Jump to content
Annons

Skillnad preamps


DivineCo

Recommended Posts

Annons

Wow. Jag gillade faktiskt Behringern bĂ€st 🙂

Fan va det Àr hype kring olika mÀrken och hur jÀvla bra dom Àr. Fuck that!

Lita pÄ dina egna öron, inte ögonen nÀr du köper grejor till studion!

Bara mina 2 korvören.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Record-producer.com hade ett rÀtt intressant test uppe förut. Dock har de inte lyckats sÀrskilt bra med övergÄngen till en ny hemsida sÄ jag tar mig friheten att Äterskapa det som gÄr att Äterskapa hÀr.

Three mic preamps, one costing over $1500, another mid-price, another that cost just $5. Can *you* hear the difference?

By David Mellor, Course Director of Audio Masterclass

Three mic preamps, one costing over $1500, another mid-price, another that cost just $5. Can you hear the difference? I'll admit straight away that this isn't a scientific test. It just kind of happened on the spur of the moment, hence the air conditioning noise in the background of these recordings.

However, I think you will find the recordings interesting. Three different microphone preamplifiers were used. One has a list price of well over $1500, another costs around $200, the third costs less than $5. Yes, five dollars.

The obvious question is, can you tell which is which?

I made three recordings using each preamp in turn, then three more similar recordings with a different microphone at a greater distance, allowing more reverberation to be picked up.

Let's label the mics A and B, the preamplifiers 1, 2 and 3. So here are the recordings, all in 16-bit .WAV format...

A1 - A2 - A3 - B1 - B2 - B3

(Notice that the preamps are in the same order for both A and B mics.)

Questions:

  1. Which is the most expensive preamplifier? 1, 2 or 3?
  2. Which is the least expensive preamplifier? 1, 2 or 3?
  3. Optional comments on the sound qualities you perceive.

Ska se om jag kan rota fram svaren ocksÄ.

Edit: Svaren finns hÀr.

Redigerat av Halkbi
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Nu kÀnner jag inte till Avalon, och systemet jag lyssnar igenom hemma lÄter grymt bra men Àr allt annat Àn pÄlitligt (RENT HiFi alltsÄ), men vad jag kunnat avgöra tyckte jag allt Avalon hade en lite smutsig lÄgmid? Diskanten kan jag inte sÀga sÄ mycket om eftersom den inte Àr rak hÀr, plus att dom spelade in med tvÄ Neumann U-87, men jag inbillar mig att Behringern faktiskt var snyggare och mindre mufflig.

Ganska dumt att spela in med sÄ baktunga mickar och inte med sÄ jÀmna som möjligt för att kunna höra exakt hur det lÄter...

Earthworks eller DPA hade varit mumma hÀr!

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

En tanke gnagde mig just förresten....var det inte sĂ„ U-87:or brukar lĂ„ta?? Nu har jag inte jobbat med nĂ„gon pĂ„ sjukt mĂ„nga Ă„r, inom film Ă€r dom inte bra alls (möjligtvis till voice-over), men i sĂ„ fall skulle det ju betyda att Behringern Ă€r grymt fĂ€rgad! Är Behringer'n hĂ„rt skuren i de kommersiella frekvenserna sĂ„ skulle det vara mindre bra nĂ€r man kopplar till mickar som förvĂ€ntas ha en speciell karaktĂ€r...

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Ifall det Àr sÄ att Behringern Àr sÄ skuren som jag tror (har fortfarande inte kollat i studion), sÄ ja, mycket möjligt.

Är den det för alla? DĂ€r mĂ„ste jag nog sĂ€ga nej. En 12.000 SEK Ă€r en jĂ€vla massa pengar, och om man inte antingen jobbar med det, eller helt enkelt vill ha en, sĂ„ finns det mycket billigare alternativ :-)

Jag hör till bÄda kategorierna, men om den sen Àr bÀst i sin prisklass vet jag inte just nu. SjÀlv brukar jag annars gilla SSL och Manley :-)

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Sen Àr det iof mycket annat i ljudet som spelar roll ÄssÄ. Utan att gÄ in pÄ tekniska detaljer jag inte Àr sÀrskilt sÀker pÄ skulle tolkas som nÄt annat Àn technobabbel sÄ skulle man kunna jÀmföra med ett digitalt fotografi.

