Jump to content
Annons

Placering av skrivbord och monitorer?


ramoand

Recommended Posts

Tjo!

Har precis flyttat till en ny lägenhet och har inte riktigt kommit underfund med var jag ska placera mitt skrivbord och monitorer. Har gjort några enkla skisser på de alternativ som är möjliga (måste ju också tänka på placering av andra möbler). Skisserna är inte särskilt exakta med mått osv men det kanske ger en hyfsad bild av hur jag tänker.

A: Här kan jag få upp monitorerna på stativ så de inte står på skrivbordet alldeles in till väggen.

B: Samma som A fast skrivbordet placerat mitt emellan långa väggarna, är det bättre?

C: Här står det idag och jag måste ha monitorerna på skrivbordet (även om kanske det ser ut som det finns mycket plats så finns det inte det. Ritningen är som sagt inte så exakt)

Funderar även på att skaffa några enkla absorbenter, t ex dessa:

http://www.jam.se/st...llbehor/A81700/

Har kollat lite på "Studio Rescue" på youtube.....

http://www.youtube.com/watch?v=pf_7sC9wV8Q&feature=relmfu

.....där dom använder sånna. Va tror ni om det? Bra eller onödigt?

post-14165-0-10720100-1347740165_thumb.png

post-14165-0-62496000-1347740171_thumb.png

post-14165-0-63244000-1347740177_thumb.png

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

b om du har en dörr att stänga

annars vänd det tvärtom å sitt mot fönstret på samma sätt som b

Tyvärr har jag ingen dörr att stänga. Om jag sitter vänd mot fönstret så kan jag inte få upp skärmen på väggen, vilket jag gärna vill. Blir det helt fel med A?

Link to comment
Dela på andra sajter

A är det som är mest fel, eftersom du kommer att få slagsida i stereobilden på grund av att den ena monitorn hamnar närmare hörnet än den andra.

Link to comment
Dela på andra sajter

A är det som är mest fel, eftersom du kommer att få slagsida i stereobilden på grund av att den ena monitorn hamnar närmare hörnet än den andra.

Ok vilken är bäst av B och C då? Kan man tänka säg att sätta upp ett tygstycke som en "dörr" och köra på alternativ B?

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med DP om att det lämpligaste nog skulle vara att sitta mot fönsterväggen, alltså B fast tvärtom. Tyg som ersättning för dörren, gör tyvärr ingen skillnad alls.

Annars funkar C troligen också bra, även om den placeringen kan kräva mer absorbenter. Man brukar som regel rekommendera placering mot kortväggen, eftersom det brukar vara det som ger bäst förutsättningar.

Själv har jag fått välja motsvarande ditt C-alternativ och det fungerar utmärkt, men det beror mycket på att jag har väldigt effektiva absorbenter (och att det i övrigt är belamrat med prylar som bryter upp eventuella ljudreflektioner... 😉).

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med DP om att det lämpligaste nog skulle vara att sitta mot fönsterväggen, alltså B fast tvärtom. Tyg som ersättning för dörren, gör tyvärr ingen skillnad alls.

Annars funkar C troligen också bra, även om den placeringen kan kräva mer absorbenter. Man brukar som regel rekommendera placering mot kortväggen, eftersom det brukar vara det som ger bäst förutsättningar.

Själv har jag fått välja motsvarande ditt C-alternativ och det fungerar utmärkt, men det beror mycket på att jag har väldigt effektiva absorbenter (och att det i övrigt är belamrat med prylar som bryter upp eventuella ljudreflektioner... 😉).

Ok om jag kör på C då, vad ska jag ha för absorbenter då och hur ska dom placeras?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok om jag kör på C då, vad ska jag ha för absorbenter då och hur ska dom placeras?

Alltid i första hand enligt spegelmetoden, så att du täcker in alla första reflektionspunkter. 🙂

När du sitter mot långsidan av rummet, så behöver du antagligen också ha absorbenter på väggen du har bakom ryggen. Hörnen är också bra att sätta upp någon form av absorbenter i. Ofta kan en sådan enklare behandling bli tillräckligt bra för en hemstudio, men det beror på... Stående vågor har porösa absorbenter inte annat än marginell effekt på, utan om du får sådana som ställer till problem för dig, så måste det till avstämda basfällor...

Link to comment
Dela på andra sajter

Eftersom du har en öppning till andra utrymmen är det svårare att säga exakt hur det skulle bli med energireturer och stående vågor. Men i ditt fall (val C) skulle jag sätta ett par feta (15-20 cm) absorbenter bakom högtalarna och därefter, som Claes sa, några mot bakre väggen. Vicoustic verkar göra helt ok grejer men jag skulle välja något tjockare som absorberar längre ned i registret. Ett måste om du vill följa tipset om bakom högtalarna (de måste ta lite bas).

