Jump to content
Annons

Marshallstack/en/ar/s/arna/ena – Hur fan säger man?


Valle

Recommended Posts

Alltså, ibland känner man sig bra fånig.

1. Hur böjer man Marshallstack i singular/plural, bestämd respektive obestämd form?

2. Bör man skriva med bindestreck, a la Marshall-stack, eller utan?

3. Och, kan man ta för givet att medelmusikintresserade människor vet vad man menar med Marshallstack?

Jag blir fan galen...

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Alltså, ibland känner man sig bra fånig.

1. Hur böjer man Marshallstack i singular/plural, bestämd respektive obestämd form?

Ja du. Jag skulle nog skriva:

Marshall-stack

Marshall-stacken

Marshall-stacks

Marshall-stacksen

"Stacks", med "s" därför det är ett engelskt ord.

(Marshall-stackarna blev lite kul.)

2. Bör man skriva med bindestreck, a la Marshall-stack, eller utan?

I och med att Marshall är ett namn ska det vara ett bindestreck emellan.

Link to comment
Dela på andra sajter

He he... jag antog att svaren skulle bli kraftigt varierande.

Jag tänkte på det här med "stack" som engelskt kontra svenska men kunde konstatera att de används i princip för samma beskrivning; något som är staplat ovanpå vartannat. Sedan så inbillar jag mig att Marshallrigg säger mindre än Marshallstack.

Dessutom, att blanda svensk och hybridengelsk böjning – stacken vs stacksen – känns lite för inkonsekvent för mitt syfte. Men det var just precis för det här med Marshallstackarna som ledde till att jag startade tråden. Att skriva -stackarna såg ju fan inte klokt ut...

Närmare bestämt: Jag skulle i en text beskriva två stycken Marshallstackar som något mycket åtråvärt i en ung gitarrists ögon, men när jag längre fram i texten skulle referera tillbaka till Marshallstackarna... ja, då var det ju inte särskilt åtråvärt längre.

Link to comment
Dela på andra sajter

I och med att Marshall är ett namn ska det vara ett bindestreck emellan.

???

Den regeln har jag inte hört talas om? Man säger Frödingdikter, Nobelpris, Hitlertiden osv. utan behov av bindestreck. Jag skulle aldrig skriva Marshall-stapel med bindestreck.

...det är iaf vad jag har lärt mig (och hehe, jag kan nog skramla fram en KÄLLA, det är ju ett poppiskrav här numera...). Fast jag är benägen att böja mig, om min kunskap är föråldrad.

...annars är väl grundfrågan ganska självklar tycker jag; en stack, flera stackar. Den stacken. En stackare, flera stackare.

tjong

***

Edit: "Stack" är ju ett vanligt svenskt ord, så frågan besvaras enklast av SAOL. Helt överens med joachime ovan. Tjing

Redigerat av Vallhagen
Link to comment
Dela på andra sajter

^ +1 på den

Alltså: Marshallstack, Marshallstacken, Marshallstackar, Marshallstackarna.

Vad gäller 3:an så beror det nog på vad definitionen på medelmusikintresserade är.

Jag skulle nog ändå vilja svara ja på 3:an.

Link to comment
Dela på andra sajter

???

Den regeln har jag inte hört talas om? Man säger Frödingdikter, Nobelpris, Hitlertiden osv. utan behov av bindestreck. Jag skulle aldrig skriva Marshall-stapel med bindestreck.

Okej, det är en regel jag fick lära mig i grundskolan, men jag kan ha tolkat den lite fel. Det kan vara så att det endast gäller om namnet kommer sist i sammansättningen. Det finns flera sidor på nätet som skriver om detta, men de jag hittat skriver om regeln vid namn som efterled. T.ex: bindetreck skrivs för tydlighetens skull "I tillfälliga sammansättningar med ett namn som efterled:Sommar-Stockholm, Sur-Sven." (källa)

Om man ska skriva med bindestreck eller inte, vid sammansättningar, beror alltså på om sammansättningen är tillfällig eller inte. Det kan vara en förklaring till varför man skriver ihop Nobelpriset, Hitlertiden osv. Eller så gäller endast regeln om namnet är efterledes.

Svårt att veta om "Marshall-stack" klassas som en vanlig sammansättning. Det finns trots allt ganska många rockers.

Link to comment
Dela på andra sajter

Böjningen bör vara efter svenska regler även om stack skulle vara ett engelskt lånord.

Annars kan vi ju exempelvis börja säga "le balkong" istället för balkongen eftersom det är ett franskt lånord.

Skulle vi lägga till ett s blir det istället genitiv enligt svenska regler. T.ex. "en Marshalstacks storlek."

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Om man ska skriva med bindestreck eller inte, vid sammansättningar, beror alltså på om sammansättningen är tillfällig eller inte. Det kan vara en förklaring till varför man skriver ihop Nobelpriset, Hitlertiden osv. Eller så gäller endast regeln om namnet är efterledes.

Det enda tillfälle jag finner bindestrecksanvändning rimligt är om förledet är flera ord, som i Stefan Sauk-parodi eller Kalle Anka-tidning. Nobelpriset skulle då kunna bli Alfred Nobel-priset. Men det säger man ju inte.

Men igen, jag har inte kollat alla källor (jag utgår från svenska språknämndens "Svenska skrivregler"), och om språkvårdarna säger som du säger så... tja:) ... Man får väl dra en Fredrik Lindsrömare (Lindström-are) och säga att det finns flera sätt att göra rätt.

Marshallstack ska nog f ö anses vara en vanlig sammansättning.

tjing

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...