Jump to content
Annons

Låtskrivare kritiserar Annie Lööf


JohnnyRocker

Recommended Posts

Intressant artikel. Där de bland annat nämner att endast cirka 250 låtskrivare som är anslutna till STIM tjänar över 200 000/år (minus skatt)

Personligen ser jag dock många fördelar med nätet och anser även att många artister inte utnyttjar det fullt ut (kanske pga att alla inte är tillräckligt insatta i marknadsföring online, men det förlorar man på)

Men när man pratar om låtskrivare, som endast är låtskrivare, så har artikeln en poäng helt klart!

Läs artikeln här: Öppet brev till Annie Lööf

Åsikter?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Här finns helt klart poänger och sådant som skulle kunna vara bättre, men glöm att någon regering 2011 skulle prioritera kulturarbete i Sverige så som det borde gjorts, denna trend har pågått i många år i nedåtgående spiral och blir inte bättre med dessa sopprötter till ministrar som vi har nu...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker dom gnäller.... skriv fler låtar dårå? Sen kan man undra vad det "unika" är med låtarna dom producerar till melodifestivaler och annat, olika versioner av redan befintliga låtar.

Musik är inte vad det en gång varit, det är en slit och slängprodukt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bolagen har ju tydligen insett att de vill ha mer av kakan och kräver sk 360 avtal där mer än skivförsäljning av artistens intäkter ska delas: konserter, tröjjor, muggar.

Bolagen kanske inte villigt delar denna solidaritet med låtskrivarna. Så det kanske är dags för låtskrivarna att kräva del i andra intäkter även de om de är missnöjda. "Om artisten ska köra Ferrari, så ska jag det oxå!"

Spotify ÄR väl ett sådant exempel. Amatörerna VILL frottera sig med de stora namnen och accepterar en blygsam (?) ersättning för att få vara där. Därmed ökar Spotify i värde för ägarna. Jag ger istället ut mina låtar helt utan ersättning till Youtubes fördel (eller nackdel beroende på hur man ser det).

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag personligen har väldigt svårt att lita och tro på det politiker säger eller gör. Dom verkar leva i en egen bubbla utan verklighetsförankring där brott, lögner och svek är vardagsmat och tillåtet.

Den största anledningen till att låtskrivare inte tjänar så mycket pengar idag, är väll skivbolagen?

Hade skivbolagen gått med på att sälja en låt för 1 dollar styck, då när hela napster historian började. Tror jag personligen inte det sett ut som det gör idag.

Men man kan ju aldrig veta

Mvh

Redigerat av Henber77
Link to comment
Dela på andra sajter

Det kanske är en gammal grej ändå..Vet ej. Någon postade det på Twitter idag och jag fick uppfattning av att det var aktuellt:) Men så kanske det inte var.

STIM postade det på sin facebooksida tidigare idag. Så att det vore gammal känns konstigt.

EDIT: Sen inte minst så är ju Annie Lööf ny.

Redigerat av Overkill
Link to comment
Dela på andra sajter

Hon resonerar som ett *** censur *** !

Sen när har det varit fritt fram att ringa efter t.ex. golvläggare, bilreparatörer, taxichaufförer, advokatfirmor osv och låta dem jobba helt gratis för vem som helst?

Redigerat av debatt
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker dom gnäller.... skriv fler låtar dårå? Sen kan man undra vad det "unika" är med låtarna dom producerar till melodifestivaler och annat, olika versioner av redan befintliga låtar. Musik är inte vad det en gång varit, det är en slit och slängprodukt.

Så om du går förbi ett hus du tycker är fult, då ska arkitekten som ritade det inte få betalt? Vad du eller nån annan tycker om en låtskrivares verk är väl fullkomligt oväsentligt, det som är väsentligt är att där det finns kunder ska det också finnas betalning. Att skriva fler låtar dårå? Det är som att säga att en sjuksköterska som har dålig lön borde jobba fler timmar.