NÀr jag tar ett foto med min iPhone sÄ kan det bli sjukt snyggt. Jag har flera gÄnger fÄtt ful vitbalans, som jag raskt har korrigerat. Det Àr enkelt. Men sÄ snart man börjar göra nÄt grövre sÄ börjar bilden sakta men sÀkert börja se vÀldigt skum ut, för att till slut kunna se riktigt illa ut.

Behringer Àr ofta sÄna, Àven om dom kan vara vÀl sÄ anvÀndbara. :-)

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Jag har starkt för mig att nÄn av de som vet, Elof eller kanske Joachim har skrivit att U47 lÄter mer modernt hitec Àn gammal Bing Crosby fast de flesta tror att de ska hett sÄ "gammalt" sound... RÀtt sÄ rejÀlt med diskant i dem om jag minns rÀtt.

Jag har inte lyssnat pÄ de hÀr klippen sÄ om det har jag ingen Äsikt alls, men om Behringern lÀt vassare kanske den Àr den som Äterger micken bÀst?

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Jag har en 8kanals preamp som kostar 65000:- och sedan har jag en Octopre Le som kostar cirka 5000:- nÀr det begav sig. Visst Àr den dyrare preampen bÀttre men 60k bÀttre, njae. Man kan göra bra inspelningar med bÄda givetvis. Sedan blir vÀll skillnaden ocksÄ större nÀr man fÄr fler spÄr Àn nÀr man jÀmför ett spÄr.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Jag har starkt för mig att nÄn av de som vet, Elof eller kanske Joachim har skrivit att U47 lÄter mer modernt hitec Àn gammal Bing Crosby fast de flesta tror att de ska hett sÄ "gammalt" sound... RÀtt sÄ rejÀlt med diskant i dem om jag minns rÀtt.

Jag har inte lyssnat pÄ de hÀr klippen sÄ om det har jag ingen Äsikt alls, men om Behringern lÀt vassare kanske den Àr den som Äterger micken bÀst?

Fan e du full eller... vad skriver du?

Jag har en 8kanals preamp som kostar 65000:- och sedan har jag en Octopre Le som kostar cirka 5000:- nÀr det begav sig. Visst Àr den dyrare preampen bÀttre men 60k bÀttre, njae. Man kan göra bra inspelningar med bÄda givetvis. Sedan blir vÀll skillnaden ocksÄ större nÀr man fÄr fler spÄr Àn nÀr man jÀmför ett spÄr.

Jag har en preamp för 600 och en för 29000, det blir lika bra i bÀgge tvÄ.

Edit: Ahh glömde, jag hör en touch av stabilare low mids i den ena, krÀmigare highs i den andrea, high end?

Redigerat av evilrocker
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Sedan blir vÀll skillnaden ocksÄ större nÀr man fÄr fler spÄr Àn nÀr man jÀmför ett spÄr.

Nej, faktiskt inte. Det Ă€r en vĂ€lspridd myt som Ethan Winer har försökt ta ihjĂ€l genom att förklara hur det egentligen ligger till: http://audioundone.c...e-stacking-myth . 🙂

Vad som dÀremot kan vara vÀrt att tÀnka pÄ, Àr att om man bara anvÀnder en enda preamp, sÄ fÄr man samma fÀrgning pÄ allting - och det kan lÄta lite trist om man har mÄnga spÄr, sÄ dÀrför kan det vara smart att ha ett par olika, sÄ att man fÄr olika sound att leka med istÀllet...

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Nej, faktiskt inte. Det Ă€r en vĂ€lspridd myt som Ethan Winer har försökt ta ihjĂ€l genom att förklara hur det egentligen ligger till: http://audioundone.c...e-stacking-myth . 🙂

Vad som dÀremot kan vara vÀrt att tÀnka pÄ, Àr att om man bara anvÀnder en enda preamp, sÄ fÄr man samma fÀrgning pÄ allting - och det kan lÄta lite trist om man har mÄnga spÄr, sÄ dÀrför kan det vara smart att ha ett par olika, sÄ att man fÄr olika sound att leka med istÀllet...

