinetjänst som förmodligen måste jobba väldigt fort för att få det att gå ihop [...]

Poäng där.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag saknade elbasen i mixen. I version ett är den med lite bättre.

Sångljudet är coolt, påminner om Hollies produktioner. Trumkompet är inte bra alls, borde vara mkt rakare, nu haltar det alldeles för nervöst.

Låten som helhet är det ju klar hitvarning på. Bättre och mer trummor, mer bas!

Redigerat av Guitar Nilsson
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm.. Någon hade uppenbarligen inte lagt sin själ i låten nää!!!. Version1 är en typisk radio master.. Problemet är att om den skulle sänts på på radio så hade dom sönerkomprimmerat den en gång till.. Version 2

låter bäst!

Ska villigt erkänna att jag brukar göra en massa version1 mastar också bara för att folk är så "dumma" att dom tycker att det låter bättre i sina fåniga iPhonlurar! =) och jag brukar inte lägga själen i dessa utan kör i pncip en preset inställning i wavelab.. Men som sagt.. Folk är dumma! 😄.

Får jag en vettig människa som vill att jag ska mastra så får dom sitta bredvid mig och lyssna då jag gör jobbet.. Dom får lyssna i olika hörlurar olika högtalare i olika rum dessutom! Allt från monolyssning i en köksradio till lyssning i ett par Lenard Opals! 🙂http://www.lenardaudio.com/opal.html

Redigerat av hegobald
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

De senare ser väldigt HiFi ut.

Jopp!!! Det roliga är att den ser så jäkla häftig ut att folk bedömmer soundet från utseendet.. Själv föredrar jag JBL4430.. Opalen förskönar som en HIFI högtalare ja.. Sen väser den som en som en orm över 16 Khz.. Tur att jag inte hör mycket i det området! 🙂

Redigerat av hegobald
Link to comment
Dela på andra sajter

Gjorde precis en liten remaster på "what You hear" med en soundblasterkort från din soundcloudfil nr2 .. Kan ju bara låta illa att mastra en redan komprimerad fil eller hur! 🙂 Nåväl.. Såg att någon ville ha mera bas och jag ville ha sången lite mer fram.. Så här blev det https://dl.dropbox.com/u/1564032/Now2_drunkenRemaster.mp3 (sorry att det var ett snabbjobb med Whiskey i blodomloppet) 😉

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack BluesBoy! Snabbjobb som sagt.. Tog väl 10 minuter.. Jag fattar inte riktigt hypen med alla dessa proffsmastrare.. Som om dom vore magiker!? Bara använda öronen och försöka förstå hur det ska låta.. Thats it tycker jag. Detta var en låt med tydliga "sent 60 tal" vibbar och så får det bli.. I slutet av 60-talet kom Stereo och alla ville låta mer i vänster och i höger.. Alltså breddade jag.. Sången ska vara i mitten.. Alltså höjde jag.. Körer vill var till vänster eller till höger.. Alltså breddade jag.. Bas.. Jo.. Bara höja på EQ.. Inget värdefullt under 28 HZ alltså skar jag kraftigt.. Thats it.. Åsså ett glas 18 årig Laphroaig då.! 🙂

Redigerat av hegobald
  • Gilla 2
Link to comment
Dela på andra sajter

Gjorde precis en liten remaster på "what You hear" med en soundblasterkort från din soundcloudfil nr2 .. Kan ju bara låta illa att mastra en redan komprimerad fil eller hur! 🙂 Nåväl.. Såg att någon ville ha mera bas och jag ville ha sången lite mer fram.. Så här blev det https://dl.dropbox.com/u/1564032/Now2_drunkenRemaster.mp3 (sorry att det var ett snabbjobb med Whiskey i blodomloppet) 😉

Det lät bäst hittills...