Link to comment
Dela på andra sajter

Eftersom du har en öppning till andra utrymmen är det svårare att säga exakt hur det skulle bli med energireturer och stående vågor. Men i ditt fall (val C) skulle jag sätta ett par feta (15-20 cm) absorbenter bakom högtalarna och därefter, som Claes sa, några mot bakre väggen. Vicoustic verkar göra helt ok grejer men jag skulle välja något tjockare som absorberar längre ned i registret. Ett måste om du vill följa tipset om bakom högtalarna (de måste ta lite bas).

+ 1

Link to comment
Dela på andra sajter

Alltid i första hand enligt spegelmetoden, så att du täcker in alla första reflektionspunkter. 🙂

När du sitter mot långsidan av rummet, så behöver du antagligen också ha absorbenter på väggen du har bakom ryggen. Hörnen är också bra att sätta upp någon form av absorbenter i. Ofta kan en sådan enklare behandling bli tillräckligt bra för en hemstudio, men det beror på... Stående vågor har porösa absorbenter inte annat än marginell effekt på, utan om du får sådana som ställer till problem för dig, så måste det till avstämda basfällor...

Problemet är ju bara att jag har fönster och balkongdörr på ena väggen så de går ju inte att sätta upp några absorbenter på kortväggarna. Jag får satsa på bakom mig och framför mig (bakom monitorerna) då? Vad ska jag köpa för absorbenter då?

Jag måste även få upp monitorerna i rätt höjd, nu står de direkt på skrivbordet. Skall jag satsa på ett par sånna här: http://www.ordermusi...arunderlagg-par och flytta ut skrivbordet lite från väggen. Eller ska jag satsa på golvstativ och flytta ut skrivbordet ännu mer från väggen?

Redigerat av ramoand
Link to comment
Dela på andra sajter

Som DP och Claes säger så är det oftast enklast att få till ett bra resultat när högtalarna spelar mot en kortsida. Med tanke på hur rummet ser ut med öppningar osv, så tycker jag att du ska köra enligt C-borgs förslag och adrumdrums komplettering (förslag C).

Vad gäller exakt placering av högtalare och sweetspot så måste du prova dig fram för att nå bästa resultat. Varje rum beter sig på olika sätt rent akustiskt, även om formen är identisk. Därför går det bara att göra antaganden tills man provat och/eller mätt rummet. Det som alltid är svårast är att få till en jämn återgivning i basen och här kan du börja med att söka efter den optimala placeringen. Detta får sedan styra val av högtalarstativ, skärmplacering osv.

Begagnade kontorsskärmar på hjul dyker upp då och då på blocket för en billig peng. Dessa kan vara ett alternativ för att lösa absorption vid fönster tex. Väljer du alternativ C behöver du dock antagligen ingen absorption där.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok. Jag kommer köra på alternativ C.

Spelar det nån roll hur stor den liksidiga triangeln är? Nu står högtalarna rätt nära varandra på skrivbordet så då får jag en liksidig triangel mellan dem och mitt huvud. Då kanske jag kan köra på bordsstativ?

Hur långt ut från väggen bör högtalarna vara?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Skulle detta rummet kunna funka eller är det mycket sämre än alternativ C? Rummets dimension är ju inte jättebra direkt... jag hamnar utanför fältet för optimal rumsdimension (se bild) men här har jag bättre möjlighet att akustikbehandla osv och göra det till ett "studiorum" istället för att han en studio i vardagsrummet.

post-14165-0-42094500-1348745736_thumb.png

post-14165-0-90415000-1348745759.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad är det för mått på vardagsrummet?

Det är 3,85 x 5,35 m så det är ju lite bättre... Men samtidigt så vill man ju kunna få plats med soffa, säng, tv osv. Om jag ska få till riktigt bra studiomiljö i vardagsrummet med monitorer på stativ osv. måste jag typ ha skrivbordet i mitten av rummet. Det funkar ju, men vore gött om de gick o ha studio i det andra rummet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker att du tänker helt rätt i och med att du ser till helheten. Ett dedikerat rum för musiken har ju massa fördelar som kommer vara till fördel för ditt musicerande vs / vardagsrumet. Jag tycker du ska köra på det mindre rummet och då skulle du kunna ha mobila absorbenter på sidorna framför högtalarna.

Redigerat av wellness music
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker att du tänker helt rätt i och med att du ser till helheten. Ett dedikerat rum för musiken har ju massa fördelar som kommer vara till fördel för ditt musicerande vs / vardagsrumet. Jag tycker du ska köra på det mindre rummet och då skulle du kunna ha mobila absorbenter på sidorna framför högtalarna.