+1 delvis

Men jag hÄller inte med om att det kan lÄta trist, ok om du kör samma distade gitarr pÄ 48 spÄr, men du kör ju trummor, bas,

gitarr, sÄng osv. Kan funka ypperligt med en och samma preamp. FÀrg kan vara sÄ oerhört svÄrt att höra sÄ det Àr ju inget

en slutkund (lyssnare) alls mÀrker.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Avalon m5 har low imput impendance medans behringern har mycket högre imput impendance.

NÄgot som kan tala till Behringerns fördel i mÄnga fall, eftersom transformatorbalanserade mickar kan pÄverkas pÄtagligt negativt av inimpedansen i preampen.

Har man dÀremot en transistorbalanserad mick, sÄ pÄverkas den normalt inte annat Àn marginellt av inimpedansen.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

+1 delvis

Men jag hÄller inte med om att det kan lÄta trist, ok om du kör samma distade gitarr pÄ 48 spÄr, men du kör ju trummor, bas,

gitarr, sÄng osv. Kan funka ypperligt med en och samma preamp. FÀrg kan vara sÄ oerhört svÄrt att höra sÄ det Àr ju inget

en slutkund (lyssnare) alls mÀrker.

Jag skulle kanske ha skrivit lite tydligare. Vad jag menade var - precis som du sÀger - just nÀr man lÀgger mÄnga sÄngspÄr, mÄnga gitarrspÄr etc - alltsÄ nÀr man har ljudkÀllor som frÄn början ligger vÀldigt nÀra varandra i sound.

Visserligen kan man ju fÀrga sjÀlv vid mix ocksÄ, sÄ ofta spelar det inte sÄ stor roll ÀndÄ...

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Nej, faktiskt inte. Det Ă€r en vĂ€lspridd myt som Ethan Winer har försökt ta ihjĂ€l genom att förklara hur det egentligen ligger till: http://audioundone.c...e-stacking-myth . 🙂

Vad som dÀremot kan vara vÀrt att tÀnka pÄ, Àr att om man bara anvÀnder en enda preamp, sÄ fÄr man samma fÀrgning pÄ allting - och det kan lÄta lite trist om man har mÄnga spÄr, sÄ dÀrför kan det vara smart att ha ett par olika, sÄ att man fÄr olika sound att leka med istÀllet...

Okok. StÀmmer sÀkert.

Preamps Àr vÀldigt hypade. Speciellt om man lÀser pÄ GS haha. DÀr folk försöker övertyga andra att de hellre kör med en Neve preamp och en 4000:- mikrofon istÀllet för att köra budget preamp och en dyr mikrofon.

Jag Àr glad att jag har min dyra preamp för jag behöver aldrig tÀnka pÄ att köpa preamps igen haha. Annars hade man nog gÄtt Ä tÀnkt pÄ det, att det kanske blir liiiite bÀttre om jag köper en dyr preamp.

Men visst gör det skillnad men det finns cirka 1000x grejer man kan investera i före man köper en massa dyra preamps.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Precis! Man vet att det inte finns nÄgot att anmÀrka pÄ, utan det Àr garanterat suverÀnt bra prylar som man aldrig behöver byta upp sig frÄn. Det gör att man kan kÀnna sig lugn nÀr det gÀller ljudkvaliteten och slippa oroa sig för att det kanske kunde ha blivit bÀttre med andra prylar.

Skillnad blir det absolut - men för de allra flesta Àr den skillnaden inte försvarbar i förhÄllande till den mÄngdubbelt högre kostnaden.

Sedan Ă€r det ganska lustigt med vissa preamp-diskussioner, nĂ€r folk tror att man mĂ„ste ha en rör-preamp för att fĂ„ "rörvĂ€rme". Det mĂ„nga tror Ă€r vad de kallar "rörvĂ€rme", Ă€r ju ofta tranformatorfĂ€rgning och har inte alls med rör att göra... 😉

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Preamps Àr vÀldigt hypade. Speciellt om man lÀser pÄ GS haha. DÀr folk försöker övertyga andra att de hellre kör med en Neve preamp och en 4000:- mikrofon istÀllet för att köra budget preamp och en dyr mikrofon.

SjÀlv tycker jag att spela in en ADK 51 i en Neve Àr lite som att sÀtta en Datsun-motor i en Ferrari Testarossa...

Men visst gör det skillnad men det finns cirka 1000x grejer man kan investera i före man köper en massa dyra preamps.

