Jump to content
Annons

Mikrofon i 10-30.000 klassen


Björn

Recommended Posts

Jag har fått ett överskott och tänkte passa på att köpa en redig mikrofon(en gång för alla eller nåt 🙂

det jag har funderat på hittils är väl neumann eller brauner tex.

Jag har en vintage design m73(eller vad den heter) men använder den sällan för jag tycker ljudet blir för hårt.

Jag är mycket tacksam för tips!

Mvh Björn

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Mikar i den prisklassen jag använt och gillar mkt: Brauner valvet, manley ref c och neuman u87(egentligen oavsett årgång, använt både gammal och ny, lite skillnad(karraktär och brus) men inget jag direkt uppfattade som bättre eller sämre).

Mik i den prisklassen jag använt och inte gillat: akg c12 vr

Neuman tlm49 ligger väl i den prisklassen också....bra mik, väldigt "mulligt" och tjockt ljud...

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack så mycket!!

Jag har testat neuman tlm49 men jag tyckte inte den fångade min röst som är basig på ett skönt sätt, utan det blev för hårt och toppigt.

Hur är neuman U87 när det kommer till värme i botten?

Brauner verkar ju gött men är dom inte särskilt vanliga i Sverige just eller?

Ska kolla upp peluso!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur är neuman U87 när det kommer till värme i botten?

Gissar på att du inte kommer känna dig nöjd där heller.

Tycker du ska prova något som liknar U47 på riktigt. Kolla t ex in Flea Microphones 47.

Vill du ha något lite modernare kan du kolla in Milab VIP 50. Fantastiskt öppen och ärlig, från topp till botten, men utan hypad diskant.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vill du ha något lite modernare kan du kolla in Milab VIP 50. Fantastiskt öppen och ärlig, från topp till botten, men utan hypad diskant.

Jag hade hoppats att få med en VIP 50 i senaste omgången testinspelningar, men det fanns ingen sådan färdig och de brukar numera i stort sett bara byggas efter beställning - så det smög sig. Får hoppas att det kan gå att lösa till nästa batch istället... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

U47 är en klassiker, ja.....finns mååånga nya mikar som påstår sig låta som u47. Hurvida dom flesta gör det eller inte har jag ingen aning om, men u47 original är en jättefin mik...och dyr, dessutom svår att få tag på. Spelade in 10låtar (rap och sång) med en u47a in i ett neve-bord i aspudden för några år sedan, och det blev rikigt fläskigt sound. Men det gäller ju att miken passar rösten man spelar in, oavsett prislapp.

Fick sånginspelningar gjorda med en sony c800g att mixa för npgra år sedan, och det lät apa....hur man än vred och vände på det fanns det ingen substans i sången tillsammans med musiken....så bara för att miken är dyr behöver det inte låta bra. Det gäller att den passar rösten som ska spelas in....

Link to comment
Dela på andra sajter

U47 talar man ju ofta om, vad är grejen med den, är det en klassiker i stora studios?

När U47 lanserades fanns inte mycket som kunde mäta sig vad gäller upplevd realism. Kristallklar topp, behagligt mellanregister och en fyllig botten.

Ljudidealen har förändrats mycket sedan dess men U47 är fortfarande en uppskattad mikrofon i större produktioner.

Om man jämför med modernare mikrofoner har U47 en mer återhållen diskant och kanske lite mer fokus i lägre mellanregistret.

Som Mr Keys skriver ryms inte originalet i din budget men jag har jämfört ett antal kopior mot originalet och tycker Flea 47 kommer riktigt nära.

Link to comment
Dela på andra sajter

Eller så sparar du flera tusenlappar och skaffar en oktavamod-319.

Otroligt fyllig men fokuserad botten och behaglig topp med en liten dip i det hårda övre mellanregistret.

