Jump to content
Annons

Dumpar ni "dåligt" material?


Chale

Recommended Posts

Undrar lite hur ni gör när ni fastnar eller tycker att låten inte är Tillräckligt bra som ni håller på med.

Försöker ni arra om den, ändra gitarr riff och så vidare eller kör ni hellre på en helt ny låt?

Hade en skitbra låt, men fick göra om den en del (lång historia) med tha band och nu tycker jag den inte alls är lika bra. Sänkte den en tonart, låter inte lika bra. Tog bort huvud gitarr riffet gjorde si och så.

Bör man kasta den eller försöka göra den bra "igen"? Personligen vill jag kasta skiten alternativt lägga den åt sidan och skriva nytt men det vill inte mina b-mates.

Redigerat av Chale
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Om du kände att den var bra från början så spara den i originalutförandet till något annat projekt istället för att förstöra den till något du inte kan stå för. Jag skrev det mesta materialet till mitt förra band och när jag hade en låt som jag tyckte var sådär riktigt jävla bra så vägrade jag att kompromissa på de viktigaste elementen i låten. Om låten är bra på riktigt så kompromissa inte.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag låter låten vila en längre tid och jobbar med annat. Sen är det bara till att spela in igen med bättre och fräschare arr än jag hade från början. man lär sig så mycket hela tiden att nästa inspelning bör bli, så mycket bättre.

😊 Det där var inte riktigt meningen men det kom med...

Link to comment
Dela på andra sajter

jag brukar skita i det helt - spelar jag något annat ett par år senare och märker att något element från den gamla låten skulle passa använder jag det där. sen minns jag iofs allt jag skriver, har man problem med det kan det ju vara bra att spela in det och så.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du kände att den var bra från början så spara den i originalutförandet till något annat projekt istället för att förstöra den till något du inte kan stå för. Jag skrev det mesta materialet till mitt förra band och när jag hade en låt som jag tyckte var sådär riktigt jävla bra så vägrade jag att kompromissa på de viktigaste elementen i låten. Om låten är bra på riktigt så kompromissa inte.

Agree! Jag har i mina dagar kompromissat alldeles för mycket med bandet och det leder alldeles för ofta till att jag inte blir nöjd i slutändan. Har man (till exempel) skrivit ett trumkomp på ett visst sätt så ska det vara så.

Till trådskaparen: Känner jag att det finns riktigt bra delar i låten så behåller jag antingen de delarna och byter ut resten, eller så tar jag delarna och bygger en ny låt på, beroende på situation. Kan ju även hända att ett fett riff passar i någon annan låt man pysslar med för tillfället.

En grundregel jag har är i alla fall att försöka använda allt man gjort som är bra; är bara sticket bra i en i övrigt kass låt så använder jag sticket till något annat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är envis. Vägrar inse att låten suger och försöker skylla på t.ex. dåligt gitarrljud. Sen går jag tillslut in i väggen och funderar på om jag ska sälja alla musikprylar och börja som byggare igen. Ibland är det tillochmed så illa att jag funderar på om det inte kan vara nån annans fel. Stör mig extremt mycket på folk som kloggar igen rulltrappor och tunnnelbanedörrar. Det krävs nästan ett totalt ras innan jag fattar vad det egentligen handlar om, och då vänder allt och jag blir brutalt pepp. Sjuk bergochdalbana javisst!

  • Gilla 2
Link to comment
Dela på andra sajter

De få låtar jag gjort färdigt som jag själv redan i tidigt stadium uppfattat som halvdana låtidéer, eller rent av ganska kassa sådana, har en obehaglig tendens att vara de låtar som de som lyssnat på mig fastnar för och envisas med att man ska ha med på vareviga gig. Så numer försöker jag göra klart låt och produktion trots att jag själv inte brinner för låten. För även om jag hatar en låt jag gjort så har den ett värde för mig om den kan få någon att även lyssna på resten av mina låtar och kanske gilla en låt jag själv är stolt över.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är envis. Vägrar inse att låten suger och försöker skylla på t.ex. dåligt gitarrljud. Sen går jag tillslut in i väggen och funderar på om jag ska sälja alla musikprylar och börja som byggare igen. Ibland är det tillochmed så illa att jag funderar på om det inte kan vara nån annans fel. Stör mig extremt mycket på folk som kloggar igen rulltrappor och tunnnelbanedörrar. Det krävs nästan ett totalt ras innan jag fattar vad det egentligen handlar om, och då vänder allt och jag blir brutalt pepp. Sjuk bergochdalbana javisst!

Kunde inte sagt det bättre!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag sparar på allt, det är kul att gå tillbaka och göra helt nya låtar på gammalt slask material eftersom man utvecklas hela tiden. När jag skriver musik brukar jag göra/skriva flera låtar på en gång i olika stilar, tröttnar man på en låt/stil går man vidare till en annan låt/stil.

Link to comment
Dela på andra sajter

De få låtar jag gjort färdigt som jag själv redan i tidigt stadium uppfattat som halvdana låtidéer, eller rent av ganska kassa sådana, har en obehaglig tendens att vara de låtar som de som lyssnat på mig fastnar för och envisas med att man ska ha med på vareviga gig. Så numer försöker jag göra klart låt och produktion trots att jag själv inte brinner för låten. För även om jag hatar en låt jag gjort så har den ett värde för mig om den kan få någon att även lyssna på resten av mina låtar och kanske gilla en låt jag själv är stolt över.

Amen! Jag känner igen vartenda ord.

Men ju mer jag studerar och lär mig komponerandets ädla hantverk 🥰 , har jag dock kunna börja skrapa bort lite av fenomenet "låtar jag själv gillar minst gillar andra bäst".

Även om det är sjukt svårt, så tror jag det är viktigt att göra klart en låt oavsett hur "inspirerad" man är. Jag upplever det som om den där ofärdiga låten ligger kvar och skvalpar någonstans långt bak i bagaget och liksom hindrar utflödet av nya låtar.

En bra låt är en bra låt. Den blir inte sämre vid tonartsbyte. En låt som riskerar att bli sämre på grund av ljudet i gitarriffet, är ingen låt - det är ett gitarriff med lite annat på. Men jag känner mycket väl igen resonemanget. Jag har spelat in band där sångaren fått låta som en kastrerad kamel bara för att gitarristen tyckte att gitarriffet lät bäst i Fiss...

Vad det gäller kompromisser tycker jag man bör välja sina fajter med omsorg. Att vara fullständigt kompromisslös kommer man inte långt med heller.

Ett tips när man kört fast i arrangeringsprocessen och tycker att låten gått ner i kvicksand, är att skala bort allting till bara sång och gitarr eller piano. Då brukar också vissa brister visa sig tydligare, och det blir mycket lättare att kalibrera om sin arr-kompass.

/Ulf

Link to comment
Dela på andra sajter

Chale: Be nån annan som hajjar vad ni i bandet står för testa arra/prodda den. Det är alldeles för lätt att fastna och har man väl gjort det är det svårt att bli nöjd. Samtidigt ska man inte ge upp, för de där kärva låtarna kan också bli väldigt väldigt bra... Svår balansgång. Men som sagt, ge någon annan ni litar på en chans på låten. Det kan bli bra, det kan bli annorlunda och det kan bli riktigt knasigt. Men då har man i a f fått nya infallsvinklar... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...