För mej är det här inte så annorlunda mot att t.ex. föreslå att eftersom Saab redan går med förlust så skaffar vi unga väljare genom att dela ut gratis Saab-bilar till nya körkortstagare. Men det framstår ju som idiotiskt, eftersom att bygga en bil är ett hantverk men att göra musik, ja det gör man ju för att det är kul... det finns ju ingen på Saab som tycker det är kul med bilar.

  • Gilla 3
Link to comment
Dela på andra sajter

Så om du går förbi ett hus du tycker är fult, då ska arkitekten som ritade det inte få betalt? Vad du eller nån annan tycker om en låtskrivares verk är väl fullkomligt oväsentligt, det som är väsentligt är att där det finns kunder ska det också finnas betalning. Att skriva fler låtar dårå? Det är som att säga att en sjuksköterska som har dålig lön borde jobba fler timmar.

För mej är det här inte så annorlunda mot att t.ex. föreslå att eftersom Saab redan går med förlust så skaffar vi unga väljare genom att dela ut gratis Saab-bilar till nya körkortstagare. Men det framstår ju som idiotiskt, eftersom att bygga en bil är ett hantverk men att göra musik, ja det gör man ju för att det är kul... det finns ju ingen på Saab som tycker det är kul med bilar.

Nej jag fattar inte. Om det är dom låtskrivarna som står bakom det svenska musikundret och alla artister som syns i tidningar och tv kan dom väl höja priset på sina låtar, eller?

Om en arkitekt ritar ett fult hus som ingen vill ha, skall han ha bra betalt ändå? Jag råkar vara just sjuksköterska, och ja, vill jag ha bättre betalt får jag just göra det du säger, jobba fler timmar!

Saab, vill ingen ha bilen, lägg ner.

Varför skall inte "kulturarbetare" kunna styras av marknadens krafter?? Nä då ska det gnällas.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Skojigt när en näringsminister ger sig in i debatten på det här sättet.

Vanliga människor är målgruppen för musikförsäljning.

Då ger vi bort musiken till målgruppen.

Jag tror att nästa förslag från Annie mycket väl kan bli en gratis Saab till varje körkortsägare!

Vi går i sanning mot spännande tider!

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej jag fattar inte. Jag råkar vara just sjuksköterska, och ja, vill jag ha bättre betalt får jag , jobba fler timmar!

Saab, vill ingen ha bilen, lägg ner.

Tycker det är du som gnäller !

Hur mycket gnälls inte om att det är dåligt betalt i vården?

Så varför jobba mer? du kan väl jobba ideellt inom vården istället eller ?

Lägg ner saab ??? Så du tycker att 4000 st + Underleverantörer ska förlora arbetet.

Redigerat av kardo
Link to comment
Dela på andra sajter

Men Annie Lööf verkar i övrigt helt väck.

Centern i övrigt ser jag som ungdomarnas fiende då dom vill avskaffa LAS och vill göra det lagligt för arbetsgivare att sänka ungdomars löner under minimumkravet för de som är under 26 år för att "skapa fler jobb". Yeah right, jag har sett med avsmak hur företag utnyttjar arbetsförmedlingens "jobbpraktikanter" (dvs vuxna som får jobba 8 timmar om dagen utan lön). Ett företag jag känner till hade förut 4 praktikanter och 1 anställd (!!), jättebilligt att få ekenomin att gå ihop! 😉

Saken är den att företagen kommer ALLTID att utnyttja sådana här förslag.

  • Gilla 3
Link to comment
Dela på andra sajter

Men Annie Lööf verkar i övrigt helt väck.

Centern i övrigt ser jag som ungdomarnas fiende då dom vill avskaffa LAS och vill göra det lagligt för arbetsgivare att sänka ungdomars löner under minimumkravet för de som är under 26 år för att "skapa fler jobb". Yeah right, jag har sett med avsmak hur företag utnyttjar arbetsförmedlingens "jobbpraktikanter" (dvs vuxna som får jobba 8 timmar om dagen utan lön). Ett företag jag känner till hade förut 4 praktikanter och 1 anställd (!!), jättebilligt att få ekenomin att gå ihop! 😉

Saken är den att företagen kommer ALLTID att utnyttja sådana här förslag.

