Jump to content
Annons

Placering av skrivbord och monitorer?


ramoand

Recommended Posts

LENRD är bra. Gemensamt för alla porösa absorbenter, är att de hanterar efterklang i rummet bra, även i basfrekvenser - MEN oftast handlar problem i basen inte om efterklang utan om stående vågor - och sådana har porösa absorbenter bara marginell effekt på, så om du har stående vågor som behöver behandlas, så krävs det avstämda basfällor, som jag skrev tidigare i tråden .

Ok 🙂 Var köper man avstämda basfällor då? Gissar att det kostar skjortan?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Ok 🙂 Var köper man avstämda basfällor då? Gissar att det kostar skjortan?

Oftast bygger man dem själv, just för att de brukar vara väldigt dyra om man köper färdiga lösningar. Det finns länkar till Helmholz-resonatorer, membran-absorbenter och perforerad panel, om du går längst ner i min akustik-artikel: http://wiki.kontroll...ustikbehandling .

Ett par färdiga lösningar som jag känner till, är:

Svanå Varitune (ställbar frekvens)

Vicoustic VariBass (ställbar frekvens)

Vicoustic Super Bass Extreme (bredbandig, ej ställbar frekvens)

Primacoustic MaxTrap (bredbandig)

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Med måtten du har på rummet så hamnar du alltid inom "Haas-zonen" - och det gör att diffusorer inte gör någon större nytta, utan du är mest hjälpt av enbart absorption.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Med måtten du har på rummet så hamnar du alltid inom "Haas-zonen" - och det gör att diffusorer inte gör någon större nytta, utan du är mest hjälpt av enbart absorption.

Ok 🙂 Då återstår val av monitorstativ (för det borde väl vara bäst att placera monitorerna på stativ i det lilla rummet?). Där har jag lite funderingar.

1. Alla monitorstativ har bottenplattor som är mindre än mina monitorer adam a7x vilket känns instabilt, men det kanske det inte är?

2. Har tänkt ha pads mellan monitorerna och stativen. Har blivit rekommenderad att använda auralex mopads men det känns lite risky att ha 2 småpads på monitorstativen så jag skulle gärna vilja ha en hel pad per stativ. Finns det några likvärdiga alternativ till mopadsen?

Redigerat av ramoand
Link to comment
Dela på andra sajter

MoPads funkar bra, men som du säger så kanske det känns lite fel med annat än en hel pad i det läget. Auralex har en annan modell, som heter SpeakerDudes, som kunde passa bra.

Primacoustic har sina Recoil Stabilizers, som är ännu bättre (och dyrare).

Sedan kan man ju också sätta IsoAcoustics lilla stativ på ett golvstativ, om det får plats.

Ytterligare ett alternativ är dämpkuddar från Sonic Design.

Link to comment
Dela på andra sajter

MoPads funkar bra, men som du säger så kanske det känns lite fel med annat än en hel pad i det läget. Auralex har en annan modell, som heter SpeakerDudes, som kunde passa bra.

Primacoustic har sina Recoil Stabilizers, som är ännu bättre (och dyrare).

Sedan kan man ju också sätta IsoAcoustics lilla stativ på ett golvstativ, om det får plats.

Ytterligare ett alternativ är dämpkuddar från Sonic Design.

Dom här Primacoustic Recoil Stabilzers, vad kostar dom och var finns dom att köpa? Har letat på nätet men inte hittat nån svensk återförsäljare. Finns inte heller på Thomann. Är dom mycket bättre än t ex. Auralex speakerdudes?

IsoAcoustics skulle jag kunna köra på men då måste jag bygga egna monitorstativ.. Det borde väl inte vara så svårt i och för sig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Dom här Primacoustic Recoil Stabilzers, vad kostar dom och var finns dom att köpa? Har letat på nätet men inte hittat nån svensk återförsäljare. Finns inte heller på Thomann. Är dom mycket bättre än t ex. Auralex speakerdudes?

Till A7/A7X gäller modellen som heter RX-7HF - och de har ett listpris på 995:-/st (alltså inte per par...). Den är bättre, men inte så mycket bättre som prisskillnaden antyder, men så är det ju med det mesta... 😉 Själv har jag MoPads till de flesta av mina olika monitorer och högtalare, men mina större monitorer har det lite lyxigare och får stå på Recoil Stabilizers...

IsoAcoustics skulle jag kunna köra på men då måste jag bygga egna monitorstativ.. Det borde väl inte vara så svårt i och för sig.

Idén med betongblock kan vara något - och så IsoAcoustics-ställen längst upp för isolationen. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Till A7/A7X gäller modellen som heter RX-7HF - och de har ett listpris på 995:-/st (alltså inte per par...). Den är bättre, men inte så mycket bättre som prisskillnaden antyder, men så är det ju med det mesta... 😉 Själv har jag MoPads till de flesta av mina olika monitorer och högtalare, men mina större monitorer har det lite lyxigare och får stå på Recoil Stabilizers... Idén med betongblock kan vara något - och så IsoAcoustics-ställen längst upp för isolationen. 🙂

Aaah jag funderar lite på att bygga egna för jag en ekträskiva som jag hade tänkt använda för att göra små skrivbordsställ till monitorerna. Den skulle jag kunna använda men jag vet inte var jag kan köpa nån form av rör/ben och bottenplatta till stativen... nån som vet det?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ni som har studios här på forumet, va kör ni med för stativ till monitorerna?

Genelec(8040) monitorer och dess fötter, inget annant, typ "mäybryggeplacering" på studio bordet.

Detta pga kontrollrummet är ganska litet, i ett större rum så hadde jag nog flushmonterat(byggt in i väggen) monitorerna.

Redigerat av adrumdrum
Link to comment
Dela på andra sajter

Genelec(8040) monitorer och dess fötter, inget annant, typ "mäybryggeplacering" på studio bordet.

Detta pga kontrollrummet är ganska litet, i ett större rum så hadde jag nog flushmonterat(byggt in i väggen) monitorerna.

Ok mitt rum kommer ju också vara ganska litet, 2,3 x 2,7 m. Men det är väl ändå bäst att ha monitorerna på stativ jämfört med att ha dem på skrivbordet?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...