Jump to content
Annons

Pos

Medlem
  • Antal inlägg

    68
  • Gick med

  • Senast inloggad

Rykte i communityn

6 Neutralt

Om Pos

  • Födelsedag 1989-04-29

Om mig

  • Kön
    Man
  1. Ja, spelar i ett goregrindband. Har tidigare haft flera aktiva liveband samtidigt men det blir lätt för mycket - ett liveband och diverse studioprojekt vid sidan av räcker.
  2. Du har med andra ord fått en verification code till PT 11 över mail? Jag trodde först att jag bara fått en kod till PT 10 men när jag klickade vidare framåt så var det PT 11 ändå. När man precis skrivit in koden på Avids sida så står det Pro Tools 10: Upgrade - det är inte det som förvirrar dig?
  3. Här finns en, vad jag antar, ganska komplett och uppdaterad lista på vilka plugins som finns som AAX: http://www.pro-tools-expert.com/aax-database/
  4. Pos

    Mikrofoner vs preamp

    Akustiken är viktigast, men i övrigt tycker jag tvärtom mot många i tråden; preamp är viktigare än mikrofon. Köper du en bra preamp så kan en mikrofon med medelbudget låta riktigt fet, och det mesta låter väl tämligen tråkigt genom en kass preamp. Rekommenderar verkligen Golden Age PRE-73, framförallt tillsammans med Shure SM7B vilket enligt mig är en fantastisk mikrofon. SM7B har använts bland annat av Metallica, Michael Jackson och Red Hot Chili Peppers. http://www.ordermusic.se/produkter/studio/effekter-outboard/mikpreamp/pre-73mk2 http://www.ordermusic.se/produkter/mikrofoner/dynamisk/sm7b
  5. Om man köper bra grejer så låter ju EQs, kompressorer, gates och det mesta som finns i bordet bra mycket bättre än digitala motsvarigheter, enligt mig. Dessutom färgar borden i sig ljudet så bara genom att summera ut den digitala signalen genom bordet så får man en analog touch. Om man köper ett SSL- eller NEVE-bord så har man ju i regel SVINBRA professionella preamps i bordet, så jag förstår inte varför "man" inte skulle kunna använda dom. Vad menar du med att det blir en "destruktiv" redigering när man använder EQs i bordet istället för mjukvara? Jag har jobbat mycket både in the box och med ett SSL 4000, och jag får inte alls till samma känsla när jag jobbar in the box som när jag kan ratta på ett bord. Dessutom så är det en helt annan grej att mixa med fingrarna...att vrida på en EQ och "känna" när det känns rätt. Det blir inte samma grej när man måste vrida på en ratt med muspekaren, inte för min del i alla fall. Jag förespråkar dock att kombinera användning av plugins och analogbord.
  6. Det bästa är att gå till en butik, lyssna dig fram och sedan bestämma dig. Vad som låter bra är subjektivt! Ta med några egna mixar eller några låtar du vet att du gillar och "kan" soundet på och lyssna sedan i olika monitorer/lurar för att få en uppfattning om vilka du gillar mest.
  7. MYCKET bättre än första loggan, och bästa i tråden. Gör lite snyggare kanter på timglaset för att få det att se mer vektor ut, så är du i hamn. Skippa det simpla strecktimglaset och lådan runt, ser inte proffsigt ut.
  8. Alla frågorna du har här är beroende på rummets egenskaper, så det är praktiskt taget omöjligt för oss att svara på. Ska man få det riktigt professionellt och bra så är det bästa att anlita akustiker, eller att läsa på som fan och lära sig att räkna ut hur och var man ska sätta fällorna. Det är en hel vetenskap, så det räcker inte att sätta en basfälla i random hörn för att frekvensgången ska bli rak. Men akustiker är dyra, och har du inte lust att spendera pengar på det rekommenderar jag helt enkelt att prova dig fram tills du känner att du har en tillräckligt stabil bas. Att bygga själv av träramar och mineralfiber sparar du sjukt mycket pengar på för övrigt, och dessutom har mineralfiber ofta bättre dämpning än färdiga och betydligt dyrare akustikplattor.
  9. Har bara några få absorbenter för de högre frekvenserna hittils, basabsorbenter tar ju sån satans plats. När jag får tag på en bättre lokal blir det dock att hyra in akustiker och göra det på riktigt, lyssningen är ju det viktigaste av allt när det kommer till mixning.
  10. Jag kör enbart en SSD 256 gb på min studiodator, och det fungerar hur bra som helst. Allt går enormt snabbt. Jag har heller inga extremt stora samplingsbibliotek, utan när jag är färdig med projekt så lägger jag över dom på server/externa diskar och tar bort dom från SSD-disken, således är inte utrymmet något problem heller.
  11. Vad gäller att du inte hör skillnad när du drar i reglarna, så är det som tidigare nämnts i tråden en övningssak. Det är ofta minimala ändringar av ljudet på varje plugg som gör skillnad i det stora hela, och en bra inställd kompressor som jobbar bra SKA (oftast) inte ändra på ljudet så att ett otränat öra kan höra någon större skillnad. Enligt mig.
  12. Lyssnar man enbart på radiomusik så stämmer det säkert, men med tanke på hur många obskyra subgenres det uppkommit under de senaste 10-20 åren så borde det enligt logikens alla lagar vara tvärtom.
  13. Jag har använt den endel, på sång framförallt, och jag gillar den starkt. Varm och karaktärsrik. Funderar på att köpa in en eller ett par till när jag har råd.
  14. Samma här. Säga vad man vill om det, men det är nog mer eller mindre branschstandard inom metal idag.
  15. Varför vill man påverka hårdvaran i burkar som fungerar hur bra som helst från start? Och batteriet, ja...min nuvarande macbook har jag laddat hur många gånger som helst och batteriet är fortfarande kanon. När jag behöver byta batteri så är det garanterat dags att köpa ny ändå.
×
×
  • Skapa ny...