LAS i dess nuvarande form stänger ute folk från arbetsmarknaden och fackens höga minimumlöner minskar antalet jobb. Påstår du annat är du ute på hal is. Men det här är väl ett onödigt sidospår.

Centern är inte heller ensamma med den här fildelningsidén bland riksdagspartierna. Både Miljöpartiet och Vänstern har i princip samma politiska idéer, vilket klart och tydligt går att finna på respektive partis hemsida.

  • Gilla 2
Link to comment
Dela på andra sajter

Du som drog upp det där med sjuksyrror osv, hur kan man idag 2011 med facit i hand säga att man skall jobba mer för bättre lön när man redan går på knäna och gör 3 personers jobb med lägre lön än de flesta yrkesgrupper ...fy fan... efter alla nedskärningar och reformer de senaste 10 åren eller mer???

Vad har du för smörposition kan man ju undra...

Som jag sa har det aldrig varit speciellt goda tider för kulturarbetare jo möjligen fram till i mitten på 80-talet sen gick det utför och just muiker och konstnärer fick se kraftiga förändringar eller stora svårigheter i att kunna få stipendier osv för sin överlevnad, man kanheller aldrig likställa kulturarbetare med andra yrken det är såå väldigt infantilt så det säger sig självt...i detta land är det tyvärr såhär och det är en skam, i Frankrike har musiker och annat "löst" folk en helt annan status och kan faktiskt leva på det trots icke fulltecknad agenda för helåret...Sverige är ett mörker kulturellt sett, se bara på vad skit som styr nöjesutbudet i TV och som diskuteras i trådar här där 80% verkar gilla skiten som MF eller Idol, ja det är illa ställt som fan med landet och folket med få undantag, säger som Martin om döden och evigheten, vi lever bara i en pisskvart gör nåt bra då och inse***

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker det är du som gnäller !

Hur mycket gnälls inte om att det är dåligt betalt i vården?

Så varför jobba mer? du kan väl jobba ideellt inom vården istället eller ?

Lägg ner saab ??? Så du tycker att 4000 st + Underleverantörer ska förlora arbetet.

Har aldrig sagt att det inte gnälls i vården, det gör det ibland med rätta ibland inte. Jag har ingen smörposition i mitt jobb som sjuksköterska utan knegar på som alla andra med samma lön.

Om ingen köper saab, vilka pengar betala de anställdas löner? Och underleverantörerna? Staten??

Men nu gällde frågan låtskrivare, 250 st i sverige har en inkomst över 200000, hur många låtar är det rimligt att dom skriver och lyckas placera per år för den summan, säg 10, knappt en per månad, det blir 2500 låtar per år, lägg till låtar som övriga låtskrivare gör samt importerad musik och musik som artisterna själva skirver och producerar....... resultatet blir ett överflöd av låtar, marknaden är mättad och mer därtill! Det finns helt enkelt för många låtskrivare!

En grej till, inkomsten på 200000 är bara baserat på STIM ersättningen, får dom inte betalt för varje låt av artisten också??

Link to comment
Dela på andra sajter

hur många låtskrivare tror ni det finns som tjänar över 10.000:- då???

en jävla massa och bland dom finns det riktigt bra folk vill jag säga, långt bättre kvalitéts & innehållsmässigt som livsbejakande v. Pling //redigerat// och den s.k. "gräddan" som bara är lyckliga eller olyckliga parasiter som kokar samma soppa år efter år sicket trams...

Redigerat av Olsberg
Redigerade bort osakligt smutskastande
Link to comment
Dela på andra sajter

Dom serverar ju bara vad folk är villiga att betala för/vad dom kan få betalt för. Kempe hade två låtar med förra året om jag minns rätt. Den som inte hette Popular kanske han var mer stolt över. Men även han måste ju tjäna pengar.

Redigerat av Olsberg
Tog bort citat av ovanstående inlägg
Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Problemet med ett förslag i den riktningen är att frågan är större än bara musik.

Alla produkter som består av 1 och 0 blir i så fall lika fria som fåglar att kopiera.