Word :-)

rör-preamp för att fĂ„ "rörvĂ€rme". Det mĂ„nga tror Ă€r vad de kallar "rörvĂ€rme", Ă€r ju ofta tranformatorfĂ€rgning och har inte alls med rör att göra... 😉

Precis! Det finns rör som lÄter kallare & sticksigare Àn nÄgon solid-state-amp jag nÄgonsin testat, och andra rör som Àr bland det mest linjÀra jag nÄgonsin hört :-)

Mitt Telefunken-rör jag satt i min gamla Behringer-mickamp Àr ett paradexempel pÄ det senare.

Alla delar utan undantag som finns i signalkedjan gör skillnad, men jag har aldrig sett vitsen med att köpa de bÀsta amparna om man inte har för avsikt att kasta sig pÄ dito grymma mickar direkt efterÄt, eller Ätminstone i den nÀrmsta framtiden. Micken blir ju inte bÀttre för det...

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Elof (oregistrerad)

Guitar Nilsson, den 2012-08-29 - 19:34, sa:

 

Jag har starkt för mig att nÄn av de som vet, Elof eller kanske Joachim har skrivit att U47 lÄter mer modernt hitec Àn gammal Bing Crosby fast de flesta tror att de ska hett sÄ "gammalt" sound... RÀtt sÄ rejÀlt med diskant i dem om jag minns rÀtt.

Jag har inte lyssnat pÄ de hÀr klippen sÄ om det har jag ingen Äsikt alls, men om Behringern lÀt vassare kanske den Àr den som Äterger micken bÀst?

Fan e du full eller... vad skriver du?

Det Àr nog jag som Àr full dÄ, eftersom det var jag som sa det och fortfarande stÄr fast vid det.

U47 (alla jag testat) lÄter betydligt modernare Àn ett gammalt vinylsound frÄn 50-60 talet om man kör den helt ren in i valfri preamp. Det Àr helt enkelt en bra mick, fortfarande. Den lÄter inte heller som en distad beatlesinspelning utan bara jÀvligt bra, betydligt modernare Àn det de flesta verkar tycka lÄter "vintage" och "varmt"...

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Nu Àr det mycket snack om 47:an, men exemplen var inspelade med en 87:a, och den Àr bra mufflig i lÄgmidden, samt har en ÄterhÄllen topp. Ingen stormembransmick Àr sÀrskilt linjÀr. Dock har den en rent otrolig upplösning i hela midden, och jag tror det Àr dÀrför den Àr sÄ populÀr. Snygga transienter ÄssÄ.

Jag kastade ett öga till pÄ sidan, och insÄg att det var en Behringer Mic-100 dom körde pÄ! Jag har skrivit i tidigare trÄdar dÀr jag refererat till min gamla lÀtt modifierade Behringer-amp, och det Àr just en sÄn.

Mic-100 lÀmnar exempelvis Art-amparna med nyllet fullt av snor och tÄrar, men de Àr lÄngt ifrÄn raka och har massor med bÄde harmonisk dist och TMD, Transient Modulation Distortion (kortfattat dödar det transienterna. Sjukt irriterande).

Inte sÄ att de lÄter dÄlig, jag anvÀnder exempelvis min till vocoder och vissa ljudeffekter, men ljudet man fÄr Àr svÄrbearbetat och Àr nÄgot som lÀmpar sig bÀst som "smaksÀttning" av enskilda ljudkÀllor.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

U47 (alla jag testat) lÄter betydligt modernare Àn ett gammalt vinylsound frÄn 50-60 talet om man kör den helt ren in i valfri preamp. Det Àr helt enkelt en bra mick, fortfarande. Den lÄter inte heller som en distad beatlesinspelning utan bara jÀvligt bra, betydligt modernare Àn det de flesta verkar tycka lÄter "vintage" och "varmt"...

Inte helt underligt! För att komma förbi begrÀnsningarna av inspelningsmediet pÄ den tiden sÄ var man tvungen att se till att allt innan dess var sÄ bra som möjligt, för annars kunde det bli katastrof!

Nu har det pÄ mÄnga sÀtt gÄtt Ät andra hÄllet. Folk köper stora mÀngder skrÀp och förlitar sig helt pÄ inspelningen...

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...