Redigerat av mietek
Link to comment
Dela på andra sajter

Elof (oregistrerad)

Någon U47 får du ju inte för 30tusen i alla fall. Jag har haft ett par Lawson L47, de låter inte som en riktig 47a, men de låter bra. Det är nog bra att ta reda på vid vilka frekvenser du tycker hårdheten i ditt nuvarande ljud ligger, för att sedan välja mikrofoner med en kurerande kurva 🙂

Några mickar i prisklassen som jag testat är:

Manley Ref C - öppen och klar, med lite naturlig rörkompression, sitter ofta bra direkt i mixen

Bock 241 - bara ett snabbt test, lite samma skola som manleyn, men större och tjockare i bottnen och mer "silkig" diskant

Neumann tlm49 - stor bas och tjockt mellanregister, inte så mycket högsta topp, men bra detalj i övre mellan

Neumann U89 - rak och detaljerad, väldigt bra på att ta EQ, har ett ganska snällt, lugnt grundljud utan peakar vid vissa frekvenser. Jag älskar den för att det aldrig verkar kunna bli fel. Vissa ogillar den för att den inte ger nåt "extra" och tycker den är tråkig

Neumann U87 - ingen favorit för mig, peakig runt 2k och 4-5k, har en hel del botten om man går nära. Inte så kul val om man har en röst med redan mycket mellanregister.

Neumann M147 - tråkig, slafsig och odetaljerad rörmick som ska låta som en U47, men misslyckas rejält. Ganska bra på pukor.

Milab DC 96b - jävligt bra detalj utan att vara påträngande, rak och jämn utan vara tråkig, fantastiskt bra mick som skulle kunna kosta det dubbla utan att skämmas

AKG C414 - finns i otaliga versioner, de nya är brightare. helt klart prisvärd och en bra allroundmick. tycker de nya inte har samma tajthet som de äldre, men fortfarande bra på viss sång om man gillar mycket diskant och detalj. tar höga ljudtryck bra, en favorit på pukor och virvel för mig.

Har säkert glömt en massa nu, men det kanske ändå kan vara till hjälp.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Mina 5 favoriter och tips:

1. AKG C12, den gamla gråa/silvriga. EJ VR eller The Tube. Har bara använt en 4 ggr. Men låter mumma för öronen på sång, ak gira, overhead eller det mesta. Kanske över budget. 🙂 Vad kostar dessa idag? 50-60 tusen?

2. Lomo 19A19, en mikrofon som slutades tillverka på 90-talet. Mkt botten(typ U47ish) och känns som att toppen avtar ganska fort. Jämför man med modernare mickar kanske den känns lite för mörk. Men i mitt tycke alldeles perfekt. Tar eq bra. Jag har 2 st. Tyvärr inte matchat så en har lite ljusare topp. Priserna har stigit ganska rejält på dessa. Mellan 11 - 17 papp får man punga ut. Om man nu ens hittar ett ex som inte gjorts/moddats om inuti. Har ett udda utseende men låter bra det gör den. Har för för mej att denna mick även kallas för Pink Floyd micken men kan ha fel.

3. Manley Ref C, en öppen mick med bra botten, en ljus mick som oftast kräver lite eq vid mix om någon alls.

4. Lawson L251, ska väll vara en kopia av Ela M 251. Om den är lik har ingen aning. Men den låter underbart. Skulle säga att denna mick låter "mer" som en C12 vintage än vad C12VR gör.

5. Shure KSM32, inte en high end mick som kostar sjutton direkt. Låter kanske inte jättebra men funkar oftast mer än ok på allt. Känns rak och tråkig men tar eq bra. Låter inte exakt som en U87 men påminner. Skulle säga att detta är min fattigmans U87. Sålde min U87 efter jag köpt denna. Har för mej att det inte ens är en stormembransmick heller. Man kan få 2 beg för ca 5 tusen. Kanske inte världens roligaste köp men helt värt det i mitt tycke. Bra på sång, overhead och rum.

Föresten någon som testat en Bock(soundelux) 241?

Redigerat av ChrisJones
Link to comment
Dela på andra sajter

Bock 241 - bara ett snabbt test, lite samma skola som manleyn, men större och tjockare i bottnen och mer "silkig" diskant

Neumann M147 - tråkig, slafsig och odetaljerad rörmick som ska låta som en U47, men misslyckas rejält. Ganska bra på pukor.

Milab DC 96b - jävligt bra detalj utan att vara påträngande, rak och jämn utan vara tråkig, fantastiskt bra mick som skulle kunna kosta det dubbla utan att skämmas

Åh du har ju testat en Bock 241! 😄

Håller med dej angående M147. Jag har haft tillgång till en under flera år. Men har aldrig hittat någon användning för den. Dyra pengar för lite säger jag.

Håller även med dej angående Milab micken, mkt detalj, fin rak kurva. Helt klart mkt för pengarna!