Ok 🙂 Men i det lilla rummet hamnar jag ju utanför "acceptable room ratios" plus att jag har en öppning på väggen bakom mig, men det kanske inte spelar så stor roll?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok 🙂 Men i det lilla rummet hamnar jag ju utanför "acceptable room ratios" plus att jag har en öppning på väggen bakom mig, men det kanske inte spelar så stor roll?

Du har en öppning i kortvägg samt stort fönster till din fördel. Rigga upp högtalarna och börja lte efter bra placering av högt. / sweetspot så märker du hur basen beter sig i rummet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du har en öppning i kortvägg samt stort fönster till din fördel. Rigga upp högtalarna och börja lte efter bra placering av högt. / sweetspot så märker du hur basen beter sig i rummet.

Ok men på vilket sätt är fönstret en fördel? Det är ju glas så där borde väl ljudet studsa rätt bra eller?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok men på vilket sätt är fönstret en fördel? Det är ju glas så där borde väl ljudet studsa rätt bra eller?

Lägre frekvenser kan "smita ut" där. Det är bara vid högre frekvenser som reflektionerna från glaset kommer ge problem och dom är enkla att dämpa med en bredbandsabsorbent (förutsatt att det är ett vanligt fönster och inte gjort av tjockt lamellglas). I praktiken så innebär det en absorbent mot dörren och en på motsatt sida sida framför fönstret för att behandla första reflex från sidovägg (kolla med spegel).

Redigerat av wellness music
Link to comment
Dela på andra sajter

Lägre frekvenser kan "smita ut" där. Det är bara vid högre frekvenser som reflektionerna från glaset kommer ge problem och dom är enkla att dämpa med en bredbandsabsorbent (förutsatt att det är ett vanligt fönster och inte gjort av tjockt lamellglas). I praktiken så innebär det en absorbent mot dörren och en på motsatt sida sida framför fönstret för att behandla första reflex från sidovägg (kolla med spegel).

OK 🙂 Kan man göra nåt för att minska ljudet till grannarna?

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det stor skillnad på att använda sånna här jämfört med golvstativ:

iso-l8rs.jpg

IsoAcoustics stativ funkar mycket bra eftersom de har inbyggd dämpning, som hindrar vibrationerna från att gå ner i underlaget. Mycket stabilt och bra på alla sätt. 🙂

De flesta golvstativ har ingen dämpning inbyggd, utan för bästa resultat får man komplettera dem med dämpkuddar - eller IsoAcoustics som i så fall får stå på golvstativet.

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Det bror på hur djupt bordet är, men stora plana bord bör undvikas då det blir refelektions poroblem även från bordet. Ett bra desigant studio bort har oftast vinklade rack som leder reflektioner under örom höjd för att bli av med problemet.

i vissa fall kan det va bättre att han en bra placering av lyssningspossition och högtalare och rikta högtalarna mot öronen även om det inte blir 30 grader.

Edit: man ska häller inte sitta för nära moitorerna. om det inte är ett djupt studiobord så är det bättre med stativ av den anledningen. Sedan bor det ju på vad som ge bäst frekvensrespons i rummet.

Redigerat av adrumdrum
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har också ett fönster där ljudet studsar första gången. Där har jag en lös absorbent som jag kan ställa ned på golvet om jag hellre vill ha in dagsljuset. Om jag ska mixa ställer jag dit den igen, lika med skjutdörren jag har bakom ryggen, kör med en lös absorbent även där...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har också ett fönster där ljudet studsar första gången. Där har jag en lös absorbent som jag kan ställa ned på golvet om jag hellre vill ha in dagsljuset. Om jag ska mixa ställer jag dit den igen, lika med skjutdörren jag har bakom ryggen, kör med en lös absorbent även där...

Aah det är ju smart! 🙂 Det kan jag ha.

Jag har kollat lite på monitorstativ men alla känns lite halvt instabila. Plattan som monitorerna ska stå på är alltid mindre än botten på mina monitorer (20.5 x 30 cm). Men det kanske inte spelar nån roll? Vill ju inte att monitorerna ska åka i golvet bara råkar nudda dom lite...

Jag har också pratat lite med en duktig studiosnubbe som trodde att det kommer behövas basfällor som resonerar i rätt frekvens pga rummets dimensioner. Behövs verkligen det? Kan inte sånna här funka:

http://www.thomann.de/se/auralex_acoustics_lenrd_bass_traps_charcoal_4.htm

Link to comment
Dela på andra sajter

LENRD är bra. Gemensamt för alla porösa absorbenter, är att de hanterar efterklang i rummet bra, även i basfrekvenser - MEN oftast handlar problem i basen inte om efterklang utan om stående vågor - och sådana har porösa absorbenter bara marginell effekt på, så om du har stående vågor som behöver behandlas, så krävs det avstämda basfällor, som jag skrev tidigare i tråden .

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...