Jump to content
Annons

Låtskrivare kritiserar Annie Lööf


JohnnyRocker

Recommended Posts

Annons

Ok, grunden till denna diskussion är om det skall vara legalt med fildelning.... jag förstår problemet, men fram tills dess att det går att förhindra spridning så är en lag minst sagt både tandlös och meningslös. En lag som omöjligt går att upprätthålla och som gör 95% av befolkningen till förbrytare..... och hur många är överhuvudtaget beredda att betala för musik idag? Trist men det är verkligheten.

Ja jag fattar vad du menar 😄 ,vad man inte tänker på är att när dom fått dessa stålar, typ Eva dalgren mf så får dom säkert betala för att göra en ny platta +räkningar och annat skit.så där blir nog inte så mycket över tror jag . Har man ett vanligt jobb så går man hem på fredag, öppnar en bira och glor på tv eller på studio forum mm ,man har ju kanske sina 250000-300000 om året och slipper betala typ 100000 :-för att släppa en skiva.

Vad som är bra här är kanske att dom går ut och klagar. För vem lyssnar på en hobbymusikers uttalande... nä ingen, så dom för talan för dom som inte ligger i toppen med, så dom kan få lite pengar även om det nu inte är så mycket. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

...jämför inte 2 helt olika världar...

Varför skulle man inte kunna det?

Båda är underhållning.

Massor med människor utövar bägge.

Få tjänar pengar.

Synliga utövare kan bli varumärken och tjäna pengar på biografier/reklam.

Skillnaden är väl att ingen korp-utövare tror sig kunna bli stjärna. Däremot kan en musiker bli det.

Men jag antar att "chansen" att komma från ingenstans, och bli stjärna över en natt är betydligt större i musikbranchen.

Link to comment
Dela på andra sajter

hoppla varför tar du bort korpkillens aspirationer, där om något drömmer man väl om stjärnstatus...vad är en musiker och vad styr över en musikers chanser att tjäna kommersiella stålar gentemomt elitidrottares idoga träning där det handlar om helt andra parametrar för att komma i mål etc???

nej det går inte att göra dessa jämförelser enl. mig...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror korpare, trots drömmar, kanske är gamla nog för att vara realistiska.

Jag tycker nog liknelsen med sport fortfarande funkar. Bortsett från att det tar rätt mycket träning att bli bra på sport medan en låt tar några timmar att skriva.

Link to comment
Dela på andra sajter

äh

lilla fröken lööf flirtar med yngre generationen för att fiska röster bara

samtidigt har hon fått lägga ner dom flesta av hennes mer radikala friliberala ideer som egentligen ingen ville ha vare sig i centern eller bland gemene man bland väljarna

skulle inte förvåna om centern åker ur riksdan nästa val tillsammans med v å kdis

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker dom gnäller.... skriv fler låtar dårå? Sen kan man undra vad det "unika" är med låtarna dom producerar till melodifestivaler och annat, olika versioner av redan befintliga låtar.

Hur ska låtarna kunna bli unika om de ska skriva ännu fler låtar? Det vore ju att ännu mer att använda sig av en löpande bandsprincip.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker nog liknelsen med sport fortfarande funkar. Bortsett från att det tar rätt mycket träning att bli bra på sport medan en låt tar några timmar att skriva.

Hehe. Man kan bara snöra på sig ett par dojor och springa 100 meter eller stöta en kula. Det går ännu fortare än att skriva en låt...

Att skriva en låt som är bra tar oerhört många år av träning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hehe. Man kan bara snöra på sig ett par dojor och springa 100 meter eller stöta en kula. Det går ännu fortare än att skriva en låt...

Att skriva en låt som är bra tar oerhört många år av träning.

Vill du definiera ordet bra är du snäll, 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Med risk för att jag har förstått fel men tar inte skivbolagen den största delen av kakan?

Titta nu på zlatans bok om den säljer slut på alla 200 000 exemplar får zlatan och medförfattaren dela på 30% av försäljningen vilket innebär att dom får dela på 6 miljoner svenska kronor för att skriva zlatans livshistoria. Försäljningsvärdet är 20 miljoner kronor på 200 000 böcker. Det betyder alltså att förlaget får 14 miljoner kronor för besväret att ge ut boken.

