Jump to content
Annons

Tips till trummor


richardlang

Recommended Posts

Det är första gången som jag spelar in trummor med 8 kanaler. Vad är standarden då? Jag menar med ska man ha någon gate, eq, kompressor på alla trummor. Vi spelar in med att micka upp Kagge, virvel, 3 pukor, hihat, och två overhead. hur får man bort läck från alla andra trummorna på på tex viveln

Kom gärna med tips från grunden, det jag redan vet sållar jag bara bort.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
drloop (oregistrerad)

Jag skulle inte använda gate vid inspelning. Den kan man köra efteråt.

Läck blir det alltid, se till att lyssna på hela setet utan gate, får ni till ett bra sound då så är ni på rätt väg. Trumset som låter skit vid inspelning är föremål för att trigga om med samplingar i mix/redigering.

Så får ni för mycket läck från någon trumma in i en annan trummick så placera om micken.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Läck är en del av det läckra med trummor. Man kan kanske rigga upp en bitt liggunderlag eller nåt mellan virvelmicken o hihaten för att slippa få för mycket hihat i virveln. Det kan bli för mycket av det, särskilt om man vill vässa virveln i toppen med eq.

Link to comment
Dela på andra sajter

Som drloop är inne på; ingen gate vid inspelning. Jag använder ingen gate överhuvudtaget på mina inspelade trummor.

Det enda jag gör i "gate"-väg, är att klippa pukorna.

Förutom att placera om micken, kan ni ju även kolla om det finns möjlighet att separera (flytta isär) trummorna rent fysiskt, för att minska läckage åtminstone mellan virvel/hihat.

"Bleed is your friend". 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

jag menar såklart gate under mix, inte vid inspelning.

Dämpa kaggen med filtar, stäm ordentligt och tejp och toapapper för att dämpa pukor och virvel om det ringer lite förmycket.

Vad är det för musik ni lirar?skål!

Vi vill få till ett 60-tals rock sound typ sena hellacopter, the commitments

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi vill få till ett 60-tals rock sound typ sena hellacopter, the commitments

I så fall skulle jag fokusera på virvel och rum. Vilket gör två, max tre mickar.

Övriga mickar placerar ni utifrån vad låten kräver.

Link to comment
Dela på andra sajter

I så fall skulle jag fokusera på virvel och rum. Vilket gör två, max tre mickar.

Och här finns plats för Nilssons Glyn John's kommentar. 😉

Vilken uppenbarligen fungerar bra om man gör rätt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Och här finns plats för Nilssons Glyn John's kommentar. 😉

Vilken uppenbarligen fungerar bra om man gör rätt.

Ja det ger nog mesta stereobredden man kan få. Testa det, men micka ändå pukorna. Testa ett avstånd på ca 40 - 50 cm mellan sidemick och golvpuka, samma avstånd till riden. Se till så ingen crash kommer för när sidemicken, crashen bör sitta längre ifrån än riden...

De kluriga med Glyn Johns method är att hitta rätt avstånd mellan sidemick och golvpuka/ride. Får man till det ger sig resten själv typ. Men bara 5 cm flytt påverkar ljudet mycket.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag gillar att börja med att fånga upp hela kittets sound med hjälp av överhängsmickarna. Jobba med olika typer av placering, höjd osv för att få trummorna att låta så bra de kan med bara två mickar. Efter detta börjar du med kick och virvel, och slutligen pukor om du behöver det.

mvh Jon

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för alla tips!

Vi spelade in med 8 mickar till slut! Men mest för att få till stereo bra. Det är väldigt mycket läck på allt, så jag ställde in eq på hela sättet samtidigt, och lätt överhäng vara "grundljudet", Jag la eq på övriga trummor, men endast för att klippa frekvenser. sedan la jag en opto komressor på allt för att jämna till lite, inget som man lägger märke till men som ända gör skillnad. Det hela vart bra till slut. Men får lyssna i morgon och se vad man tycker då.

Link to comment
Dela på andra sajter

Läck är en del av det läckra med trummor. Man kan kanske rigga upp en bitt liggunderlag eller nåt mellan virvelmicken o hihaten för att slippa få för mycket hihat i virveln. Det kan bli för mycket av det, särskilt om man vill vässa virveln i toppen med eq.

Håller med herr Nilsson- Läcket är din vän. N'r jag började förstå fördelarna med läck, då vill jag säga att jag kommer från metalhållet så blev mina trumminspelningar bättre. Läcket kan limma ihop trummorna och ge liv till hela kittet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...