Redigerat av ChrisJones
Link to comment
Dela på andra sajter

Någon U47 får du ju inte för 30tusen i alla fall. Jag har haft ett par Lawson L47, de låter inte som en riktig 47a, men de låter bra. Det är nog bra att ta reda på vid vilka frekvenser du tycker hårdheten i ditt nuvarande ljud ligger, för att sedan välja mikrofoner med en kurerande kurva 🙂

Några mickar i prisklassen som jag testat är:

Manley Ref C - öppen och klar, med lite naturlig rörkompression, sitter ofta bra direkt i mixen

Bock 241 - bara ett snabbt test, lite samma skola som manleyn, men större och tjockare i bottnen och mer "silkig" diskant

Neumann tlm49 - stor bas och tjockt mellanregister, inte så mycket högsta topp, men bra detalj i övre mellan

Neumann U89 - rak och detaljerad, väldigt bra på att ta EQ, har ett ganska snällt, lugnt grundljud utan peakar vid vissa frekvenser. Jag älskar den för att det aldrig verkar kunna bli fel. Vissa ogillar den för att den inte ger nåt "extra" och tycker den är tråkig

Neumann U87 - ingen favorit för mig, peakig runt 2k och 4-5k, har en hel del botten om man går nära. Inte så kul val om man har en röst med redan mycket mellanregister.

Neumann M147 - tråkig, slafsig och odetaljerad rörmick som ska låta som en U47, men misslyckas rejält. Ganska bra på pukor.

Milab DC 96b - jävligt bra detalj utan att vara påträngande, rak och jämn utan vara tråkig, fantastiskt bra mick som skulle kunna kosta det dubbla utan att skämmas

AKG C414 - finns i otaliga versioner, de nya är brightare. helt klart prisvärd och en bra allroundmick. tycker de nya inte har samma tajthet som de äldre, men fortfarande bra på viss sång om man gillar mycket diskant och detalj. tar höga ljudtryck bra, en favorit på pukor och virvel för mig.

Har säkert glömt en massa nu, men det kanske ändå kan vara till hjälp.

Jag skriver under på både u89 och dc96an, väldigt fina och mångsidiga mickar och du har råd med båda 🙂 På bilden ser du Milab i mitten:

bild.JPG

/Jon

Redigerat av Yllet
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skriver under på både u89 och dc96an, väldigt fina och mångsidiga mickar och du har råd med båda 🙂

/Jon

Jag har en DC96B här (på låns), och en vän köpte precis ett par. De låter fantastiskt på överhäng, gitarrer. Tror han fick paret för 12-14 tusen eller något, och det är ett fantastiskt par för de pengarna.

De har en topp som är mycket mjukare och luftigare än många rund-membransmikrofoner, i mitt tycke. De håller även ihop resten av registret på ett väldigt bra sätt. Anmärkningen skulle väl vara egenbruset då, även om det inte är något som man tänker på förutom vid inspelning av riktigt tysta källor.

Redigerat av desvaenger
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har en DC96B här (på låns), och en vän köpte precis ett par. De låter fantastiskt på överhäng, gitarrer. Tror han fick paret för 12-14 tusen eller något, och det är ett fantastiskt par för de pengarna.

De har en topp som är mycket mjukare och luftigare än många rund-membransmikrofoner, i mitt tycke. De håller även ihop resten av registret på ett väldigt bra sätt. Anmärkningen skulle väl vara egenbruset då, även om det inte är något som man tänker på förutom vid inspelning av riktigt tysta källor.

Jag köpte ett begagnat par Milab DC96b av ett företag för 2500:- inkl moms...... fick dessutom två gummiupphängda K&M-stativ på köpet. En av mina bättre affärer och lite kompensation för alla dåliga man gjort. Lite svag utsignal så man behöver en bra preamp med mycket gain. De är ju lite okända så det går ibland att hitta dem billigt.

Redigerat av Audiorent
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har testat neuman tlm49 men jag tyckte inte den fångade min röst som är basig på ett skönt sätt, utan det blev för hårt och toppigt.

Hur är neuman U87 när det kommer till värme i botten?

brukar det inte vara så att man vill ha en ljus mick för mörk röst, och mulligare/tjockare ljud för ljusare röst? du kanske helt enkelt ska testa något ljusare bara? du kanske inte behöver lägga mer än 3-4000 för att bli mer nöjd än det du har nu!

baserar mitt uttalande på att någon tidigare i tråden skrev att tim49 var mullig/tjock i ljudet

Redigerat av Zakyath
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...