Jump to content
Annons

Det här med AD-DA omvanldare


Terror

Recommended Posts

Jag har alltid undrat vad det är exakt. Jag vet att det omvandlar en analog signal till en digital signal. Men vad "exakt" används den för? Har du en? Varför använde rman en sådan egentligen? Vad finns det för andra alternativ? Varför är en sån så pass bra att man betalar runt 4.000kr för en?

helt enkelt, skulle vilja ha en liten bättre förklaring än att "Den omvandlar en analog signal till en digital". Vill veta lite mer hur exakt man använder den.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag har alltid undrat vad det är exakt. Jag vet att det omvandlar en analog signal till en digital signal. Men vad "exakt" används den för? Har du en? Varför använde rman en sådan egentligen? Vad finns det för andra alternativ? Varför är en sån så pass bra att man betalar runt 4.000kr för en?

helt enkelt, skulle vilja ha en liten bättre förklaring än att "Den omvandlar en analog signal till en digital". Vill veta lite mer hur exakt man använder den.

(Vad finns det för andra alternativ?)

http://www.google.se...ZJOiQ4gSJotSkBg

(Vill veta lite mer hur exakt man använder den.)

http://support.apogeedigital.com/assets/documentation/rosetta200_usersguide.pdf

AD-DA omvandlare Här!

http://en.wikipedia....nalog_converter

Redigerat av kardo
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

(Vad finns det för andra alternativ?)

http://www.google.se...ZJOiQ4gSJotSkBg

(Vill veta lite mer hur exakt man använder den.)

http://support.apoge..._usersguide.pdf

AD-DA omvandlare Här!

http://en.wikipedia....nalog_converter

även om jag uppskattar länkarna, så var syftet med tråden att jag ville ha lite information från medlemmarnas egna erfarenheter 🙂 Men tack ändå.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok ! Ja allt är typ som en bandspelare utan band, då man spelar in på datorn istället med ett program och använder AD_DA omvandlare för att omvandla ettor och nollor.Man spelar in typ gitarr på en kanal och sång på nästa kanal osv .varför man använder en AD-DA är för att i datorvärden finns inte ett magnetband längre då då kom dom på AD-DA omvandlare som fungerar ungefär på samma sätt.

4000:- är inget

http://www.thomann.de/se/prismsound_orpheus.htm

Redigerat av kardo
Link to comment
Dela på andra sajter

Ok ! Ja allt är typ som en bandspelare utan band, då man spelar in på datorn istället med ett program och använder AD_DA omvandlare för att omvandla ettor och nollor.Man spelar in typ gitarr på en kanal och sång på nästa kanal osv .varför man använder en AD-DA är för att i datorvärden finns inte ett magnetband längre då då kom dom på AD-DA omvandlare som fungerar ungefär på samma sätt.

4000:- är inget

http://www.thomann.d...und_orpheus.htm

ah i see. Så om jag förstår det rätt, så använder man sig av en sån när man vill ha åt "tape quality", fast man istället spelar in på en dator? ^^

Link to comment
Dela på andra sajter

Njae... Det är inte för att få någon sorts bandemulering, utan för att man ska kunna använda datorn över huvud taget till inspelnng.

Du har både AD- och DA-omvandlare i ett vanligt enkelt ljudkort också. Annars är det omöjligt att spela in eller spela upp ljud med datorn.

Om man har ett ljudkort med ADAT/Litepipe-anslutningar, så kan man utöka antalet kanaler med hjälp av en extern omvandlare som ansluts dit.

Numera är de flesta omvandlare helt ok, men billigare modeller har ofta större variation i ljudet beroende på vilken samplingsfrekvens man använder, har inte lika stabil klocka och sämre analogfilter, högre brusnivå etc. För flera år sedan kunde det vara väldigt stor skillnad på ljudkvalitet, men skillnaderna mellan billigare och dyrare har minskat allt mer med tiden. Det går ju inte att få det bättre än helt transparent... 😉

Själv har jag en 2-kanalig AD för ca 19000, en 2-kanalig DA för ca 10000 och en 8-kanalig AD-DA för ca 13000 - så precis som Kardo sade så är 4000 ingenting i sammanhanget... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

ah i see. Så om jag förstår det rätt, så använder man sig av en sån när man vill ha åt "tape quality", fast man istället spelar in på en dator? ^^

Inte alls!!!!

För det första så räcker det med att skriva AD omvandlare då det handlar om en omvandling ifrån analogt till digitalt. Detta kan ske med externa omvandlare i lite mer avancerade inspelningsmiljöer eller, som många har det, i sitt egna ljudkort. Det har ingenting med någon konstig tape-emulering att göra!