Det är väll det här som jag tycker är lite fel. Visst zlatan är ju redan rik men endån. Och det ser väll lika dant ut i skivbranschen?

http://di.se/Default...Sll-EG9PZm7LbSw

mvh

Bokbranschen är en bransch som jag börjat lära mig. Man kan ju tycka att det sticker i ögonen att de två som står bakom boken "bara" får 30%. Nu är David Lagercrantz en tidigare anlitad spökskrivare (d.v.s. det är han som skrivit boken) och i normala fall sägs det att han får hälften. Hur det blir nu när det Zlatan är med kan man ju spekulera i. Det som förlaget "får" är (om det du Henber77 skriver är rätt) 70%. Men man ska ju då komma ihåg att det ska täcka alla kostnader de har, lektörer, tryck, distribution, marknadsföring m.m. Zlatan och David har inte samma kostnader... Som parentes kan nämnas att i normalfallet brukar ett avtal se ut som så att författare får 7 kr av en pockets pris och 23-27 kr av en inbunden boks pris. Så det är ett bra avtal sett ur författarnas synvinkel. Kan ju dessutom inflika att det inte är helt ovanligt att den som gör framsidan till en inbunden bok kan ha lika mycket som den stackare som skrivit hela skiten...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker nog liknelsen med sport fortfarande funkar. Bortsett från att det tar rätt mycket träning att bli bra på sport medan en låt tar några timmar att skriva.

Jaha, så sportens motsvarighet till låtskrivande är träningar? Jämförelser med utövare inom andra grupper blir bara konstiga, för det är olika villkor och förutsättningar överallt. Man får inte förblindas av en handfull likheter och sen utifrån det utgå från allt annat är lika (eller bör vara så). Analysera det enskilt istället så undviks både förvirring och konstiga slutsatser.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bortsett från att det tar rätt mycket träning att bli bra på sport medan en låt tar några timmar att skriva.

😄 Exakt precis så är det , eller hur ! Och sen tar det bara par minuter arrangera,mixa,mastra låten ,och vips så är man på topplistan och alla tycker den är skitbra, pengarna bara flödar in. Man kör i en lamborghini för att handla mjölk.

Då man vaknar märker man att man dreglat på kudden.

  • Gilla 2
Link to comment
Dela på andra sajter

Ja jag spelar och skriver låtar, men har inte förmågan att skriva melodifestivaldängor. Trivs ganska bra ädnå tack 🙂

Ok, grunden till denna diskussion är om det skall vara legalt med fildelning.... jag förstår problemet, men fram tills dess att det går att förhindra spridning så är en lag minst sagt både tandlös och meningslös. En lag som omöjligt går att upprätthålla och som gör 95% av befolkningen till förbrytare..... och hur många är överhuvudtaget beredda att betala för musik idag? Trist men det är verkligheten.

Verkligheten kan ändras, det är inget statiskt tillstånd.

Upphovsmännen till musiken och texterna skriver ju denna som en del av sitt uppehälle eller hur? Sedan är det fullkomligt ointressant om de har andra inkomster förutom ersättningen från STIM.

Varför skulle kulturarbetare ha sämre förutsättningar än andra arbetare och tjänstemän i vårt samhälle? Hur skulle det kännas om du själv plötsligt var tvungen att jobba helt ideellt enbart?

Applicerar man samma sätt på andra yrkesgrupper i samhället som vissa sjuka hjärnor försöker göra när det gäller kulturarbetare så skulle det ju, som jag skrev förut, plötsligt bli helt ok att få hjälp av tandläkare, rörmokare, advokater, frisörer, bilreparatörer o.s.v. men aldrig någonsin pröjsa en enda spänn till dem. Rimligt?

Att komma dragandes med att kulturarbetare också borde spela efter "marknadens regler" är ju enbart infantilt. Vad har illegal fildelning överhuvudtaget med marknaden att göra? Det är en kriminell verksamhet och inget annat. Om jag känner för att skaffa mig fyra par nya skor och slänger in en sten i skyltfönstret hos Jerns Skor och roffar åt mig fyra par i 1500-kronorsklassen har jag och även butiken spelat efter marknadens regler då?

