Jump to content
Annons

Tips på preamp (500 - 1500 kr)?


nilsL

Recommended Posts

Hej,

jag tänkte höra om någon har några tips på en bra mick-preamp i prisklassen 500 - 1500 kr (mono räcker förmodligen, men stereo är ingen nackdel, och någorlunda neutral ljudåtergivning).

Jag har varit rätt nöjd med mitt externa Firebox-ljudkort fram tills nu, men efter att ha läst på litet mer om dess preamps känner jag mig litet lurad. De verkar inte ha tillräckligt stark förstärkning för att kunna få min TSM MT47-mick (rörbaserad kondensatormikrofon) att komma upp i rimligt hög volym. Det finns en 12 dB-boost som går att aktivera via mjukvaran som följer med ljudkortet, men det verkar vara en digital förstärkning så det hjälper ju inte. Det verkar som att jag antingen behöver en annan mick eller en preamp och jag antar att det är mer ekonomiskt att satsa på en preamp.

/Nils

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Kondensatormickar brukar i och för sig skicka ut tillräckligt med signal även för preampar med kanska klen gain - men så lite som 35dB gain, som det står i inlägget i länken, är ju löjligt lite. 🙁

Ett sätt att få upp förstärkningen, är annars Triton Audio FetHead, som drivs av fantommtningen och ger 20dB förstärkning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kondensatormickar brukar i och för sig skicka ut tillräckligt med signal även för preampar med kanska klen gain - men så lite som 35dB gain, som det står i inlägget i länken, är ju löjligt lite. 🙁

Ett sätt att få upp förstärkningen, är annars Triton Audio FetHead, som drivs av fantommtningen och ger 20dB förstärkning.

Det som står i länken om Alesis tube duo, inklusive bilden på frontens rattars siffror stämmer inte alls. Den har 65 db gain, inga problem alls att förstärka min ak gitarr även med micken på en meters håll, då är det väldigt svagt/tunt ljud i gitarren. Den andra ratten heter "drive" och är väl antagligen den man kan rördista lite med. Sen finns det en padknapp oxå på varje kanal, för att dra ner 20 db om man spelar in starka ljud. Kanske är den här fin att förstärka en virvelmick med?

Bara min flunsa gett med sig ska göra lite tester, jag har tänkt sjunga in lite visor live, med två shure sm137 genom alesis preampen och lägga sången samtidigt genom en TLM102 och Joemeek strippen.

Skulle inte förvåna mig alls om den här Alesis rörburken blir en favorit budgetburk. Den finns som mono också, billigare ändå.

Edit: Kan tillägga att jag sen ett par år har även en ART tube MP. Jag har inte gjort några A B tester mot Alesisen, men jag sätter fem kronor på att Alesisen är helt överlägsen...

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Funkar den på sång? Har hört att den färgar ljudet ganska kraftigt.

Hm, jag upplevde aldrig att den färgade speciellt mycket. Körde den mot en Studio Projects SP1:a.

Link to comment
Dela på andra sajter

Funkar den på sång? Har hört att den färgar ljudet ganska kraftigt.

Jag tycker ART MP låter skit på både sång o allt, även med en bra Neumann 102. Gillar inte att lajna basen genom den heller. Kanske mitt ex är dåligt.

Jag testade Alesisen på 4Sound innan jag vågade ta hem den. Men den verkar väldigt lovande.

Ska ta mig i kragen nu och sätta upp två mickar o testa den lite mer på akusten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hm, jag upplevde aldrig att den färgade speciellt mycket. Körde den mot en Studio Projects SP1:a.

Jag tycker ART MP låter skit på både sång o allt, även med en bra Neumann 102. Gillar inte att lajna basen genom den heller. Kanske mitt ex är dåligt.

Jag testade Alesisen på 4Sound innan jag vågade ta hem den. Men den verkar väldigt lovande.

Ska ta mig i kragen nu och sätta upp två mickar o testa den lite mer på akusten.

Tack, då vet jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

ART låter som en rökig gammal sunkig källare med haschöverallt... typ.

De försökte skapa ett analogt ljud, men det blev typ tobaksfärgat tack vare den bristande budgeten i komponenterna...

Redigerat av Martin
Link to comment
Dela på andra sajter

Funkar den på sång? Har hört att den färgar ljudet ganska kraftigt.

min är nyinköpt så kanske den är bättre än de som tillverkades för 20 år sen. använder den till gitarr och den låter väldigt bra och om jag gainar blir det härligt sprucket rör ljud. inget brum eller brus. till sång har jag använt en kondning i 2000.- klassen, gainar bara svagt, färgar inte alls för mej har aldrig haft det målet, låter bra tycker jag. men är nybörjare så....

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för alla tipsen. 🙂

Jag läste i en annan tråd här på forumet att man ska akta sig för alltför billiga rör-preampar, så jag hade nästan väntat mig fler förslag på transistor-baserade förförstärkare (eller var det tipset överdrivet?). Vet inte om jag vågar mig på ART efter att ha läst kommentarerna här ovan. Alesis MicTube Duo skulle kunna vara intressant. Det som gör mig litet fundersam är bristen på recensioner och att jag är litet osäker på om den ska klassas som en av de där litet billigare rör-preamparna (den kostar ju mer än ART, men är också stereo).

Triton Audio FetHead verkar ju vara en kul lösning, men om det nu är så att preamp:arna i mitt ljudkort inte är så bra som jag hade trott så kanske det är bra med en lösning som kan ta mick-signalen hela vägen upp till rätt nivå.

