Jump to content
Annons

vad är det för skillnad på ett dyrt midi o billigt?


G Bango

Recommended Posts

Annons
drloop (oregistrerad)

Funktioner och spelkänsla.

Inget annat.

Jag har ett större keyboard med massa funktioner och 61 tangenter.

Det använder jag sällan numera.

Istället har jag ett minikeyboard som nästan får plats i innerfickan, det använder jag nästan hela tiden.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Funktioner och spelkänsla.

Inget annat.

Jag har ett större keyboard med massa funktioner och 61 tangenter.

Det använder jag sällan numera.

Istället har jag ett minikeyboard som nästan får plats i innerfickan, det använder jag nästan hela tiden.

Får jag fråga vilken modell det är du använder? Har den velocity?

Tack på förhand!

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Tror du blandar och ger lite G Bango.

Logic spelar man in med, keyboard spelar man på, ungerfär som en gitarr du vet... 😉

Angående kompressorer så är funktionen den samma oavsett det hård eller mjukvara.

Så egentligen väljer man nog mer kompressor pga arbetssätt eller funktioner, hård eller mjuk så att säga.

Link to comment
Dela på andra sajter

vad skillnaden är mellan hårdvaru compressor o mjukvaru compressorer?

En hårdvarukompressor är full av analoga kretsar och lödningar och annat lull och fysiska rattar man kan ta på , En mjukvaru kompressor är antigen en Emulering ( digitalt framstäld kopia ) som nästan låter likadant som sin hårdvaru motsvarighet tex Waves Cla LA2A eller matematiska algoritmer för att utföra vissa funktioner tex Waves Rcomp.

Skillnaden mellan billig analog och dyr är komponenterna.

Skillnaden mellan billig digital och dyr är algoritmen.

Vad är skillnaden på ett midi keyboard för typ 3000-4000kr än ett för 500kr? man har ju eq m.m i programmet.

Ett midi keyboard har inga Eq eller kompressorer.

Ett Midi keyboard är ett klaviatur man spelar på som skickar signaler i form av data ( Ettor & Nollor ) till ditt DAW tex Logic.

Och skillnaden mellan billig och dyr är ,

kvaliteten ( Plast eller aluminium tex ) , funktioner ( Tex inbyggt ljudkort ), storlek , anslagskänslighet , märke , m.m m.m

Redigerat av Piccazzo
Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

okej men skillnaden mellan ett dyrt el billigt midi utger ingen skillnad i ljudkvalité? eller har jag fattat fel?

Nej ingen skillnad i ljudkvalite.

Link to comment
Dela på andra sajter

okej men skillnaden mellan ett dyrt el billigt midi utger ingen skillnad i ljudkvalité? eller har jag fattat fel?

Ett midiklaviatur låter inte i sig självt, det styr bara det som du kopplar ihop det med, t ex en mjukvarusynt. Det är som ratten, pedalerna och växelspaken på en bil. De styr och kontrollerar bilen och dess motor. MIDI - Musical Instruments Digital Interface - är vad man skulle kunna kalla för ett elektroniskt språk som används för att kommunicera mellan elektroniska musikinstrument. När du trycker ner en tangent på ett midiklaviatur kopplat till en mjukvarusynt så skickas ett värde till synten som talar om vilken ton den ska spela, hur länge tonen ska spelas och hur hårt du slog an tangenten. När du vrider på en ratt på MIDI-klaviaturet så skickas ett annat värde som kan styra en ratt på mjukvarusynten.

Ett MIDI-klaviatur kan kopplas ihop med en dator för att styra en mjukvarusynt, men det kan också kopplas ihop med en hårdvarusynt för att styra ljuden i den. Det kan styra vad som helst som stöder MIDI, en discolampa om du så vill.

Om du vill kunna styra många olika parametrar i dina mjukvarusyntar, så har du nytta av ett MIDI-klaviatur med många rattar, faders och knappar på. Många mjukvarusyntar är ganska enkla att konfigurera för att fungera ihop med ett MIDI-klaviatur. Man kan klicka på någon av mjukvarusyntens knappar eller rattar och ställa den i ett såkallat MIDI-learn läge, vilket innebär att när du vrider på en ratt på MIDI-klaviaturet så registreras det på mjukvarusynten och du har nu ställt in så att just den ratten på ditt MIDI-klaviatur styr den funktionen i mjukvarusynten,

Skillnaden mellan billiga och dyra MIDI-klaviatur är ofta den rena kvaliteten på tangenter och rattar. Ett dyrare brukar ha bättre tangenter, det vill säga tangenter som inte känns plastiga eller svampiga att spela på. Rattar och reglar brukar kännas mjukare och inte plastiga eller som om de sitter lite löst, vilket det kan kännas som på billigare varianter.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vilken konstig fråga, vad det är för skillnad på mjukvara och hårdvara?! Det finns ju inga likheter, till att börja med. Det är två olika sorters verktyg man använder för att färga ljudet i sina mixar bara, och de gör det på olika sätt. Det låter sällan exakt lika, mest på grund av det digitala mediets begränsningar när det kommer till frekvensomfång, men det behöver inte betyda att det ena låter bättre eller sämre; det beror på vad man vill åt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...