Jump to content
Annons

Låtskrivare kritiserar Annie Lööf


JohnnyRocker

Recommended Posts

ja - eller "kopiera" för den då som inte för sin värld kan se likheten med stöld

du har fan inte rätt att kopiera annans egendom bara för att du kan

Faktiskt så är det helt ok att kopiera någon annans egendom för det mesta.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Helt riktigt. Med tillägget att det inte finns några logiska skäl till varför man får ibland och ibland inte.

vad som känns logiskt eller inte för dig kan inte jag svara för

[bilanalogi]för britter känns inte högertrafik logisk[/bilanalogi]

Link to comment
Dela på andra sajter

I praktiken är ju musikförsäljning till privatpersoner ett avslutat kapitel, åtminstone om vi snackar popmusik. Det har Spotify och Youtube och bredbandsleverantörerna sett till. Det gäller att anpassa sig och inte gnälla offentligt, typ.

Link to comment
Dela på andra sajter

I praktiken är ju musikförsäljning till privatpersoner ett avslutat kapitel, åtminstone om vi snackar popmusik. Det har Spotify och Youtube och bredbandsleverantörerna sett till. Det gäller att anpassa sig och inte gnälla offentligt, typ.

Jag tror du glömmer den viktigaste aktören här. Om man får slå generalisera och kalla något för "skivbolagen". Istället för att komma med i matchen verkar det som om dom fortfarande tror att LP/CD-branschen på något sätt ska återuppstå i hela sin forna glans.

Annars vet jag inte hur det är med privatpersoner, är det inte mest sådana som handlar på t ex iTunes?

Vad bredbandsleverantörerna har med det här att göra är däremot totalt oklart. Hur menar du?

Link to comment
Dela på andra sajter

jag förstår att också det framstår som ologiskt - det är ju liksom en logisk följd av att du inte hittar logiken tidigare

Svårt hitta någon logik när det inte finns någon. Sånt är det bara godtrogna och fanatiker som lyckas med.

Link to comment
Dela på andra sajter

det är bara godtrogna å fanatiker som självsäkert konstaterar att logik saknas för att man själv inte finner nån

Jaja, eller om man vet säkert.

Jag tror du har glömt vad det hela handlar om. För några inlägg sen skrev du såhär:

du har fan inte rätt att kopiera annans egendom bara för att du kan

Vilket helt enkelt inte stämmer. Det är nämligen fullt tillåtet i de flesta fall. Med vissa undantag. Men då gäller det ju inte produkter som man faktiskt äger (t ex en bil, du gillar ju bil-analogier) utan produkter som man mer har någon slags licens på att använda på ett visst sätt (t ex ett musikalbum). Men då kan man ju samtidigt inte tala om stöld, eftersom du inte äger produkten i fråga.

Helt logiskt 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Annie Lööf (som politiker) är inte min idol och jag kan tycka att hon i den här frågan försöker sitta på två stolar samtidigt. På samma gång inser jag ju att det är just vad det innebär att vara politiker - att försöka se olika gruppers intressen. Nåja. Många kloka tankar har sett dagens ljus i den här tråden och jag tror fan att saker och ting ändå är på väg att lösa sig nånstans. Gnällspikarna behövs för att peka på problemen (och ibland kanske överdriva dem något) och de mer anarkistiska bråkstakarna behövs också för att ge oss bakåtsträvande surskallar en läxa i frågor vi inte ens tänkt på. Slutligen landar vi kanske ändå någonstans i mitten och på ett sätt som fungerar för både låtskrivare och konsumenter. Själv har jag faktiskt sett en attitydförändring bland några av människorna jag pratat med, tidigare ivriga gratistankare, som börjat köpa grejer för att de liksom fattat att det finns människor bakom musiken/filmerna som också måste pröjsa hyran. Jag tänker både hoppas och tro att det fortsätter så.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ojdå glömde tråden, blev mycket debatt för att vara ens första tråd 😄 Men det var intressant läsning!

Ojdå glömde tråden, blev mycket debatt för att vara ens första tråd 😄 Men det var intressant läsning!

Hehe, hur ska du kunna toppa det här 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Vilket helt enkelt inte stämmer. Det är nämligen fullt tillåtet i de flesta fall. Med vissa undantag. Men då gäller det ju inte produkter som man faktiskt äger (t ex en bil, du gillar ju bil-analogier) utan produkter som man mer har någon slags licens på att använda på ett visst sätt (t ex ett musikalbum). Men då kan man ju samtidigt inte tala om stöld, eftersom du inte äger produkten i fråga.

Helt logiskt 🙂

du verkar ha lite svårt med innebörden av vad som sägs eller skrivs

låt mig kursivera:

du har fan inte rätt att kopiera annans egendom bara för att du kan

underförstått: det måste vara tillåtet också

varför du blandar in stöld vet jag inte

Link to comment
Dela på andra sajter

du har fan inte rätt att kopiera annans egendom bara för att du kan

underförstått: det måste vara tillåtet också

Jo, så är det ju rent juridiskt just nu, det kan vi säkert vara överens om. Men det är ju just när det är tillåtet och inte som är ganska godtyckligt. Förmodligen mer beroende på duktiga lobbyister och okunniga lagstiftare.

varför du blandar in stöld vet jag inte

Det kan ha varit något du skrev... 🙂

ja - eller "kopiera" för den då som inte för sin värld kan se likheten med stöld

du har fan inte rätt att kopiera annans egendom bara för att du kan

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, så är det ju rent juridiskt just nu, det kan vi säkert vara överens om. Men det är ju just när det är tillåtet och inte som är ganska godtyckligt. Förmodligen mer beroende på duktiga lobbyister och okunniga lagstiftare.

Det kan ha varit något du skrev... 🙂

att nåt är likt betyder inte att det är detsamma

"att tillskansa sig det man inte har rätt till"

intressant att lagstiftarna är okunniga - och du så kunnig på deras område

det kan inte vara tvärtom?

Redigerat av Demonproducenten
Link to comment
Dela på andra sajter

att nåt är likt betyder inte att det är detsamma

"att tillskansa sig det man inte har rätt till"

intressant att lagstiftarna är okunniga - och du så kunnig på deras område

det kan inte vara tvärtom?

Nej, precis.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...