Det är fel att mörda enligt Lagen. Ändå sker mord. Är det därför rätt att ta bort den Lagen som säger att det är fel? Allt är liksom inte svart eller vitt. Det är ingen som innerst inne har trott att man med Lagen ska kunna helt förhindra illegal fildelning. Men tillåter man det så har man gett upp.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

😄 Exakt precis så är det , eller hur ! Och sen tar det bara par minuter arrangera,mixa,mastra låten ,och vips så är man på topplistan och alla tycker den är skitbra, pengarna bara flödar in. Man kör i en lamborghini för att handla mjölk.

Då man vaknar märker man att man dreglat på kudden.

Och sjunga och lära sig traktera instrumenten på ett sätt som krävs för att komponera låten, det har man ju fått med sig sedan födseln... 🤪😄

Link to comment
Dela på andra sajter

😄 Exakt precis så är det , eller hur ! Och sen tar det bara par minuter arrangera,mixa,mastra låten ,och vips så är man på topplistan och alla tycker den är skitbra, pengarna bara flödar in. Man kör i en lamborghini för att handla mjölk.

Då man vaknar märker man att man dreglat på kudden.

😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Verkligheten kan ändras, det är inget statiskt tillstånd.

Upphovsmännen till musiken och texterna skriver ju denna som en del av sitt uppehälle eller hur? Sedan är det fullkomligt ointressant om de har andra inkomster förutom ersättningen från STIM.

Varför skulle kulturarbetare ha sämre förutsättningar än andra arbetare och tjänstemän i vårt samhälle? Hur skulle det kännas om du själv plötsligt var tvungen att jobba helt ideellt enbart?

Applicerar man samma sätt på andra yrkesgrupper i samhället som vissa sjuka hjärnor försöker göra när det gäller kulturarbetare så skulle det ju, som jag skrev förut, plötsligt bli helt ok att få hjälp av tandläkare, rörmokare, advokater, frisörer, bilreparatörer o.s.v. men aldrig någonsin pröjsa en enda spänn till dem. Rimligt?

Att komma dragandes med att kulturarbetare också borde spela efter "marknadens regler" är ju enbart infantilt. Vad har illegal fildelning överhuvudtaget med marknaden att göra? Det är en kriminell verksamhet och inget annat. Om jag känner för att skaffa mig fyra par nya skor och slänger in en sten i skyltfönstret hos Jerns Skor och roffar åt mig fyra par i 1500-kronorsklassen har jag och även butiken spelat efter marknadens regler då?

Det är fel att mörda enligt Lagen. Ändå sker mord. Är det därför rätt att ta bort den Lagen som säger att det är fel? Allt är liksom inte svart eller vitt. Det är ingen som innerst inne har trott att man med Lagen ska kunna helt förhindra illegal fildelning. Men tillåter man det så har man gett upp.

Ändra ersättningen dårå, varför skall låtskrivaren ha betalt för hur mkt låten exponeras när det är helt omöjligt att veta? Ta betalt av artisten vetja, kanske stim spelat ut sin roll?

Link to comment
Dela på andra sajter

Härligt att jag lyckades injicera lite adrenalin till denna tråd.

Jag tycker det är hyffsat enkelt att skriva en låt (text + melodi). Sedan hoppas jag att andra tycker det jag gör är "bra". Jag fortsätter inte skriva på nåt som jag tycker är dåligt - så jag antar att jag är mitt bästa (enda) fan. Det gäller väl även er oxå hoppas jag (minus enda).

Att spela in låten är dock ngt jag inte klarar av. Det låter på sin höjd amatörmässigt. Jag är imponerad hur bra andra fixar detta. Men det är skapandet av text och melodi som är min passion.

På min amatörnivå, utan sportbilstankar, är jag tillfreds med vad jag gör. Jag känner mig lyckad (låtskrivarmässigt) när jag skrivit en låt. Pengar är ingen drivkraft.

...Med lite eftertanke får ni mig faktiskt att känna mig talangfull. Tack! Jag har inte skrivit låtar (helt och hållet) i mer än ett och ett halvt år. En låt brukar ta ca tre timmar i snitt att skriva. Visserligen kan jag justera texten i ngn vecka. Jag har bara spelat piano i ca 10 månader och på inspelningarna spelar jag och sjunger samtidigt ("Butlers" + "Moments"). Släng dig i väggen Mozart!

