Jump to content
Annons

Monitorer man kan mixa med sökes.


G Bango

Recommended Posts

Jag har läst runt på forumet om monitorer och det finns mycket skit monitorer som inte är nån idé att köpa p.ga att dom inte är så bra.. så jag har inte riktigt fått grepp om hur mycket man ska lägga för att faktiskt kunna mixa bra..

Men om vi säger att jag lägger 3000kr per st alltså 6000kr på ett par monitorer ,tror ni att jag kan mixa o vara nöjd med dom?

jag vet att akustiken påverkar mixning oxo men jag har fixat akustiken redan.

Skulle oxo vara kul med tips på aktiva monitorer.

Redigerat av G Bango
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det här med monitorer handlar i stort sett bara om personliga preferenser, själv har jag ett par event 20/20 bas som jag älskar. Finns ju dom som mixar i t.ex. yamaha NS-10 som är helt krokiga i frekvensresponsen 😛 Man brukar lära sig hur ens monitorer beter sig på materialet efter en tids användning oavsett hur "raka" de är. Men man brukar normalt sett säga att om man är ny med att mixa så ska man välja ett par med så rak frekvensrespons som möjligt. Fast som alltid, är du kinkig så bör du testa innan köp. Adam monitorerna brukar få bra kritik för priset över budgetklassen av vad jag har läst.

Redigerat av LarsoyH
Link to comment
Dela på andra sajter

Bra är att hitta nån favorit-vd med ett ljud du gillar, och som är erkänt bra. Spelar du själv en viss stil tex som AC/DC så ta med ett par av deras cd och lyssna i affären vilken monitor du gillar bäst.

För sextusen kronor får du riktigt fina grejer om du väljer beg.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja som de andra säger, en smaksak och en vanesak, kolla beg. absolut men skall du ha fullrange eller bordshögtalare???

Jag använder själv Avantone mixcubes för sporadiska stereobildskontroller/balans osv + medans jag allt som oftast ställer ljud och mixar i ett par fullrange Heco Celan 500 som är svinbra, raka ner till 22 hz och passar min smak och ger mig precis vad jag vill ha, Heco burkarna är stereohögtalare och jag har experimenterat med både B&W och andra märken, både stereo och monitorer tills jag kom fram till detta*

Adam och Dynaudio kan nog vara bra för dig men många är dom som älskar sina Genelec mini-monitorer vad dom nu heter!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag använder själv Avantone mixcubes för sporadiska stereobildskontroller/balans osv

Ah, jag skaffade ett par i förra veckan. Har inte lyssnat in mig på dom än men det ska bli intressant. Passade på att byta ut det gamla steget till ett med A+B-utgång så nu kan jag växla mellan Mixcubes och NS-10. 🙂

Till fullrange använder jag svenska Guru-högtalare.

Link to comment
Dela på andra sajter

NS-10 🤪 huuu...men GURU verkar ju intressant, Öhman's burkar är ju fantastiska men dessa visste jag inte om förrän nu...har du dom små eller stora joachime??? Var ju hos honom för 5 år sedan och blev totalt hänförd av både piP och pi60 som är de bästa högtalare jag någonsin hört...

Redigerat av Florian le Sage
Link to comment
Dela på andra sajter

Testade de stora, men kände mig inte bekväm med dessa i studio. Gillade botten i dom, men det var något med mellanregistret som gjorde det svårt att mixa.

De små (pip och qm10) är betydligt mer avslöjande i mellanregistret. Till dom använder jag matchande subbar. Inte heller det något jag egentligen föredrar, men vill man ha marginaler är sub att föredra mot att pressa piparna ned till 30 Hz.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag mixar främst i mina Behringer 2031A. Haft dom i ca 5 år eller så. Har fungerat jättebra och gör det fortfarande. Mycket ljud för pengarna. Har dock länge tittat på ett par några prisklasser upp, men har inte slagit till på några ännu.

Link to comment
Dela på andra sajter

Lånar tråden lite och ställer en fråga jag postade på min byggblogg.

Håller på och kollar på begagnade monitorer, är Hs50M för klena?

Borde jag satsa på något med mer krut i?

Samma fråga går till ett par KRK RoKIT 6:or.

Jag hade HS50 för ett apr tre år sedan & tyckte inte att de räckte till som ensamt par... kanske hade funkat bättre med en sub till. Som kuriosa kan jag berätta att på webbsajten för Astrid Lindgrens värld (som min dotter då besökte ofta) så var det förvånansvärt god basåtergivning i de högtalarna. Bättre än på något musikalbum jag någonsin spelade i dem... 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hade HS50 för ett apr tre år sedan & tyckte inte att de räckte till som ensamt par... kanske hade funkat bättre med en sub till. Som kuriosa kan jag berätta att på webbsajten för Astrid Lindgrens värld (som min dotter då besökte ofta) så var det förvånansvärt god basåtergivning i de högtalarna. Bättre än på något musikalbum jag någonsin spelade i dem... 😳

Lustigt! Kanske var ljudet på hemsidan mixade med ett par Hs50? Hehe ☺️

OT: Hur som helst, tack för information! Letar vidare !

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Lånar tråden lite och ställer en fråga jag postade på min byggblogg.

Håller på och kollar på begagnade monitorer, är Hs50M för klena?

Borde jag satsa på något med mer krut i?

Samma fråga går till ett par KRK RoKIT 6:or.

Jag har ett par hs50m. Helt klart prisvärda. Jag kan rekommendera dem varmt! Dock bör de kompletteras med en sub för att få bra kontroll på lägsta basfrekvenserna. Jag mixade basen på tok för högt innan jag började lära mig hur de låter. Storebror hs80m är annars att rekommendera, de har bättre basåtergivning men tar också bra mycket större plats på skrivbordet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...