Jag hade förresten tänkt mig spela in nyckelharpa/fiol. Är inte så inriktad på varken gitarr eller sång. Om det nu har någon betydelse.

Tar gärna emot fler tips.

Link to comment
Dela på andra sajter

Eftersom du satte budgeten ganska lågt, så nämnde jag inte den, men enligt min mening är det nog väldigt svårt att hitta någon lika prisvärd preamp som den svenska Line Audio 2MP .

Vill du komma undan billigare så finns också Studio Projects VTB-1, där man kan stänga av rörinblandningen helt om man vill. Den är inte lika transparent som Line Audio, men helt ok för att vara så billig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för alla tipsen. 🙂

Jag läste i en annan tråd här på forumet att man ska akta sig för alltför billiga rör-preampar, så jag hade nästan väntat mig fler förslag på transistor-baserade förförstärkare (eller var det tipset överdrivet?). Vet inte om jag vågar mig på ART efter att ha läst kommentarerna här ovan. Alesis MicTube Duo skulle kunna vara intressant. Det som gör mig litet fundersam är bristen på recensioner och att jag är litet osäker på om den ska klassas som en av de där litet billigare rör-preamparna (den kostar ju mer än ART, men är också stereo).

Triton Audio FetHead verkar ju vara en kul lösning, men om det nu är så att preamp:arna i mitt ljudkort inte är så bra som jag hade trott så kanske det är bra med en lösning som kan ta mick-signalen hela vägen upp till rätt nivå.

Jag hade förresten tänkt mig spela in nyckelharpa/fiol. Är inte så inriktad på varken gitarr eller sång. Om det nu har någon betydelse.

Tar gärna emot fler tips.

Jag håller på att spela in ak gitarr nu, har använt både Alesis Tube Duo och en Audient Mico stereopreamp. Jag ska spela in in snutt gitarr med bägge de två, och tom försöka spela in lite av den nyckelharpa jag har. Den är en hembyggd harpa, och jag har inget harts till stråken, men jag ska spel in den ändå på kul. Lägger ut det som ett litet mikrofon och preamptest i kväll. Mickarna heter Shure SM137, de kan jag utan vidare rekomendera till både fioler och trummor, både för svaga och starka ljud.

http://www.thomann.de/se/search_dir.html?sid=00177217f5d03f85455a3a557ee1f46c&xsid=00177217f5d03f85455a3a557ee1f46c&sw=sm137&x=0&y=0&gk=&bn=.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Skulle vilja låna tråden lite och höra vad folk har för tipps på preamp stereo eller två mono, för rum/overhead/vocals i 4-5000:- klassen.

Nytt eller begagnat spelar ingen roll, "bang for the buck" som gäller.

Helst med så lite lull lull krafs som möjligt. dvs de-essers som man aldrig använder vid inspelning osv.

Link to comment
Dela på andra sajter

Skulle vilja låna tråden lite och höra vad folk har för tipps på preamp stereo eller två mono, för rum/overhead/vocals i 4-5000:- klassen.

Nytt eller begagnat spelar ingen roll, "bang for the buck" som gäller.

Helst med så lite lull lull krafs som möjligt. dvs de-essers som man aldrig använder vid inspelning osv.

Audient MiCO, som Nilsson också har, är svårslagen i den prisklassen. 🥰

Vill man ha en preamp som verkligen är avskalad från allt lull-lull, så är den svenska Line Audio Design 2MP ett mycket trevligt alternativ också. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Eftersom du satte budgeten ganska lågt, så nämnde jag inte den, men enligt min mening är det nog väldigt svårt att hitta någon lika prisvärd preamp som den svenska Line Audio 2MP .

Vill du komma undan billigare så finns också Studio Projects VTB-1, där man kan stänga av rörinblandningen helt om man vill. Den är inte lika transparent som Line Audio, men helt ok för att vara så billig.

Line Audio har jag hört mycket gott om, ska du köra fiol + nyckelharpa tror jag du ska tänka clean och naturlig återgivning, färga och värma kan du alltid göra i din DAW med div. pluggar om du vill!

En outstanding preamp som i princip aldrig dyker upp på beg. marknaden är i mitt tycke den rena och duktiga D&R Micamp, slå till om ni ser den för bövelen, jag har gjort tester där man inte hör någon skillnad mot tex den betydligt dyrare Forssell SMP-2 i 20.000:- klassen fast jag har den också...

Sen finns ju en Amerikansk budgetmodell som många tydligen gillar, minns ej namnet men dom har både pre + kompressor i sitt sortiment som får bra reviews.

Link to comment
Dela på andra sajter

Elof (oregistrerad)

Tror det råder lite allmän missuppfattning om vad man faktiskt har en preamp till?

Det är inte för att få "hög volym", vilken preamp som helst, ihop med i stort sett vilken kondensatormick som helst fungerar att spela in med.

Vad jämför du din volym med? Låt mig gissa... Mastrade, färdiga låtar?

nils L:

Du behöver kunskap om hur man får hög volym på sin låt. det gör man inte när man spelar in den och det har ingenting alls att göra med hur svagt eller starkt man spelar in. Det går att få vilken fil som helst att bli jävulskt stark, med hjälp av en limiter, det är så det går till när en låt eller ljudfil får hög upplevd volym.

Om du redan känner till detta så ber jag om ursäkt på förhand.

Redigerat av Elof
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...