Håller med om att det inte verkar vara värt med dyra maskeringar, speciellt inte om det är bara en låt man håller på med. Att få ihop 12 låtar snyggt är nog svårare om en del rockar på som fan och andra är ak ballader. Men i alla mastringsexempel som lagts upp här senaste tiden hör jag mest fel i mixen och framförandet. Om jag nu hör nåt fel...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag brukar mixa/mastra på ett sådan sätt att varenda litet jäkla misstag hörs! 🙂 Stereo och brett ska det vara! 🙂 Nära verkligheten ska det låta! 🙂

Redigerat av hegobald
Link to comment
Dela på andra sajter

Ja släng upp originalet, Stol - eller en del av originalet - högupplöst, så får du nog flera hem-mastringar publicerade i tråden och kan se hur flertalet på forumet skulle gjort, så får du en bättre bild av prisvärdheten av Sage tjänster 🙂

Redigerat av Signia
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Jopp!!! Det roliga är att den ser så jäkla häftig ut att folk bedömmer soundet från utseendet.. Själv föredrar jag JBL4430.. Opalen förskönar som en HIFI högtalare ja.. Sen väser den som en som en orm över 16 Khz.. Tur att jag inte hör mycket i det området! 🙂

Menar du att du använder dessa åbäken som monitorer? De är väl svindyra oxå?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja släng upp originalet, Stol - eller en del av originalet - högupplöst, så får du nog flera hem-mastringar publicerade i tråden och kan se hur flertalet på forumet skulle gjort, så får du en bättre bild av prisvärdheten av Sage tjänster 🙂

Och hur tyckte du min "ovterskapliga" version lät då? 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Menar du att du använder dessa åbäken som monitorer? De är väl svindyra oxå?

Jo dom var så att säga "ovärderliga" fast snubben som hade dom gick i konkurs.. Så jag köpte dom på bud av konkursförvaltaren för 11 000:- och i från det läget låter dom bra.. Dom får dela försträrkarare med mina JBL 4430 och ett par Gaz Ampsilla mono block!.. Fast ska jag vara ärlig föredrar jag soundet från JBL4430.. Kanske för att jag vant mig vid det! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Ahh.. menar du min master av denna? https://dl.dropbox.com/u/1564032/Now2_drunkenRemaster.mp3 ??? Den är gjord med enkla medel.. En gammal Dell dator med Soundblaster ljukort typ Xfi.. Record what yoe hear och sen mastar med dessa pytte högtalare.. (foto kommer snart)

Sånna här ynkliga monitorer använde jag.. Det står Dell på dom men det är Creative som står bakom.. En 6" subwoofer hjälper till också i bakgrunden! 🙂https://dl.dropbox.c...032/monitor.JPG

EDIT: dom större monitorerna använder jag till andra project.. Oftast inom filmmusik! 🙂

Redigerat av hegobald
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för mer synpunkter på mastering! Och för insikter om mastering från hegobald!

Även i mina öron låter hegobalds 10 minuters mastering bäst. Blir lite nyfiken på masteringsprocessen, att det går att rikta in sig på vissa delar och flytta dem i stereoperpektiv mm. (en lustig sak, jag lade ut låten som streamad eftersom jag inte känner mig bekväm med att sprida den, vet inte om jag tycker den låter ok. Kanske låter konstigt men så tänkte jag. Men tydligen går det att "fånga" ljudet och göra det till fil iallafall).

Intressant att ljudet uppfattas olika, vissa gillade 1 andra 2:an (och sedan gillades hegobalds bäst). Henric uttryckte väl 🙂

En annan filosofisk aspekt är om man ska försöka dölja "det operfekta" i inspelning med mix och mastering. Jag känner spontant att det är något jag gärna vill 🙂 men det kanske är lönlöst och bara försämrar slutresultatet...

Off topic: Lyssnade på Guitar Nilssons "Maskrosfrön". Gillar både text o melodi! Mycket vackert bildspråk med maskrosfrön som sprids i vinden. Påminner mig lite om Kjell Höglunds musik, vilket verkligen är menat som beröm, är mycket svag för kjell.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...