Jump to content
Annons

Bärbar eller stationär musikdator?


svinto

Recommended Posts

Funderar på ny musikdator...

Fungerar denna som musikdator?

http://www.dustinhome.se/dell-xps-8300-ci7-34-8gb-2000-hd6670-w7hp/product/5010615495?intcmp=searchProvider_dacsa

Några direkta invändningar?

Sedan tänkte jag att det faktiskt skulle vara trevligt att ha en bärbar musikdator. Men den måste förstås fungera bra som musikdator också. Har kikat på en sån här:

http://www.dustinhome.se/asus-zenbook-ux31e-ci7-18-4gb-128-ssd-133-w7hp/product/5010609303

Den är ju väldigt snygg och smidig, med SSD. Men är det för vekt? Behöver man en frost om man ska ha bärbart?

Förstår att det finns bättre, dyrare grejer, men min prisklass ligger här nånstans. Vad tycker ni?

Väldigt tacksam för svar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Du får själv ställa dig frågan om du kommer att vilja vara mer bärbar eller ej. Om du mestadels sysslar med elektroniska grejer i Reason på tåg mellan Sundsvall och Simrishamn t.ex bör ju inte en bärbar vara något problem. Ska du köra större projekt kan stationär kanske vara mer passande. Säger kanske - då de bärbara ofta också har bra prestanda nuförtiden, och kan mäta sig med stationära. Faktum kvarstår dock att du får mer egentlig prestanda för pengarna med en stationär. Förhoppningsvis också möjligheten att byta ut grejer när det är dags - något som en bärbar dator inte medger.

Link to comment
Dela på andra sajter

Att bärbart funkar är ju helt uppenbart, med datorers prestanda idag.

Å andra sidan... efter två generationers laptops har jag hoppat över till stationärt. Mitt argument: Jag sitter alltid på samma plats när jag spelar in, och behöve inte vara portabel. En stor fördel då är (förutom pris/prestanda) att man har en riktigt stor skärm, det gillar jag.

Så... fråga dig själv var du kommer jobba. Om mobilt - köp laptop.

Om storlek på bärbart: Det är förstås en smaksak, men jag skulle aldrig köpa en "assesoirdator" på 11-13", när det finns med större skärmar. Köp 17", mindre blir frustrerande om man vill ha vettig överblick över ett musikprojekt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det beror helt på vad du gör.

Spelar du in 16 spår simultant i 24/192 och kräver latency under 8ms med massor utav mjukvarusynthar och pluggar. Eller är det ett spår åt gången med DAW:ens inbyggda ljud och effekter?

Jag tror det är ganska många som kör bärbart, men som du märker får man då ingen prestanda för pengarna jämfört med stationär.

Själv ser jag inga direkta fördelar med en bärbar, då jag ändå inte (enkelt) kan släpa med mig midiklaviatur, ljudkort och monitorer.

Most bang for the buck = stationär, om du tycker att bärbar känns bättre, spara en stund till och köp något vassare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Själv kör jag förresten nu uteslutande stationär. Hade en bärbar tidigare, men det blev ändå bara så att man satt hemma och pulade oavsett. Aldrig känt behovet av att hålla på med musikprod. på språng mitt i stan. Ungefär som jag aldrig hejdar mig inne i byn och känner att "nu skulle det vara gött att ringa" (från galenskaparna/after shave).

Link to comment
Dela på andra sajter

Kör med laptop 15" då det skiljer ca 2000,- om man vill ha 17" ingen svindyr 6000,- gick den på. sitter i vardagsrummet så stationär finns inte på kartan. Fattar inte detta med latency, har inställt på ca 18 ms till mitt gamla och billiga ljudkort och allt funkar perfekt.

Vill man ha en större skärm är det bara att köpa en och koppla in, funkar ju även med dubbla skärmar.

Link to comment
Dela på andra sajter

stor skärm är viktigt! har tidigare kört på bärbara 13-tums-macar och har väl egentligen aldrig reflekterat kring hur min arbetsyta har sett ut.. tills jag för några månader sedan köpte en 27-tums imac! grymt skönt! det är den enda datorn jag egentligen sitter vid. använder endast bärbara för live-syfte.

nu vet jag ju att macarna ligger lite i en annan prisklass men det borde få tag i en hyfsad pc för bra pris. och satsa på en rejäl skärm till! det känner jag nästan är det viktigaste, överblick! eller så köper du två lite mindre skärmar. så har du t.ex en för bara sequencer eller liknande!

så mitt tips, kör på stationär! då har du en fast arbetsplats också, och mycket bättre komfort! många säger att det är så soft att sitta å göra musik vart som helst, på tåg, i soffan, i sängen.. men det funkar inte i praktiken! slutar bara med irritation och ryggont!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för alla svar, det går fort på det här forumet.

Faktum är ju att jag sitter mest hemma vid en rätt rejäl skärm och då kanske frågan är om det är värt de extra kronorna för en bärbar om man då dessutom får gå ner lite i prestanda.

Men finns det något mer att önska av den stationära DELL:en? Förrutom då SSD förstås. Och visst är det så att SSD inte är något måste?

Link to comment
Dela på andra sajter

Retromannen (oregistrerad)

Tack för alla svar, det går fort på det här forumet.

Faktum är ju att jag sitter mest hemma vid en rätt rejäl skärm och då kanske frågan är om det är värt de extra kronorna för en bärbar om man då dessutom får gå ner lite i prestanda.

Men finns det något mer att önska av den stationära DELL:en? Förrutom då SSD förstås. Och visst är det så att SSD inte är något måste?

varför Dell? har bara tråkiga erfarenheter med dell. det finns hp, asus, acer och samsung. Samma prestanda, samma innehåll, samma delar. dell ger bara en massa besvär!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har kört både bärbara och nu stationär DELL och har inga problem. Hänger mkt på hur du konfigurerar den och annan kringutrustning. Bäst är väl egentligen att bygga burken själv, om man vet precis vad man är ute efter. Har heller inte SSD för närvarande trots att jag kör gigantiska samplingsbibliotek.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, jag har förstås tänkt på att bygga själv. Men det där DELL-paketet såg ut ungefär som jag tänkt iaf och om man lägger på att jag inte riktigt har koll på alla detaljer i att bygga själv kändes det som ett bar alternativ.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kör Macbook pro 8gb ram samt ssd disk corsair force series GT 120http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=634168#extra

flyttade den hårddisken man fick med datorn 7200rpm till dvd platsen det jävliga är ju att sen susar på om fläktarna som bara den när man kör dubbla hårddiskar. + extern skärm men jag mixar i lurarna istället.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det främsta skälet att använda stationär är att du kan överklocka processorn... och få ut det mesta av hårdvaran... kör du mycket tunga pluggar så ser inte jag laptoppen som något alterntiv... direkt..Men finns så jävla många cpusnåla pluggar där ute..så funkar säkert för vissa...men tunga effekter osv som jag använder kräver mycket cpu. Baran en speficik plugg kan ta 45-60% för mig t.e.x Men jag är ju också en sådan person som alltid maxar hårdvaran direkt.. då jag använder mycket effekter.. men för mig personligen så är laptop inget alterntiv... samt att jag föredrar internt ljudkort.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har själv aldrig haft något problem med en Dell. Sitter fortfarande med en Dell 9200 med 4 GB ram och 2x250 GB hårddisk i raid 0. Den burken är från 2004 och funkar utmärkt för mastering ännu! Kör även Reason 6 på den. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...