Redigerat av Erik dP
Link to comment
Dela på andra sajter

Bokbranschen är en bransch som jag börjat lära mig. Man kan ju tycka att det sticker i ögonen att de två som står bakom boken "bara" får 30%. Nu är David Lagercrantz en tidigare anlitad spökskrivare (d.v.s. det är han som skrivit boken) och i normala fall sägs det att han får hälften. Hur det blir nu när det Zlatan är med kan man ju spekulera i. Det som förlaget "får" är (om det du Henber77 skriver är rätt) 70%. Men man ska ju då komma ihåg att det ska täcka alla kostnader de har, lektörer, tryck, distribution, marknadsföring m.m. Zlatan och David har inte samma kostnader... Som parentes kan nämnas att i normalfallet brukar ett avtal se ut som så att författare får 7 kr av en pockets pris och 23-27 kr av en inbunden boks pris. Så det är ett bra avtal sett ur författarnas synvinkel. Kan ju dessutom inflika att det inte är helt ovanligt att den som gör framsidan till en inbunden bok kan ha lika mycket som den stackare som skrivit hela skiten...

Hej

Och tack för ditt svar 🙂

Uppgifterna är hämtade från di.se som citerar källor. Och även om förlaget har lite utgifter för dom här böckerna så kan det inte bli mer än högt räknat 3 milljoner kr. Så då återstår 11 miljoner kronor i ren vinst för förlaget. Och detta anser jag är det största problemet i skiv och författarbranschen idag. Är det något författare, artister och låtskrivare borde protestera mot så är det detta. För i och med att intäkter blir mindre hela tiden, kan det inte vara rimligt att bolagen skall tjäna dessa enorma pengar. Att fildelning skall vara olagligt är en självklarhet, men som många redan skrivit så verkar Annie lööv sakna en hjärna bakom pannbenet, speciellt efter alla dessa osmarta ogenomtänkta uttalanden hon kommer med i tid och otid.

mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Och tack för ditt svar 🙂

Uppgifterna är hämtade från di.se som citerar källor. Och även om förlaget har lite utgifter för dom här böckerna så kan det inte bli mer än högt räknat 3 milljoner kr. Så då återstår 11 miljoner kronor i ren vinst för förlaget. Och detta anser jag är det största problemet i skiv och författarbranschen idag. Är det något författare, artister och låtskrivare borde protestera mot så är det detta. För i och med att intäkter blir mindre hela tiden, kan det inte vara rimligt att bolagen skall tjäna dessa enorma pengar. Att fildelning skall vara olagligt är en självklarhet, men som många redan skrivit så verkar Annie lööv sakna en hjärna bakom pannbenet, speciellt efter alla dessa osmarta ogenomtänkta uttalanden hon kommer med i tid och otid.

mvh

Marknadsföring och distribution kostar enorma summor i sammanhanget. Att se överenskommelser som säger att författaren/författarna, förlaget och den som jobbat som närmaste lektör delar och erhåller en tredjedel var av vinsten är inte ovanligt. När böckerna inte säljer så bra så blir det mindre till alla parter med sådana relativa andelar. Jag tror att det är ett liknande en tredjedel var-avtal som tecknats här.

Link to comment
Dela på andra sajter

Marknadsföring och distribution kostar enorma summor i sammanhanget. Att se överenskommelser som säger att författaren/författarna, förlaget och den som jobbat som närmaste lektör delar och erhåller en tredjedel var av vinsten är inte ovanligt. När böckerna inte säljer så bra så blir det mindre till alla parter med sådana relativa andelar. Jag tror att det är ett liknande en tredjedel var-avtal som tecknats här.

Ok sådana avtal där alla delar lika är i mitt tycke mer rättvist än 30/70 avtal. Och fildelningen hade nog inte varit så stor om skivbolagen och filmbolagen osv hade kontrat direkt när det blev populärt att fildela, och gjort det billigare i samma veva. Så dom får skylla sig lite själv.

edit: Dom har inte följt med tekniken

Redigerat av Henber77
Link to comment
Dela på andra sajter

Synd att så många här verkar vara dåligt insatta i hur branschen fungerar och vilka personerna bakom brevet är.