Det jag vill säga är att du redan har en massa AD omvandlare i din vanliga miljö (telefoner, datorer, stereo) och självklart så finns det bättre och sämre.

Link to comment
Dela på andra sajter

Aaaah okej! 🙂

Det jag hade i huvudet var lixom

Om jag stoppar in min gitarr direkt in i ljudkortet så är det en DA signla, men jag vill åt den gamla klassiska tape-kvalitén, därför har jag en DA-AD omvandlare.

men jag var väl helt ute och cyklade.

Om vi börjar prata rent praktiskt då, vad använder ni den till?

Link to comment
Dela på andra sajter

Aaaah okej! 🙂

Det jag hade i huvudet var lixom

Om jag stoppar in min gitarr direkt in i ljudkortet så är det en DA signla, men jag vill åt den gamla klassiska tape-kvalitén, därför har jag en DA-AD omvandlare.

Från gitarren har du en analog signal. För att kunna spela in den i datorn, så måste den omvandlas till digitalt format - alltså krävs en AD-omvandlare där. Om den sitter externt eller om den är inbyggd i ljudkortet, spelar ingen roll för själva funktionen, men kvaliteten kan sklija.

Det har som sagt ingenting alls med band att göra. Band är mycket sämre när det gäller att återge ett naturtroget ljud - och är därför ingen "kvalitet" att eftersträva, om du frågar mig, men sedan finns det många som gillar soundet som kommer av bandmättnad - men det har alltså inte ett dugg med omvandlarna att göra.

Om vi börjar prata rent praktiskt då, vad använder ni den till?

Det går inte att svara på något annat sätt än det uppenbara; AD-omvandlaren används till att omvandla analog signal till digital så att det går att använda i datorn - och DA-omvandlaren används för att omvandla den digitala siganlen till analog så att det går att lyssna på den.

Link to comment
Dela på andra sajter

Från gitarren har du en analog signal. För att kunna spela in den i datorn, så måste den omvandlas till digitalt format - alltså krävs en AD-omvandlare där. Om den sitter externt eller om den är inbyggd i ljudkortet, spelar ingen roll för själva funktionen, men kvaliteten kan sklija.

Det har som sagt ingenting alls med band att göra. Band är mycket sämre när det gäller att återge ett naturtroget ljud - och är därför ingen "kvalitet" att eftersträva, om du frågar mig, men sedan finns det många som gillar soundet som kommer av bandmättnad - men det har alltså inte ett dugg med omvandlarna att göra.

Det går inte att svara på något annat sätt än det uppenbara; AD-omvandlaren används till att omvandla analog signal till digital så att det går att använda i datorn - och DA-omvandlaren används för att omvandla den digitala siganlen till analog så att det går att lyssna på den.

Mycket bra svar! Det uppskattas! Tack så mkt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Från gitarren har du en analog signal. För att kunna spela in den i datorn, så måste den omvandlas till digitalt format - alltså krävs en AD-omvandlare där. Om den sitter externt eller om den är inbyggd i ljudkortet, spelar ingen roll för själva funktionen, men kvaliteten kan sklija.

Exaktemente, Där har du det Terror.

I alla digitala prylar som spelar in ljud sitter det en AD-omvandlare (mp3-spelare, iFån, ljudkort mm). Och alla digitala prylar som spelar upp ljud sitter det en DA-omvandlare.

Så i praktiken då.

Tja, ibland tycker fjantar som mig (skojar bara!! ni är inga fjantar .. haha 🙂 ) att det är lite häftigt att ha separata AD/DA burkar.

Det som är praktiskt med det är, för mig, ett par saker.

1. Jag kan byta ut dom utan att behöva byta ljudkort och tvärtom men framför allt

2. istället för 8 kablar in i datorn har jag en smidig (optisk) digital som tar med sig alla åtta kanalerna.

En ljudteknisk del som jag uppskattar med välbyggda AD/DA är att jag inte behöver oroa mig för eventuella "datorljud" som analogt råkar läcka in i nånstans pga någon dålig komponent eftersom ljudet redan är digitalt när det når datorn.

Link to comment
Dela på andra sajter

Exaktemente, Där har du det Terror.

I alla digitala prylar som spelar in ljud sitter det en AD-omvandlare (mp3-spelare, iFån, ljudkort mm). Och alla digitala prylar som spelar upp ljud sitter det en DA-omvandlare.

Så i praktiken då.

Tja, ibland tycker fjantar som mig (skojar bara!! ni är inga fjantar .. haha 🙂 ) att det är lite häftigt att ha separata AD/DA burkar.

Det som är praktiskt med det är, för mig, ett par saker.