I den nya tiden då vi faktiskt producerar mycket värde i form av 1 och 0 så blir det faktiskt ett litet problem med fri musik, vi kan inte få tillbaka Gränges, Svenska Metallverken, Gusum...

http://www.jornmark.se/

Jaja, nu skall man inte tro på allt som står i tidningar, jag hoppas det är ett missförstånd och att vår näringsminister inte fortsatt har denna åsikt.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Men nu gällde frågan låtskrivare, 250 st i sverige har en inkomst över 200000, hur många låtar är det rimligt att dom skriver och lyckas placera per år för den summan, säg 10, knappt en per månad, det blir 2500 låtar per år, lägg till låtar som övriga låtskrivare gör samt importerad musik och musik som artisterna själva skirver och producerar....... resultatet blir ett överflöd av låtar, marknaden är mättad och mer därtill! Det finns helt enkelt för många låtskrivare!

En grej till, inkomsten på 200000 är bara baserat på STIM ersättningen, får dom inte betalt för varje låt av artisten också??

Ok ! Du är alltså lite avundsjuk på att dom kan tjäna pengar på detta sätt eller ?

Du spelar eller ? det är ju fritt fram för alla att försöka komma till toppen där dom är,och vara med på att tjäna dessa pengar .

så varför är inte du med ? 🙂

Redigerat av kardo
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Ok ! Du är alltså lite avundsjuk på att dom kan tjäna pengar på detta sätt eller ?

Du spelar eller ? det är ju fritt fram för alla att försöka komma till toppen där dom är,och vara med på att tjäna dessa pengar .

så varför är inte du med ? 🙂

Man kanske kan jämnföra det med sport (som oxå är underhållning)? Och då är väl 250 st många?:

Hur många höjdhoppare tjänar 200000kr/år?

Hur många pingisspelare tjänar 200000kr/år?

Hur många tyngdlyftare tjänar 200000kr/år?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok ! Du är alltså lite avundsjuk på att dom kan tjäna pengar på detta sätt eller ?

Du spelar eller ? det är ju fritt fram för alla att försöka komma till toppen där dom är,och vara med på att tjäna dessa pengar .

så varför är inte du med ? 🙂

Ja jag spelar och skriver låtar, men har inte förmågan att skriva melodifestivaldängor. Trivs ganska bra ädnå tack 🙂

Ok, grunden till denna diskussion är om det skall vara legalt med fildelning.... jag förstår problemet, men fram tills dess att det går att förhindra spridning så är en lag minst sagt både tandlös och meningslös. En lag som omöjligt går att upprätthålla och som gör 95% av befolkningen till förbrytare..... och hur många är överhuvudtaget beredda att betala för musik idag? Trist men det är verkligheten.

Redigerat av therocker
Link to comment
Dela på andra sajter

sport är underhållning visst ja kanske det men att fotbollsproffs och hockeyproffs (många) o tenniss+golfpelare (inte så många) tjänar oproportionerliga stålar för deras insats kan väl ingen bestrida, jämför inte 2 helt olika världar...

stackars musiker här i norden det blir snart en återgång till medeltiden då kringresande gycklare var i furstarnas och pöbelns våld, passade deras underhållning fick dom vin och slapp stryk men oftast fick dom utstå spott och spä och sparkar om dom hade tur...

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Med risk för att jag har förstått fel men tar inte skivbolagen den största delen av kakan?

Titta nu på zlatans bok om den säljer slut på alla 200 000 exemplar får zlatan och medförfattaren dela på 30% av försäljningen vilket innebär att dom får dela på 6 miljoner svenska kronor för att skriva zlatans livshistoria. Försäljningsvärdet är 20 miljoner kronor på 200 000 böcker. Det betyder alltså att förlaget får 14 miljoner kronor för besväret att ge ut boken.

Det är väll det här som jag tycker är lite fel. Visst zlatan är ju redan rik men endån. Och det ser väll lika dant ut i skivbranschen?

http://di.se/Default...Sll-EG9PZm7LbSw

mvh

Redigerat av Henber77
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...