Jump to content
Annons

Vilken Mac skulle ni välja?


Sir John

Recommended Posts

Annons
  • 3 veckor senare...

Jag sitter med en iMac i hemmet just nu.

Men det är just det där som Cloudman säger, en resedator. Jag känner mig sjukt låst med att bara ha en stationär, och saknar en laptop när man sitter på lite längre tågresor etc.

Så för min del kommer det inhandlas en MacbookPro 13" så fort det finns ekonomiskt utrymme iaf =)

Link to comment
Dela på andra sajter

Macbook Pro är grymt bra i studion. Annars skulle jag försökt hålla mig till iMac.

Det är inte bara ett äpple på en Mac.

Jao typ. Så länge du håller dig borta från internet och vbara använder din PC till just inspelning så krånglar de ingetting. Det är min erfarenhet ialla fall.

Link to comment
Dela på andra sajter

nu har du inte skrivit vad du kommer använda den till.. är tanken att du ska ha en bärbar lösning eller bara stationär? jag kör på imac och är nöjd men måste uppgradera mitt minne. sen ska jag nog införskaffa mig en macbook pro som mobil lösning.

använder själv många syntar och waves så det gör att datorn har svårt att palla med så ram-minne är en bra grej att betala lite extra för

Link to comment
Dela på andra sajter

Allt beror ju egentligen på vilken övrig hårdvara respektive mjukvara du tänkt använda i övrigt.

Jag kör en Mac G4 i studion tillsammans med ett Protools HD 24in/24ut.

Gammalt? Ja!

Stabilt? Som tusan!

Kostar nästan ingenting idag och är suveränt för realtidstracking då latency är nästintill obefintlig!

Jag har också en macbook pro 13" av 2010 års modell som jag ska byta ut nu under hösten till fördel för en nyare av samma modell. Funkar kanon så länge man inte behöver vansinnigt mycket pluggar.

Men en G5:a får du för nästintill ingenting idag och den är fortfarande riktigt bra, faktiskt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ersatte just min iMac med en ny MacBook Pro. Hur nöjd som helst och skönt att vara mobil. Det går ju alltid att köpa till en extern skärm och få känslan av stationär men vetskapen av att kunna bära den med sig snabbt och enkelt är grymt skön!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Går i tankarna på att uppgradera min dator. Sitter för tillfället på en MBP mid 2010 i5 på 2.4. Den börjar gå på knäna vid lite större projekt men framför allt låter den som ett jetplan vilket inte är optimalt nu när jag börjat med mer och mer inspelning. Första tanken har varit att skaffa en 27" Thunderboltskärm så man kan docka laptopen hemma men skulle behöva lite mer kraft så kanske en iMac 27" kan vara lämplig. Aldrig någonsin använt en så min första fråga är. Hur mycket låter den?

Min andra fråga är processorval. Det står mellan en 3.1Ghz i5 och en 3.4Ghz i7. Jag använder Logic. Frågan är tar Osx och Logic stor fördel av Hyper-Threading eller kan det skapa mer problem än nytta?

Sen kostar ju SSD och 16Gb minne en hel om man köper ifrån äppelskrutten. SSD´n är ju 3ggr så dyr och samma med minnen. Fråga tre är, hur tråkigt är det att byta detta själv (om det nu går på den senaste modellen?

Link to comment
Dela på andra sajter

Retromannen (oregistrerad)

Min andra fråga är processorval. Det står mellan en 3.1Ghz i5 och en 3.4Ghz i7. Jag använder Logic. Frågan är tar Osx och Logic stor fördel av Hyper-Threading eller kan det skapa mer problem än nytta?

svårt val 🙂

Sen kostar ju SSD och 16Gb minne en hel om man köper ifrån äppelskrutten. SSD´n är ju 3ggr så dyr och samma med minnen. Fråga tre är, hur tråkigt är det att byta detta själv (om det nu går på den senaste modellen?