Har ett antal goda vänner och bekanta som skrivit under det brevet. Dessa är några av Sveriges mest framgångsrika låtskrivare som är signade till bl.a Universal, BMG/Chrysalis, EMI o.s.v. Dom skriver under för att stödja alla låtskrivare, även dom som ännu inte kan leva på musiken. Detta för att kunna säkra låtskrivarnas framtid. Vad är felet med det?

Det är redan idag en väldigt tuff bransch och det är många gånger svårt att få in alla pengar. När du skriver låtar till artister i t.ex USA så får du vänta ca 1,5-2 år på dina pengar.

Hur kan man ens komma på tanken att fildelning ska vara lagligt? Att fildela mitt arbete så jag inte ens har en rimlig chans att leva på mitt yrke.

Bra brev tycker jag. Väldigt bra.

  • Gilla 3
Link to comment
Dela på andra sajter

Synd att så många här verkar vara dåligt insatta i hur branschen fungerar och vilka personerna bakom brevet är.

Har ett antal goda vänner och bekanta som skrivit under det brevet. Dessa är några av Sveriges mest framgångsrika låtskrivare som är signade till bl.a Universal, BMG/Chrysalis, EMI o.s.v. Dom skriver under för att stödja alla låtskrivare, även dom som ännu inte kan leva på musiken. Detta för att kunna säkra låtskrivarnas framtid. Vad är felet med det?

Det är redan idag en väldigt tuff bransch och det är många gånger svårt att få in alla pengar. När du skriver låtar till artister i t.ex USA så får du vänta ca 1,5-2 år på dina pengar.

Hur kan man ens komma på tanken att fildelning ska vara lagligt? Att fildela mitt arbete så jag inte ens har en rimlig chans att leva på mitt yrke.

Bra brev tycker jag. Väldigt bra.

Hej

Ja det är klart att fildelning skall vara olagligt. Men du som verkar ha bra koll på branschen, är det inte så att skivbolagen fortfarande tjänar oproportionerligt mycket mer pengar än låtskrivare och artisterna? Och isåfall är väll även det ett problem eftersom intäkterna stadigt minskar?

edit: Jag har en barndomsvän med på listan såg jag nu

mvh

Redigerat av Henber77
Link to comment
Dela på andra sajter

Synd att så många här verkar vara dåligt insatta i hur branschen fungerar och vilka personerna bakom brevet är.

Har ett antal goda vänner och bekanta som skrivit under det brevet. Dessa är några av Sveriges mest framgångsrika låtskrivare som är signade till bl.a Universal, BMG/Chrysalis, EMI o.s.v. Dom skriver under för att stödja alla låtskrivare, även dom som ännu inte kan leva på musiken. Detta för att kunna säkra låtskrivarnas framtid. Vad är felet med det?

Det är redan idag en väldigt tuff bransch och det är många gånger svårt att få in alla pengar. När du skriver låtar till artister i t.ex USA så får du vänta ca 1,5-2 år på dina pengar.

Hur kan man ens komma på tanken att fildelning ska vara lagligt? Att fildela mitt arbete så jag inte ens har en rimlig chans att leva på mitt yrke.

Bra brev tycker jag. Väldigt bra.

Väldigt bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

LAS i dess nuvarande form stänger ute folk från arbetsmarknaden och fackens höga minimumlöner minskar antalet jobb. Påstår du annat är du ute på hal is.

Glöm inte ispicken när du är ute på din hala is. Du vet inte vad du snackar om. Sänk din egen lön och föregå med gott exempel så får vi se vem som kommer att gnälla.

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Kan man inte leva på musik, ja då får man väl göra som alla andra, skaffa sig ett annat jobb. Svårare än så är det inte.Det är ingen rättighet att kunna leva på ett sorts jobb hela livet. Om 90% av all skit som spottas ut var borta i morgon skulle jag inte bry mig ett skit.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja det är klart att fildelning skall vara olagligt.

Tror du ska vara lite försiktig med begreppen... Gissar att du egentligen menar att viss fildelning av vissa typer av filer ska vara olaglig under vissa omständigheter?

Det kan verka petigt, men det är bl a allt sånt här "slarv" (inget illa ment, men jag kommer inte på något bättre ord) som gör att dylika debatter ofta blir röriga och svåra att följa.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...