1. Jag kan byta ut dom utan att behöva byta ljudkort och tvärtom men framför allt

2. istället för 8 kablar in i datorn har jag en smidig (optisk) digital som tar med sig alla åtta kanalerna.

En ljudteknisk del som jag uppskattar med välbyggda AD/DA är att jag inte behöver oroa mig för eventuella "datorljud" som analogt råkar läcka in i nånstans pga någon dålig komponent eftersom ljudet redan är digitalt när det når datorn.

thank you 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 år senare...

Men om man har ett kvalitetsljudkort, gör verkligen en extern ad/da ngn märkbar skillnad? Skillnad för inspelningskvalitet och uppspelningskvalitet?

P

Link to comment
Dela på andra sajter

Men om man har ett kvalitetsljudkort, gör verkligen en extern ad/da ngn märkbar skillnad? Skillnad för inspelningskvalitet och uppspelningskvalitet?

P

Extern i sig säger ingenting, det är ju kvalitén som gör skillnad.

Kvalitetsljudkort har kvalitet adda. adda är inte det viktigaste i studion om du har ett okej ljudkort

Link to comment
Dela på andra sajter

Speciellt med Windows 8 och Fidelizer antar jag? xD

Fidelizer behövs inte om man tweakar alla services själv och inte har något som tar cpu-tid.

Windows 8.1 körs. 😉

Redigerat av Martin
Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Alla AD omvandlare låter lika det är ett chip och alla bygger på samma, övrig elektronik som ingår särskiljer burkarna åt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Alla AD omvandlare låter lika det är ett chip och alla bygger på samma, övrig elektronik som ingår särskiljer burkarna åt.

Nej det är inte sant, allt ifrån USB-implentering, klocka, och OP-amps, och strömförsörjning påverkar ljudsignaturen.

Mitt Yamaha MR816X lät som det var stämt i en högre tonart,

TASCAM UH-7000 lät som ljudbilden blev tätare och man fokuserade mer på frontljud och diskant, SPL Crimson lät mer balanserat och mörkt, tonade ned diskanten och tog fram "helheten". Alla ljudkort jag haft sedan 0404 PCI har haft olika signatur och det är inga konstigheter. Konstigare är dem som påstår att alla grejer låter likadant. (hint: döva, eller ofokuserade/stressade)

men nog om det, jag ska inte prata om sånt här =)

Redigerat av Martin
Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm.. Det är svårt att hitta en dålig AD/DA omvandlare nu för tiden. Det som sitter i det flesta ljudkort duger gott! Implementering av USB eller OP-amps spelar ingen roll alls.. OK. om det råkar sitta en dålig OP-amp i den analoga kedjan innan konvertering till digitalt så kan det faktiskt uppstå så kallade CRC fel.. Dom hörs som ett krack eller hack i ljudet.. Men själva övrig konvertering kommer att gå bra ljudmässigt.

Det stora problemet uppstår då man använder många olika kedjor och AD/DA konverters.. Där är A&O en bra klocka som får alla prylar att synka på BIT basis. RME har bra prylar där.

Att det låter i annan tonart eller att det inte synkar i slutet av låten beror garanterat på en dålig synkklocka!

Redigerat av hegobald
Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Jo så är det, själva ad omvandlingen sker så vitt jag begriper med hjälp av samma chip. Sen hur hela apparaten låter styrs av övriga komponenter.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo så är det, själva ad omvandlingen sker så vitt jag begriper med hjälp av samma chip. Sen hur hela apparaten låter styrs av övriga komponenter.

Fast AD-chippen har ju förändrats också, från att ha varit Mono till att bli stereo. 5.1, o.s.v Men det är nog det som påverkar minst, så länge man har ett bra ett. Digital tekniken är idag där den analoga tekniken var på 70-talet. Alltså ganska långt fram!

Men eftersom jag inte sett nån på detta forum (inkl mig själv) som har djupa kunskaper i detta ämne tycker jag det är tämligen värdelöst att diskutera det fritt.

De som förstår det och kan det delar sällan med sig av kunskaperna.

en intressant grej är att man börjat använda sig av DSP i högtalare, mer och mer, detta är coolt.

Redigerat av Martin
Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

Jo så är det, själva ad omvandlingen sker så vitt jag begriper med hjälp av samma chip. Sen hur hela apparaten låter styrs av övriga komponenter.

Då kan jag informera om att du inte begriper. Redigerat av pme
Link to comment
Dela på andra sajter

Då kan jag informera om att du inte begriper.

Vad ger såna här påhopp e.g? om du har white papers eller kunskaper i design av digitala kretsar/analoga kretsar vänligen del a med dig eller knip.

Är så trött på sånt här

Redigerat av Martin
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...