No problem at all

Link to comment
Dela på andra sajter

BurninSven (oregistrerad)

Går man på äkta vara så är det nog läge att avvakta och se vad som händer. Kommer det eventuellt en ny Imac eller är det bärbart, iphones och ipads som gäller från och med nu.

Men det går att köra oset på en pc så länge om man orkar strula och mixtra. Det gör jag med min musikdator, obs allt köpt och betalt för inget krackat eller tonymac här.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle ( Och ska ) köpa en Macbook Pro 15 I7 2.6 Ghz , Inte den nya Macbook med Retina skärm

av den enkla anledningen att :

1. Retina Macbook går inte att uppgradera vad jag har förstått.

2. Retina Macbook inte kan ha 2 hårddiskar då den inte har en DVD spelare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Problemet kvarstår att MBP låter jumbojet. Jag har redan en MBP mid 2010 som funkar bra till allt mobilt. Någon som vet hur mycket en iMac låter?

Avstår retina då många användare har problem. Ser inte varför man behöver uppgradera. Kör man på 256Gb disk och 16Gb ram så är det knappt någon flaskhals. Behöver man mer lagring så har den ju Thunderbolt. Hade gärna kört på en ny MBP men fläktarna få jobba för mycket.

Angående att det kommer nytt så känns det som det alltid gör det. Ryktans om att den nya iMacen kommer vara mindre/tunnare vilket kommer resultera i varmare/mer högljud samt att den säkert kommer vara dyrare pga brist på konkurens.

Stött på det här med Osx på pc mer och mer och blir sugen att testa men känns som bök att jaga drivrutiner till kretsar mm eller hur funkar t ex thunderbolt på en pc?

Link to comment
Dela på andra sajter

Problemet kvarstår att MBP låter jumbojet.

Alla MBP låter inte jumbojet. Tvärtom är det ett fåtal modeller där fläkten låter mycket. Mitt tips är att man kollar av det (på google eller med insatt bekant) innan man köper dator, oavsett märke.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har en MBP 13 i5 som bärbar och en tungt specad Mac Pro från 2009 i studion. Nästa år kommer Apple släppa en ny Pro, så jag väntar med att skaffa ny studiodator tills dess (inte för att det är något fel på den vi har, den kommer räcka gott i ett antal år till, men skaffar jag en ny så kan min assistent ha den gamla Pro:n inne hos sig istället för att behöva dras med sin laptop som han gör nu).

Laptopen har jag som privat dator men använder den även till musiken, om jag t ex sitter på resande fot (älskar att sitta och editera sång på tåg eller på hotell när det är mycket dödtid). Men jag skulle aldrig använda den till några tyngre mixprojekt. Men när jag tänker efter beror det lika mycket på att jag hybridmixar datorn och på mixerbordet och/eller med outboards, och därför vill ha Mac Pro-burken på mixar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Går man på äkta vara så är det nog läge att avvakta och se vad som händer. Kommer det eventuellt en ny Imac eller är det bärbart, iphones och ipads som gäller från och med nu.

Kommer alltid något nytt framöver, blir att vänta hela livet 🙂
Link to comment
Dela på andra sajter

Innan jul har det kommit nya MBP 13" Retina. Mac Mini, iMac och iPad Mini.

Mac Mini tror jag bara på en blygsam uppdatering. Minne och cpu'er. Design oförändrad.

MBP 13" tror jag ser precis ut som 15", fast då med mindre skärm naturligtvis.

iMac tror jag har fått en ansiktslyftning. Designen på den börjar bli till åren. Blir tunnare, kanske större skärm. Och förmodligen (hoppas) på en skrotad optisk läsare. Däremot så skulle jag inte bli förvånad om en iMac Retina skulle dyka upp. Förmodligen svindyr. Och med en upplösning på 5120×2880. Final Cut Pro i 4K osv.

Logic Pro X med stöd för Retina 😉

Skulle vara trevligt om Apple någon gång också kunde släppa ett backlit tangentbord precis som det är på MBP.

iPad Mini, skiter i vilket. Bryr mig föga... Leksaker..

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...